AndroidHealthClinic

Late beginnings: Starting Strength log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Komt wel goed denk ik, heeft alleen wat tijd nodig en de juiste voeding.

Goed dat je ook alleen bent gaan trainen, kon je niet een instructeur vragen te spotten zodat je alsnog minimaal je vorige squat kon evenaren? Mijn ervaring is namelijk dat als je een gewicht eenmaal volledig gehaald hebt, dit de keer erop ook lukt (ook al voel je je 'zwak').

Wat ik deed was ALTIJD verhogen in gewicht wanneer ik een gewicht gehaald heb tenzij ik meer dan 2 reps niet gehaald heb want na elke training word je sterker, zeker als (relatieve) beginner.
Mijn ervaring was dat er dan een goede kans was dat je het zwaardere gewicht alsnog haalt terwijl je de week ervoor moeite had met 2,5kg lichter.
Indien je 2 weken achter elkaar meer dan 2 reps niet haalt kan je een keer niet het gewicht verhogen.

Door dit log te volgen had ik besloten weer rippetoe-ish te gaan trainen want ik blijf het leuke logjes vinden. Mijn schema staat in mijn handtekening.

• Topic Starter Topic Starter
Goed dat je ook alleen bent gaan trainen, kon je niet een instructeur vragen te spotten zodat je alsnog minimaal je vorige squat kon evenaren? Mijn ervaring is namelijk dat als je een gewicht eenmaal volledig gehaald hebt, dit de keer erop ook lukt (ook al voel je je 'zwak').

Wat ik deed was ALTIJD verhogen in gewicht wanneer ik een gewicht gehaald heb tenzij ik meer dan 2 reps niet gehaald heb want na elke training word je sterker, zeker als (relatieve) beginner.
Mijn ervaring was dat er dan een goede kans was dat je het zwaardere gewicht alsnog haalt terwijl je de week ervoor moeite had met 2,5kg lichter.
Indien je 2 weken achter elkaar meer dan 2 reps niet haalt kan je een keer niet het gewicht verhogen.

Door dit log te volgen had ik besloten weer rippetoe-ish te gaan trainen want ik blijf het leuke logjes vinden. Mijn schema staat in mijn handtekening.

Ik denk dat je gelijk hebt in wat je schrijf. Ik vind het ook super tof dat je mijn log zo volgt en feedback geeft. En ik kan je het schema aanraden, het werkt echt. Als ik terugkijk op de vooruitgang op nog geen twee maanden, op de meeste oefeningen, dan ben ik eigenlijk best heel tevreden. Ik had niet kunnen vermoeden dat het zo goed vooruit zou gaan. Ik volg je log ook, alleen denk ik dat je van mij nog niet zo heel veel kan leren.

Maandag 20 december 2010

Squat:
Na opwarmen 87,5 kg, alle drie sets op eigen kracht gehaald. Ging heel goed. Volgende keer 90 kg! Meer dan mijn lichaamsgewicht (88,7 kg), weeral een mijlpaal.

Bench press:
Na opwarmsets 3x5 met 52,5 kg. De laatste set heb ik de 4e herhaling nog op eigen kracht gedaan, de 5e zou niet meer gegaan zijn. Na de opwarming zonder rust direct aan de werkset begonnen, toen haalde ik maar 2 reps. Dus eigenlijk heb ik 2, 5, 5, 4 gedaan dus ik beschouw het als 3x5. Volgende keer probeer ik toch de 55 kg. Ook al zal ik niet alle reps halen.

Deadlift:
Na opwarmsets 1x5 met 105 kg. Nu elke rep heel bewust gedaan, perfecte uitvoering, steeds heel bewust voor elke rep de houding in orde gebracht en dus wat meer rep voor rep getraind. Voelde goed, kost nog steeds geen enorme inspanning. Volgende keer 110 kg, dat klinkt goed...

Vanaf vandaag doen we op deze workout A nog 2x8 dips en op workout B 2x8 chins. Zonder tegengewicht om te helpen ging het nog niet, ik krijg er 1x2 met BW uit maar dan stel ik wel tegengewicht in om te helpen. Steeds iets minder tegengewicht. Ik wil die oefeningen graag doen, misschien helpen de dips bij de bench press. En de armen moeten sterker worden, ik voel de bench nog altijd niet in de borst maar in de armen.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je gelijk hebt in wat je schrijf. Ik vind het ook super tof dat je mijn log zo volgt en feedback geeft. En ik kan je het schema aanraden, het werkt echt. Als ik terugkijk op de vooruitgang op nog geen twee maanden, op de meeste oefeningen, dan ben ik eigenlijk best heel tevreden. Ik had niet kunnen vermoeden dat het zo goed vooruit zou gaan. Ik volg je log ook, alleen denk ik dat je van mij nog niet zo heel veel kan leren.
Ik heb iets meer dan een jaar geleden even starting strength gevolgd maar vond het aanvoelen alsof ik 'niet genoeg gedaan had' en was bang dat mijn lichaam dan niet genoeg in balans was. Daarnaast was ik benieuwd naar wat een 4 daagse split met me deed (10kg spier in <4 maanden :D ).
Nu focus ik me even op low reps en meerdere sets. Aangezien ik dan bij 3 a 4 oefeningen terecht kom en weer even fullbody wil doen kom ik al snel bij starting strength oefeningen uit omdat het (zie ik nu) toch een goede balans is van de spieren, vandaar mijn keuze nu hiervoor te gaan.
Woensdag 15 december 2010
Vanaf vandaag doen we op deze workout A nog 2x8 dips en op workout B 2x8 chins. Zonder tegengewicht om te helpen ging het nog niet, ik krijg er 1x2 met BW uit maar dan stel ik wel tegengewicht in om te helpen. Steeds iets minder tegengewicht. Ik wil die oefeningen graag doen, misschien helpen de dips bij de bench press. En de armen moeten sterker worden, ik voel de bench nog altijd niet in de borst maar in de armen.
Je kunt ook beginnen met lat pulldown totdat je kan reppen met een gewicht wat in de buurt komt van je lichaamsgewicht.
Andere optie is optrekken zoveel als je kunt en daarna rusten tot je nog een rep kunt doen etc. net zolang tot je op je beoogde reps zit. Daarna paar minuten wachten tot je aan de volgende set gaat beginnen en hiermee hetzelfde doen. Je zal zien dat je dan binnen de kortste keren setjes met je eigen gewicht kan zonder pauze.
Vergeet niet bij optrekken om geheel uit te hangen onderin, maakt het veel zwaarder maar je traint je spieren dan optimaal (ditzelfde uithang-gevoel moet je ook bij lat pulldown en rows creeren).

Komende vrijdag is de sportschool maar tot 17u open en ik kan om 15u van het werk vertrekken, dan ben ik er iets voor 16u. Ik wil echt gaan trainen, squat, bench en deadlift. Ik zal bij de bench iemand vragen om te spotten en 55 kg proberen, want ik zal alleen moeten trainen :angstig:. Bij de squat zal ik er maar op vertrouwen dat ik het gewicht van morgenavond nog eens aankan. Als ik morgen niet 3x5 met 90 kg haal, dan zal ik het gewicht van maandag (87,5 kg) nog eens 3x5 doen. Ik wil geen trainingen meer overslaan.

Woensdag 22 december 2010

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 90 kg. Ging weeral prima. Dit was een mijlpaal want dit was voor het eerst met mijn eigen lichaamsgewicht (89,6 kg). Ik wist vooraf niet of het zou lukken want ik had nog wat spierpijn in de benen. Maar dan lukt het dus toch.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 40 kg. Zwaar, maar het ging. Met mijn trainingspartner gesproken over de houding van de rug. Mijn rug is kaarsrecht, zijn rug helt naar achteren. Wat is nu juist? Toch nog eens filmpjes bekijken.

Bent over row:
Na opwarmsets 3x5 met 62,5 kg. Er is ruimte voor meer maar ik blijf bij 2,5 kg erbij per keer. Niet te snel willen gaan.

Na toevoeging van de dips maandag, doen we na deze sessie vanaf nu 2 setjes chin-ups. Dat viel tegen. Eerste set 2 en een halve, tweede set 2 herhalingen. Je moet ergens beginnen... Volgende keer hoop ik 3 en 2 of zelfs 3 en 3. Mijn trainingspartner deed 2x6, petje af.

Bij elke oefeningen failen mijn armen als eerste, dat is toch wel iets om aan te werken. Armen zijn te zwak, "torso" en benen niet.

Fijne training. Vrijdag slaan we over i.v.m. kerstsluiting. Maandag doen we de training die we anders vrijdag zouden doen.

Probeer bij optrekken je biceps ontspannen te houden en vanuit je rug kracht te zetten. Mind to muscle connection ;)
Verder kan je ook 2x5 optrekken maar wanneer je niet meer kan even los te laten, 10 a 20 seconden wachten en nog een keer proberen tot je je set hebt afgemaakt. Daarna neem je je gebruikelijke pauze voor je aan de volgende set begint.
Ik ben van plan al mijn oefeningen zo te doen als ik ze niet in 1 keer haal.

Goed dat je alles verder gehaald hebt trouwens, gaat stevig vooruit!

Sinds donderdagochtend heb ik last van stekende pijn in de onderrug. Er zitten zo twee stukjes bot aan weerszijden achteraan de rug (net boven staartbeen) en het rechterbot doet zeer. Niet ondragelijk zeer, maar schoenen en sokken aandoen is momenteel een hele opgave. Ook pijn als ik mijn hoofd omlaag doe en dus mijn middenrif samendruk. Ik heb hier vaker last van gehad dus ik vermoed niet dat het door de trainingen komt. Ik hoop echt dat het tegen maandag, de volgende training, beter of over is. Ik ging nu zo goed vooruit en ik wil niet dat ik hierdoor minder goed kan trainen, of helemaal niet. Dit weekend maar paracetamol slikken, oefeningen doen en als het na het weekend niet over is, naar de chiropracter. Dat hielp vorige keer (2 jaar terug) ook heel goed. Na twee keer was ik er van af.

Sinds donderdagochtend heb ik last van stekende pijn in de onderrug. Er zitten zo twee stukjes bot aan weerszijden achteraan de rug (net boven staartbeen) en het rechterbot doet zeer. Niet ondragelijk zeer, maar schoenen en sokken aandoen is momenteel een hele opgave. Ook pijn als ik mijn hoofd omlaag doe en dus mijn middenrif samendruk. Ik heb hier vaker last van gehad dus ik vermoed niet dat het door de trainingen komt. Ik hoop echt dat het tegen maandag, de volgende training, beter of over is. Ik ging nu zo goed vooruit en ik wil niet dat ik hierdoor minder goed kan trainen, of helemaal niet. Dit weekend maar paracetamol slikken, oefeningen doen en als het na het weekend niet over is, naar de chiropracter. Dat hielp vorige keer (2 jaar terug) ook heel goed. Na twee keer was ik er van af.
Misschien doen we dan toch iets verkeerd, want ik heb er ook last van ;). Het is trouwens beter om brufen te nemen, want dat is ontstekingswerend.

Misschien doen we dan toch iets verkeerd, want ik heb er ook last van ;). Het is trouwens beter om brufen te nemen, want dat is ontstekingswerend.

Hey, ben je vrij vandaag? En ik maar werken. OK ik zit even in de baas zijn tijd te kijken op het forum.
Ik heb momenteel alleen paracetamol en het helpt precies, het wordt al minder erg. Gelukkig. Maandag sta ik er weer hoor want we moeten vooruit blijven gaan. Ik denk toch niet dat het van het trainen komt hoor, ik heb dit echt al vaker gehad. Dit weekend ga ik mijn voedingsschema uitwerken en met cardio op de niet-trainingsdagen beginnen. Fijne kerst en tot maandag! En hopelijk gaat het ook vlug beter met jouw rug.

Laatst bewerkt:
Rugpijn is al grotendeels verdwenen nu. Gelukkig maar want ik heb echht zin om morgen weer Te trainen. Vanmorgen gemeten:
Gewicht 89,9 kg. Vooral schouders vind ik zichtbaar groter nu, vergeleken met het begin. Buikomvang is niet groter geworden maar ik ben wel 5 kg zwaarder. Dus de toename brstast niet teveel uit vet. Biceps 2 cm groter er borst ook zoiets.

Laatst bewerkt:
Goed nieuws!

Ik heb ook wel eens last vlakbij mijn staartbeen gehad, dit was tijdens/na squatten waarbij ik denk ik een verkeerde beweging gemaakt had. Let er goed op dat je onderrug ook mooi hol blijft, goede oefening hiervoor is overhead squats waarbij je je armen breed omhoog houd Zoals bij een snatch (olympische lift). Dit kan je gewoon oefenen met een bezemsteel oid thuis want ook zonder gewicht is dit zwaar en vooral lastig. Ik ken de oefening pas sinds afgelopen week maar voor een goede houding en flexibiliteit ben ik er nu al fan van!

Fijne kerst in elk geval!

ps. heb een nieuw logje aangemaakt, staat onderin mijn posts mocht je hem zoeken.

je bent al goed vooruit gegaan man;)

succes, en ik ga het volgen

Goed nieuws!

Ik heb ook wel eens last vlakbij mijn staartbeen gehad, dit was tijdens/na squatten waarbij ik denk ik een verkeerde beweging gemaakt had. Let er goed op dat je onderrug ook mooi hol blijft, goede oefening hiervoor is overhead squats waarbij je je armen breed omhoog houd Zoals bij een snatch (olympische lift). Dit kan je gewoon oefenen met een bezemsteel oid thuis want ook zonder gewicht is dit zwaar en vooral lastig. Ik ken de oefening pas sinds afgelopen week maar voor een goede houding en flexibiliteit ben ik er nu al fan van!

Fijne kerst in elk geval!

ps. heb een nieuw logje aangemaakt, staat onderin mijn posts mocht je hem zoeken.

Thanks, ik zal dat thuis eens gaan doen om dat gevoel van een holle onderrug goed aan te voelen. Vooralsnog zegt mijn trainingsmaat die me spot op de squat, dat de vorm er steeds goed uitziet. Ik merk dat ik de laatste weken heel sterk ben in de squat. Iedere keer verhoog ik met 2,5 kg en ik knal er elke keer op eigen kracht alle reps uit. Dat geeft een geweldig gevoel. Ik wil ze gewoon allemaal halen. Ik wil heel graag naar de 100 kg. Dat zijn pas echt stoere gewichten. De vorm laat ik er niet onder lijden, het is voor een groot deel mentaal op dat moment. I love it!

Thanks, ik zal dat thuis eens gaan doen om dat gevoel van een holle onderrug goed aan te voelen. Vooralsnog zegt mijn trainingsmaat die me spot op de squat, dat de vorm er steeds goed uitziet. Ik merk dat ik de laatste weken heel sterk ben in de squat. Iedere keer verhoog ik met 2,5 kg en ik knal er elke keer op eigen kracht alle reps uit. Dat geeft een geweldig gevoel. Ik wil ze gewoon allemaal halen. Ik wil heel graag naar de 100 kg. Dat zijn pas echt stoere gewichten. De vorm laat ik er niet onder lijden, het is voor een groot deel mentaal op dat moment. I love it!
That's the spirit! :D

Maandag 27 december 2010

Squat:
Na opwarmen 95 kg, alle drie sets op eigen kracht gehaald. Eigenlijk heb ik per ongeluk 2,5 kg teveel erop gedaan. Maar ik dacht: kom probeer het gewoon. En ik heb gewoon 3x5 gehaald met 5 kg meer dan afgelopen woensdag.

Bench press:
Na opwarmsets 3x5 met 55 kg. Zwaar. Eerste set 4 herhalingen, tweede set 5 (laatste echt op karakter) en dan in de laatste set maar 2. Helaas, volgende keer beter.

Deadlift:
Na opwarmsets 1x5 met 110kg. Het gaat nog steeds super goed.

Deadlift nu 2x zo hoog als bench press. Dat is wel raar, maar ja.

Dips:
2x8 met 30 kg tegengewicht. Volgende keer moet zwaarder zijn. Dus dan moet ik 25 kg tegengewicht gebruiken zeker. Dat is toch het principe?

Rugpijn heeft me absoluut niet gehinderd. Is al zo goed als over. Vanaf morgen ga ik ook fors meer eten, zo'n 3900 calorieen. Ik zal het voedingsschema nog eens posten.

Laatst bewerkt:
de grote 3 gaan al netjes man;)

en ja als je er volgende keer 25 op doet als tegen gewicht word het iets zwaarder

5kg op squat erbij, nice!

Deadlift gaat ook lekker en zolang de bench hoger ligt dan je military press zou ik me geen zorgen maken ;)
Verhoudingen tussen oefeningen zeggen op dit moment niets, pas wanneer ze allemaal een klein plateau bereikt hebben zou ik ernaar kijken, echt niet eerder.

5kg op squat erbij, nice!

Deadlift gaat ook lekker en zolang de bench hoger ligt dan je military press zou ik me geen zorgen maken ;)
Verhoudingen tussen oefeningen zeggen op dit moment niets, pas wanneer ze allemaal een klein plateau bereikt hebben zou ik ernaar kijken, echt niet eerder.
klopt. de verschillen trekken vanzelf bij zodra je hoger komt

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven