MuscleMeat

Age is just a number

Met wandelen spreek je je spieren op een heel andere manier aan dan met rennen, dus ook daarmee beter niet te hard van stapel lopen. Zo ben ik laatst met enkele collega's voor een stevige wandeling gegaan. Ik wandel best veel en na de wandeling (10? km) vertelde een collega dat het behoorlijk wat van haar vroeg. Diezelfde collega rent fluitend rondjes om me heen met hardlopen.

Als je het rustig aan doet (niet teveel afstand, snelheid, helling of extra gewicht), dan is het juist goed voor je doorbloeding en herstel
Vind dit wel tekenend voor de huidige generatie.

Waar doel je precies op? Het advies om (zelfs) wandelen voorzichtig op te bouwen? Je zou maar eens spierpijn kunnen krijgen...
Voor jou is wandelen op 6km/u prima te doen als revalidatie. Men kan overal over gaan zeiken, maar je moet wat en je moet zelf in de gaten houden dat je het niet te extreem maakt !

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.365
Voor jou is wandelen op 6km/u prima te doen als revalidatie. Men kan overal over gaan zeiken, maar je moet wat en je moet zelf in de gaten houden dat je het niet te extreem maakt !
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik ken mezelf inmiddels een beetje en heb vaak de neiging eerder te veel dan te weinig te doen (aard van het beestje), dus ik vind het ook niet erg dat me hier zo nu en dan een spiegel wordt voorgehouden en op de rem wordt getrapt.

Vind je minimaal 30 minuten @ 6 km/u en 15% helling met een geblesseerde enkel en zonder “wandelervaring” dan een slimme zet?

Ik heb redelijk korte pootjes (broeklengte 31-32) en kan dat ook makkelijk. haal vaak wel 6.3/6.4km/u zonder de honden. Je weet zelf onderhand wel waar je grenzen liggen, en als je te ver gaat merk je dat wel. Je moet ervan leren, toch ? Ik ben exact hetzelfde, dat ik ook vlug te snel wil herstellen.

• #3.369
Training week 7/2024.

Hardlopen zit er nog niet in. Na 12 dagen herstel dacht ik het vandaag weer eens te gaan proberen op de loopband op rustig tempo (10 km/u), maar al weer binnen een minuut mee gestopt. Bij wandelen en ook tegen een helling lopen voel ik inmiddels (vrijwel) niets meer, maar de impact van landing/afzet is duidelijk nog te veel.

Voor de rest een prima week gedraaid. Vier keer kracht (2x upper, 2x lower body) en 4x 15% helling lopen op de loopband na afloop van de KT, om de conditie op peil te houden.

Dacht net met hardlopen nog aan jou, hoe het zou gaan nu.

• #3.371
Training week 9/2024:

dagkrachttraininghardlopen
ma 26-02-24lower bodyloopband: 52', 15% helling, 6 km/u
di 27-02-24
wo 28-02-24upper bodyloopband: 60', 15% helling, 6 km/u
do 29-02-24
vr 01-03-24lower bodyloopband: 30', 10 km/u
za 02-03-24upper bodyloopband: 30', 10 km/u
zo 03-03-24

Vrijdag (na bijna 2½ week herstel d.m.v. (helling)wandelen) eindelijk weer hardgelopen. Ben van plan voorlopig tempo en afstand even gelijk te houden en kijken of ik 4x per week een half uur op 10 km/u aankan op de loopband zonder overbelast te raken.

• #3.372
Ik schrok vanochtend lichtelijk toen ik een nieuw pak havermout opentrok en de structuur van de vlokken er veel grover uit zag dan ik gewend was. De basic havermout van Appie zit sinds kort in een nieuwe verpakking, maar nu blijkt dus ook dat ze twee verschillende versies hebben; fijne en grove vlokken. Tot voor kort hadden ze alleen fijne vlokken. Even goed opletten dus, want het verschil in verpakking is heel subtiel:

hm.jpg

Laatst bewerkt:
Grove was er al, maar bruine verpakking en groen voor fijne

Schermafdruk van 2024-03-05 11-00-01.png

• #3.374
Grove was er al, maar bruine verpakking en groen voor fijne

Schermafdruk van 2024-03-05 11-00-01.png
Ah, O.K.
Die bruine verpakking heeft dan nooit bij 'mijn' Appie in de schappen gestaan. Misschien alleen verkrijgbaar in de grotere filialen?
Nu in ieder geval goed opletten om niet mis te grijpen, want de nieuwe verpakkingen lijken als twee druppels water op elkaar...

Laatst bewerkt:
  • #3.375
En daar gaan we weer... de reeks van pijntjes en blessures begint frustrerend te worden. Afgelopen maandag m'n onderrug op links een beetje overbelast/verneukt op de back extension machine. Lijkt de 'quadratus lumborum' te zijn, die aanhecht op de bekkenrand. Zit nu serieus te overwegen om wat langere tijd even pauze te nemen van de sportschool om het lichaam volledig tot rust te laten komen en te laten herstellen, anders blijf ik aanmodderen van pijntje naar pijntje.

En daar gaan we weer... de reeks van pijntjes en blessures begint frustrerend te worden. Afgelopen maandag m'n onderrug op links een beetje overbelast/verneukt op de back extension machine. Lijkt de 'quadratus lumborum' te zijn, die aanhecht op de bekkenrand. Zit nu serieus te overwegen om wat langere tijd even pauze te nemen van de sportschool om het lichaam volledig tot rust te laten komen en te laten herstellen, anders blijf ik aanmodderen van pijntje naar pijntje.
Zwemmen?

Begin te denken dat krachttraining in het geheel niet je ding is

Ben je de laatste tijd nog lichter geworden?

Dit!

Je bent, afgaand op je log, heel blessuregevoelig. Dan is hardlopen nou eenmaal niet het meest verstandigste om te doen. Daarbovenop vind ik dat je veel te veel oefeningen en volume doet tijdens je krachtstrainingsdagen en ben je ook in de 50 (?).

Waarom niet gewoon zwemmen icm basic krachttraining? Ik doe nu bijv. 3 keer in de week krachttraining (upper - lower - upper en dan de week erop lower - upper - lower).

Mijn schema:

Upper body:

-Incline DB press: 1 max out set. Daarna nog 1 set elevated push ups tot bijna failure
-Pull ups: 2-3 sets
-Dips: 2 sets
-Chest supported row: 3 sets
-triceps oefening: 2 sets
-biceps oefening: 2 sets
-Side raises voor zijkant schouders: 2 sets

Lower body:
-Leg press: 2 sets
-RDL's: 2 sets
-Kuiten: 2 sets

That's it. Voordeel: geen junk volume EN volledige focus op zo dicht mogelijk tegen failure trainen in die paar sets die je hebt voor 1 oefening. Voor de variatie wil ik nog wel eens een andere oefening erin gooien (bijv. ipv RDL's GHR's, etc). Hele idee is dat ik niet compleet kapot en afgemat de sportschool verlaat, maar redelijk fit. Als ik niet normaal meer de trap af kan lopen na het trainen, dan heb ik teveel gedaan en gaat het ook mijn herstel in de weg zitten. Gaat dus om het zoeken naar de minimum effective dose!

Dit!

Je bent, afgaand op je log, heel blessuregevoelig. Dan is hardlopen nou eenmaal niet het meest verstandigste om te doen. Daarbovenop vind ik dat je veel te veel oefeningen en volume doet tijdens je krachtstrainingsdagen en ben je ook in de 50 (?).

Waarom niet gewoon zwemmen icm basic krachttraining? Ik doe nu bijv. 3 keer in de week krachttraining (upper - lower - upper en dan de week erop lower - upper - lower).

Mijn schema:

Upper body:

-Incline DB press: 1 max out set. Daarna nog 1 set elevated push ups tot bijna failure
-Pull ups: 2-3 sets
-Dips: 2 sets
-Chest supported row: 3 sets
-triceps oefening: 2 sets
-biceps oefening: 2 sets
-Side raises voor zijkant schouders: 2 sets

Lower body:
-Leg press: 2 sets
-RDL's: 2 sets
-Kuiten: 2 sets

That's it. Voordeel: geen junk volume EN volledige focus op zo dicht mogelijk tegen failure trainen in die paar sets die je hebt voor 1 oefening. Voor de variatie wil ik nog wel eens een andere oefening erin gooien (bijv. ipv RDL's GHR's, etc). Hele idee is dat ik niet compleet kapot en afgemat de sportschool verlaat, maar redelijk fit. Als ik niet normaal meer de trap af kan lopen na het trainen, dan heb ik teveel gedaan en gaat het ook mijn herstel in de weg zitten. Gaat dus om het zoeken naar de minimum effective dose!
Spot on! Ik ben zelf nog ouder dan TS en ook een wrak; mijn behandelaren noemen ook eerder het totale volume, dan de intensiteit van training, als oorzaak bij het optreden van mijn blessures.

Terug
Naar boven