XXL Nutrition

Age is just a number

Dit!

Je bent, afgaand op je log, heel blessuregevoelig. Dan is hardlopen nou eenmaal niet het meest verstandigste om te doen. Daarbovenop vind ik dat je veel te veel oefeningen en volume doet tijdens je krachtstrainingsdagen en ben je ook in de 50 (?).

Waarom niet gewoon zwemmen icm basic krachttraining? Ik doe nu bijv. 3 keer in de week krachttraining (upper - lower - upper en dan de week erop lower - upper - lower).

Mijn schema:

Upper body:

-Incline DB press: 1 max out set. Daarna nog 1 set elevated push ups tot bijna failure
-Pull ups: 2-3 sets
-Dips: 2 sets
-Chest supported row: 3 sets
-triceps oefening: 2 sets
-biceps oefening: 2 sets
-Side raises voor zijkant schouders: 2 sets

Lower body:
-Leg press: 2 sets
-RDL's: 2 sets
-Kuiten: 2 sets

That's it. Voordeel: geen junk volume EN volledige focus op zo dicht mogelijk tegen failure trainen in die paar sets die je hebt voor 1 oefening. Voor de variatie wil ik nog wel eens een andere oefening erin gooien (bijv. ipv RDL's GHR's, etc). Hele idee is dat ik niet compleet kapot en afgemat de sportschool verlaat, maar redelijk fit. Als ik niet normaal meer de trap af kan lopen na het trainen, dan heb ik teveel gedaan en gaat het ook mijn herstel in de weg zitten. Gaat dus om het zoeken naar de minimum effective dose!
Dit, ook ik ben ver over de 50 maar train al zeker 3 jaar blessures vrij.
Ik vind trainen/ sporten het leukst om te doen als ik vrij ben, maar dat werkt dus niet zo.
Mijn lichaam bepaald wat ik doe, niet mijn schema. Liever 1 rustdag teveel dan 1 blessures te veel.
Fietsen kan ook goed naast kracht, maar dan ook niet all out. Sterkte @imnewhere :thumb:

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.382
Baantjes trekken in een overdekt zwembad met chloorwater trekt me totaal niet. Ik heb wel een mooie (zwem)plas naast m'n deur, maar dat kan alleen als het hoogzomer is. Alhoewel, is er hier wel een fanatiek groepje dat dit het hele jaar rond doet.
Die zijn dikker dan jij bent en hebben een wetsuit aan.
Dat gloor dat went wel. Maar ik denk dat zwemmen te moeilijk wordt voor iemand met jouw motoriek.

En daar gaan we weer... de reeks van pijntjes en blessures begint frustrerend te worden. Afgelopen maandag m'n onderrug op links een beetje overbelast/verneukt op de back extension machine. Lijkt de 'quadratus lumborum' te zijn, die aanhecht op de bekkenrand. Zit nu serieus te overwegen om wat langere tijd even pauze te nemen van de sportschool om het lichaam volledig tot rust te laten komen en te laten herstellen, anders blijf ik aanmodderen van pijntje naar pijntje.
Pijntjes beginnen nadat je weer begonnen bent met hardlopen op 10 km/u, is daar een verband of is dat toeval?

• #3.389
Pijntjes beginnen nadat je weer begonnen bent met hardlopen op 10 km/u, is daar een verband of is dat toeval?
Goeie vraag. Het zal ongetwijfeld een rol spelen, maar de toename van pijntjes/blessures is al begonnen voordat ik met hardlopen begon.

• #3.390
Laatst bewerkt:
Ik denk dat een professional zo'n conclusie (slechte motoriek) pas zou durven trekken, na me te hebben zien trainen/bewegen.

Regelmatig blessures => slechte motoriek, lijkt me wel erg kort door de bocht.
Ik ben geen professionel, dit advies is dan ook gratis.
Je vergeet je rug in de tweede alinea.

• #3.393
Je vergeet je rug in de tweede alinea.
Dus regelmatig rugblessures door krachttraining is het gevolg van een slechte motoriek? En die conclusie kun je trekken zonder mij te hebben zien trainen?Volgens mij kunnen er heel veel verschillende oorzaken zijn.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat een professional zo'n conclusie (slechte motoriek) pas zou durven trekken, na me te hebben zien trainen/bewegen.

Regelmatig blessures => slechte motoriek, lijkt me wel erg kort door de bocht.
Op je trainingsvideo's valt dat wel erg op.

• #3.395
Reden: Ik heb je post nog even opgezocht waarin je commentaar leverde op deze bench video en daarna mijn post daarop aangepast.
Laatst bewerkt:
Ik zou me gewoon richt op het hardlopen wat je wilt. en als je KT erbij wilt doen dan de oefeningen die je goed kunt. oa Deadlift, BP, Squat en MP/OHP. gewoon voor kracht 3x5

Bedoel je deze, waarin je beweerde dat ik de mind-muscle-connection van een aardappel heb?

Ik dacht meer aan de squat filmpjes. Krachtsport met slechte coördinatie is mogelijk wel een bron van blessures. Maar bv. zwemmen zou wel gaan.

Onze beste wielrenner uit de geschiedenis kon trouwens daarnaast ook weinig op ander sportgebied.

Dit bankdrukken is gewoon goed.
Dat je dan niet groeit ondanks alle inzet die je toont en de hoeveelheid aan voeding die je eet, dat kan toch eigenlijk niet.

Of je deed teveel of je bent een non responder. Iemand die niet reageert op trainings prikkel.

• #3.399
Ik dacht meer aan de squat filmpjes. Krachtsport met slechte coördinatie is mogelijk wel een bron van blessures.
Daarom ben ik ook, op advies van enkele DBB-ers, gestopt met barbell squat, deadlift en ohp en ben ik nu meer op machines gaan trainen. Barbell RDL doe ik nog wel, maar die is technisch relatief eenvoudig (vind ik).

Onze beste wielrenner uit de geschiedenis kon trouwens daarnaast ook weinig op ander sportgebied.
Je bedoelt waarschijnlijk Joop Zoetemelk in dat bekende tv-programma?

Dit bankdrukken is gewoon goed.
Op basis van welke criteria vind je dat zijn bankdrukken goed is?
Als ik bovenin de bench zie hoe los de barbell in z'n handen ligt dan lijkt de activatie van de rotator cuff en vooral ook triceps me niet goed.
Ook kan ik geen rechte lijn maken tussen de barbell, polsen en ellebogen, wat activatie van de triceps eveneens bemoeilijkt.
Tot slot lijken de onderarmen licht richting zijn onderlichaam te kantelen, wat ook niet meehelpt.

Dat je dan niet groeit ondanks alle inzet die je toont en de hoeveelheid aan voeding die je eet, dat kan toch eigenlijk niet.
Als je niet meer volume gaat draaien, noch vooruit gaat in kracht die je uit kunt oefenen, dan kan dat wel degelijk.
Mogelijk had verbetertips qua techniek, waaronder in de barbell knijpen om de triceps te activeren, al een redelijk verschil kunnen maken.
Daarnaast had hij aan z'n "sticking point" kunnen werken bijvoorbeeld.

Terug
Naar boven