MuscleMeat

Age is just a number

Ik heb eerlijk gezegd ook niet het idee dat er veel intensiteit in je schema's zit. Als je 4x10 met hetzelfde gewicht squat zijn waarschijnlijk de vier setjes te licht en verspilde energie. Beste stop je die energie in één fatsoenlijke set ipv 4 setjes waar je half werk levert. No way dat je dan de tweede set nog eens hetzelfde gewicht voor evenveel reps kan squatten.

Dus als je doel is lekker in beweging zijn, zeker zo je trainingen doorzetten. Als je massa wil winnen zou ik toch op een andere manier gaan trainen.
Volledig met je eens, maar ik wil wel toevoegen dat ik in zijn geval niet zwaarder zou gaan op squats zolang het er niet deftig uitziet. Dan vraag je om problemen. In zijn geval zou ik ofwel dringend werk maken van een goede, soepele squat ofwel een andere variatie zoeken waar je niet op zoveel moet letten en daar zwaarder op gaan.
Maar in beide gevallen zou ik dan nog steeds zwaarder gaan, eerst techniek squats en daarna een zware variant (legpress, hacksquat...).

"Lang" verhaal kort, fix je form en ga zwaarder op andere oefeningen die er wel goed uitzien

En omdat mensen te veel bezig zijn met dit soort zaken vergeten ze het allerbelangrijkste: hard trainen.

Edit: was overigens niet richting jou bedoeld @Japio :p maar ik zie te veel mensen in de gym maar op halve intensiteit hun 4x10 (of 3x12 :o ) doen zodat ze maar de reps doen die ze zogenaamd zouden moeten doen.

:D :thumbup:

Eens, hard trainen en /care of je setje dan 10, 12, 15 of 20 herhalingen is. Ik zie ook veel teveel setjes waarvan de laatste herhaling net zo eenvoudig gaat als de eerste. Tenenkrommend. :roflol:

Volledig met je eens, maar ik wil wel toevoegen dat ik in zijn geval niet zwaarder zou gaan op squats zolang het er niet deftig uitziet. Dan vraag je om problemen. In zijn geval zou ik ofwel dringend werk maken van een goede, soepele squat ofwel een andere variatie zoeken waar je niet op zoveel moet letten en daar zwaarder op gaan.
Maar in beide gevallen zou ik dan nog steeds zwaarder gaan, eerst techniek squats en daarna een zware variant (legpress, hacksquat...)
Uiteraard moet de techniek top zijn en blijven en je zou nooit mogen verhogen in reps of gewicht als dit ten kosten gaat van je techniek.

Uiteraard moet de techniek top zijn en blijven en je zou nooit mogen verhogen in reps of gewicht als dit ten kosten gaat van je techniek.
Inderdaad, en met deze techniek is zwaarder gaan vragen om allerlei problemen. Dus dan is de keuze aan hem. Maar ik denk niet dat hij ooit zal willen leren en/of luisteren. Eigen schuld dan als ie weer een half jaar klachten heeft en alle raad skipt van dit forum en z'n o-zo-slimme fysio volgt.

En omdat mensen te veel bezig zijn met dit soort zaken vergeten ze het allerbelangrijkste: hard trainen.

Edit: was overigens niet richting jou bedoeld @Japio :p maar ik zie te veel mensen in de gym maar op halve intensiteit hun 4x10 (of 3x12 :o ) doen zodat ze maar de reps doen die ze zogenaamd zouden moeten doen.
Maar elke training zo zwaar mogelijk gaan zou ook weer niet goed zijn.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.088
Ik heb eerlijk gezegd ook niet het idee dat er veel intensiteit in je schema's zit. Als je 4x10 met hetzelfde gewicht squat zijn waarschijnlijk de vier setjes te licht en verspilde energie. Beste stop je die energie in één fatsoenlijke set ipv 4 setjes waar je half werk levert. No way dat je dan de tweede set nog eens hetzelfde gewicht voor evenveel reps kan squatten.

Dus als je doel is lekker in beweging zijn, zeker zo je trainingen doorzetten. Als je massa wil winnen zou ik toch op een andere manier gaan trainen.
Misschien is er enige context nodig bij die 4x10 squats.

Ten eerste kwamen we uit een lockdown van een maand, waarin ik thuis niet echt goed heb kunnen trainen. Dan begin ik, zeker op de compounds, sowieso altijd voorzichtig, om er weer in te komen.

Ten tweede was ik pas vlak voor die lockdown weer begonnen met squatten, vanwege een eerder opgelopen blessure. Na de lockdown kon ik dus weer opnieuw beginnen. Deze 4x10 is dus vooral om de squatbeweging weer eigen te maken. Uit het filmpje wordt volgens mij ook wel duidelijk dat dit zelfs voor mij erg licht was.

Kortom, de drie trainingen die ik eerder deze week heb gelogd, zijn zeker niet representatief voor hoe ik normaal train.

Misschien is er enige context nodig bij die 4x10 squats.

Ten eerste kwamen we uit een lockdown van een maand, waarin ik thuis niet echt goed heb kunnen trainen. Dan begin ik, zeker op de compounds, sowieso altijd voorzichtig, om er weer in te komen.

Ten tweede was ik pas vlak voor die lockdown weer begonnen met squatten, vanwege een eerder opgelopen blessure. Na de lockdown kon ik dus weer opnieuw beginnen. Deze 4x10 is dus vooral om de squatbeweging weer eigen te maken. Uit het filmpje wordt volgens mij ook wel duidelijk dat dit zelfs voor mij erg licht was.

Kortom, de drie trainingen die ik eerder deze week heb gelogd, zijn zeker niet representatief voor hoe ik normaal train.
Als ik een beetje door jouw log scroll komt 3 of 4x10 echt enorm vaak terug dus dat is natuurlijk wel onzin. Uiteraard slim om zo na de lockdown voorzichtig op te bouwen, maar wat ik typ heeft natuurlijk niet alleen toepassing op de squat. Doe ermee wat je wil. :)

Ja, .... 4x10 klinkt als bejaardengym.
Harder than last time, wil je fit zijn of groeien ?

• Like
Waarderingen: 6am
  • Topic Starter Topic Starter
  • #1.091
Ik voel geen enkele behoefte om mezelf hier nog verder te gaan verdedigen. Als mensen op basis van mijn log de conclusie trekken dat ik train als een p*ssy, so be it.

Ik voel geen enkele behoefte om mezelf hier nog verder te gaan verdedigen. Als mensen op basis van mijn log de conclusie trekken dat ik train als een p*ssy, so be it.
dat is ook zo. mijn ogen staan op ontploffen, oren die klakken, aders die op punt staan om te springen, hoofdpijn... als ik jouw videos zie moet je waarschijnlijk 2x puffen en ben je alweer klaar voor volgende set.

bon, genoeg gebashed weer. terug uit deze log, want hier wordt toch niet gelift

Dat jij het nodig vindt om jezelf te moeten verdedigen zegt meer over jezelf dan wat anders. Er wordt enkel een tip gegeven. Dat is neem ik aan toch de reden waarom je hier een log bijhoudt? Zodat anderen je aanpak kunnen bekijken en eventueel tips kunnen geven.

Dat jij het nodig vindt om jezelf te moeten verdedigen zegt meer over jezelf dan wat anders. Er wordt enkel een tip gegeven. Dat is neem ik aan toch de reden waarom je hier een log bijhoudt? Zodat anderen je aanpak kunnen bekijken en eventueel tips kunnen geven.
Ik kan niet voor TS spreken, maar ik heb jouw posts niet zo gelezen.

Ik kan niet voor TS spreken, maar ik heb jouw posts niet zo gelezen.
Ik geef aan dat je bij 4x10 op compound oefeningen weinig intensiteit erin hebt zitten en je beter kan focussen op één zware werkset waarin je all out gaat gevolgd door 1 of 2 backoff sets met wat minder gewicht. Lijkt me een prima tip.

Ik geef aan dat je bij 4x10 op compound oefeningen weinig intensiteit erin hebt zitten en je beter kan focussen op één zware werkset waarin je all out gaat gevolgd door 1 of 2 backoff sets met wat minder gewicht. Lijkt me een prima tip.
Excuus voor onduidelijkheid, ik bedoelde dat ik jouw posts niet als aanval las.

Is denk ik door de vele 3x10 schema's die je standaard ziet. Zo is vast elke beginner begonnen.

Strong Lifts 5x5 (Kracht & Massa)
rustig bouwen, onderweg kan je herstellen en oefenen op je vorm

Als beginner is het inderdaad ook het belangrijkst om een goede vorm aan te leren.
Maar hoe zit het dan.. Als ik bijv kijk naar meeuw zijn laatste trainen staat daar ook 3*8 3*10 3*15 etc. Haalt hij dan niet het maximale eruit? Noteert ie anders of heeft het een andere reden?

Niet om te sarren maar wil zelf ook optimaal trainen :p

Terug
Naar boven