400-500 kcal onder onderhoud gaan hangen voor iemand met zulk overgewicht is echt nonsens. Het slaat werkelijk helemaal nergens op.
Buiten het feit dat iemand op een dergelijk vetpercentage zó veel vrije vetzuren in zijn bloed heeft, waardoor je zorgeloos gigantische tekorten kunt hanteren, gaat het op die manier die je voortstelt jaren duren.
Deze man moet 60 kg oid kwijt, wat je nu voorstelt is om daar 2,5 jaar over te gaan doen. En wat betreft vvm inleveren, dit gaat sowieso gebeuren. Meerdere kilo's alleen al aan zaken als connective tissue.
---------------
Daarnaast (ik blijf dit herhalen) dat onderhoud zie je vanzelf wel. Is het te hoog, pas het naar beneden aan. Iemand van 140 kg die gaat bewegen komt makkelijk aan 4000+ kcal. Dat berekenen en daar zoveel waarde aan hechten blijft maar in ieder topic terugkomen. Deze man moet makkelijk een jaar aan de slag, denk je echt dat een geheime berekening die (hetgeen per definitie onmogelijk is) een sleutelfactor is, om hem vervolgen een tekortje van 400-500 kcal aan te raden?
Ik denk niet dat je ervaring hebt met mensen van dit soort gewicht af te helpen. Het is een classib bb.nl advies (harris-benedict en -500 ander is het "teveel" (wat het risico daarvan preciess is als je dit verdubbelt ontgaat me) ).
Het is gewoon totaal onpraktisch advies om realistisch succes te halen in dit geval.
-----------------
Ik zie ook mensen posten "dat is mijn onderhoud" etc. Moet jij 60 kg kwijt? Ik vid 2300 ook erg laag om te beginnen hoor maar waarom mensen het altijd met hun eigen situatie moeten vergelijken is me niet duidelijk.