XXL Nutrition

Beginnerswedstrijd Powerliften 22 mei

• Topic Starter Topic Starter
Ai lekker vroeg:p.

Zo overdreven lang duurt het allemaal niet, ik zie het probleem niet echt.

Hou gemakshalve één uur per 10 lifters aan.

Het is vrij vroeg (alhoewel dat vrij normaal is bij de NPB :rolleyes:).
Dus dat wordt vrijdag dan op tijd naar bed, en de handjes boven de deken houden hé ;)

Gelukkig is jouw mening verder niet erg relevant. Ik kom als het goed is iig wel even meegluren.

zie ook niet hoe mijn mening en manier van doen slecht voor de sport is. Ja minos het is DE en niet HET sport. ik laat mensen met rust zodat ze hun ding kunnen doen op hun manier. wat wil men nog meer...dat ik met iedereen "vrienden" ga worden? Zelfs als je voor een "team" uitkomt doe je nog steeds je eigen ding en worden de totalen opgetelt. Het is niet dat je gezamenlijk probeert 1 grote lift neer te zetten zoals je ziet in health city centres waar je 1 bencher met 6 spotters hebt die gezamenlijk de barbell verplaatsen hehe.

Wel vroeg wegen terwijl ik pas later in de middag wat hoef te doen. Dan neem ik wel me kussen ofzo mee en ga nog een dutje doen achter de schermen. Lijkt me stug dat 1 uur per 10lifters volstaat als er 3 onderdelen met elke 3 buurten zijn. Zou dan eerder op 90-100mins per 10lifters rekenen. Aangezien er 30 zijn ben ik pas ergens rond een uur of 3-4 in de middag aan de buurt.

Laatst bewerkt:
Lekker is dat xD moet ik eerst om half 6 de kranten doen en dan kan ik daarna direct door. En dan nog maar zien of ik 9-10uur red :S

Het wegen is dus tot 10.00...op officiële wedstrijden heb je een probleem als je dan b.v. om 10.15 aankomt.

Wegen vind overigens plaats in je onderbroek (zorg voor een schoon exemplaar, als je daar staat in een onderbroekie met "remsporen" lijkt me minder ;)), sokken laten we uit hygiënische reden aan als we op de weegschaal gaan staan.

Tevens geef je bij het wegen je aanvangsbeurt van alle drie de onderdelen door!
Veranderen van gewicht kan altijd nog...tot het tijdstip dat omgeroepen wordt dat lifters nog één minuut hebben om het gewicht alsnog te veranderen. Na dat tijdstip is veranderen niet meer mogelijk.

Je kunt ook niet een stap in gewicht terug doen...als je dus met 100kg SQ begint en dat lukt niet kun je niet effies met 90kg je 2e beurt gaan doen.
Zorg dus dat je 1e beurt safe is! (als richtlijn kun je een gewicht waarmee je een tripple maakt tijdens de training aanhouden).
Je krijgt overigens 3 briefjes per onderdeel (beurtkaartjes genaamd).
Na je 1e beurt geef je d.m.v. zo'n beurtkaart je 2e gewicht door en na de 2e beurt idem.
Het is wellicht prettiger als je iemand hebt die dat voor jou regelt en in de gaten houdt, opdat jij je volledig op de wedstrijd kunt concentreren.

Het eerste kaartje geef je overigens af bij het wegen...je vult daarin je naam, je 1e beurt in en de eventuele standhoogte (bij SQ/ BP) van de halter door.
Probeer dat ook eventjes uit want niet iedereen heeft dezelfde lichaamsafmetingen, toch?
Je geeft bij BD aan de helpers aan of je hulp wilt bij het uittillen of dat je het zelf doet.

Als iedereen gewogen is en de aanvangsbeurten bekend zijn worden de groepen ingedeeld.
Als de groepen bekend zijn worden deze groepen en de daarbij behorende namen omgeroepen. Het is dus vooral ogen èn oren goed openhouden en als je een kussen meent te moeten meenemen, zorg dat meteen ook voor een wekker ;) Denk ook goed na over hoe je je warming up gaat indelen...laat de warming up niet al een workout op zich zijn, indruk maken moet je op het plankier ;)

Laatst bewerkt:
Naar het aantal deelnemers wat we nu hebben zullen er 2, maximaal 3 groepen gemaakt worden...en zal er hoogstwaarschijnlijk gekeken worden naar de gewichten van de aanvangsbeurten...d.w.z. dat degene die het minste tild als eerste mag beginnen en die wat het zwaarste tild als laatste...dit om ook tijd te sparen bij het laden en lossen van gewichten.
Er wordt echt van alles aan gedaan om de wedstrijd lekker vlot te laten verlopen...zorg daarom dat je ook paraat staat als je aan de beurt bent.
Paar minuten voordat je aan de beurt bent wordt je naam al omgeroepen met de mededeling dat je je gereed moet houden.

Laatst bewerkt:
De hoogte van de squat/bench...hoe moet iemand dat weten? Ik pak wel meetlint en meet de hoogte thuis van me stangen wel, maar hoe moet iemand dit doen die in een sportschool traint en alleen weet dat zijn squat op gaatje nummer 16 ingesteld is?

Opwarmen heb ik ook een vraag over. Als ik kijk naar mijn opwarm op een training ben ik al bijna 10mins bezig. Laat staan op de squat waarbij ik meerdere sets hanteer eer ik eens in de buurt van me beurt gewicht kom. Hoeveel tijd voor opwarmen krijg je eigenlijk? Staan er ergens een paar bankjes/squat racks vrij om te gebruiken?

En als je dat vlotte doet van mensen met hoger gewicht later. Betekend dit dat we niet alles per gewicht klasse afwerken, maar dat iedereen gewoon zijn buurt doet zodra zijn gewicht voorbij komt?

De hoogte van de squat/bench...hoe moet iemand dat weten? Ik pak wel meetlint en meet de hoogte thuis van me stangen wel, maar hoe moet iemand dit doen die in een sportschool traint en alleen weet dat zijn squat op gaatje nummer 16 ingesteld is?

Opwarmen heb ik ook een vraag over. Als ik kijk naar mijn opwarm op een training ben ik al bijna 10mins bezig. Laat staan op de squat waarbij ik meerdere sets hanteer eer ik eens in de buurt van me beurt gewicht kom. Hoeveel tijd voor opwarmen krijg je eigenlijk? Staan er ergens een paar bankjes/squat racks vrij om te gebruiken?

En als je dat vlotte doet van mensen met hoger gewicht later. Betekend dit dat we niet alles per gewicht klasse afwerken, maar dat iedereen gewoon zijn buurt doet zodra zijn gewicht voorbij komt?

de hoogte kan je wel weten als je in de sportschool traint. maar wel alleen als je daar een officieele wedstrijd bank gebruikt. jammer genoeg heeft niet iedere sportschool er een. zo ver ik weet gebruiken ze altijd die van ER equipment ( [Link niet meer beschikbaar] )

het opwarmen is meestal redelijk vrijblijvend. je kan zelf beslissen hoe lang je dit doet alleen moet je wel zorgen dat de rest ook kan op warmen. dus met meerdere mensen bij 1 bankje gaan staan.

Als je aankomt ga je eens kijken naar de drukbank die op het plankier staat en ook de haltersteunen voor de squat...de standhoogte kan anders zijn dan bij jouw thuis of op de sportschool...gewoon een kwestie van effies met een lege halter uitproberen...zorg dat je op tijd daar bent dan heb je tijd genoeg om alles op je gemak uit te zoeken :).

Op een wedstrijd is er een wedstrijdplankier en ook een opwarmruimte...natuurlijk bestaat de gelegenheid om je op te warmen.
Je krijgt te horen wanneer de groep waarin je zit begint...er is genoeg tijd om je op te warmen...wel zelf opletten...en dat kussen toch maar thuis laten ;)

Zoals ik alreeds zei worden er twee methoden van volgorde gehanteerd...op een NK gaat het naar gewichtsklasse...eerst de lichtgewichten en als laatste de zwaargewichten.
Op de BD/PLcompetitie 1+2 (waar verenigingen het tegen elkaar opnemen) word je in een groep ingedeeld en ben je aan de beurt zodra jouw gewicht op het halter ligt.
Welke methode gehanteerd zal worden weet ik eerlijk gezegd niet...dat horen we op de wedstrijd wel, mocht ik daar meer over horen, informeer ik jullie wel :).

Heb er zin in, ook al zal ik niet echt zwaar kennen gaan op SQ en DL. Die houd ik nog ff tegoed.

Ik hoop dat ik mijn vorm in de Deadlift kan vinden want 5x5x160 ging niet echt naar me zin. :( (en ik hoop toch echt de 200 schoon te kunnen pakken)
Heb er nog steeds ****ing veel zin in!!

Hoe heb je die 200 dan gepakt als ie nu je PR is?
was de stang toen vies?

met 5x5x160 kan je 200 toch wel unhitched mag ik hopen.

Heb er ook zin in !!!

Hier (nogmaals) in het kort de zichtbare & verbale signalen - die door de hoofdscheidsrechter worden gegeven - bij alle drie de onderdelen.

Het niet opvolgen van deze signalen betekend helaas "NO LIFT" ofwel geen goede beurt! Daarom de oortjes (en ook de oogjes) goed openhouden ;)

SQUAT:
BEGIN: Een zichtbaar signaal bestaande uit een neergaande beweging van de arm met het verbale commando: "SQUAT".

EINDE: Een zichtbaar signaal bestaande uit een achterwaartse beweging van de arm met het verbale commando: "RACK".

BENCH PRESS:
BEGIN: Een zichtbaar signaal bestaande uit een neergaande beweging van de arm met het verbale commando: "START".

Na een zichtbare stilstand op de borst volgt het verbale commando: "PRESS".

EINDE: Een zichtbaar signaal bestaande uit een achterwaartse beweging van de arm met het verbale commando: "RACK".

DEADLIFT:
BEGIN: Géén signaal vereist!

EINDE: Een zichtbaar signaal bestaande uit een neergaande beweging van de arm met het verbale commando: "DOWN".

Laatst bewerkt:
dat moet goed komen:)

TECHNISCH REGLEMENT
(POWERLIFTING)

Reden voor afkeuring van de SQUAT:

1. Gedurende de oefening niet wachten op de signalen van Hoofdscheidsrechter.

2. Veren of meer dan één poging de rechtopstaande houding aan te nemen op het diepste punt van de lift.

3. Niet in staat zijn om een rechtopstaande houding met de knieën gestrekt aan te nemen bij aanvang of voltooiing van de lift.

4. Iedere verplaatsing van de voeten zijwaarts, voorwaarts of achterwaarts gedurende de uitvoering
van de oefening. (Alhoewel een kleine voet beweging is toegestaan). Onder een kleine voetbeweging wordt verstaan, een kleine zijwaartse beweging of dat de tenen
/ hiel van het plankier los komt. De tenen en/of hiel moeten weer in de oorspronkelijke begin positie terug komen.

5. Niet in staat zijn om de knieën te buigen en het lichaam omlaag te brengen, zover dat de bovenkant van de benen op de plaats van de heupen lager is dan de bovenzijde van de knieën.

6. Het verplaatsen van meer dan de diameter/dikte van de halter op de schouders/rug vanuit de
startpositie van de oefening.

7. Iedere aanraking van de halter of de lifter door de vangers/laders tussen de
signalen van de Hoofdscheidsrechter om de beurt te vergemakkelijken.

8. Iedere aanraking van de benen met de ellebogen of de bovenarmen, een
kleine aanraking is toegestaan als deze aanraking maar niet de beurt vergemakkelijkt.

9. Het laten vallen of naar beneden laten gaan van de halter aan het einde van de lift.

10. Afwijkend handelen overeenkomstig de regels voor uitvoering van de discipline, zoals voorgaand omschreven.

---------- Toegevoegd om 15:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:09 ----------

Redenen voor afkeuring van een BENCH PRESS:
1. Niet wachten op de signalen van de Hoofdscheidsrechter bij het gedurende de poging.

2. Iedere verandering van de gekozen positie gedurende de uitvoering van de lift zelf.
Dit betekent het optillen van fde voeten van het plankier of blokken het optillen van hoofd, schouders en billen van de bank het verplaatsen van de voeten van het
plankier/blokken of zijwaartse beweging van de handen aan de halterstang.

3. Elk meehelpen van de halter met de borst, stuiteren of inzakken van de halter na de stilstand op de borst.

4. Iedere ongelijke strekking van de armen tijdens de lift.

5. Iedere neergaande beweging tijdens het uitdrukken omhoog.

6. Niet in staat zijn de halter met volledig uitgestrekte armen en gelijktijdig uit te drukken aan het
einde van de lift.

7. Aanraking van de halter of de lifter door de vangers/laders om de beurt te vergemakkelijken tussen de signalen van de Hoofdscheidsrechter.

8. Elk contact van de lifters voeten met de bank of de opstaande zijden hiervan.

9. Het moedwillig aanraken van de steunen met de halter tijdens de oefening teneinde het omhoog brengen te vergemakkelijken.

10. Afwijkend handelen overeenkomstig de regels voor uitvoering van de discipline, zoals voorgaand omschreven.​

---------- Toegevoegd om 15:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:13 ----------

Redenen voor afkeuring van de DEADLIFT:
1. Iedere neergaande beweging van de halter voor de eindpositie bereikt is.

2. Niet in staat zijn op rechtop te staan met de schouders naar achteren.

3. Niet in staat zijn de knieën te strekken bij vol tooiing van de oefening.

4. Het ondersteunen van de halter met de dijen tijdens de oefening om op deze manier de beurt te vergemakkelijken. Als de halter op de dijen ligt en de lifter geeft geen ondersteuning aan de halter door zelf achterover te hangen is dit geen rede voor afkeuring. De lifters moeten het voordeel hebben bij alle beslissingen van twijfel van de
Scheidsrechters.

5. Elk achterwaarts of voorwaarts stappen, alhoewel toegestaan wordt de zool zijwaarts te bewegen
of de voeten tussen bal en hak te heffen.

6. Het omlaag brengen van de halter voor het signaal van de Hoofdscheidsrechter.

7. De halter naar het plankier laten gaan zonder deze met beide handen onder controle te houden.

8. Afwijkend handelen overeenkomstig de regels voor uitvoering van de discipline, zoals voorgaand is omschreven.​

Iedere aanraking van de benen met de ellebogen of de bovenarmen, een
kleine aanraking is toegestaan als deze aanraking maar niet de beurt vergemakkelijkt.

bij een squat? wtf :roflol:

ja snap ook niet hoe je dan squat mja :P

Terug
Naar boven