Fitness Seller

Log Krachttraining Turnen

• Topic Starter Topic Starter
IK begin die bodyweight oefeningen steeds vetter en vetter te vinden! Moet oppassen dat ik niet verkas en dat een tijdje ga doen! Houdt je namelijk ook goed lenig en soepel!:D

Thanks Marvin!;)

Ik ben nu zo’n 4 weken bezig met een (bijna) volledig turnschema en een aantal dingen zijn mij opgevallen.

Het is misschien wel interessant om te melden wat ik las in een post op het Gymnastic Bodies forum. Het bevestigde namelijk wat ik al vermoedde. :eek:

In de post stond samengevat het volgende:
Progressie met gewichttraining zoals bankdrukken is niet van invloed op je progressie met turnoefeningen zoals Planche pushups.
Planche pushups:
http://www.youtube.com/watch?v=w9l3Vwwz-fE
Het is een logische gedachte om te denken dat een combi van gewichttraining en turnen leidt tot betere allround resultaten. Dit is niet het geval. Het is zo dat progressie met turnoefeningen ook zorgt voor progressie met de gewichtoefeningen en niet andersom.

Dit heb ik zelf ook ondervonden. Nu ik mij bijna volledig richt op de turnoefeningen gaan deze goed voorruit; gezamenlijk met m’n Bench, Deadlift en MP. Voorheen had ik de focus veel minder op turnoefeningen waardoor deze nauwelijks vooruitgingen.
Waarom? Bij turnoefeningen activeer je meer motor units (spiervezels volgens mij???) dan bij de meeste oefeningen met vrije gewichten. Dit blijkt uit een onderzoek van Charles Poliquin.

BRON:
Neuromuscular Activity — NMA

Compound vs. Isolation Exercises

Level 1
Isolation exercise on variable resistance machine, i.e. leg extension on cam type machine: Cybex leg extension, DAVID leg curl

Level 2
Complex exercise on variable resistance machine, i.e. leg press on Nautilus machine, LifeFitness incline press machine

Level 3
Isolation exercise with constant resistance machine, i.e. Scott pulley curls, triceps pressdown on pulley machine

Level 4
Complex exercise with constant resistance machine, i.e. leg press on standard machine

Level 5
Isolation exercise with free weights, i.e. Scott barbell curls, lying flyes

Level 6
Complex exercise with free weights, i.e. snatch pulls, power cleans

Level 7
Complex exercise with free weights, i.e. power snatch, dips on rings, rope climbing, split jerks

Hieruit blijkt dat de Neuromuscular Activity (NMA) hoger is bij turnoefeningen en gewichtheffen dan bij islolatie oefeningen. Aan het begin van m’n log dacht ik nog dat het beter was om het beste uit beide werelden te combineren. Zo zit het dus niet. Als ik progressie wil met de krachtoefeningen uit het turnen moet ik mij daar ook volledig op richten.

Hier staat de volledige post:
http://gymnasticbodies.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=2989

Ik wil hiermee trouwens NO WAY zeggen dat turn krachttraining beter is dan gewichttraining. Ik beschouw gewichttraining nog steeds als DE manier om kracht op te bouwen. Wat ik zeg is dat turn krachttraining een positief effect heeft op gewichttraining. En in theorie krijg je dan deze zin:

Als ik optimale vooruitgang wil hebben met turnoefeningen ik mezelf volledig daarop moet richten.

Dit zou betekenen dat als ik optimale vooruitgang wil met turnoefeningen, alle gewichtoefeningen beter eruit kan halen. Dit ben ik echter niet van plan. Ik vind krachtoefeningen zoals Deadlifts, MP en Squats veel te bruut ze om eruit te halen. :thumb: Het is goed voor m’n kracht en omdat het een klein deel vormt van m’n training heeft het in mijn optiek geen ‘vertragend’ effect op m’n progressie met turnoefeningen.

Laatst bewerkt:
Daar ben ik heilig van overtuigd. Ik zie de sterkste powerlifters niet snel een planche pushup doen.

Maar ik hoor wel eens van turners die belachelijke gewichten weg kunnen drukken de eerste keer dat ze op een drukbankje liggen :D

Wel begrijpelijk eigenlijk dat het weinig carryover heeft om met gewichten te trainen, maar dat het echt je turnresultaten zou belemmeren had ik ook niet gedacht.

Heb vandaag m'n gym owner om ringen gevraagd..maar hij zei dat ik dan maar moest gaan turnen..hij wilde echter wel voor de judoka's een touw ophangen:orly:

Tja het is bij ons erg judo georienteerd:rolleys: hij wilde namelijk ook eindelijk een losse chinbar kopen...met weer een judo-argument:mad:

Daar ben ik heilig van overtuigd. Ik zie de sterkste powerlifters niet snel een planche pushup doen.

Maar ik hoor wel eens van turners die belachelijke gewichten weg kunnen drukken de eerste keer dat ze op een drukbankje liggen :D

Wel begrijpelijk eigenlijk dat het weinig carryover heeft om met gewichten te trainen, maar dat het echt je turnresultaten zou belemmeren had ik ook niet gedacht.

Ik heb nooit concrete voorbeelden gezien van turners die veel kunnen banken of deadliften. Wel staat er in het turnboek wat ik heb een verhaal over een turner die 200kg Deadlift trok bij z'n eerste poging.

Maandag
Ging weer goed. Ik was in staat om de Front Lever en de Back Lever één seconden langer te doen zonder dat de vorm k*t ging, dus das wel mooi. Het lijkt niks voor te stellen zo'n seconde erbij, maar je zou het kunnen vergelijken met een paar kilo's erbij op een Deadlift ofzo. Hamstring curl met een band vervangen door GHR's.

Filmpje voor deze week:
http://www.youtube.com/watch?v=ZyjiMA_6xv0

Muscle ups
5 * BW
5 * BW
4 * BW
4 * BW

German hang pull + Straddle L gebogen
7 * BW + 15sec
7 * BW + 15sec
7 * BW + 15sec
7 * BW + 15sec

GHR + Front lever flat tuck
5 * BW + 9sec
5 * BW + 9sec
5 * BW + 9sec
5 * BW + 9sec
5 * BW + 9sec
9sec

Inverted Pullups + Flat tuck Back lever
7 * BW + 10sec
7 * BW + 10sec
6 * BW + 10sec
6 * BW + 10sec
10sec

---------- Toegevoegd om 21:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:48 ----------

Heb vandaag m'n gym owner om ringen gevraagd..maar hij zei dat ik dan maar moest gaan turnen..hij wilde echter wel voor de judoka's een touw ophangen:orly:

Tja het is bij ons erg judo georienteerd:rolleys: hij wilde namelijk ook eindelijk een losse chinbar kopen...met weer een judo-argument:mad:

Pff, lastig weer dat hij een judoka fanboy is. Zo'n touw kan je trouwens wel bruut gebruiken voor je griptraining.

Als je (of andere;)) misschien ooit ringen wil halen ergens zou ik ze hiervandaan halen:
[Link niet meer beschikbaar]

Kan je ze altijd nog meenemen naar die gym om die eigenaar te irriteren:fu:

Zo ziekelijk blijft dit, als ik het probeer, breek ik sowieso me nek op 7en plaatsen hahah!

true, ik heb het net geprobeerd.
en t enige wat ik nu nog kan doen.. is met 1 vinger typen.
dus hele avond maar chicks lastig vallen op hyves.

die 1 footed squats met 1 been op bed zijn dodelijk.

Gister even flink gepakt, kan nu niet meer lopen..

Zo ziekelijk blijft dit, als ik het probeer, breek ik sowieso me nek op 7en plaatsen hahah!

:p
true, ik heb het net geprobeerd.
en t enige wat ik nu nog kan doen.. is met 1 vinger typen.
dus hele avond maar chicks lastig vallen op hyves.

e-player:cool:

die 1 footed squats met 1 been op bed zijn dodelijk.

Gister even flink gepakt, kan nu niet meer lopen..

Ik weet niet hoe je dat voor elkaar krijgt, want ik heb al balans problemen op een gewone vloer, laat staan op een bed man.

Dinsdag
Zo vandaag veel irritaties die ik lekker gebruiken kon voor m'n training. Het begint bij m'n fiets die kapot is, kost waarschijnlijk 80 euro. Toen reed de bus door, viel m'n rechter mp3 oordopje (sennheiserers die me 40 euro hebben gekost) uit. Toen ik thuis kwam was de kachel kapot, het is dus niet te warm in huis. Oja de fietsenmaker belde dat het waarschijnlijk 130 euro wordt. Nja genoeg gezeikt het komt allemaal wel goed. tijd voor de training.
@ training: Soms twijfel ik wel eens wat nou zwaarder is: Squats of Lunges.

Deadlift
10 * 70
10 * 70
8 * 100
7 * 110
5 * 120
5 * 130

HSPU + Tuck Planche
6 * BW + 6sec
6 * BW + 6sec
6 * BW + 6sec
6 * BW + 6sec
6sec

BB lunges + Front lever flat tuck
FL flat tuck: http://www.youtube.com/watch?v=N5zBOccOh54
12 * 50 + 9sec
12 * 50 + 9sec
12 * 60 + 9sec
12 * 60 + 9sec
9sec

Hanging leg lifts half + L-sit
12 * BW + 7sec
10 * BW + 7sec
8 * BW + 7sec
8 * BW + 7sec
7sec

Laatst bewerkt:
Donderdag
Training begon k*t, voelde me niet helemaal fit. Trok later gelukkig weg. Bulgarian Pullups voelde ook lekker makkelijk vandaag.

One arm pushups
9 * BW
10 * BW
9 * BW
8 * BW

Tuck Planche
Paar setjes tuck planche erdoor 6sec

Band Rotational Chop + Straddle L gebogen
Band Rotational Chop:
http://www.youtube.com/watch?v=JWynQXczCDo
10 * BW + 15sec
10 * BW + 15sec
10 * BW + 15sec
10 * BW + 15sec

Handstand training
10 minuten vrijstaande handstand trainen. Nog paar setjes MP gedaan.

MP
9 * 45
5 * 50

Bulgarian Pullups + Back lever
7 * BW + 10sec
7 * BW + 12sec
6 * BW + 10sec
6 * BW + static hold 15sec + 10sec
5 * BW + 10sec

Laatst bewerkt:
Toch goede training neergezet mate!:D

Zo ik ben weer terug in het land der levenden. Heb 4 dagen voor pampus gelegen op bed. Vrijdag voelde ik het al aankomen. Zaterdag toch maar naar Dirty Dutch geweest samen met m'n honingdropjes. Vandaag weer goed gegeten en rustig aan getraind. Voornamelijk statische kracht. Morgen weer 100%

Woensdag

Muscle up
3 * BW
3 * BW
4 * BW
4 * BW
3 * BW

Vrijstaande handstand
15 min vrijstaande handstand trainen

Tuck Planche
6sec
6sec
6sec
6sec
6sec

Flat Tuck Back Lever
8sec
8sec
8sec
8sec
8sec

Front Lever Flat Tuck
8sec
8sec
8sec
8sec
8sec

Ik moest ook wel ff bijkomen van Dirty Dutch. :D Wel goed feest gehad verder?

Misschien heb je me nog wel gezien. Ik was geloof ik wel redelijk opvallende verschijning. Was behoorlijk van de wereld namelijk en liep een hele poos topless rond met zo'n blauwe luxaflex bril :p (Die heb ik toen ik thuis kwam trouwens meteen in de prullenbak geflikkerd haha)

Yeah back on track dude! Nog wat trainen vandaag?:D

Haha ja was wel een verassing dirty dutch k wist pas een uur van te voren dat we erheen gingen. ben je niet tegengekomen jammer genoeg. Dr waren volgens mij vet veel DBB's, mrja moeilijk te herkennen in real life. Ook veel van die mooiboys gezien pfff:rolleyes:
N vriend van me had ook die foute luxaflex bril:p, die kwam later nog wel van pas in de sneeuwbui by the way. Zo kreeg ik tenminste geen sneeuw in m'n oog.

---------- Toegevoegd om 09:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:15 ----------

Yeah back on track dude! Nog wat trainen vandaag?:D

Jaja vanavond weer knallen:). Gelukkig maar, kan er altijd niet tegen als ik niet kan trainen door omstandigheden.

Donderdag
Wel oke training. One arm pushups gaan met steeds betere vorm; steeds horizontaler. Voor de rest Fijne feestdagen iedereen.

One arm pushups
10 * BW
10 * BW
8 * BW
6 * BW

Band Rotational Chop + Straddle L gebogen
10hh + 15sec
10hh + 15sec
10hh + 15sec
10hh + 15sec

Handstand training
Probeerde vandaag voorzichtig losstaande handstand pushups te doen; nog weinig controle. Uiteindelijk moet het zo worden:
http://www.youtube.com/watch?v=6Gsf5seWQgE

Bulgarian Pullups + Back lever
6 * BW + 8sec
6 * BW + 8sec
5 * BW + 8sec
5 * BW + 8sec

Nice log man, leuke oefeningen ook!
Vroeger op breakdance gezeten dus dat ook veel op me handen lopen, handstand push ups etc.

Wat is een bulgarian pull up?

Fijne kerst!!:D

Nice log man, leuke oefeningen ook!
Vroeger op breakdance gezeten dus dat ook veel op me handen lopen, handstand push ups etc.

Wat is een bulgarian pull up?

Thanks man, Breakdance en turnen heeft idd veel overeenkomsten. Kracht, balanseren, coordinatie.

Heb ff een plaatje uit m'n turnboek gescand. Bulgarian Pullup:
Bulgarian geeft trouwens aan dat de oefening wijd/ breed uitgevoerd moet worden. Zo heb je ook Bulgarian Dips en Bulgarian Rows.
SCAN0028.jpg

;)Hetzelfde man!

Vrijdag
Week 5. Geen supertraining. Wel goed krachtvoedsel vandaag: visgourmetschotel, vleesgourmetschotel, eitjes, pannenkoekbeslag, paprika, champignons enz enz.

Squat
10 * 40
10 * 50
8 * 80
4 * 100 (slechte vorm en te zwaar, moet weer even inkomen)
5 * 90
5 * 90
5 * 90

Pushups op ringen breed + Tuck Planche
Box op stoel = incline
16 * BW + 6sec
12 * BW + 6sec
10 * BW + 6sec
9 * BW + 6sec
10 * BW + 6sec

Front Lever rows + Back lever
6 * BW + 8sec
6 * BW + 8sec
6 * BW + 8sec
6 * BW + 8sec

Roman chair medicin ball throw + L-sit
Etenstijd. Core training komt morgen wel, ben toch vrij:)

Laatst bewerkt:
Maandag
Week 6. GHR's niet gedaan want ik heb nog steeds spierpijn van de squats van vrijdag. Net weer beter en gelijk weer vol ertegenaan, je kent het wel.
Zo tegen het einde van het jaar is het een goed moment om te kijken wat ik wil bereiken in 2010.

In het volgende filmpje staat alle shit wat ik wil bereiken in 2010:
http://www.youtube.com/watch?v=z3QUYsdz-S8

Hieronder de oefeningenlijst uit het filmpje.
1. Flat Tuck Planche.
2. Straddle Planche Attempt. (dit gaat heel moeilijk worden)
3. Flat Tuck Front Lever.
4. Straddle Front Lever Attempt. (ook moeilijk)
5. Back Lever. (Misschien, misschien)
6. Back Lever Pull to Inverted Hang.
7. 360 Pull. (Kan niet eens in m'n te kleine kamer:mad:)
8. Middle Split Hold.
9. V-sit Attempt. (dodelijk:thumbup:)
10. One Hand Center Straddle L-sit
11. Tuck Planche Push-ups.
12. Headstand Push-ups. (wie weet;))
13. Straddle Press Handstands. (Als ik dat zou kunnen man man:cool:)
14. Muscle-up+ 45lbs (Oefening kan ik al, gewicht opbouwen is makkelijk(er))
15. 100 lbs Pull-up attempt fail
16. 115 lbs Chin-up
17. One Arm Chin-up Negative Left Hand (Leuk, maar geen prio)
18. One Arm Chin-up Negative Right Hand.
19. Single Leg Squats + 105 lbs (Deze oefening boeit me niet)
20. Hanging Leg Lift (22.5 lbs) (Pfffff zwaar)
21. Reverse Leg Lift Headstand (15lbs) (Nog nooit gedaan dusja..???

Zoals je ziet genoeg ambitie, we zullen zien wat 2010 brengt.

Muscle ups
5 * BW
5 * BW
4 * BW
4 * BW

German hang pull + Straddle L gebogen
7 * BW + 15sec
7 * BW + 15sec
7 * BW + 15sec
7 * BW + 15sec

GHR + Front lever flat tuck
- + 8sec