AndroidHealthClinic

Age is just a number

Ik zat in groep 1 van Haag Atletiek, bij de Marokkanen, en die deden nooit rustig aan, helaas.
Maar die dronken geen wijn voor de training ga ik vanuit?

Nee ik was serieus, aangezien je eerst een halve joint rookte.
ok, geen probleem. Op trage lange duurloop kan dat best in mijn geval. Maar iedereen reageert anders op dingen... Verdraag zelf geen alcohol voor een inspanning.

Maar die dronken geen wijn voor de training ga ik vanuit?

ok, geen probleem. Op trage lange duurloop kan dat best in mijn geval. Maar iedereen reageert anders op dingen... Verdraag zelf geen alcohol voor een inspanning.
Ze gingen niet eens onder de douche. Wel aardige en sportieve types.

Voor zeer trage lange duurlopen rook ik soms wel eens een halve joint om meer te kunnen genieten van de natuur. Deed u dat bij rustige trainingen ook soms?
Denk niet dat er veel zijn die dat durven. Men kent de positieve werking van thc niet.

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.005
Omdat dit een bodybuildingforum is en geen hardloopforum, ga ik iets meer vertellen over de krachttraining die ik nu doe. Deze staat nu in dienst van het hardlopen en daarom heb ik een aantal weken geleden besloten tijdelijk geen upper body meer te doen. Ik doe nu 2x per week benen + core op de dagen dat ik niet hardloop (nu 5x per week). Alle beenoefeningen zijn unilateraal, omdat dit beter aansluit bij het hardlopen en je core meer uitdaagt.

Benen:
  1. Step up. Dit doe ik op een step-up bankje van ruim 30 cm hoog. Ik verzwaar deze door een kettlebel vast te houden in de tegenovergestelde hand van het been dat ik train. Uitvoering: gecontroleerd zakken en met de hak net de grond aantikken. Dit zorgt ervoor dat het been dat op het bankje staat al het werk moet leveren, doordat ik niet afzet met het been dat de grond aantikt.
    3x12x12kg per been, om en om.

2. Unilateral Romanian deadlift met kettlebel. Ook hier weer houd ik de kettlebell vast in de hand tegenovergesteld aan het been dat ik train.
    3x12x24 kg per been, om en om

3. Legpress met 1 been
    3x13x75lbs per been, om en om

4. Unilateral standing calf raise machine
    Rustig zakken in ongeveer 3 seconden, onderin even vasthouden, explosief omhoog komen
    3x15x5kg per been, om en om
Core:
  1. Ab crunch machine
    3x15x100lbs

2. Back extension machine
    3x15x140lbs

3. Side plank
    3x 1 minuut, per kant, om en om

Leuk trainingsschema wel 👍

Niet te veel en lekker overzichtelijk. Ik kan de benen ook niet volledig frituren zoals echte bodybuilders soms doen, want dan ga ik de dag daarop vierkant hardlopen.
Grinnik dit beeld zie ik voor me.

En herkenbaar hoor, niet met hardlopen (kijk wel link uit) maar met hiphop.

Omdat dit een bodybuildingforum is en geen hardloopforum, ga ik iets meer vertellen over de krachttraining die ik nu doe. Deze staat nu in dienst van het hardlopen en daarom heb ik een aantal weken geleden besloten tijdelijk geen upper body meer te doen. Ik doe nu 2x per week benen + core op de dagen dat ik niet hardloop (nu 5x per week). Alle beenoefeningen zijn unilateraal, omdat dit beter aansluit bij het hardlopen en je core meer uitdaagt.

Benen:
  1. Step up. Dit doe ik op een step-up bankje van ruim 30 cm hoog. Ik verzwaar deze door een kettlebel vast te houden in de tegenovergestelde hand van het been dat ik train. Uitvoering: gecontroleerd zakken en met de hak net de grond aantikken. Dit zorgt ervoor dat het been dat op het bankje staat al het werk moet leveren, doordat ik niet afzet met het been dat de grond aantikt.
    3x12x12kg per been, om en om.

2. Unilateral Romanian deadlift met kettlebel. Ook hier weer houd ik de kettlebell vast in de hand tegenovergesteld aan het been dat ik train.
    3x12x24 kg per been, om en om

3. Legpress met 1 been
    3x13x75lbs per been, om en om

4. Unilateral standing calf raise machine
    Rustig zakken in ongeveer 3 seconden, onderin even vasthouden, explosief omhoog komen
    3x15x5kg per been, om en om
Core:
  1. Ab crunch machine
    3x15x100lbs

2. Back extension machine
    3x15x140lbs

3. Side plank
    3x 1 minuut, per kant, om en om
Toch snap ik niet helemaal waarom je helemaal geen upperbody doet. Misschien tijdelijk in aanloop naar de race en omdat je al 5x per week rent?

Ook snap ik niet de keuze om alles unilateraal te doen, al kan ik prima volgen waarom je dit met een deel doet?

Voorlopig lijkt het prima voor je te werken, dus ga vooral zo door!

• #4.010
Toch snap ik niet helemaal waarom je helemaal geen upperbody doet. Misschien tijdelijk in aanloop naar de race en omdat je al 5x per week rent?
De bedoeling was tijdelijk in aanloop naar de race, om daar maximaal op in te kunnen zetten. Ook al loop je vooral met je benen, bovenlichaam trainen kost ook hersteltijd. Als je je bovenlijf nog voelt tijdens het lopen kan dat ook ten koste gaan van je houding/techniek tijdens het lopen. Ik merk dat al als ik ga wandelen kort na een rugtraining.

Ook snap ik niet de keuze om alles unilateraal te doen, al kan ik prima volgen waarom je dit met een deel doet?
Met name bij trainen met losse gewichten train je unilateraal ook je core en houding mee, zodat je heupen mooi recht blijven en niet naar één kant wegzakken. Helemaal als als het gewicht in je linkerhand vasthoudt terwijl je op je rechterbeen staat en vice versa. Goed voor de loophouding dus.

Laatst bewerkt:
  • #4.011
Two weeks out.

Ook de afgelopen week kan ik tevreden op terugkijken. Rechtervoet (die meermaals geblesseerd is geweest) is nog steeds niet 100% pijnvrij maar is wel goed onder controle. Alle trainingen af kunnen werken en zeer goed geslapen. De langste loop van 18 km op zaterdag heeft me veel vertrouwen gegeven; ik merk dat de benen minder snel zwaar aan beginnen te voelen als de kilometers vorderen, vergeleken met een tijd geleden en wist de 15e kilometer nog in 4:31 te lopen zonder helemaal stuk te gaan. Nog 1 pittige week te gaan.

trainingsweek5-11mei.png

• #4.012
Laatste pittige intervaltraining voor 25 mei. 5x1000m met 400m herstel. Uitgevoerd om 9 uur 's ochtends, om het lichaam te laten wennen aan presteren op dit tijdstip, want op 25 mei gaan we ook om 9 uur van start. Volgende week nog een verkorte intervaltraining van slechts drie blokjes, want dat is de zogenaamde supercompensatieweek.

Clipboard_05-13-2025_02.jpg

Laatste pittige intervaltraining voor 25 mei. 5x1000m met 400m herstel. Uitgevoerd om 9 uur 's ochtends, om het lichaam te laten wennen aan presteren op dit tijdstip, want op 25 mei gaan we ook om 9 uur van start. Volgende week nog een verkorte intervaltraining van slechts drie blokjes, want dat is de zogenaamde supercompensatieweek.

Volgende zondag doe ik exact zelfde training: 5X1KM tegen 4:20. 400 meter herstel ook.

Was dit zwaar voor u?

Succes met de laatste voorbereidingen 💪💪

Vijf duizendjes onder m'n (beoogde) 10 km wedstrijdtempo. Wat denk je zelf? Een intervaltraining is per definitie zwaar. Anders doe je iets niet goed!
Hangt ervan af, soms ben je zo vooruit op een schema dat de intervals makkelijker worden elke week...
4x1 km in 4:20 was vorige week veel makkelijker dan 3x1km in 4:20 3 weken geleden...

Laatst bewerkt:
  • #4.017
Hangt ervan af, soms ben je zo vooruit op een schema dat de intervals makkelijker worden elke week...
Ah, op die manier. Nee, ik ben niet zodanig met sprongen vooruit aan het gaan dat de intervallen op hetzelfde tempo wekelijks merkbaar lichter aanvoelen. Ik merk wel dat ik na een intervaltraining beter herstel. Al tijdens het uitlopen.

1747167496765.png

Als het hartslagvakje bij aanvang van je laatste interval niet hoger zit dan bij aanvang van je eerste interval zit je goed. Bij mij is het nu bijna zo bij die van 1KM.

Bij die van 400 meter nog niet (slechts 200m recuperatie):
1747167641266.png

• #4.019
Een goed gevoel overgehouden aan de tempo-duurloop van 12 km die ik vanochtend heb gedaan. Als ik de eerste kilometer als warmlopen beschouw, heb ik de resterende 11 km op een gemiddeld tempo van 4:46/km gelopen. Voor 10 km in 45 minuten is een tempo van 4:30/km nodig.

15mei2025.jpg

p.s.
Ik kijk nooit naar m'n hartslag. Deze staat niet eens op het scherm van m'n Garmin horloge. Ik loop op tempo (min/km) in combinatie met gevoel van zwaarte van de inspanning. Het is dan wel opmerkelijk dat mijn hartslag dan in de laatste 5 km zo mooi vlak op 146 bpm blijft liggen.

Laatst bewerkt:
  • #4.020
En alweer een goede week gedraaid. Komende week wordt het trainingsvolume teruggeschroefd met behoud van intensiteit, om zondag fris en uitgerust aan de start te staan. Het zou wel eens kunnen gaan regenen. Geen ramp om in te lopen (alhoewel ik geen ervaring heb met lopen in de regen), maar het zou wel jammer zijn voor de sfeer/entourage bij zo'n buitenevenement. We'll see...

Screenshot 2025-05-18 at 19-54-05 Garmin Connect.png

Terug
Naar boven