XXL Nutrition

Late beginnings: Starting Strength log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
Filmpje van benchpress uitleg door Mark Rippetoe kijken (heb deze op mijn computer staan maar is een vrij groot bestand). Schouderbladen naar elkaar toe en richting je kont duwen, rug goed archen met je borst omhoog. Techniek is een stuk minder makkelijk dan het in de eerste instantie lijkt dus daarmee kan je ongetwijfeld winst boeken.
Dips zijn erg goed voor de ontwikkeling van onderkant borst en triceps en een beetje schouders dus dat zou ik zeker doen.

Filmpje heb ik, zal er goed naar kijken. Focus is komende tijd gericht op de bench. Bij alle andere oefeningen ben ik al ontzettend hard vooruitgegaan. Nu de bench nog. Komt wel goed.

Ik heb nog eens wat onderzoek op internet gedaan en ik ga op de volgende zaken letten, om mijn bench press omhoog te krijgen.

• Zorgen voor een brede grip, zo moet de barbell minder ver bewegen
  • Schouderbladen goed samenknijpen gedurende de hele oefening
  • Hielen stevig op de grond, kracht mag best voor een deel uit de benen komen
  • Een holle onderrug mag en zorgt er mede voor, dat de borst omhoog komt
  • Minder opwarmsets, teveel zware opwarmsets nemen de kracht weg die je nodig hebt voor de werksets
  • Doelen stellen

Opwarming:
10x met lege bar houd ik erin en 5x met 50% van het werkgewicht. Dat lijkt mij wel genoeg, dan ben ik niet uitgeput als ik aan de werksets begin.

Doelstelling:
Ik wil op 28 februari 3 sets van 5 herhalingen kunnen bankdrukken met 65 kg. Nu kan ik dat met 52,5 kg. Dat is een ambitieus doel maar het is ook nog 2 maanden bijna.

Plan van aanpak:
Tussen maandag 7 en maandag 28 februari liggen 11 sessies met de bench press. Ik wil van 3x5x 52,5 kg naar 3x5x 65 kg gaan in 11 sessies. Dat zijn 5 verhogingen met 2,5 kg. Voor elke verhoging heb ik dus 2 sessies de tijd en dan mag 1 verhoging 3 sessies tijd kosten. Met minder voorvermoeiing zou dat toch moeten lukken, als ik daarnaast nog beter op de techniek let en dips en chins uitvoer voor de armkracht.

Laatst bewerkt:
Moet helemaal goedkomen. Gripbreedte moet je nemen waarbij in onderste positie je onderarmen vrijwel verticaal staan.
Opwarmen doe ik met 10x20, 6x60 en dan werksets van tegen de 90kg, vind ik meer dan zat warming up dus als ik Jou was zou ik inderdaad 20 en 40kg gebruiken voor opwarmen :)

Maandag 3 januari 2010
Vandaag vertrek ik tot en met vrijdag op vakantie. In het hotel is wel een beperkte fitnessruimte, maar ik betwijfel of daar free weights zijn. Daarom wilde ik graag vanmorgen nog de training van maandag uitvoeren. Vrijdag kan ik ook thuis trainen, samen met mijn trainingspartner. Vandaag moest ik alleen trainen.

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 95 kg. Bewust een stapje terug gedaan, ik voel me niet op mijn gemak zonder spotter.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 42,5 kg. Goede uitvoering, oefening ging goed.

Bent over row:
Na opwarmsets 3x5 met 65 kg.

Chins:
1x8 met -25 kg
1X6 met -25 kg

Door het vroege uur viel de training me wel zwaar, ook alleen trainen is echt niet leuk. Ik kan mezelf dan veel minder motiveren. Maar ja, toch iets gedaan. Ik denk dat ik op alle oefeningen vrijdag iets minder gewicht ga pakken en dan weer ga stijgen. De gewichten zijn in zeer korte tijd zo sterk gestegen, dat ik even pas op de plaats wil maken om de techniek niet achteruit te laten gaan (dat is namelijk aan het gebeuren).

hoe doe jij de row trouwens? gewoon de klassieke manier dat je steeds spanning houd. of iedere keer vanaf de vloer (pendlay row)?

Ik zou zeggen doe 5kg minder dan je nu doet en bouw dan elke training weer op met 2,5kg. Kost je 1 a 1,5 week wat in krachttraining termen erg weinig is. Spierontwikkeling gaat dan ook gewoon door omdat het nog steeds vrij zwaar is dus je verliest er niets mee.

Hey man

Ik wou nog zeggen dat ik onlangs begonnen ben met clean ( and press) aan te leren en ik beklaag het me wel dat ik er niet eerder aan begonnen ben, ik was steeds band om de beweging niet correct uit te voeren, ik deed ze nu en dan maar to-taal verkeerd, maar ik heb dan de dvd van rippetoe bekeken en nu gaat het al wat beter. Misschien kun je ook beginnen cleanen? Je zult er geen spijt van hebben, en al zeker niet als je een keer de intermediate stage gaat beginnen. (dan moet je niet zoals ik nu met kindergewichtjes cleanen ;) )

hoe doe jij de row trouwens? gewoon de klassieke manier dat je steeds spanning houd. of iedere keer vanaf de vloer (pendlay row)?

Ik doe de oefening niet steeds vanaf de vloer. Ik wist niet dat dat de pendlay row was, als je de oefening steeds wel van de vloer zou doen.

---------- Toegevoegd om 15:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:48 ----------

Hey man

Ik wou nog zeggen dat ik onlangs begonnen ben met clean ( and press) aan te leren en ik beklaag het me wel dat ik er niet eerder aan begonnen ben, ik was steeds band om de beweging niet correct uit te voeren, ik deed ze nu en dan maar to-taal verkeerd, maar ik heb dan de dvd van rippetoe bekeken en nu gaat het al wat beter. Misschien kun je ook beginnen cleanen? Je zult er geen spijt van hebben, en al zeker niet als je een keer de intermediate stage gaat beginnen. (dan moet je niet zoals ik nu met kindergewichtjes cleanen ;) )

Bedankt voor de tip. Voorlopig bevalt de bent-over row me nog goed, maar in de volgende fase misschien eens de cleans in het schema opnemen. Ben er nog niet helemaal uit, ligt eraan of ik vooruit blijf gaan.

---------- Toegevoegd om 15:51 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:50 ----------

Ik zou zeggen doe 5kg minder dan je nu doet en bouw dan elke training weer op met 2,5kg. Kost je 1 a 1,5 week wat in krachttraining termen erg weinig is. Spierontwikkeling gaat dan ook gewoon door omdat het nog steeds vrij zwaar is dus je verliest er niets mee.

Ja zoiets was ik inderdaad van plan. Even pas op de plaats maken.

Je gaat weer lekker vooruit :)
Succes met je doelstelling van de bench press

volgens mij zijn die ook officieel in het rippetoe progamma. als je er voor kiest niet te cleanen
Clean is een toevoeging, net als dips en optrekken.
Ik vind Pendlay rows een mooiere oefening dan normale rows wat de reden is dat ik ze altijd ben blijven doen.

Clean is een toevoeging, net als dips en optrekken.
Ik vind Pendlay rows een mooiere oefening dan normale rows wat de reden is dat ik ze altijd ben blijven doen.
ik heb ze gister voor het eerst gedaan. vond het zeker een lekkere oefening:) en ga deze dus voortaan ook doen ipv de normale row

Vrijdag 7 januari 2010
Terug van vakantie, waar ik in het hotel helaas niet heb kunnen trainen omdat de fitnessruimte gesloten was voor renovatie :(

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 90 kg. Bewust nog een stapje terug gedaan, tweede deload in het programma (vorige deload was bij 75 kg, nu dus bij 100 kg). Volgende keer 95 kg en dan weer opbouwen vanaf 100 kg. Ik wil de techniek goed houden en bij 100 kg werd de techniek wat minder, vandaar.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 45 kg. Goede uitvoering, oefening ging goed. Is dus hetzelfde gewicht als afgelopen maandag, maar dat was toen wel een PR. Volgende keer 47,5 kg.

Pendlay row:
Dus zoals hierboven aangeraden, explosief uitgevoerd, elke rep vanaf de grond. Techniek was gelijk goed, deze oefening voelt beter dan de bent-over row. Ik heb dan ook lange armen, het ging me goed af. 5, 5 en 3 reps met 65 kg. Laatste set was erg zwaar, ik maak nog niet helemaal de juiste beweging vanuit de schouders. Daar ga ik dus eerst aan werken voordat ik de gewichten verhoog. Ik zal de pendlay row blijven doen zo.

Chins:
1x8 met -25 kg
1x7 met -25 kg (eentje meer dan vorige keer)
Volgende keer met -20 kg, dan met -10 kg en dan echte chins zonder tegengewicht.

Ik heb nu de hogere grepen gebruikt, moest dus meer omhoog komen).

Volgende week weer een volledige trainingsweek, dan ga ik opnieuw gewichten omhoog doen. Ik ga ook meer en beter eten en cardio toevoegen op de rustdagen, voornamelijk voor de conditie.

Maandag 10 januari 2011
Ik voelde me 's avonds niet lekker en ik was erg moe. Toch gaan trainen omdat mijn trainingsmaat ook zijn doelen wil halen en ik wilde persé gaan. Ik heb er geen spijt van gehad want het ging onverwacht goed. Lichaamsgewicht gisteren 90,6 kg en vandaag 90,9 kg. Laten we zeggen dat ik definitief over de 90 kg zit. Yes!

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 95 kg, nog maar 5 kg onder mijn PR van 100 kg van 31 december.

Bench press:
Ik heb de tips van Born Twitchy gevolgd. Minder opwarmsets, minder voorvermoeiing. 10 reps met 20 kg (alleen de bar) en 6 reps met 40 kg. Vervolgens ging 52,5 heel goed, 3x5 gehaald. Ik denk dat ik vrijdag met 55 kg heel ver ga komen. Bedankt voor de tip, Jermo!

Deadlift:
Na opwarmsets 1x4 met 120kg. Ik had nu voor het eerst magnesiumpoeder bij me, dat hielp wel. Toch niet genoeg gebruikt want de laatste rep heb ik niet gehaald omdat de bar toch nog weggleed. Volgende keer nog eens met 120 kg en meer magnesiumpoeder gebruiken. Man wat was dit zwaar. Ik moet erop letten om in het begin diep genoeg door de benen te gaan. Vind het wel stoer dat ik in dit stadium nog steeds met 5 kg kon verhogen. PR!

Dips:
Niet gedaan, gewoon niet aan gedacht....

Vanavond bleek hoe het samen trainen je kan motiveren als je er zelf niet veel van verwacht. Bedankt Jurgen! We kunnen mekaar goed motiveren, tof.

Laatst bewerkt:
Probeer eens hooked grip (zie wikipedia). In het begin pijnlijk maar daarna biedt het veel meer grip dus het proberen waard.

Lekker bezig voor de rest!

Probeer eens hooked grip (zie wikipedia). In het begin pijnlijk maar daarna biedt het veel meer grip dus het proberen waard.

Lekker bezig voor de rest!

Hey,
wil je als je nog tijd hebt naast al die andere mensen die je al helpt, af en toe ook in mijn logje kijken? Ik vind je adviezen etc erg nuttig!

Woensdag 12 januari 2010

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 97,5 kg.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 47,5 kg. PR. Laatste rep van laatste set heb ik alles moeten geven maar het is gelukt. Volgende keer 50 kg.

Bent-over row:
Na opwarmsets 3x5 met 65 kg gehaald. Vorige keer deed ik met 65 kg de pendlay row, dus telkens vanaf de grond. Toen haalde ik 5/5/3 en nu haalde ik in de gebruikelijke variant wel 3x5. Ik heb nu wel meer op het strak aanspannen van de schouders gelet en ik denk dat dit de truc is. Volgende keer nog eens met aangespannen schouders de pendlay variant doen.

Chins:
1x8 met -20 kg
1x6 met -20 kg
Vorige keer 8 en 7 gehaald met -25 kg dus dit is vooruit gegaan.

Fijne training vandaag, weer mooi vooruitgegaan.

Vrijdag 14 januari 2011

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 100 kg, terug op mijn oude PR van 31 december. Vanaf nu per keer weer 2,5 kg erbij.

Bench press:
Opgewarmd met 10x lege bar (=20 kg) en 6 x 40 kg. Vervolgens 3x5 met 55 kg en het ging heel goed. PR!

Deadlift:
Na opwarmsets 1x5 met 125kg. Nu voldoende magnesiumpoeder gebruikt en daardoor geen gripproblemen meer. Ik moet er alleen op letten dat ik bij het zakken minder door de rug moet gaan. Dat ging vanavond wat minder. Daarom volgende keer maar 2,5 kg verhogen en hierop letten. Maandag deed ik nog 4x120 kg, nu dus 5x125 kg. PR!

Dips:
8x met -20 kg en 5x met -20 kg. De chins met tegengewicht voelen goed, de dips met tegengewicht voelen raar aan. Misschien volgende keer toch maar met lichaamsgewicht doen, zodat ik mij lichaam in een betere positie kan houden. Dan maar minder herhalingen en opbouwen. Door het tegengewicht sta je veel te recht. Ik ga nog wat filmpjes bekijken voor de techniek.

Lichaamsmaten:
Mensen zeggen al (en ik vind het ook) dat ik duidelijk bredere schouders heb gekregen. Ben eens wat lichaamsmaten gaan opnemen (ik weeg vandaag 90,7 kg bij 193 cm). Buikomtrek nog eens 2 cm toegenomen :mad:, nu 98 cm. Dijbenen ondanks het vele squatten niet toegenomen (nog steeds 57 cm) en borst is met 94 cm ook niet toegenomen. Daar baal ik wel van. Ik wil wel groeien maar voorlopig groeit vooral mijn buik. Ik wil wel nog stijgen in de gebruikte gewichten dus toch maar doorbulken zeker?

gewoon netjes dacht ik!

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven