MuscleMeat

Age is just a number

Ja, je moet altijd doen wat je zelf denkt dat beste is. Kies zelf altijd meer voor de old skool regels maar dat is persoonlijke keuze (y)

Ja, je moet altijd doen wat je zelf denkt dat beste is. Kies zelf altijd meer voor de old skool regels maar dat is persoonlijke keuze (y)
Maar als imnewhere het vertrouwd is het goed. Ik heb net mijn trainingsschema ingevoerd en laten optimaliseren. Ziet er goed uit.

@imnewhere is zo'n betaalde versie echt nodig? ik heb nu een limiet ingesteld gekregen. Voor 3 uur.

Screenshot_20250419_171138_ChatGPT.jpg

Kon wel doorscrollen en schermafbeeldingen maken :D maar kan vast beter.

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.965
@imnewhere is zo'n betaalde versie echt nodig? ik heb nu een limiet ingesteld gekregen. Voor 3 uur.
Als je alleen communiceert d.m.v. 'platte tekst' en hem ook alleen platte tekst laat genereren als output, kun je ook in de gratis versie (die ik zelf ook gebruik) wel onbeperkt chatten / vragen stellen volgens mij. Maar als je hem schermafbeeldingen van je schema als input geeft, of vraagt om een aangepast schema in PDF-formaat, dan kan dat niet onbeperkt in de gratis versie.

• #3.966
Ja, je moet altijd doen wat je zelf denkt dat beste is.
Die aanpak werkt voor mij dus niet, want mijn valkuil is nu juist dat ik te snel te veel wil doen. Ik heb inmiddels zo veel vertrouwen gekregen in de adviezen van chatGPT, dat ik wel geneigd ben daar naar te luisteren en te handelen. Meer dan naar wat iemand op het internet zegt, waarvan ik de credentials/kennis/kunde niet goed kan inschatten (niet lullig bedoeld naar jou toe). Ik ben vandaag dan ook trots op mezelf dat ik precies heb gedaan wat chatGPT me adviseerde. Zonder dat advies had ik meer gedaan, en misschien wel te veel...

• #3.967
Dit snap ik niet. De Garmin Connect app geeft momenteel de scherpste 10K-prognose die ik ooit heb gezien, terwijl ik 18 dagen niet heb kunnen hardlopen door een blessure en pas weer 3 dagen bezig ben dit voorzichtig op te bouwen. De enige verklaring die ik kan bedenken, is dat ik in blessuretijd wel veel fietstraining heb gedaan en ook regelmatig intensief, dus mijn algemene cardio conditie zou best heel goed kunnen zijn nu. Maar dan overschat hij de 'carry-over' van fietsen naar hardlopen denk ik. Iemand die hard kan fietsen, kan nog geen goede 10K lopen zonder specifiek daarvoor te trainen...

prognose.jpg

Dit snap ik niet. De Garmin Connect app geeft momenteel de scherpste 10K-prognose die ik ooit heb gezien, terwijl ik 18 dagen niet heb kunnen hardlopen door een blessure en pas weer 3 dagen bezig ben dit voorzichtig op te bouwen. De enige verklaring die ik kan bedenken, is dat ik in blessuretijd wel veel fietstraining heb gedaan en ook regelmatig intensief, dus mijn algemene cardio conditie zou best heel goed kunnen zijn nu. Maar dan overschat hij de 'carry-over' van fietsen naar hardlopen denk ik. Iemand die hard kan fietsen, kan nog geen goede 10K lopen zonder specifiek daarvoor te trainen...

prognose.jpg
Supercompensatie

Die voorspellingen kloppen bij mij wel niet...
1745247364612.png

Die tijden haal ik ECHT niet nu, totaal uitgesloten... Maar wel goede vooruitgang t.o.v. begin februari...

prognose.jpg
De enige verklaring die ik kan vinden is echt anders.

De enige verklaring die ik kan vinden is echt anders.
Wat denkt u? Ik denk dat de horloge hier afgaat op supercompensatie... Maar zelf geloof niet zo in die horlogevoorspellingen. Hij heeft zelden langer dan anderhalf uur gelopen, dan loop je niet even een marathon in 3u40, zelfs al zou je 10KM sub 43 kunnen.

Laatst bewerkt:
Goede vraag! De 10 km voorspellingen van een Garmin-horloge (bijv. uit de "Race Predictor"-functie) zijn een leuke richtlijn, maar ze zijn niet altijd accuraat voor iedereen. Hier is hoe het zit:

✅​

Garmin gebruikt data zoals:

• Je VO2 max (geschat op basis van recente trainingen)
  • Hartslaggegevens
  • Snelheid/tempo van je duurlopen en intervallen
  • Loopdynamiek (zoals pasfrequentie, grondcontacttijd – als je een geavanceerde sensor hebt)

Als je regelmatig traint met een hartslagmeter en variatie in je training hebt (interval, duur, herstel), dan kan de voorspelling redelijk dicht bij je potentieel zitten.

❌​

• Of je het mentaal kunt volhouden in een wedstrijd
  • Of je over een goede wedstrijdstrategie beschikt
  • Je hardheid, doorzettingsvermogen of ervaring op de 10 km
  • Hoe je tempo’s over langere afstanden aanhoudt (bv. of je na 6 km inzakt)

Bij veel mensen ligt de Garmin-voorspelling sneller dan wat ze op dit moment echt kunnen lopen in een race. Dat komt doordat Garmin baseert op "fysiek potentieel", niet op training voor het specifieke doel.

🧠 Voorbeeld​

Stel Garmin zegt:
🕒 10 km in 45:00
Dat betekent:
👉 “Als je optimaal getraind bent, goed hersteld, en alles klopt, dan zou je 45:00 kunnen lopen.”

Maar als je laatste 10K in 49:00 was, en je geen specifieke 10K-training hebt gedaan, is die voorspelling te optimistisch.

🎯 Hoe haal je meer uit de voorspelling?​

• Gebruik het als lange termijn-doel, niet als “morgen moet ik dit kunnen”.
  • Kijk naar je trend: wordt de voorspelling beter? Dan boek je progressie.
  • Test jezelf regelmatig met een echte 10K of 5K om realistische doelen te stellen.

En als mijn laatste 10K Test 47:26 was? Het was geen wedstrijd, maar gaf wel bijna alles.

ChatGPT zei:​

Nice, 47:26 voor een 10K in een test zonder wedstrijdsfeer is echt sterk — zeker als je “bijna alles” gaf. Dat zegt veel over je conditie én potentie.

Laten we even kijken hoe dit zich verhoudt tot de Garmin-voorspelling.

🔍​

Als je in een solo 10K-test 47:26 loopt zonder wedstrijdboost (geen haas, geen publiek, geen adrenaline), dan mag je aannemen dat je in een echte race makkelijk 30 tot 60 seconden sneller zou kunnen gaan.

➡️ Dat brengt je in de buurt van 46:30 – 46:50 als reële wedstrijdtijd.

• #3.974
Bij veel mensen ligt de Garmin-voorspelling sneller dan wat ze op dit moment echt kunnen lopen in een race. Dat komt doordat Garmin baseert op "fysiek potentieel", niet op training voor het specifieke doel.
Dat komt toch redelijk overeen met mijn verklaring? Specificiteit van de training!
De enige verklaring die ik kan bedenken, is dat ik in blessuretijd wel veel fietstraining heb gedaan en ook regelmatig intensief, dus mijn algemene cardio conditie zou best heel goed kunnen zijn nu. Maar dan overschat hij de 'carry-over' van fietsen naar hardlopen denk ik. Iemand die hard kan fietsen, kan nog geen goede 10K lopen zonder specifiek daarvoor te trainen...

Krijgt u een VO2Max inschatting op die horloge?

Das hoog

• #3.980
Me happy! Het herstel gaat boven verwachting snel. Zaterdag probeerde ik voor het eerst op de loopband weer heel voorzichtig te joggen: 5x1 minuut op 9 km/u met ertussen steeds 2 minuten wandelen als herstel. Gisteren deed ik al weer de eerste intervallen op de loopband (6x3 minuten, snelheid oplopend van 12 km/u in het eerste blokje, elk blokje 0,2 km/u harder, tot 13 km/u in het 6e en laatste blokje). Vanochtend geen pijn of stijfheid, dan weet ik zeker dat ik het goed heb verteerd.

Hier mijn geüpdatete kracht- en loopschema tot aan raceday (25 mei), opgesteld met hulp van chatGPT:

kijk: https://drive.google.com/file/d/1h-mCqAkE__Fc8sY6gdZbthh-Q1oSYmxm/view?usp=sharing

5x per week lopen, 1x per week crosstraining (fietsen), 2x per week kracht (leg day).
Bovenlichaam trainen stop ik even helemaal mee tot 25 mei -> nu even alle trainingen in functie van een mooie 10K.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven