AndroidHealthClinic

Age is just a number

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.221
@Steks. Probleem met spiegelen opgelost. Ik gebruikte de front-camera en daarbij staat spiegelen standaard aan. Dat heb ik nu uitgezet, dus toekomstige filmpjes met de front-camera zullen niet meer gespiegeld zijn.

• #1.222
Kunt proberen een booty band boven je knieën aan te brengen tijdens het squatten. Zorgt voor extra gedwongen spanning van je gluteus medius wat er nog wel eens voor kan zorgen dat die hip shift minder wordt en/of helemaal weg gaat.
Bedankt voor de tip, maar ik ga het eerst met deze flowchart van Barbell Rehab doen:

Clipboard01.jpg

Vandaag de squat weer gefilmd. Deze keer recht van achteren. Vanuit deze positie heb ik volgens mij nog nooit eerder gefilmd. Hier wordt duidelijk zichtbaar wat de fysio afgelopen zomer ook al opmerkte. Mijn bekken beweegt niet in een mooie verticale lijn omlaag en omhoog, maar er zit een shift naar links in. Dat gebeurt in de warming-up met een lege bar net zo sterk al in de werksets. Hieronder mijn vierde en laatste werkset op 8x55 kg:

p.s. Het gefilmde beeld geeft een shift naar links, maar omdat het filmen spiegelbeeld oplevert, is de shift in werkelijkheid naar rechts. En laat mijn rechterbeen nu ook toevallig ietsje sterker zijn dan mijn linker...

Je houdt het halter ook behoorlijk scheef.

Valt me pas op nu je het zegt. Vind het eigenlijk wel meevallen, of in ieder geval niet erg genoeg om er direct actie op te ondernemen.
Vind het toch bijzonder.

Goed idee trouwens dat filmen van achter. Van voren en van zij zag het er imo best goed uit, deze hoek laat de problemen zien.

Ik zou switchen naar de hack squat, veel veiliger voor je rug.

Je hebt sowieso last van knee valgus, zelfs in je 1e rep zie je dit al, en dit wordt verder in de set alsmaar erger. Dit is vaak een teken van gebrek aan gluteus medius spanning. Knee valgus zie je wel vaker, ook bij goede squatters, maar dan meestal wel pas bij de laatste reps die dichtbij failure zitten.
Je hebt ook een hip shift, dit zie je ook vaak bij een gebrek aan uitwaartse spanning.
Ik denk dat je je squat aardig al wat op kunt schonen door een goede gluteus medius spanning te vinden. Die booty band tip van me eerder werkt daar tegen.

De cue die ze mij geleerd hebben bij PT opleiding is:
"Zeg tegen de client dat hij moet doen alsof ie op een krant staat en die uit elkaar moet scheuren met zijn voeten".
Dit lost knee valgus + hip shift vaak grotendeels wel op.

Werk je liever met een dwingende situatie:
Booty band boven de knie, dan zet je automatisch tijdens je squat spanning op je gluteus medius om de band weg te duwen.

Verder weet ik niet goed wat er nog meer zit in je squat, echt lekker zien ze er niet uit imo. Ze zien er ook niet "slecht" uit, maar soepel en comfortabel zou ik ze niet noemen.

Misschien zijn frontsquats fijner voor je? Weet niet hoe lang je bent maar veel lange mensen hebben dat wel.

Kun je dat toelichten waarom je me squats afraadt? Is dat vanwege de uitvoering die je in het filmpje ziet? Of iets anders?

Vanwege de uitvoering icm je vorige rug blessure en leeftijd. Ik zal het echt niet riskeren om nogmaals je rug te verneuken want als je eenmaal een blessure hebt gehad komt het snel terug, zeker als je blijft doen wat je altijd al hebt gedaan.

Ik begrijp wel dat je graag wil squatten maar waarom perse een barbell squat? Als je een hack squat tot je beschikking hebt is dat een mooi alternatief, je pakt gewoon dezelfde beenspieren maar belast je rug veel minder.

Je hebt sowieso last van knee valgus, zelfs in je 1e rep zie je dit al, en dit wordt verder in de set alsmaar erger. Dit is vaak een teken van gebrek aan gluteus medius spanning. Knee valgus zie je wel vaker, ook bij goede squatters, maar dan meestal wel pas bij de laatste reps die dichtbij failure zitten.
Je hebt ook een hip shift, dit zie je ook vaak bij een gebrek aan uitwaartse spanning.
Ik denk dat je je squat aardig al wat op kunt schonen door een goede gluteus medius spanning te vinden. Die booty band tip van me eerder werkt daar tegen.

De cue die ze mij geleerd hebben bij PT opleiding is:
"Zeg tegen de client dat hij moet doen alsof ie op een krant staat en die uit elkaar moet scheuren met zijn voeten".
Dit lost knee valgus + hip shift vaak grotendeels wel op.

Werk je liever met een dwingende situatie:
Booty band boven de knie, dan zet je automatisch tijdens je squat spanning op je gluteus medius om de band weg te duwen.

Verder weet ik niet goed wat er nog meer zit in je squat, echt lekker zien ze er niet uit imo. Ze zien er ook niet "slecht" uit, maar soepel en comfortabel zou ik ze niet noemen.
Hij staat vrij smal, waar door er verhoudingsgewijs vrij veel focus is op de voorkant/zijkant. Breder staan verlegt die focus wat meer naar de achterkant/binnenkant

Plus meeste mensen zijn dan wat stabieler en sterker (das ook niet verkeerd, als ik naar z'n knie kijk).

Hij staat vrij smal, waar door er verhoudingsgewijs vrij veel focus is op de voorkant/zijkant. Breder staan verlegt die focus wat meer naar de achterkant/binnenkant

Plus meeste mensen zijn dan wat stabieler en sterker (das ook niet verkeerd, als ik naar z'n knie kijk).
Misschien duwt hij zijn knieen niet naar buiten?

• #1.237
@PartyMarty I'm a bit confused now. Twee weken geleden schreef je dit nog:
Vond het vorige filmpje goed ogen en deze ook. Recht bar pad. 3 punten contact in je voeten. Geen knee valgus. Goede enkel mobiliteit. Geen enorme buttwink.
En nu dit:

@PartyMarty I'm a bit confused now. Twee weken geleden schreef je dit nog:

En nu dit:
Ja dat bedacht ik me ook toen ik het schreef. Daar viel het me helemaal niet op, in je filmpje van gisteren was het het eerste dat me enorm opviel. Naar binnen vallende knieen zodra je de concentrische fase van de squat start.

Sowieso vind ik dat je knieen vrij veel bewegen van binnen naar buiten tijdens de reps, vooral bij de laatste 2.

Terug
Naar boven