AndroidHealthClinic

Age is just a number

Misschien zo'n stang proberen?

Wel 2,50 korting god***domme wat een aanbieding
Screenshot_20220212-090304_Chrome.jpg

Ja dat bedacht ik me ook toen ik het schreef. Daar viel het me helemaal niet op, in je filmpje van gisteren was het het eerste dat me enorm opviel. Naar binnen vallende knieen zodra je de concentrische fase van de squat start.

Sowieso vind ik dat je knieen vrij veel bewegen van binnen naar buiten tijdens de reps, vooral bij de laatste 2.
Ik heb ook mijn mening bijgesteld van goed naar riskant, na het zien van het laatste filmpje.

Vandaag de squat weer gefilmd. Deze keer recht van achteren. Vanuit deze positie heb ik volgens mij nog nooit eerder gefilmd. Hier wordt duidelijk zichtbaar wat de fysio afgelopen zomer ook al opmerkte. Mijn bekken beweegt niet in een mooie verticale lijn omlaag en omhoog, maar er zit een shift naar links in. Dat gebeurt in de warming-up met een lege bar net zo sterk al in de werksets. Hieronder mijn vierde en laatste werkset op 8x55 kg:

p.s. Het gefilmde beeld geeft een shift naar links, maar omdat het filmen spiegelbeeld oplevert, is de shift in werkelijkheid naar rechts. En laat mijn rechterbeen nu ook toevallig ietsje sterker zijn dan mijn linker...

Mijn main dingen bij deze squat:
- Helemaal niet gecontroleerd aan het zakken
- Geen bracing
- Geen correcte en/of goede ademhaling
- Geen tightness in de rug
- Oneven armpositie
- Bar die scheef ligt
- Shift (wat je zelf ook zei)

Shift:
- https://www.instagram.com/p/CYpJn0yje2s/
- https://www.instagram.com/p/CZ2XtERFIsN/
- https://www.instagram.com/p/CYP1-lBjpjr/
- ...

Oneven armen:
- https://www.instagram.com/p/CZAUxAKDvlE/

Bracing:

Langzamer zakken, 3 seconden zou ik gebruiken als standaard zolang het er zo uitziet.

Laatst bewerkt:
Blijf in elk geval de barr zo dragen dat jij er voorwaarts onderuit kunt stappen. Voor jouw veiligheid.
Nog 25kg erbij en je klapt voorover met de halter in je nek.

Mijn main dingen bij deze squat:
- Helemaal niet gecontroleerd aan het zakken
- Geen bracing
- Geen correcte en/of goede ademhaling
- Geen tightness in de rug
- Oneven armpositie
- Bar die scheef ligt
- Shift (wat je zelf ook zei)

Shift:
- https://www.instagram.com/p/CYpJn0yje2s/
- https://www.instagram.com/p/CZ2XtERFIsN/
- https://www.instagram.com/p/CYP1-lBjpjr/
- ...

Oneven armen:
- https://www.instagram.com/p/CZAUxAKDvlE/

Bracing:

Langzamer zakken, 3 seconden zou ik gebruiken als standaard zolang het er zo uitziet.

Bij gewichten onder je lichaamsgewicht is het moeilijk om gecontroleerd te zakken als je last hebt van instabiliteit.

Bij gewichten onder je lichaamsgewicht is het moeilijk om gecontroleerd te zakken als je last hebt van instabiliteit.
Dan moet je werken aan je instabiliteit en eerst proberen een mooie bodyweight squat te doen vooraleer je met gewicht begint te spelen.
Een squat is een natuurlijke beweging dat elk mens zou moeten kunnen, als je dat niet kan, moet je er maar aan werken.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.247
Dan moet je werken aan je instabiliteit en eerst proberen een mooie bodyweight squat te doen vooraleer je met gewicht begint te spelen.
Een squat is een natuurlijke beweging dat elk mens zou moeten kunnen, als je dat niet kan, moet je er maar aan werken.
Ik ga volgende week 1 op 1 aan de slag met een personal trainer in de gym die mij bodyweight squats gaat leren. Pas wanneer ik die onder de knie heb met een perfecte uitvoering, leg ik weer een stang in mijn nek. Iedereen bedankt voor de tips en adviezen.

• #1.248
Ho-ly shit.

Ik heb m'n gisteren geplaatste squatvideo nog eens beter in detail bekeken met een programma voor videobewerking en heb het punt in de laatste rep opgezocht waarbij de hip shift maximaal is. Dat is niet helemaal onderin, maar net boven parallel bij het omhoog komen. Daarop ingezoomd ziet het er best verontrustend uit... :eek:

Werk aan de winkel dus!

p.s.
Het bekken staat ook niet recht; de rechterkant zakt dieper!

zoom.jpg

Laatst bewerkt:
Komt goed man! Zolang je er zo kritisch naar blijft kijken komt er vanzelf een punt waarop je hem, voor jouw lichaam, goed uitvoert.

Vandaag de squat weer gefilmd. Deze keer recht van achteren. Vanuit deze positie heb ik volgens mij nog nooit eerder gefilmd. Hier wordt duidelijk zichtbaar wat de fysio afgelopen zomer ook al opmerkte. Mijn bekken beweegt niet in een mooie verticale lijn omlaag en omhoog, maar er zit een shift naar links in. Dat gebeurt in de warming-up met een lege bar net zo sterk al in de werksets. Hieronder mijn vierde en laatste werkset op 8x55 kg:

p.s. Het gefilmde beeld geeft een shift naar links, maar omdat het filmen spiegelbeeld oplevert, is de shift in werkelijkheid naar rechts. En laat mijn rechterbeen nu ook toevallig ietsje sterker zijn dan mijn linker...

Ga gewoon 5/10/15 cm breder staan, is echt een wereld van verschil. Je stance is nu echt behoorlijk smal. Bredere stance sta je steviger, kunt meer squaten en gegarandeerd dieper zonder form issues.

Ga gewoon 5/10/15 cm breder staan, is echt een wereld van verschil. Je stance is nu echt behoorlijk smal. Bredere stance sta je steviger, kunt meer squaten en gegarandeerd dieper zonder form issues.
Hoeft niet, ik sta ook redelijk smal, maar wel met met mijn tenen ver naar buiten. De ideale stance wordt voornamelijk gedicteerd door de bouw van het heupgewricht.

Hoeft niet, ik sta ook redelijk smal, maar wel met met mijn tenen ver naar buiten. De ideale stance wordt voornamelijk gedicteerd door de bouw van het heupgewricht.
Zie vaak mensen die smal staan en dan meer een “stripper squat” doen, zet de voeten echt ruim 10cm breder en je kan dieper, meer gewicht en je staat gewoon vaster.

Zou het zeker iig proberen, niets te verliezen!

De ideale stance wordt voornamelijk gedicteerd door de bouw van het heupgewricht.
Precies dit. Iedereen z'n heupen zijn anders, zelfs beide van je heupgewrichten zijn zelfs verschillend. Sommige mensen moeten zelfs met de ene voet totaal anders gaan staan als met de andere voet.

In mijn geval moet mijn linkervoet een paar cm verder naar voren staan en m'n tenen iets verder naar buiten om genoeg ruimte te vinden in m'n linkerheup voor een fijne squat. Rechts is dit totaal niet het geval.

De een heeft een erg open heup en de ander een erg gesloten kom. Dit bepaald vaak de breedte van de voetstand met squatten.

Edit: overigens bepaald de hoek van je femur hierin ook enorm veel. Die is vaak ook per been verschillend.

Het kan ook gewoon een bewegingspatroon zijn wat je jezelf hebt aangeleerd...

• #1.256
Het kan ook gewoon een bewegingspatroon zijn wat je jezelf hebt aangeleerd...
Zou kunnen, maar hoop eerlijk gezegd van niet, want dan wordt het geen makkie om er weer van af te komen. Zou ook kunnen dat het er bij het opnieuw opbouwen vanaf afgelopen zomer in is geslopen nadat ik door m'n onderrug ben gegaan, om de pijn/ongemak linksonder in mijn rug te omzeilen. De FABER test laat in ieder geval al een duidelijk verschil zien in heupmobiliteit links en rechts, dus ik heb al een aanknopingspunt om mee aan de slag te gaan.

Het moet niet te ingewikkeld worden, je kan de squat ook niet doen. Door oefeningen te doen die wél goed aanvoelen kom je veel verder.

• #1.258
Het moet niet te ingewikkeld worden, je kan de squat ook niet doen. Door oefeningen te doen die wél goed aanvoelen kom je veel verder.
Klopt. Anderzijds wil ik de squat ook nog niet definitief opgegeven (ook al zie ik eigenlijk nooit 50 plussers squatten in mijn gym).

Ho-ly shit.

Ik heb m'n gisteren geplaatste squatvideo nog eens beter in detail bekeken met een programma voor videobewerking en heb het punt in de laatste rep opgezocht waarbij de hip shift maximaal is. Dat is niet helemaal onderin, maar net boven parallel bij het omhoog komen. Daarop ingezoomd ziet het er best verontrustend uit... :eek:

Werk aan de winkel dus!

p.s.
Het bekken staat ook niet recht; de rechterkant zakt dieper!

zoom.jpg
Je kracht komt ook niet evenredig uit beide benen, toch?

Probeer eens een squat, thuis zonder gewicht, en probeer daarbij te smokkelen. Dus je kracht meer uit je sterkere been te halen. Dat doe je met een smalle en met een wijde squat. Smokkelen is makkelijker en onopvallender met een smalle squat, toch?

Sorry dat ik zo in herhaling val, maar denk echt dat het een gemiste kans is als je een wijde squat niet even probeert.

Terug
Naar boven