MuscleMeat

Week 1, oftewel ongetraind, wish me luck.

In het begin zal dat wel gaan, maar als de gewichten hoger worden lijkt me een squat rek toch wel meer dan wenselijk. Ik moet er niet aan denken dat ik de 95 kilo waar ik de laatste training mee heb ge-squat eerst vanaf de grond op de nek moet gooien en dan 5 reps moet gaan doen.... (Maar voor sommige zal dat wellicht een lachertje zijn :D)

• Topic Starter Topic Starter
In het begin zal dat wel gaan, maar als de gewichten hoger worden lijkt me een squat rek toch wel meer dan wenselijk. Ik moet er niet aan denken dat ik de 95 kilo waar ik de laatste training mee heb ge-squat eerst vanaf de grond op de nek moet gooien en dan 5 reps moet gaan doen.... (Maar voor sommige zal dat wellicht een lachertje zijn :D)

Ik ben daar nog lang niet, ik ga vandaag voor het eerst squatten met gewichten geen idee hoeveel ik aan kan, maar kan me goed voorstellen dat het tegen die tijd dat ik meer dan 60 kilo kan squatten het inderdaad niet meer gaat vanaf de grond. Thanks voor de uitleg!

Ik ben daar nog lang niet, ik ga vandaag voor het eerst squatten met gewichten geen idee hoeveel ik aan kan, maar kan me goed voorstellen dat het tegen die tijd dat ik meer dan 60 kilo kan squatten het inderdaad niet meer gaat vanaf de grond. Thanks voor de uitleg!
Veiligheid staat echt voorop met trainen. Ik heb eens noodgedwongen in een hotel frontsquats vanaf zo'n ding gedaan, maar veilig was het zeker niet!

Als je een serieus trainingsschema volgt en met goed materiaal traint dan squat je binnen een half jaar wel 95 kg voor reps. @Vissertje1980 kan dat zeker beamen!

Dit is mijn huidige schema, vandaag getraind, resultaten staan er achter. Ik sta open voor alle feedback, ben 1 uur bezig geweest.

IMG_20180711_180656960.jpg

Kan iemand me feedback geven op mijn schema en aangeven welke oefeningen ik te zwaar of te licht doe? Wanneer moet ik de kilo's erbij doen?

Inhoudelijk ontbreekt het mij aan kennis om dat te kunnen beoordelen. Qua gewicht is moeilijk te zeggen, als je een oefening met een bepaald gewicht technisch op een goede manier met meer dan het gewenste aantal reps kan doen kan je gewicht verhogen. Red je het gewenste aantal reps niet of ga je corrigeren waardoor het technisch geen goede oefening meer is zit je hoog qua gewicht.

Okay logisch maar stel ik doe de eerste twee keer tien reps en de laatste keer kan ik nog maar 4 uit persen zonder de techniek te verkloten. Moet ik dan al verzwaren? Moet ik als ik na tien reps nog wel rwet keer kan doorgaan tot het echt niet meer gaat met als risico dat de derde set misschien maar 2 of 3 keer lukt?

Doe je deze training iedere keer als je sport? Als ik jou was zou ik een schema zoeken die passen bij jou wensen maar alsnog wel binnen het kader 'beginner' vallen.

Zelf heb ik meerdere versies van Stronglifts gedaan, maar ik raak dan heel snel mijn motivatie kwijt. Daarom bewust gekozen voor andere methoden. Ik begon zelf met schema's die de eigenaar van de sportschool opstelde, maar die zijn ook allemaal generiek. Daarna ben ik met dit schema begonnen. Veel vooruitgang mee geboekt en ook te gebruiken na langere tijd. Hierbij heb ik een meer voldaan gevoel dan bij bijvoorbeeld Stronglifts.

Qua verhogen van gewichten en hoe zwaar je het moet doen staat ook uitgelegd.

Persoonlijk verzwaar ik pas als ik de volledige oefening met een bepaald gewicht het gewenst aantal reps kan doen. De eerste set zal dus naar verhouding eenvoudiger zijn maar pas als ik bij de derde set de 12X haal komt er gewicht bij. En eerlijk gezegd neem ik ook de mate waarin het lukt nog mee, haal ik het met kromme tenen of gaat het redelijk eenvoudig.

Probeer in het begin de oefeningen technisch goed aan te leren. Dat is lastig, want er kijkt niemand met ervaring mee en je kan ook niet afkijken. Gelukkig bestaat YouTube en dit forum hier.
Als je te zwaar begint kan dit ten kostte van techniek (of blessures) gaan, dus wat mij betreft kun je niet te licht beginnen. De kilo's vliegen er straks toch snel bij op.

Voor de beperkte spulletjes die je hebt doe je wel leuke oefeningen, maar zoek inderdaad eens een leuk schema wat bij je uitrusting kan passen.

Resultaat na 1 week:
Overall 15% kracht erbij (joepie)
1 kg afgevallen (huh?)

Ik eet ongeveer 750 kcal meer dan ik normaal at, dus denk dat ik daar nog boven moet gaan zitten. M'n buik is een stuk platter geworden in 1 week.

Hallo allemaal, even een update. Na twee weken training had ik drie weken vakabtie. Ik wist dat natuurlijk al, maar ik wilde geen smoesjes verzinnen en het 5 weken uitstellen om te beginnen. Tijdens de drie weken wel een aantal keren getraind ala CrossFit (deck of cards) en 1 dumbell meegenomen voor bi en triceps.

Nu de dag na terugkomst meteen weer lekker getraind.

Net even op de weegachaal gestaan en ben nu 84 kilo, 5 kilo zwaarder dan 5 weken geleden. Daar zit zeker een flink deel vet bij, dat kan ik zien en voelen bij mijn buik. Ik schrok er wel van dat ik zoveel ben aangekomen. Ik heb geen overdreven dieet en ik eet gewoon 60 - 100 gram extra eiwitten bovenop m'n voeding die verder normaal is ( ik eet met m'n gezin mee en vind dit belangrijk dat ik gewoon mee doe) ik ben vrijwel gestopt met alcohol drinken.

Nu vraag ik me af of 5 kilo in 5 weken niet ongezond is. (De eerste week ben ik zelfs een kilo afgevallen, de 4 weken daarna dus eigenlijk 6 kilo aangekomen) graag jullie mening.

Verder nog even twee foto's ter vergelijking. Ik meen wel dat m'n spieren groter zijn geworden vooral schouder borst en armen. Benen blijven beetje ielig vind ik.

Kracht is overall in 5 weken 20-25% toegebomen.

IMG_20180813_200336204.jpg
IMG_20180813_200431102_LL.jpg

tip, ego uit en zoals meerdere malen gezegd starting strength o.i.d. gaan volgen voor het komende halfjaar.

Kan ik niet squatten gewoon stang in de nek en gaan? Of heb je daar per de een of ander apparaat voor nodig?

Tot een bepaald gewicht zal dat geen probleem zijn. Vergeet niet dat je uiteindelijk eerst een flink gewicht omhoog over je hoofd moet tillen en in je nek moet leggen.. vervolgens ga je je setje doen, ben je leeg en dan moet je die stang vervolgens weer over je hoofd terug naar beneden brengen... laten vallen is geen optie toch.

ik heb overigens ook een lange periode thuis getraind. Had dan wel een krachtstation staan waarmee je benen borst rug etcetc kon trainen. Van wat ik zo zie ga je het niet redden met alleen dat.

Tot een bepaald gewicht zal dat geen probleem zijn. Vergeet niet dat je uiteindelijk eerst een flink gewicht omhoog over je hoofd moet tillen en in je nek moet leggen.. vervolgens ga je je setje doen, ben je leeg en dan moet je die stang vervolgens weer over je hoofd terug naar beneden brengen... laten vallen is geen optie toch.

ik heb overigens ook een lange periode thuis getraind. Had dan wel een krachtstation staan waarmee je benen borst rug etcetc kon trainen. Van wat ik zo zie ga je het niet redden met alleen dat.

Hoi, thanks voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk, squatten zonder rek gaat niet. Daarom doe ik nog steeds de bulgarian split squat , dat gaat tot op heden nog goed. Als ik wat verder ben moet ik kijken hoe ik verder ga, of ik m'n home gym uitbreid of naar een sportschool ga. Nu heb ik een redelijke full body workout waarmee ik nog goed progressie maak. Af en toe kan ik trainen bij een vriend die een veel uitgebreidere home gym heeft. Overall krachttoename na een week of 8 is 50% ongeveer. Wel verschillen tussen de verschillende spiergroepen qua gains. Begin nu ook te zien dat ik grotere spieren krijg, dat is wel kicken!

tip, ego uit en zoals meerdere malen gezegd starting strength o.i.d. gaan volgen voor het komende halfjaar.
Thanks, vanavond ga ik trainen met een meer ervaren krachtsporter met wie ik al mijn oefeningen bij langs ga om de techniek te controleren en dan zal ik gewichten misschien naar beneden moeten aanpassen als de techniek niet goed is.

Moet ik me overigens druk maken om het risico op striae? Ik merk dat ik vooral in m'n armen enorme "pomp" heb na het trainen tot het punt dat het voelt alsof m'n armen knappen. Ik heb ooit striae op mijn kont gekregen doordat die te snel gegroeid was ( start van calo (sportipleiding))
Ik wil geen lelijke strepen op m'n biceps.. graag uw mening.

Moet ik me overigens druk maken om het risico op striae? Ik merk dat ik vooral in m'n armen enorme "pomp" heb na het trainen tot het punt dat het voelt alsof m'n armen knappen. Ik heb ooit striae op mijn kont gekregen doordat die te snel gegroeid was ( start van calo (sportipleiding))
Ik wil geen lelijke strepen op m'n biceps.. graag uw mening.
Hoort eerlijk gezegd een beetje bij de sport , mijn upper lats zitten ook tjokvol, vervaagt na een tijdje gewoon. Er zijn wel middeltjes voor op internet maar voorkomen kan niet ook als er beweerd word van wel. Gebeurt overigens alleen bij hele snelle gewicht toename. Als jouw kcal intake niet buitensporig is zal je er niet gauw last van hebben!

Er begint wat meer vlees op de botten te komen en iets meer definitie. Foto is een beetje slecht, maar het iddlee is helder.

IMG_20180906_175133682.jpg

Terug
Naar boven