MuscleMeat

Droger en sterker fysiek

• Topic Starter Topic Starter
Duidelijk, en als ik het goed begrijp wil je graag beter leren squaten.

Vaak wordt de mobiliteit van de adductoren door het zenuwstelsel beperkt omdat ze zwak zijn.
De adductoren mobiel maken en dan gaan trainen zorgt altijd voor meer risico.
Dit risico kun je verminderen door ze stapje voor stapje in een groter bereik te belasten.
Een manier die je hiervoor kunt gebruiken is de sumo deadlift, waarbij je steeds breder gaat staan.
Doe dit dan op platte, stevige schoenen en probeer af te zetten met je hak en buitenkant voet.
Dit activeert ook de abductoren, en voorkomt "strain" in de adductoren vanwege inbalans.
Ook zou je aan een Copenhagen plank kunnen denken om ze te trainen bijvoorbeeld.

Is het ook te testen of de adductors te zwak zijn of niet goed op lengte zijn. Mijn knieën bewegen met squaten in ieder geval niet naar binnen bij het zakken en omhoog komen dus dat zit wel goed.

Is het ook te testen of de adductors te zwak zijn of niet goed op lengte zijn. Mijn knieën bewegen met squaten in ieder geval niet naar binnen bij het zakken en omhoog komen dus dat zit wel goed.
Als je nergens tegenaan loopt zou ik mezelf er denk ik eerst nog niet druk over maken.
Mogelijk heb ik dat je rek op rustdagen verkeerd begrepen.
In dat geval zou ik eerst zorgen dat ik de core op orde zou krijgen.
Misschien komen de adductoren dan wel wanneer je eens breder wilt gaan staan om dieper te kunnen squaten.

Edit: volgens mij had ik een brainfart en dit moet ik toch even herzien.
De adductoren kunnen mede voor de buttwink zorgen.
Het hoeft ook niet direct voor knee cave te zorgen.
Een goede test heb ik zo alleen niet voor je.

Het beste wat ik zo kan bedenken is kijken waar je het voelt wanneer je met een rechte rug onderrug in een atg bodyweight squat zakt.
Wanneer de benen niet genoeg ruimte kunnen maken voor je romp en/of je het in je lies voelt rekken loop je als het goed is tegen het einde van de rom van de adductoren aan.

Laatst bewerkt:

Ik voel vrijwel niets raars

Als je nergens last van hebt, zijn wat basis stretches voor de oefening wel handig, maar op rustdagen niet nodig.

Even gemist; heb je tijdens squats of andere oefeningen wèl ergens last van?

Als je nergens last van hebt, zijn wat basis stretches voor de oefening wel handig, maar op rustdagen niet nodig.

Even gemist; heb je tijdens squats of andere oefeningen wèl ergens last van?

Ik dacht dat ik te veel butwink had maar verder nergens last van.

Ik dacht dat ik te veel butwink had maar verder nergens last van.

Zover ik kan zien in je filmpjes heb je 0 buttwink :)
Eens een iets zwaardere squat doen (gewoon je volgende werksetje) en net zo diep squatten als dat jij goed vindt aanvoelen (dus niet expres proberen te stoppen voordat je buttwinkt) dat filmen en hier plaatsen.

Eens een iets zwaardere squat doen (gewoon je volgende werksetje) en net zo diep squatten als dat jij goed vindt aanvoelen (dus niet expres proberen te stoppen voordat je buttwinkt) dat filmen en hier plaatsen.
Inderdaad.. en vanaf daar een goede squat gaan opbouwen!

Ik zal binnenkort weer een filmpje maken. 👍👍

Zit inmiddels ook al weer een week of 12 met het huidige training schema. Ik heb wel hier en daar soms wat aangepast maar wel afbouwende piramide in gewichten toegepast met de compounds. Ik blijf dit schema nog even toen tot ik merk dat ik tegen een plateau aan loop. Waarschijnlijk ga ik dan een tijdje lichter trainen voor een paar week met 3/4x8-10 met het zelfde gewicht en dan weer knallen met afbouwende piramide in reps in plaats van gewicht. Daar ga ik dan in enkele weken naar toe werken en waarschijnlijk ook weer iedere spiergroep om de 5 dagen trainen.

Zit inmiddels ook al weer een week of 12 met het huidige training schema. Ik heb wel hier en daar soms wat aangepast maar wel afbouwende piramide in gewichten toegepast met de compounds. Ik blijf dit schema nog even toen tot ik merk dat ik tegen een plateau aan loop. Waarschijnlijk ga ik dan een tijdje lichter trainen voor een paar week met 3/4x8-10 met het zelfde gewicht en dan weer knallen met afbouwende piramide in reps in plaats van gewicht. Daar ga ik dan in enkele weken naar toe werken en waarschijnlijk ook weer iedere spiergroep om de 5 dagen trainen.
Lichter trainen moet je nooit doen, je gaat hierdoor spiermassa verliezen.

Bulk/cut/onderhoud idem dito blijf zwaar trainen met dezelfde rep ranges.

Hoe rijmt je bewering dat het allemaal om gewicht draait met je bewering dat het alleen draait om de stress die er op een spier komt te staan?

Zie het als een deload om het centraal zenuwstelsel te ontlasten en om blessures te voorkomen. Ik train dan als nog wel zwaar genoeg om spiermassa te behouden alleen niet maximaal iedere set tot falen. Hoe dan ook ik zal op de duur ook weer tegen een plateau aanlopen dan moet ik sowieso deloaden.

Dus jullie denken als je jou spiermassa gemaakt hebt met zware benches dat je die spiermassa behoud als je ineens zegt weet je wat ik ga lichter trainen.

Deload week is wat anders, maar bulk/cut moet je niks veranderen qua trainen en zeker niet lichter gewicht pakken / “meer reps”.

Zie het als een deload om het centraal zenuwstelsel te ontlasten en om blessures te voorkomen. Ik train dan als nog wel zwaar genoeg om spiermassa te behouden alleen niet maximaal iedere set tot falen. Hoe dan ook ik zal op de duur ook weer tegen een plateau aanlopen dan moet ik sowieso deloaden.
Deload is om vermoeidheid te minderen en dan is het logisch dat je speelt met volume/freq/gewicht of gewoon niet traint.

Ga je van eind bulk naar cut ineens anders trainen is gewoon dom doordat in een cut je puur krachtbehoud doet en hoe kan je dit controleren als je anders gaat trainen en geen referentie hebt van je logboek. Spiermassa word gemaakt door zwaar trainen en dit word ook behouden door zwaar te blijven door trainen. Ga je lichter trainen in je cut ga je geheid spiermassa inleveren.

Dus jullie denken als je jou spiermassa gemaakt hebt met zware benches dat je die spiermassa behoud als je ineens zegt weet je wat ik ga lichter trainen.

Deload week is wat anders, maar bulk/cut moet je niks veranderen qua trainen en zeker niet lichter gewicht pakken / “meer reps”.

Waar lees je dat er verandering in bulk/cut komt?

Ik zou zelf persoonlijk deload doen per oefening. Zolang je met een oefening nog niet tegen een plateau zit, blijf je die doen. Oefeningen waarbij je er wel tegen zit, die deload je.

Deload per oefening, men o men het word wel erg dramatisch hier.

Deload is er om fatigue weg te spoelen. Deload je wel op je bench en niet op de rest van die weeks push oefening heeft het vrijwel geen nut dat je een deload week hebt 😂

Terug
Naar boven