- Waardering
- 27.580
- Lengte
- 1m76
- Massa
- 160kg
- Vetpercentage
- 50%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zie heel veel mensen, ook coaches binnen bodybuilding, kokosolie aanraden. Ik begrijp niet zo goed wat hier zo goed aan is, aangezien het grotendeels verzadigd vet bevat.
Pindanoten ? Pinda's zijn geen noten, maar bevatten wel gezonde vetten. Ik zou eerder noten eten dan pinda's, aangezien noten ook nog allerlei vitamines en mineralen bevatten (afhankelijk van welke noten).Wat denk je van geroosterde pindanoten, goede vetten?
Zolang de verhouding goed is tussen onverzadigde en verzadigde vetten. Verzadigde vetten verhogen LDL, dus zeker voor mensen die kuren niet ideaal.Kokosolie is gezond, maar zoals met alles niet teveel. laurinezuur uit kokosolie werkt goed tegen virussen ,bacteriën en schimmels. en verzadigd vet is niks mis mee
apfel kuurt niet toch ?Zolang de verhouding goed is tussen onverzadigde en verzadigde vetten. Verzadigde vetten verhogen LDL, dus zeker voor mensen die kuren niet ideaal.
Waar de voedingsadviezen in het verleden vooral 'de fout' mee in gingen, was dat ze nogal uitschoten in hoeverre verzadigd vet slecht zou zijn. Als je niet voldoende voor leefstijlfactoren corrigeert, dan zie je inderdaad dat een hoge verzadigde vetzuurinname geassocieerd is met een hogere incidentie van cardiovasculaire aandoeningen en een verhoogde mortaliteit. Des te meer je corrigeert voor leefstijlfactoren, des te zwakker wordt dat verband. Hij blijft echter in de meeste studies wel bestaan van wat ik weet, in ieder geval wat betreft cardiovasculaire aandoeningen.
Daarbij komt dan ook nog dat er uit gecontroleerde experimenten met dieren hetzelfde rolde, en er een biologisch mechanisme hiervoor is die buiten kijf staat. Je hebt dan dus: epidemiologische studies die een verband aantonen, een verklarend biologisch mechanisme, én gecontroleerde dierstudies waaruit min-of-meer hetzelfde rolt als epidemiologische studies. Het is dan toch ergens niet meer dan logisch dat er voedingsadviezen de deur uitgaan om dan inname van de 'boosdoener' te minderen.
Wanneer je echter kijkt naar gerandomiseerde gecontroleerde trials, dan zie je géén effect op totale mortaliteit wanneer de verzadigde vetinname wordt beperkt, bijvoorbeeld door vervanging met meervoudig onverzadigde vetzuren. Je ziet zelfs geen effect op mortaliteit door cardiovasculaire aandoeningen. Wél zie je een daling van cardiovasculaire aandoeningen wanneer je de verzadigde vetzuurinname beperkt. Je moet er ook rekening mee houden dat we aardig goed zijn geworden in het in leven houden van mensen. Je gaat dus simpelweg wat moeilijker dood aan cardiovasculaire aandoeningen. Er kleven dus ook wat haken en ogen aan die cijfers.
Een helder overzicht die de gerandomiseerde gecontroleerde trials beschouwt is de meest recente Cochrane review hierover: Reduction in saturated fat intake for cardiovascular disease
Voor kokosolie vind ik het dus wel degelijk een logische redenatie om te stellen dat dat waarschijnlijk slechter voor je is dan oliën die rijk zijn aan meervoudig onverzadigde vetzuren, gezien de huidige stand van zaken. (Zonder hierbij uitspraken te doen over de grootte van het effect.)
Er staat in mijn schema nadrukkelijk notenmix zonder pinda’s. Nooit om de reden gevraagd eigenlijk want vind pinda’s toch geen reet aan.Ik zie heel veel mensen, ook coaches binnen bodybuilding, kokosolie aanraden. Ik begrijp niet zo goed wat hier zo goed aan is, aangezien het grotendeels verzadigd vet bevat.
Pindanoten ? Pinda's zijn geen noten, maar bevatten wel gezonde vetten. Ik zou eerder noten eten dan pinda's, aangezien noten ook nog allerlei vitamines en mineralen bevatten (afhankelijk van welke noten).
Zelf schrap ik alle noten en olie om in te bakken tijdens de cut, aangezien de hoge caloriedichtheid en het niet megavult.
Wil het recept van die sambalboontjes wel heel graag hebben bro.Avondmaaltijd - daging rendang (150g vlees) met rijst, sambal boontjes, atjar en natuurlijk sambal.
![]()
![]()
1,5kg riblap in totaal (voor 10 meals). Dikke vette stukken eraf gesneden. Op hoog vuur het vlees gebakken om te kleuren (eerst zouten).
![]()
Stukken vet in de andere pan gedaan op laag vuur zodat het vet vrij komt en vloeibaar wordt. Geeft meer smaak en bespaart extra kcal aangezien ik nu geen olie hoef te gebruiken. Vasten stukken vet verwijderd, boemboe gebakken in het vet. Water en santen hieraan toegevoegd. Mengen tot opgelost, vlees toegevoegd.
4 Salamblad toegvoegd
![]()
1 uur op zo laag mogelijk vuur geprutteld en toen afgekoeld en de koelkast ingedaan aangezien het 23:00 's avonds was.
Vannochtend uit de koelkast gehaald.
![]()
Pro tip. Het vet is boven komen drijven en gaan stollen, je zou nu al het vet kunnen verwijderen om een maaltijd meer zeer weinig vet te krijgen. Maar ook minder smaak, dus ik heb het laten zitten. Dan maar wat minder eten.
Op het vuur gezet en nog 3 uur laten pruttelen.
![]()
Salam blaadjes verwijderd en tijd om in te koken. In de pan gaat het droogkoken en aanbranden en je wilt zo min mogelijk roeren aangezien het vlees uit elkaar valt. Dus doe het in een ovenschotel, 190 graden luchtcirculatie in de oven, blaast droog. Om de 20 mins voorzichtig omcheppen
Hieronder zie je het steeds verder inkoken.
![]()
![]()
![]()
Klaar.
Afmaken met wat fijngesneden rawids eroverheen.
Sperziebonen stomen, 8 mins.Wil het recept van die sambalboontjes wel heel graag hebben bro.
Heb het doorgegeven aan de vrouw🤡Sperziebonen stomen, 8 mins.
Ondertussen knoflook en ui fijnsnijden.
Als de boontjes bijna klaar zijn fruit je de ui en de knoflook voor een minuut (met wat trassie is optioneel). Voeg dan de boontjes toe samen met msg, sambal, vissaus, sojasaus, (ketjap als je zoet wilt) en wat fijngesneden tomaatjes.
Paar keer tossen en klaar. Easy does it.
Ik zou trouwens geen sambal oelek gebruiken. Liever manis, brandal, badjak, etc.
Wil je recept voor zelfgemaakte sambal gebruikenIk zou trouwens geen sambal oelek gebruiken. Liever manis, brandal, badjak, etc.
Huh. Pinda's en noten wel, maar pindakaas niet. Opmerkelijk.Onderzoek over pindas (peulvrucht)
![]()
Relationship of tree nut, peanut and peanut butter intake with total and cause-specific mortality: a cohort study and meta-analysis
Abstract. Background: Nut intake has been associated with lower mortality, but few studies have investigated causes of death other than cardiovascular diseacademic.oup.com
Oelek is geen reet aan. Smaakt naar zout met een heel klein beetje rode peper.Ik zou trouwens geen sambal oelek gebruiken. Liever manis, brandal, badjak, etc.
Ik ben fan van sambal badjak.Ik zou trouwens geen sambal oelek gebruiken. Liever manis, brandal, badjak, etc.