Voor mij NOOIT meer extreem bulken. Bulken is prima, als je aan de juice zit. Naturels hebben er volgens mij niets aan.
Ben hier twee jaar lid, heb het twee jaar gedaan, omdat 'idereen het doet' en de theorie is aannemelijk, maar het cutten erna neemt bij mij alle gewonnen massa weer weg, op een relatief klein deel na. Dit kleine deel kun je ook schoon winnen, daarvan ben ik overtuigd.
Ik ben er ook van overtuigd geraakt dat groeien niet perse uit een dagelijks overschot aan kcal hoeft te komen. Wij hebben het altijd over behoefte per dag, maar er bestaat uiteraard ook iets als behoefte per seconde. Nu is dat niet te doen, maar ik probeer dus op bepaalde delen van de dag een tekort te creeeren en op bepaalde delen van de dag een overschot. Het overschot uiteraard rondom de training. De nutteloze carbs en vetten verbrand ik dan en de benodigde proteine en carbs gebruik ik voor groei.
Ik eet schoon, volgens een uitgedacht schema met goede verhoudingen (inderdaad wel 7 keer per dag, 3 keer is niet genoeg), rond onderhoud en als ik echt trek heb iets meer. Gedoe als junkdagen etc zijn voor mij echt onzin. Veel te ver doorgetrokken theorie. In de praktijk val ik in ieder geval prima af door me met volstrekte regelmaat aan een eetschema te houden.
Ik heb er nooit iets over gelezen, maar volgens mij kun je prima een paar kg per jaar droge massa pakken zonder een overschot aan kcal binnen te krijgen. Ik merk bij mezelf dat ik in de twee jaar dat ik heb gecut en gebulkt een soort 'setpoint' heb in mijn spieren. Hoe weinig ik ook eet en hoe slecht de omstandigheden ook volgens de theorie, een bepaalde hoeveelheid massa hou ik vast. Deze hoeveelheid wordt langzaam meer is mijn ervaring. Ik ben wel benieuwd of dit werkelijk zo is, of het een gedachtenspinsel is, gebasseerd op andere oorzaken.