MuscleMeat

LKK's log - Vijftiger doet Stronglifts/Madcow/Wendler

• Topic Starter Topic Starter
over hipdrive, nu ik zelf lowbar ben begonnen te squatten, merk ik dat de hipdrive hier veel vanzelfsprekender is....
Ik vermoedde al zoiets, omdat je bij lowbar ook iets verder naar voren buigt. Maar helaas, ik krijg lowbar dus niet voor elkaar. Hopelijk doet het ook wat bij highbar, want ik zit wel na twee reps al best wel met dat dode punt te klooien. Zometeen op de fiets door de sneeuw naar de sportschool.

Twintigste SL 5x5 training

Squat:
2x8x20kg
5x40kg
2x60kg
5x5x62.5kg

BP:
8x20kg
5x40kg
5x5x47.5kg

Roeimachine ipv PR
5x5x59kg

Pull down (sup): niet gedaan
Seated Dip machine: 8x59kg
L-flies: 2x8x2kg
Rek en strekwerk
Thuis foamrollen

Totaal 55 minuten

Squat zag ik halverwege even niet zitten, maar ging uiteindelijk toch vrij goed. Lichte concentratiedip in derde of vierde set, daar moet ik echt beter op letten. Gelukkig zonder gevolgen deze keer. Weer meer op hip drive gelet, en het levert iig meer controle op. In de laatste twee sets moest ik al na twee reps steeds uithijgen bovenin, a la Breathing Squats. Ook word ik soms een beetje duizelig. Ik heb ooit 20 reps met 63kg gedaan, ik moet er nu werkelijk niet aan denken.

BP vroeg een jongen mij om een spot, en hij heeft de laatste twee sets bij mij ook gespot. Hij hoefde niets te doen, en het leek wel een stuk makkelijker te gaan, alleen omdat er iemand bij stond!

Ik doe Pendlay Rows vanaf de onderste steunen in het squatrek, en dat was toen bezet, dus Rows op machine gedaan.

Had weinig zin meer in assists, maar zeer voldaan gevoel. Rugribspieren hielden zich redelijk, maar ik voel ze nog wel, vooral rechts. Nu wat extra rust want door omstandigheden kan ik woensdag pas weer trainen.

Ik heb ook mijn dagelijks menu eens in zo'n spreadsheet gegooid. Ik kom op ong 2950kCal, 140g eiwit, 125g vet, de rest KH, e/k/v = 20/40/40. Mijn Harris-Benedict onderhoudsnivo is 2550kcal (activiteitsfactor 1.45), dus dan zou ik 400kcal boven onderhoud zitten. Is nog wel onnauwkeurig want vooral het avondeten varieert flink.
Vanochtend was ik 76.5 kg. Kan een uitschieter zijn, maar dan komt het er wel rap aan, drie kilo in ruim 7 weken. Ik was dan ook wel heel erg mager. Eiwit kan mss wat omhoog, ik zal wat meer melk drinken, verder goed weegschaal en broekmaat in de gaten houden. Verder in de spiegel al duidelijk verschil te zien over hele lichaam, vrouw blij :). Wel iets meer vet op buik.

Woensdag pas volgende training met 65kg Squat, 65kg DL en 12kg DBSP

Laatst bewerkt:
Toch weer lekker getraind, BP begint al mooi gewicht te worden.

Die formule voor je onderhoud is meer een richtlijn, afhankelijk van je metabolisme ligt je onderhoud lager of hoger (bij mij ligt ie bv. ongv. 600kcal hoger). Als je dus echt je onderhoud wilt weten moet je een paar weken strak bijhouden wat je eet en tegelijkertijd je gewicht, huidplooien en omtrek meten. Maar 3kilo in 7 weken is echt niet veel, ik zou bijna zeggen weinig, zeker met spiergeheugen en beginnergains. Denk ook niet dat je dan 400kcal boven onderhoud zit.

Pendlays moeten overigens van de grond he :P

Die formule voor je onderhoud is meer een richtlijn, afhankelijk van je metabolisme ligt je onderhoud lager of hoger (bij mij ligt ie bv. ongv. 600kcal hoger). Als je dus echt je onderhoud wilt weten moet je een paar weken strak bijhouden wat je eet en tegelijkertijd je gewicht, huidplooien en omtrek meten. Maar 3kilo in 7 weken is echt niet veel, ik zou bijna zeggen weinig, zeker met spiergeheugen en beginnergains. Denk ook niet dat je dan 400kcal boven onderhoud zit.

Pendlays moeten overigens van de grond he :P
Okee, nuttige info over onderhoud, dank. En 3 kilo in 7 weken weinig!? Ik maar denken dat ik waanzinnig aan het gainen ben :) :)

Dat van die Pendlays weet ik, maar ik doe ze met zo'n p*ssy-weight dat ik nog geen grote schijven kan gebruiken, dus vandaar :p

Deel zal waarschijnlijk ook vocht en glycogains zijn dus, niet echt nee :P

Eenentwintigste SL 5x5 training, einde van week 7

Squat:
2x8x20kg
5x40kg
2x60kg
5x5x65kg, PR

DB SP:
8x6kg
2x5x12kg
3x12kg,
FAIL
4x10kg

DL:
8x20kg
5x50kg
8x65kg, PR

Pull down (sup): 8x59kg, 6x59kg
Seated Dip machine: 2x8x59kg
Rek- en strekwerk
Thuis Foam Roller en shoulder dislocations

Totaal 55 minuten

Omstandigheden liepen anders, dus ik kon vandaag toch trainen. Squats eigenlijk zonder problemen, maar ik heb wel steeds meer tijd nodig, zowel tussen reps als tussen sets. Ik tel de Squats als PR omdat ik nooit met een zwaarder gewicht gesquat heb (wel meer reps met een lichter gewicht: 20x62kg).

DBSP een Fail als verwacht. Volgende keer nog eens.

DL blijft lekker gaan. Werkset met 8 reps gedaan ipv 5, want had nog ruim over. Hier voorzie ik voorlopig geen problemen. DL ook maar als PR gerekend, want vroegere oefening die er het meest op lijkt was SLDL, 10x59kg.

Woensdag volgende training met 67.5kg Squat, 50kg BP, 40kg PR

Laatst bewerkt:
weer lekker getraind :) Al sterk genoeg voor barbell shoulder press of wat?

Misch een idee om de deadlift iets sneller te verhogen als squat?

Merk je trouwens nog wel effect van de foamroller?

Laatst bewerkt:
Ik ga deze eens volgen! Staan mooie traingen hier!

Mooie training hoor gaat goed nu je squat zo te zien.

@Daan: Nah, ik blijf nog even aankl*ten met DBs. DL blijf ik verhogen volgens Stronglift schema. Hij gaat nu wel goed, maar heb ze nog niet eerder gedaan, dus rustig aan. Bovendien zit je met die lineaire progressie toch vrij snel op - voor mij - serieuze gewichten.

De foam roller bevalt heel goed! Veeeel minder last van pijn en stijheid bij de heupen.

@Koster: dat filmpje kende ik, en die oefening doe ik, maar ik zal hem wat bewuster gaan doen, dan wordt het mss nog wat met die lowbar squats. Alhoewel ik denk dat het bij mij meer de schouders dan de bovenrug zijn...

@Jespeeer: leuk dat je volgt! Ik had jouw log ook al eens doorgebladerd.

---------- Post toegevoegd Mon 10 Dec 2012 om 21:24 ----------

Mooie training hoor gaat goed nu je squat zo te zien.
Dank je! Squats gaan idd beter, vooral door die hipdrive denk ik. Ik heb wel nog steeds een dood punt waar ik ahw overschakel van hipdrive naar legdrive, dat moet nog wel vloeiender. Maar ik krijg het gewicht omhoog zonder last van knieen of onderrug, dus ik ben voor nu wel tevreden!

Ah nice, ik moet er dan ook echt ff een kopen, maar ik kan maar geen grote zwarte in nl vinden :(

Zelf werd ik een p*ssy genoemd omdat ik altijd die foamroller gebruikte. Sindsdien doe ik het zonder roller. Alleen als ik weer in de 80kg squat dan ga ik hem misschien weer gebruiken.

Zelf werd ik een p*ssy genoemd omdat ik altijd die foamroller gebruikte. Sindsdien doe ik het zonder roller. Alleen als ik weer in de 80kg squat dan ga ik hem misschien weer gebruiken.

Foamroller is wat anders dan pussypad he ;) Foamroller is massagetool.

Die had ik gezien ja, maar hij is helaas wat aan de kleine kant.

mooie trainingen...
goed bezig!

Ik heb ook een foamroller, en bevalt prima!! heb hem zelf gemaakt met een foammatje (voormalig campingmatje) en een stuk rioolpijp van 11cmx70cm

http://stronglifts.com/squats-improve-posture-flexibility-how-to/

hier wordt ook over de foamrollers gesproken om beter je lowbar squats te kunnen uitvoeren..

Ik heb een tijdje over het woord foamroller heengelezen maar mijn interesse is toch wel gewekt, zeker icm lowbar squats.
Goed stukje om te lezen, ook dat er gesteld wordt dat als je squat positie niet ok is, je benchpress resultaten (ofwel je schouders) er ook onder hebben te lijden.

Tweeëntwintigste SL 5x5 training

Squat:
2x8x20kg
5x40kg
2x60kg
5x5x67.5kg, PR

BP:
8x20kg
3x5x50kg, PR
3x50kg, FAIL
2x50kg

Pendlay Row:
8x20kg
5x5x40kg

Pull down (sup): niet gedaan
Dips: 4xBW
Rek- en strekwerk
Thuis Foam Roller en shoulder dislocations

Totaal 60 minuten

Squat was mentaal zwaar (GEEN ZIN, vooral niet in 4e en 5e set) maar ging toch redelijk soepel, zelfs met wat minder uithijgen bovenin dan vorige keer. Die hipdrive werkt toch wel goed. Voorheen probeerde ik te snel mijn bovenlichaam rechtop te krijgen, en dat verkrampt. Nu doe ik eerst hipdrive, waarbij mijn bovenlichaam dezelfde hoek houdt en gewicht op hielen blijft. Dat is een verbetering, maar ik moet er nog wel aan wennen, omdat ik iets meer naar voren leun dan ik gewend was.

BP had ik geen spotter, maar ook met spotter had ik niet 5x5 gehaald. Toch tevreden, want 5x50kg is mijn eerste kortetermijndoel gehaald (zie eerste post).

PR blijft niet mijn favoriet. De eerste drie van een set gaan meestal makkelijk, maar dan is het plotseling moeilijk om die laatste 5 cm tot buik/borst te doen. Hebben jullie dat ook? Even 2 seconden nemen tussen laatste reps?

Geen zin/tijd in assistance, alleen 4x *echte* dips :) en wat rekken. Voortaan dips ipv Dip machine.

Vrijdag volgende training met 70kg Squat, 12kg DBSP, 70kg DL

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven