AndroidHealthClinic

Bulken werkt niet!

Peiling Peiling Bulken werkt niet!

• Totaal stemmers
    342
De grafiek hieronder toont de verhoudingsgewijze toenames van vet en spiermassa. Elk blokje stelt een week voor. Dit was voor mij een reden genoeg om te stoppen met smerig bulken..

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

vetmassa toegenomen met 22%, spiermassa 5%...

Het is duidelijk waar m'n cut is begonnen.. Hoeveel moeite je niet allemaal moet doen om het 'overtollige' er terug af te krijgen na zo'n smerige bulk. Deze keer zal ik proberen het zwarte lijntje het rode te laten volgen. :D

ach, ik ken genoeg gastjes die hebben een mooi fysiek en geen drol van voeding af weten... Stinkende genetische wonders... als ik dat zie twijfel ik zo enorm aan de sport:S Maar ik blijf toch wel doorgaan :P

Voor mij NOOIT meer extreem bulken. Bulken is prima, als je aan de juice zit. Naturels hebben er volgens mij niets aan.

Ben hier twee jaar lid, heb het twee jaar gedaan, omdat 'idereen het doet' en de theorie is aannemelijk, maar het cutten erna neemt bij mij alle gewonnen massa weer weg, op een relatief klein deel na. Dit kleine deel kun je ook schoon winnen, daarvan ben ik overtuigd.

Ik ben er ook van overtuigd geraakt dat groeien niet perse uit een dagelijks overschot aan kcal hoeft te komen. Wij hebben het altijd over behoefte per dag, maar er bestaat uiteraard ook iets als behoefte per seconde. Nu is dat niet te doen, maar ik probeer dus op bepaalde delen van de dag een tekort te creeeren en op bepaalde delen van de dag een overschot. Het overschot uiteraard rondom de training. De nutteloze carbs en vetten verbrand ik dan en de benodigde proteine en carbs gebruik ik voor groei.

Ik eet schoon, volgens een uitgedacht schema met goede verhoudingen (inderdaad wel 7 keer per dag, 3 keer is niet genoeg), rond onderhoud en als ik echt trek heb iets meer. Gedoe als junkdagen etc zijn voor mij echt onzin. Veel te ver doorgetrokken theorie. In de praktijk val ik in ieder geval prima af door me met volstrekte regelmaat aan een eetschema te houden.

Ik heb er nooit iets over gelezen, maar volgens mij kun je prima een paar kg per jaar droge massa pakken zonder een overschot aan kcal binnen te krijgen. Ik merk bij mezelf dat ik in de twee jaar dat ik heb gecut en gebulkt een soort 'setpoint' heb in mijn spieren. Hoe weinig ik ook eet en hoe slecht de omstandigheden ook volgens de theorie, een bepaalde hoeveelheid massa hou ik vast. Deze hoeveelheid wordt langzaam meer is mijn ervaring. Ik ben wel benieuwd of dit werkelijk zo is, of het een gedachtenspinsel is, gebasseerd op andere oorzaken.

Kijk voor exsample alleen maar naar de Pro-s, waarom eten die zich tonrond tot wel 300 lbs plus.
Niet omdat bv 500 cal boven je basisbehoefte zou aanzetten tot spiergroei.

:D
leGionellz zei:
Voor mij NOOIT meer extreem bulken. Bulken is prima, als je aan de juice zit. Naturels hebben er volgens mij niets aan.

Ben hier twee jaar lid, heb het twee jaar gedaan, omdat 'idereen het doet' en de theorie is aannemelijk, maar het cutten erna neemt bij mij alle gewonnen massa weer weg, op een relatief klein deel na. Dit kleine deel kun je ook schoon winnen, daarvan ben ik overtuigd.

Ik ben er ook van overtuigd geraakt dat groeien niet perse uit een dagelijks overschot aan kcal hoeft te komen. Wij hebben het altijd over behoefte per dag, maar er bestaat uiteraard ook iets als behoefte per seconde. Nu is dat niet te doen, maar ik probeer dus op bepaalde delen van de dag een tekort te creeeren en op bepaalde delen van de dag een overschot. Het overschot uiteraard rondom de training. De nutteloze carbs en vetten verbrand ik dan en de benodigde proteine en carbs gebruik ik voor groei.
:D

Ik eet schoon, volgens een uitgedacht schema met goede verhoudingen (inderdaad wel 7 keer per dag, 3 keer is niet genoeg), rond onderhoud en als ik echt trek heb iets meer. Gedoe als junkdagen etc zijn voor mij echt onzin. Veel te ver doorgetrokken theorie. In de praktijk val ik in ieder geval prima af door me met volstrekte regelmaat aan een eetschema te houden.

Ik heb er nooit iets over gelezen, maar volgens mij kun je prima een paar kg per jaar droge massa pakken zonder een overschot aan kcal binnen te krijgen. Ik merk bij mezelf dat ik in de twee jaar dat ik heb gecut en gebulkt een soort 'setpoint' heb in mijn spieren. Hoe weinig ik ook eet en hoe slecht de omstandigheden ook volgens de theorie, een bepaalde hoeveelheid massa hou ik vast. Deze hoeveelheid wordt langzaam meer is mijn ervaring. Ik ben wel benieuwd of dit werkelijk zo is, of het een gedachtenspinsel is, gebasseerd op andere oorzaken.

In de eerste alinea ben je overtuigd van jezelf, aan het eind van het verhaal baseer je het op een gedachtenspinsel.
Anyway karma voor je besluiteloosheid

leGionellz zei:

karma, eens!

Ik weet wel dat dat aanprutsen van een "beetje" meer eten niet opschiet...

leGionellz zei:

amen en uit... :thumbs:

• Topic Starter Topic Starter
SAHR zei:
Kijk voor exsample alleen maar naar de Pro-s, waarom eten die zich tonrond tot wel 300 lbs plus.
Niet omdat bv 500 calorie boven je basisbehoefte zou aanzetten tot spiergroei.
Het valt denk ik allemaal nog wel mee, sommige pro's eten niet zoveel als men denkt. En niet vergeten dat zij een arsenaal aan aas, insuline, GH,t3 etc tot zich nemen.

Maar ik vind bulken nogal een 'raar' begrip.
Vooral als je net begint met bb of eigenlijk heet het in het begin fitness.
Pas als je sterker wordt en zwaarder gaat trainen kun je het bodybuilding gaan noemen.
Ik train nu nogmaar een jaartje en sinds paar maandan pas echt goed zwaar.
Heb voor mijn idee gewoon te weinig gedaan de eerste 10 maanden.
Maar ik heb wel gebulkt als een MF en dat is in mijn vet ook terug te zien.
Heb me toch echt goed aan de KEV verhouding gehouden in die periode.
Maar mijn vet knalde in enkele maanden van 12 naar 17/18%.
Ik ben ook van mening dat als je nog niet super zwaar traint dat een dikke bulk niet echt goed uitpakt.
Meeste mensen die hier komen en net beginnen willen al gelijk een 4500+ Kcal eet schema gaan opstellen.
Eerst maar eens rustig beginnen lijkt me veel beter op dat moment.
3000Kcal per dag is voor een magere spriet die net begint al heel wat om te groeien.
Bulken heeft zeker nut, maar ik ben van mening dat je pas moet bulken als je er naar traint.
met gewichtjes van 10 kilo omstoeien verbrand je te weinig en word je te vet.

Big-T, ik zie jou hier als een van de meest ervaren mensen op het gebied van Bodybuilding die op dit forum actief is.

wat doe jij zelf dan?

bulk jij wel?
raad je naturels aan om te bulken?

Xto zei:
Big-T, ik zie jou hier als een van de meest ervaren mensen op het gebied van Bodybuilding die op dit forum actief is.

wat doe jij zelf dan?

bulk jij wel?
raad je naturels aan om te bulken?
Meest ervaren niet hoor. Maar ik ben steeds meer aan het uitzoeken wat het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit uitmaakt. Ben van mening dat , vanaf een bepaalde hoeveelheid kcal (en het is zeker zo dat die steeds hoog genoeg moet zijn) er geen voordeel meer is om verder te verhogen, maar vooral kwaliteit van voeding het voordeel gaat bepalen. Heb dit ontdekt na de cut, geleidelijk aan verhogen van de schone voeding had ook zichtbare groei tot gevolg en er was veel minder toename van vetmassa.

Dat is na een cut toch altijd het geval Big_T?
Ik merkte zelf ook na de cut een groeispurt terwijl ik nog niet eens echt bulkte. Maar dat hield daarna wel snel op. En toen moest ik weer over de 4000 kcal. eten om te gainen.

KaLe zei:
Dan is dat dus je onderhoud. Berekeningen kloppen natuurlijk nooit 100 % ;)

Ik weet wel dat ik in de toekomst minder extreem ga bulken. Het vet gaat er zo moeilijk af. Maarja, dat zeg ik nu, maar ik hou eigenlijk teveel van lekker eten ;) :D

Maar ik zou gewoon je onderhoud berekenen en dan net zoveel kcal opbouwen tot je langzaam gewicht wint.

Voordeel van extreem bulken, is dat je megasterk word.

Dit kan ik beamen. ik was na het cutten in zomer 2004 iets boven m'n onderhoud gaan zitten. Ik kwam wel aan maar het bleef hangen. Weer ietsjes meer eten, maar toch bleef ik hangen.

Toen ging ik wat zwaarder trainen en wat meer bulken (dus meer havermout/muesli/vis eten) en ik merkte gewoon dat ik tijdens het trainen sterker werd en een veel betere pomp kreeg.

maar of je der nu ook echt veel meer massa mee aanzet? Ik weet het niet, maar het voelt wel goed.

Mijn mening: ga niet een paar Kcal boven je onderhoud zitten maar ook niet extreem bulken. gewoon zoveel eten zodat je je lekker voelt, geen gevoel hebt dat je écht moet proppen maar wel meer eet dan dat je nodig hebt. (ik ga niet met cijfers aankomen omdat die toch voor iedereen anders zijn)

Mugje zei:
Dat is na een cut toch altijd het geval Big_T?
Ik merkte zelf ook na de cut een groeispurt terwijl ik nog niet eens echt bulkte. Maar dat hield daarna wel snel op. En toen moest ik weer over de 4000 kcal. eten om te gainen.
Ik heb het erover dat als je plots veel kcal gaat eten, er veel meer vet bijkomt terwijl de spiergroei gelijk blijft. Tot nu toe trouwens volgehouden om niet boven de 4500 schone kcal te gaan en groei blijft.

De enquete laat zien dat er nog veel verdeeldheid is rond dit onderwerp...

Ik ben zelf onlangs begonnen om de proef op de som te nemen en neem zit in mijn nieuwe bulkperiode op 4200 kcal, ten opzichte van 5500+ in mijn vorige bulkperiode. Kan er nog weinig over zeggen omdat ik net terugkom van vakantie en weer serieus met het ijzer bezig ben.

Reden is niet zozeer dat ik zo veel vet aanzet, maar dat ik een gigantisch bolle buik, nek en plofkop krijg van extreem hoge kcal voedingschema's. Op de een of andere manier ga ik daar enorm veel vocht vasthouden (ook zonder ASDaarnaast kost meer eten meer geld, tijd en vooral dat proppen gaat me tegenstaan op den duur. Waarom extreem veel eten als je op minder kcals dezelfde resultaten kunt behalen? We zullen zien wat het uitwerkt.
Time will tell.

Na een maandje cutten waarbij ik nu leaner ben dan ooit tevoren heb ik besloten nu maar eens serieus te gaan clean bulken en wat massa te pakken gezien het feit dat ik vorig jaar heel veel tijd verkloot heb met te weinig/vetloos eten enz.

dek dat ik zo rond de 3600-3800 kcal ga beginnen na een paar dagen weer op onderhoud te zitten. Ik ga voor ongeveer halve kilo de week en dat moet eigenlijk goed te doen zijn, bedoel, je komt natuurlijk ook in vet aan maar niet zo drastisch als toen ik 5100 kcal per dag naar binnen propte

dus ja, clean bulken lijkt mij eigenlijk ook wel beter

Ga as winter flink bulken en knallen :) Hard bulken is gewoon lekker. Heb vorige keer ook veel gewonnen toen ik iets meer spek had. Enige dat ik deze bulk anders ga doen is dat ik cardio erbij blijf doen.

Vorig jaar teveel gegeten in de zogenaamde 'bulkperiode' , maar als het zomer wordt zit je met de gebakken peren. Groeien deed ik wel, kwam ongeveer 16kg aan in 7 maanden, waarvan 7,5kg spiermassa.

Best leuk, maar zie die resterende 8,5kg en het restje wat er al zat maar eens af te trainen in korte tijd.

Voor mij dus geen bulken meer, wel clean bulken. Dan maar iets langzamer aankomen, maar wel met de zekerheid dat het 90% spiermassa is. Ik kan die vetwinst gewoon niet hebben, wil nooit meer boven 12% uitkomen!

Hier nog eentje.:p

Hoezo wil je niet vet worden dan?
15% vind ik juist optimaal om te groeien.
Vet maakt ook sterk..
van 15 naar 10 is toch wel te realiseren in enkele maanden?

Terug
Naar boven