XXL Nutrition

The battle of the Ecto's

Dat is totaal niet logisch, als je op massa traint is het het slimst om eerst je grote spiergroepen aan te pakken bijv borst, benen en rug.

hoezo is dat niet logisch?
als jouw schouders achterlopen tov je borst, dan ga je met borst beginnen?
cmon man denk even slim na

Dat is totaal niet logisch, als je op massa traint is het het slimst om eerst je grote spiergroepen aan te pakken bijv borst, benen en rug.

Ik ben het met je eens dat je zoveel mogelijk die volgorde moet aanhouden, MAAR als schouders meer aandacht nodig hebben is het geen slecht idee om schouders eerst te trainen.

hoezo is dat niet logisch?
als jouw schouders achterlopen tov je borst, dan ga je met borst beginnen?
cmon man denk even slim na

Ik ben het met je eens dat je zoveel mogelijk die volgorde moet aanhouden, MAAR als schouders meer aandacht nodig hebben is het geen slecht idee om schouders eerst te trainen.

Zoals ik al zei heeft het geen invloed op het gewicht als ik eerst met schouderoefeningen begin, dus zo slim was ik al om daar over na te denken ;)

En meer gewicht gebruiken betekent niet per definitie dat je schouders ook meer gainen.

Zoals ik al zei heeft het geen invloed op het gewicht als ik eerst met schouderoefeningen begin, dus zo slim was ik al om daar over na te denken ;)

En meer gewicht gebruiken betekent niet per definitie dat je schouders ook meer gainen.

Wie heeft het over meer gewicht? Ik weet zeker dat je uitvoering van shoulderpress beter is als je nog niet hebt gebenched.

@Daniel en IkWilGrootWorde

Van groot naar klein

Dit is de meest gebruikte trainingsmethode, zowel voor beginners als gevorderden. De grote spiergroepen worden eerst getraind, dan pas doe je oefeningen die zich toeleggen op de kleinere spieren. Het is moeilijk om oefeningen voor de grote spiergroepen correct uit te voeren wanneer je spieren al moe zijn, daarom wordt aangeraden om eerst krachttraining te doen voor de grote spiergroepen.

[Link niet meer beschikbaar]

leuke quote, maar wat heeft dat te maken met achterlopende spiergroepen dan?

Wie heeft het over meer gewicht? Ik weet zeker dat je uitvoering van shoulderpress beter is als je nog niet hebt gebenched.

begin je workout met schouders, dan kan je meer gewicht

Daniel heeft het over meer gewicht ;)

En dat de uitvoering beter is weet je niet, ik zeg alleen dat als ik met sp begin het een negatieve invloed heeft op mn bench. En hoe raar het ook klinkt, als ik sp als 1e oefening doe of als 4e maakt qua gewicht niet uit.

Qua gewicht van sp ga ik niet echt vooruit, maar ik merk wel dat mn schouders qua massa beetje bij beetje toenemen.

Daniel heeft het over meer gewicht ;)

En dat de uitvoering beter is weet je niet, ik zeg alleen dat als ik met sp begin het een negatieve invloed heeft op mn bench. En hoe raar het ook klinkt, als ik sp als 1e oefening doe of als 4e maakt qua gewicht niet uit.

Qua gewicht van sp ga ik niet echt vooruit, maar ik merk wel dat mn schouders qua massa beetje bij beetje toenemen.

Dat bevestigd mijn quote stukje ook :). Bovendien met compounds train je die vanzelf toch wel bij. Ik betwijfel dat het zo'n negatieve impact of je schouders heeft dat die niet vanzelf sterker worden. Bovendien zei Jay dat hij geen last van zijn schouders had na bp dus heeft dit waarschijnlijk zijn sp ook niet negatief beinvloed.

Ik doe sp/mp gewoon 2xpw net als bp, dus daardoor hoop ik gewoon wat meer kracht te gainen op de schouderoefeningen. Misschien is het ook onzin dat mn schouders achterlopen, kan ook zo zijn dat jullie schouders gwn relatief serker zijn tov andere spiergroepen en dat ik daardoor denk dat ik met mn 20kg dbsp zwakke schouders heb ;)

ik citeer: ' Dit is de meest gebruikte trainingsmethode'

Is niet de enige manier tot succes. zeker wanneer je zwakke spiergroepen hebt gaat dit niet helemaal op. Wel in grote lijnen hoor...

Zoiets heb ik eigenlijk al eens eerder gehoord.

Dat je voor het bankdrukken reverse flyes moet doen en dan zou je meer kunnen pressen. Heb het nooit uitgeprobeerd eigenlijk..
Dus kan je er niks over zeggen omdat je het niet eerder uitgeprobeerd hebt. Ben trouwens benieuwd waar je dat van gehoord hebt.

---------- Post toegevoegd Wed 19 Dec 2012 om 21:34 ----------

ik citeer: ' Dit is de meest gebruikte trainingsmethode'

Is niet de enige manier tot succes. zeker wanneer je zwakke spiergroepen hebt gaat dit niet helemaal op. Wel in grote lijnen hoor...

Natuurlijk zijn er meerdere manieren tot succes maar ik ga uit van de situatie van Jay waarbij hij dit zelf aangeeft.

Zoiets heb ik eigenlijk al eens eerder gehoord.

Dat je voor het bankdrukken reverse flyes moet doen en dan zou je meer kunnen pressen. Heb het nooit uitgeprobeerd eigenlijk..

Het gaat niet om meer pressen bij bankdrukken, maar meer pressen bij shoulder press/mp. Ik heb zoiets ook eerder gehoord, geen idee waar trouwens :P

Als zoiets ook bij sp werkt, hoor ik het graag. Ik zie in logjes wel eens dat sommigen van die schouderwarmingups doen als rotator cuff oefeningen ofzo.

EDIT: ik blijf gewoon wel zo doorgaan. Het is niet dat mn schouders extreem achterlopen, maar ik vind 6x20 dbsp gewoon wat weinig tov de rest hier, zeker omdat mijn bp over het algmeen hoger is tov de rest van de deelnemers. Bedankt voor het advies van iedereen, ik blijf nu gwn 1xpw dbsp en 1xpw mp doen en kijk het een tijdje aan. Eventueel met spotter, doordat ik bij het omhoog brengen van de dumbbells al behoorlijk wat kracht/energie verlies.

Laatst bewerkt:
Dus kan je er niks over zeggen omdat je het niet eerder uitgeprobeerd hebt. Ben trouwens benieuwd waar je dat van gehoord hebt.

---------- Post toegevoegd Wed 19 Dec 2012 om 21:34 ----------

Natuurlijk zijn er meerdere manieren tot succes maar ik ga uit van de situatie van Jay waarbij hij dit zelf aangeeft.

Het eerste wat me te binnen springt is het pl gedeelte op dit forum..
2de wat me te binnen schiet is dat ik het van een maatje van me heb gehoord die al wat langer traint. Het had er iets mee te maken met dat je dan beter je schouderbladen bij elkaar kon houden.

Maar mijn geheugen is nog weleens wazig :o

edit: Ik zeg ook niet dat het werkt, ik zeg alleen dat ik er weleens van gehoord heb maar het nog nooit op waarheid heb getest. Tuurlijk kan ik er wel iets van zeggen, ik heb het immers gehoord net als een paar anderen op dezelfde pagina. Of het klopt dat is maar de vraag en dat zou iemand moeten testen die zijn 1rm toevallig gaat uitproberen, of op een plateau zit.

Laatst bewerkt:
Vandaag weer lekker getraind kracht begint beetje terug te komen en begin ook weer op gewicht te raken.

Beetje belangrijke dinge.

Seated Mp
4 x 60

DSP
10 x 24

Het eerste wat me te binnen springt is het pl gedeelte op dit forum..
2de wat me te binnen schiet is dat ik het van een maatje van me heb gehoord die al wat langer traint. Het had er iets mee te maken met dat je dan beter je schouderbladen bij elkaar kon houden.

Maar mijn geheugen is nog weleens wazig :o

edit: Ik zeg ook niet dat het werkt, ik zeg alleen dat ik er weleens van gehoord heb maar het nog nooit op waarheid heb getest. Tuurlijk kan ik er wel iets van zeggen, ik heb het immers gehoord net als een paar anderen op dezelfde pagina. Of het klopt dat is maar de vraag en dat zou iemand moeten testen die zijn 1rm toevallig gaat uitproberen, of op een plateau zit.

Jammer, ik had het graag doorgelezen. Ben wel benieuwd naar andere trainingmethodes, iets nieuws proberen kan geen kwaad.

Hoppa vanavond zuipen. Hoop dat ik morgen nog kan deadliften!

Idd wordt aangeraden altijd eerst de grootste spiergroep van die dag aan te pakken, maar dit veranderd in het geval van achterlopende spiergroepen. Dan wordt aanbevolen om eerst die achterliggende spiergroep aan te pakken en daarna de 'normale'. Een andere methode is dat je pas tijdens de training van de spiergroep zelf dingen gaat veranderen; dit doe je als een odnerdeel van een spiergroep achterloopt -> bij schouders bijvoorbeeld de achterste kop eerst pakken ipv de voorste.

PS: Je moet natuurlijk wel eerst groot genoeg zijn om een achterlopende spiergroep te hebben :P

Vandaag ga ik met ub/lb beginnen. Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Terug
Naar boven