Fitness Seller

The battle of the Ecto's

Licht er een beetje aan wat je knieprobleem is, te zware extensions en curls schijnen idd niet zo goed te zijn, maar dat heb ik iig niet ervaren. Het zijn hele goede oefeningen om je knieën sterker/beter te maken, fysio raad ze ook altijd aan. Squatten is wat dat betreft belastender voor de knietjes.

Leg extensions en leg curls moet je idd niet te zwaar doen. Leg curls vind ik gewoon een prima oefening om naast RDL mn hams mee te trainen.

Leg extensions twijfel ik nog over, ik doe liever lunges dan.

Het is allemaal persoonsgebonden natuurlijk, maar veel knieprobleem ontstaan vanwege zwakke bovenbeenspieren/instabiliteit. Lunges (met gewicht) zijn dan niet echt een goed idee (instabiliteit). Leg extension/curls zijn dan een goede manier om op een gecontroleerde je benen sterker te maken.

Leg extensions en leg curls moet je idd niet te zwaar doen. Leg curls vind ik gewoon een prima oefening om naast RDL mn hams mee te trainen.

Leg extensions twijfel ik nog over, ik doe liever lunges dan.

Aangezien je last hebt vandat je knieen naar binnen gaan zou ik ind lunges gaan doen, strict nieteens op gewicht. Het gaat er meer om dat je leert hoe je knie hoort te bewegen. Overigens kunnen lunges opk slecht zijn voor je knie als je dus verkeerde form toepast ( knie ver voor de tenen/knie naar binnen etc).

---------- Post toegevoegd Sun 24 Feb 2013 om 16:15 ----------

Het is allemaal persoonsgebonden natuurlijk, maar veel knieprobleem ontstaan vanwege zwakke bovenbeenspieren/instabiliteit. Lunges zijn dan niet echt een goed idee (instabiliteit). Leg extension/curls zijn dan een goede manier om op een gecontroleerde je benen sterker te maken.

Bij een instabiliteit wil je juist de stabiliteit trainen.. Dan wel op wen manier dat het "licht" is.
Edit: leg extensions als aanvulling om d stabiliteit te vergemakkelijken hoort hoort uiteraard ook bij.

aangezien je last hebt vandat je knieen naar binnen gaan zou ik ind lunges gaan doen, strict nieteens op gewicht. Het gaat er meer om dat je leert hoe je knie hoort te bewegen. Overigens kunnen lunges opk slecht zijn voor je knie als je dus verkeerde form toepast ( knie ver voor de tenen/knie naar binnen etc).

---------- post toegevoegd sun 24 feb 2013 om 16:15 ----------

bij een instabiliteit wil je juist de stabiliteit trainen.. Dan wel op wen manier dat het "licht" is.

+1 stabiliteits oefeningen horen daar idd natuurlijk bij.

---------- Post toegevoegd Sun 24 Feb 2013 om 16:18 ----------

Studeer jij trouwens fysiotherapie kixat?

Leg extension/curls zijn dan een goede manier om op een gecontroleerde je benen sterker te maken.

Deze uitspraak is onzin met leg ext en leg curls zet je juist druk op je knieeen. Gewoon laag gewicht squatten met goede techniek en langzaam opbouwen, lunges zijn gevaarlijk voor iemand met zwakke knieeen met name als de techniek fout is of je te diep gaat.

http://www.t-nation.com/free_online...ormance_repair/the_truth_about_leg_extensions

Laatst bewerkt:
Ik heb het ook nergens over druk, ik heb het over een gecontroleerde manier, wat essentieel is indien je problemen hebt met instabiliteit. Goede techniek is allemaal leuk en aardig maar duurt ontzettend lang om te ontwikkelen. Lunges idd niet een goed idee, maar wel andere vormen van stabiliteitsoefeningen.

Aangezien je last hebt vandat je knieen naar binnen gaan zou ik ind lunges gaan doen, strict nieteens op gewicht. Het gaat er meer om dat je leert hoe je knie hoort te bewegen. Overigens kunnen lunges opk slecht zijn voor je knie als je dus verkeerde form toepast ( knie ver voor de tenen/knie naar binnen etc).

---------- Post toegevoegd Sun 24 Feb 2013 om 16:15 ----------

Bij een instabiliteit wil je juist de stabiliteit trainen.. Dan wel op wen manier dat het "licht" is.
Edit: leg extensions als aanvulling om d stabiliteit te vergemakkelijken hoort hoort uiteraard ook bij.

Ja precies, ik ga lunges ook zonder gewicht doen puur voor form. Hoop dat door die balans en lenigheid squat ook beter zal gaan. Stabiliteitsoefening kan nooit kwaad.

OT: Voordat ik squatte deed ik alleen maar leg press, leg extensions en leg curls en heb toen nooit last gehad van knieën. Denk dat bij machines als leg ex en leg curl het probleem is dat er gewoon teveel gewicht op wordt gegooid. Snap het ook wel want leg extension vind ik best ego oefening zeker omdat die vrij zwaar gedaan door de meesten :P

Ik bedoel de ene krijgt wel last van knieën bij leg extensions, de ander niet. Is dus beetje persoonsgebonden. Maar om dan te concluderen dat iedereen last van zn knieën krijgt is dus beetje onzin.

En het is logisch dat je blessures/pijn krijgt bij verkeerde techniek, geldt niet alleen voor beenoefeningen zoals lunges dus maar bij alle oefeningen eigenlijk.

@Daantje Groot en Jay93
Heb je het stukje uberhaupt wel gelezen ? Leg ext is uitgesloten voor iemand met zwakke knieen.

Ik heb het ook nergens over druk, ik heb het over een gecontroleerde manier, wat essentieel is indien je problemen hebt met instabiliteit. Goede techniek is allemaal leuk en aardig maar duurt ontzettend lang om te ontwikkelen. Lunges idd niet een goed idee, maar wel andere vormen van stabiliteitsoefeningen.

Goede techniek is niet eens zo zeer moeilijk het is meer een kwestie van laag gewicht pakken en echo opzij zetten. Ik snap niet waarom mensen grijpen naar apparaten als leg ext terwijl je gewoon hack squat/front squat/back squat/low bar squat/lunges/leg press kan doen als aanvullende oefening. Leg ext brengt enkel voordeel met zich mee tov enig van deze oefeningen.

Laatst bewerkt:
@Daantje Groot en Jay93
Heb je het stukje uberhaupt wel gelezen ? Leg ext is uitgesloten voor iemand met zwakke knieen.

Ik heb het stukje niet gelezen maar zo te horen is die oefening dus geen probleem als je geen zwakke knieën hebt.

Goede techniek is niet eens zo zeer moeilijk het is meer een kwestie van laag gewicht pakken en echo opzij zetten. Ik snap niet waarom mensen grijpen naar apparaten als leg ext terwijl je gewoon hack squat/front squat/back squat/low bar squat/lunges/leg press kan doen.

Ja ego opzij zeten is het belangrijkst. Het klinkt makkelijk ego opzij zetten maar in de praktijk is dit best moeilijk en jij zit nu ook te worstelen met welke startgewichten te kiezen met je nieuwe schema omdat je omlaag moet in gewicht. Ik wil je niet de grond intrappen ofzo, maar ik zou er gewoon niet te makkelijk over praten.

Ik doe leg extensions omdat ik het fijn vind om alleen mn quads aan te spreken en geen andere spiergroepen net als dumbbell flyes je chest isoleert. Compounds zijn leuk en aardig maar soms wil je maar 1 spiergroep ff leegmaken. Ik doe niet veel isolatieoefeningen hoor maar voor sommige spiergroepen vind ik dit gewoon fijn. Snap dat compouds de basis zijn maar af en toe kan zon oefening geen kwaad mits techniek op orde is.

Laatst bewerkt:
Goede techniek is niet eens zo zeer moeilijk het is meer een kwestie van laag gewicht pakken en echo opzij zetten.

Ego heeft er niks mee te maken....... nee dat is niet waar :p maar een perfecte techniek duurt gewoon ontzettend lang om te ontwikkelen, ook zonder ego.

Ik snap niet waarom mensen grijpen naar apparaten als leg ext terwijl je gewoon hack squat/front squat/back squat/low bar squat/lunges/leg press kan doen als aanvullende oefening. Leg ext brengt enkel voordeel met zich mee tov enig van deze oefeningen.

Als ze die oefeningen kunnen doen, goed & pijnvrij, helemaal mee eens (hij geeft overigens hetzelfde argument voor de leg press). Maar mensen met knieproblemen kunnen dat vaak niet, al helemaal in het geval waar ik het eerder over had.

---------- Post toegevoegd Sun 24 Feb 2013 om 17:13 ----------

Ik heb het stukje niet gelezen maar zo te horen is die oefening dus geen probleem als je geen zwakke knieën hebt.

Het enige imo valide argument wat ze geven is dat de kracht op je knieën groter is & dat je rectus femoris ''stijf'' wordt -> dus voldoende foam rollen/strekken, wat je als het goed is sowieso doet. Geen redenen om de oefening niet te doen.

Laatst bewerkt:
Ego heeft er niks mee te maken, een perfecte techniek duurt gewoon ontzettend lang om te ontwikkelen.

Als ze die oefeningen kunnen doen, goed & pijnvrij, helemaal mee eens. Maar mensen met knieproblemen kunnen dat vaak niet, al helemaal in het geval waar ik het eerder over had.

Techniek duurt erg lang om te ontwikkelen. Ik bedoel ik squat nu pas 3 maanden en ik vind het nog steeds een moeilijke oefening. Ik heb al meerdere malen te horen gekregen (ik ga geen namen noemen) dat mn squat erg laag is, maar techniek is uiteindelijk toch belangrijker vind ik dat gewicht komt vanzelf.

Daarom doe ik ook oefeningen als leg press en leg extensions ernaast omdat ik weet dat mn benen na squatten nog niet op zijn. Zwaar squatten is leuk een aardig maar dan moet je techniek het wel toelaten. Ik heb niet het gevoel dat dit bij mij het geval is. Het blijft gewoon een kwestie van oefenen allemaal.

Machines als leg press zijn gewoon makkelijk aan te leren en ook vrij snel te raisen dus ik denk dat er daarom zo snel naar gegrepen wordt.

Techniek duurt erg lang om te ontwikkelen. Ik bedoel ik squat nu pas 3 maanden en ik vind het nog steeds een moeilijke oefening. Ik heb al meerdere malen te horen gekregen (ik ga geen namen noemen) dat mn squat erg laag is, maar techniek is uiteindelijk toch belangrijker vind ik dat gewicht komt vanzelf.

Met je eens, maar techniek moet uiteindelijk ook niet als excuus gebruikt worden (ik zeg niet dat je dat doet, dat kan ik niet bepalen). Persoonlijk zou ik gewoon langzaam verhogen en als je merkt dat techniek niet goed is volgende keer proberen te verbeteren op hetzelfde gewicht. Beetje je grenzen opzoeken kan ook voordelig werken voor je techniek.

ik snap het niet. heb echt zwakke beentjes maar leg extensions kan ik wel redelijk zwaar, heb ook helemaal geen last van mijn knieën bij die oefening. ik denk dat ik toch maar naar de dokter moet, alleen dan krijg ik toch weer te horen dat er niks mis mee is omdat ''er niks aan valt te zien met het blote oog''.

Dan sla je hm op z'n bek, wat een mong*len dokter is het dan zeg. Natuurlijk valt er niks te zien. Gewoon zeggen dat je al maanden last hebt, vragen om een orthopeed & anders andere dokter & sowieso ff een fysio zoeken.

ik snap het niet. heb echt zwakke beentjes maar leg extensions kan ik wel redelijk zwaar, heb ook helemaal geen last van mijn knieën bij die oefening. ik denk dat ik toch maar naar de dokter moet, alleen dan krijg ik toch weer te horen dat er niks mis mee is omdat ''er niks aan valt te zien met het blote oog''.

Ja heb eigenlijk hetzelfde probleem. Leg extensions en leg press kan ik redelijk zwaar waaruit ik kan concluderen dat mijn benen niet het zwakke punt is in mn squat. Dan moet het aan mn glutes en core liggen.

Squat is een fullbody oefening dat vergeten veel mensen.

UB gedaan. Nieuwe methode: minder oefeningen en op de oefeningen die ik doe meer volume. Komt neer op 5x5 of 3x5 op de oefeningen.

BP
5x5x62.5 VPR
Tevreden.

Chin ups
3x5xBW+7.5 VPR
Heb pull ups eruit gehaald, vind chins fijner ;)

MP
5x5x35 VPR
1x45 PR
Fx50 <- ging onderin beetje fout
1x50 PR (ging net :P)
Ging beter dan verwacht.

Dumbbell row
3x5x40 PR
Was heavy, ik ga mn techniek nog een keer laten checken voor de zekerheid.

Dips
3x5xBW+7.5 VPR
Lekker voor tri's na de presses :D

Ez bar curl
10x22.5
12x27.5
10x30
Had dit een tijdje niet gedaan, dus ff gewicht uitvogelen.

Opmerking:
Vond het een lekkere trainining. VPR's en PR's zijn wel logisch, ging natuurlijk lager in hh dus hoger in gewicht. MP was wel een verrassing, had verwacht dat ik maar 40kg kon ofzo :D
Deze manier van trainen bevalt mij wel. Gewoon focussen op de compounds en dan 1 oefening als ez bar curl erbij. Ik ga 1xUB op deze manier doen en 1xUB op meer massa gericht.

Na weer 6 dagen vast gezeten te hebben heb ik afgelopen dinsdag weer een dieptepunt bereikt :o

61.4 kilo

Paar dagen flink gegeten en vanochtend 64.8 kilo dus t gaat weer de goede kant op, op naar de 70 maar weer :roflol:. Wel vet kwijtgeraakt afgelopen tijd, zie wel meer definitie maar goed, nu weer massa pakken.

Squatten overgeslagen vandaag, had last van voet

Dus alleen gedaan:

5x5x45 benchpress
5x5x35 bor

En ook wat losse db curls met linker arm zodat die bij gaat trekken.

Terug
Naar boven