XXL Nutrition

Late beginnings: Starting Strength log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
gaat goed hier zo te zien ;)

• Topic Starter Topic Starter
Woensdag 29 december 2010

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 97,5 kg. Ging weeral prima. Ik wil heel graag 2010 afsluiten met de squat op 100 kg. Ik hoop dat we vrijdag nog eens kunnen trainen, dat is nog te bezien. Dan kan ik maandag 3 januari en woensdag 5 januari niet trainen i.v.m. vakantiereis. Hopelijk kan ik in de fitnessruimte in het hotel nog iets doen.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 42,5 kg. Goede uitvoering, oefening ging goed.

Bent over row:
Na opwarmsets 3x5 met 65 kg. Het viel me zwaar vanavond, mijn armen zijn nog te zwak. Mijn rug kan het prima aan maar mijn armen komen in de problemen. Ik ga nog eens naar filmpjes kijken voor de techniek, misschien gaat het beter als ik een smallere greep neem, ellebogen dichter tegen het lichaam aan.

Als afsluiter heb ik nog 2x8 chin-ups gedaan met een hulpgewicht van 30 kg. Dat ging goed. Volgende keer met 25 kg en zo bouw ik af tot ik 2x8 met lichaamsgewicht kan doen. Dit zal wel goed zijn om mijn armen sterker te krijgen, net als de dips op de andere dagen.

Bij elke oefeningen failen mijn armen als eerste, dat is toch wel iets om aan te werken. Armen zijn te zwak, "torso" en benen niet.

Al met al ben ik al heel tevreden met de toename in gewichten ten opzichte van het begin. Ik hoop alleen wel dat ik binnenkort ook eens wat fysieke verandering begin te zien want dat is nog niet echt het geval. Lichaamsgewicht 89 kg rond, ben 5 november begonnen op bijna 85 kg. Dus op zich gaat dat aan een normaal tempo.

Gaat lekker met je :) Ook mooie squat krijg je dalijk van 100kg + , ik begin al beetje moeite te krijgen bij de 80kg :(

ga zo door jonguh !

Zou mooi zijn als je de 100kg grens dit jaar nog kan doorbreken!

Ik pak de pendlay row net iets smaller dan benchpress. Om je rug meer aan te spreken werkt het ook wel om juist te proberen je biceps NIET te gebruiken, worth a try ;)

100kg haal je zeker als je vrijdag gaat trainen. Gewoon doen.

Bij die Chin-Ups heb ik gisteren eens geprobeerd om kracht te zetten vanuit mijn rug ipv alles op mijn armen en dat ging beter volgens mij. Ofwel had ik gewoon een goede dag om wat chin ups te doen :p

100kg haal je zeker als je vrijdag gaat trainen. Gewoon doen.

Bij die Chin-Ups heb ik gisteren eens geprobeerd om kracht te zetten vanuit mijn rug ipv alles op mijn armen en dat ging beter volgens mij. Ofwel had ik gewoon een goede dag om wat chin ups te doen :p

Ik zal erop letten om dat te doen, bedankt.

Vrijdag 31 december 2010

Squat:
Ik wilde absoluut het jaar afsluiten met de squat op 100 kg. Het is gelukt.
3x5 met 100 kg. Ik ben hier heel blij mee.

Bench press:
Maar dan de bench press. Met afstand mijn zwakste oefening. Mijn armen zijn gewoon niet sterk genoeg. De bar helt naar links en ik lig constant die bar te balanceren. Dat haalt me uit mijn concentratie. Ik voel ook niks in de borst, alleen in de schouders en in de armen. Ik heb zelfs slechter gedaan dan vorige keer. Toen haalde ik met 55 kg 4, 5 en 2 herhalingen. Nu haalde ik 3 en 3 en toen heb ik het gewicht verlaagd naar 50 kg. Die voelde ook aan als veel te zwaar, nog 5 mee gehaald. Een zware domper op de training die verder ok was. Ik zal eens moeten zien hoe ik aan de bench moet werken. Tips zijn welkom. 55 kg niet halen, ik vind het echt schamelijk.

Deadlift:
Na opwarmsets 1x5 met 115kg. Ik begin gripproblemen te krijgen, de bar rolt uit mijn handen. Rug kan het aan, handen beginnen het moeilijk te krijgen omdat ze vochtig zijn. Eens kalk of handschoenen proberen, misschien is het ook tijd om op rustdagen flink met de handgripper te gaan werken?

Dips:
Niet gedaan, trainingsmaat moest vertrekken en ik had de motivatie niet meer. Niet mijn beste training ooit, volgende keer zal ik toch harder mijn best moeten doen.

Ik ga maandag tot en met vrijdag op vakantie, maandag en woensdag zal ik in de fitness van het hotel aan borst en armen werken, dan vrijdag 7 januari weer gewoon thuis trainen.

---------- Toegevoegd om 15:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:33 ----------

Even een samenvatting van de resultaten van het begin tot nu.
Consequent trainen begon in de week van 17 november, het is nu 31 december.
Squat: van 55 naar 100 kg :D
Bench press: van 35 naar 52,5 kg :mad:
Deadlift: van 60 naar 115 kg :D
Overhead press: van 24 naar 42,5 kg :)
Bent over row: van 30 naar 65 kg :D
Lichaamsgewicht: van 85 naar 89 kg :D
Biceps: van 32 naar 34 cm (toch raar) :)

Al met al toch in niet al te lange tijd resultaten waar ik best tevreden mee ben. Alleen die klote bench press gaat niet vooruit.

Ik zit eraan te denken om doelen te stellen, maar mijn doel is gewoon zo lang mogelijk Starting Strength blijven doen en per keer minimaal 2,5 kg te kunnen verhogen. Geen idee wanneer ik bijvoorbeeld 1,5 x lichaamsgewicht kan squatten 3x5. Ooit, maar wanneer?

Laatst bewerkt:
nette afsluiting van het jaar zou ik zeggen;) goeie progressie over het algemeen;)

en wat betreft die grip. ja kan een mix grip gebruiken. heb ik zelf ook even gedaan maar daar ben ik zelf eigenlijk geen fan van. verder zou je nog de hook grip kunnen proberen. en anders miss straps. maar daar zijn de meningen ook over verdeeld. en weet ook niet hoe het zit met rippetoe

nette afsluiting van het jaar zou ik zeggen;) goeie progressie over het algemeen;)

en wat betreft die grip. ja kan een mix grip gebruiken. heb ik zelf ook even gedaan maar daar ben ik zelf eigenlijk geen fan van. verder zou je nog de hook grip kunnen proberen. en anders miss straps. maar daar zijn de meningen ook over verdeeld. en weet ook niet hoe het zit met rippetoe

Mixed grip gebruik ik al van in het begin. Het is meer een probleem van zweterige handen. Eens naar magnesium of handschoenen zoeken.

Mooie training om mee af te sluiten. Ook leuk om dat overzicht te zien, ik ga het ook eens in mijn log posten :p

Mooie training om mee af te sluiten. Ook leuk om dat overzicht te zien, ik ga het ook eens in mijn log posten :p
Tof om jouw overzicht na 5 maanden te zien. Mooi resultaat! Ik zie bij jou ook een groot verschil tussen squat/deadlift enerzijds en de bench press anderzijds. En ik heb dit bij meerdere mensen gezien. Dan zal het wel nomaal zijn en moet ik dus niet klagen over de vooruitgang.

Laatst bewerkt:
Tof om jouw overzicht na 5 maanden te zien. Mooi resultaat! Jij hebt net als ik een flink verschil tussen squats/deadlifts en bench. Net als ik, misschien moet ik me er niet zo druk over maken dan.

De progressie in bench verloopt normaal zoals bij iedereen na een paar maand. Het toont gewoon zwakker omdat de squat en dl sneller stijgt dan normaal dus niet mee inzitten :D

OK het lijkt erop dat de vooruitgang op de bench in nog geen twee maanden ook weer niet zo slecht is. Ik ga gewoon nog wat meer eten, techniek verbeteren en armen goed trainen via dips en chins. Beide wil ik binnen de drie weken op eigen kracht doen, minstens 2x5.

Magnesium of kalk. Je kan ook hooked grip proberen (zie Wikipedia).

Gefeliciteerd met de mooie afsluiting en check het percentage dat je met benchpress omhoog gegaan bent ;)

Op vrijdag 15 april 2011 wil ik het volgende bereikt hebben:
Squat: 3x5x 142,5 kg (1,5x lichaamsgewicht bij als ik dan 95 kg weeg)
Bench press: 3x5x 65 kg
Deadlift: 1x5x 150 kg
Overhead press: 3x5x 55 kg
Bent-over row: 3x5x 80 kg
Dips: 2x8 met lichaamsgewicht
Chins: 2x8 met lichaamsgewicht
Om dit te halen is het niet eens noodzakelijk om per training 2,5 kg te kunnen toevoegen. Het is nog 42x squatten en 21x de andere oefeningen totdat het 15 april is.

Op 31 december 2011 wil ik het volgende bereikt hebben:
Squat: 3x5x 160 kg
Bench press: 3x5x 90 kg
Deadlift: 1x5x 185 kg
Overhead press: 3x5x 70 kg
Bent-over row: 3x5x 95 kg
En, niet onbelangrijk, tegen die tijd mag het aan mijn fysiek toch wel eens zichtbaar geworden zijn dat ik aan krachttraining doe.

Laatst bewerkt:
Mooi log! Heb je hele log even doorgelezen. Je hebt een mooie vooruitgang gemaakt! En je doelen moeten in dat opzicht ook geen probleem zijn! Hoe gaat het met je voeding?

Succes met je doelen dit nieuwe jaar ;-)

Ik zou lekker doorgaan met wat je nu doet en niet overstappen. Als je per week 2,5kg omhoog gaat op benchpress is het serieus snel en met starting strength zal jij nog zeker een aantal weken snel omhoog gaan.
Het zou zonde zijn als je Starting Strength laat vallen want je gaat nog steeds goed vooruit.

Ik zou lekker doorgaan met wat je nu doet en niet overstappen. Als je per week 2,5kg omhoog gaat op benchpress is het serieus snel en met starting strength zal jij nog zeker een aantal weken snel omhoog gaan.
Het zou zonde zijn als je Starting Strength laat vallen want je gaat nog steeds goed vooruit.

Ja ik ga sowieso Starting Strength blijven doen, alleen zat ik te denken aan een alternatieve aanpak voor de bench press. Op dit moment zie ik me helemaal geen extra gewicht pakken op de bench press....

Maar misschien moet ik eens zien wat het effect is van de toevoeging van dips en chins op mijn armkracht en Starting Strength ook voor borst blijven doen. Ik heb nog nooit een benchpress sessie in mijn borst gevoeld, mijn armen kunnen vaak niet meer, maar ik heb nooit het gevoel dat ik aan mijn borst gewerkt heb. Misschien wordt dat nu beter. Het is onverstandig zeker om flyes toe te voegen na een bench press sessie? Ik heb echt een platte vormloze borst. Dat stoort me enorm.

Ja ik ga sowieso Starting Strength blijven doen, alleen zat ik te denken aan een alternatieve aanpak voor de bench press. Op dit moment zie ik me helemaal geen extra gewicht pakken op de bench press....

Maar misschien moet ik eens zien wat het effect is van de toevoeging van dips en chins op mijn armkracht en Starting Strength ook voor borst blijven doen. Ik heb nog nooit een benchpress sessie in mijn borst gevoeld, mijn armen kunnen vaak niet meer, maar ik heb nooit het gevoel dat ik aan mijn borst gewerkt heb. Misschien wordt dat nu beter. Het is onverstandig zeker om flyes toe te voegen na een bench press sessie? Ik heb echt een platte vormloze borst. Dat stoort me enorm.
Filmpje van benchpress uitleg door Mark Rippetoe kijken (heb deze op mijn computer staan maar is een vrij groot bestand). Schouderbladen naar elkaar toe en richting je kont duwen, rug goed archen met je borst omhoog. Techniek is een stuk minder makkelijk dan het in de eerste instantie lijkt dus daarmee kan je ongetwijfeld winst boeken.
Dips zijn erg goed voor de ontwikkeling van onderkant borst en triceps en een beetje schouders dus dat zou ik zeker doen.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven