Getinthecar
Advanced Bodybuilder
- Waardering
- 117
- Lengte
- 1m84
- Massa
- 75kg
- Vetpercentage
- 8%
IK begin die bodyweight oefeningen steeds vetter en vetter te vinden! Moet oppassen dat ik niet verkas en dat een tijdje ga doen! Houdt je namelijk ook goed lenig en soepel!![]()
Thanks Marvin!

Ik ben nu zo’n 4 weken bezig met een (bijna) volledig turnschema en een aantal dingen zijn mij opgevallen.
Het is misschien wel interessant om te melden wat ik las in een post op het Gymnastic Bodies forum. Het bevestigde namelijk wat ik al vermoedde.

In de post stond samengevat het volgende:
Progressie met gewichttraining zoals bankdrukken is niet van invloed op je progressie met turnoefeningen zoals Planche pushups.
Planche pushups:
http://www.youtube.com/watch?v=w9l3Vwwz-fE
Het is een logische gedachte om te denken dat een combi van gewichttraining en turnen leidt tot betere allround resultaten. Dit is niet het geval. Het is zo dat progressie met turnoefeningen ook zorgt voor progressie met de gewichtoefeningen en niet andersom.
Dit heb ik zelf ook ondervonden. Nu ik mij bijna volledig richt op de turnoefeningen gaan deze goed voorruit; gezamenlijk met m’n Bench, Deadlift en MP. Voorheen had ik de focus veel minder op turnoefeningen waardoor deze nauwelijks vooruitgingen.
Waarom? Bij turnoefeningen activeer je meer motor units (spiervezels volgens mij
) dan bij de meeste oefeningen met vrije gewichten. Dit blijkt uit een onderzoek van Charles Poliquin.BRON:
Neuromuscular Activity — NMA
Compound vs. Isolation Exercises
Level 1
Isolation exercise on variable resistance machine, i.e. leg extension on cam type machine: Cybex leg extension, DAVID leg curl
Level 2
Complex exercise on variable resistance machine, i.e. leg press on Nautilus machine, LifeFitness incline press machine
Level 3
Isolation exercise with constant resistance machine, i.e. Scott pulley curls, triceps pressdown on pulley machine
Level 4
Complex exercise with constant resistance machine, i.e. leg press on standard machine
Level 5
Isolation exercise with free weights, i.e. Scott barbell curls, lying flyes
Level 6
Complex exercise with free weights, i.e. snatch pulls, power cleans
Level 7
Complex exercise with free weights, i.e. power snatch, dips on rings, rope climbing, split jerks
Hieruit blijkt dat de Neuromuscular Activity (NMA) hoger is bij turnoefeningen en gewichtheffen dan bij islolatie oefeningen. Aan het begin van m’n log dacht ik nog dat het beter was om het beste uit beide werelden te combineren. Zo zit het dus niet. Als ik progressie wil met de krachtoefeningen uit het turnen moet ik mij daar ook volledig op richten.
Hier staat de volledige post:
http://gymnasticbodies.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=2989
Ik wil hiermee trouwens NO WAY zeggen dat turn krachttraining beter is dan gewichttraining. Ik beschouw gewichttraining nog steeds als DE manier om kracht op te bouwen. Wat ik zeg is dat turn krachttraining een positief effect heeft op gewichttraining. En in theorie krijg je dan deze zin:
Als ik optimale vooruitgang wil hebben met turnoefeningen ik mezelf volledig daarop moet richten.
Dit zou betekenen dat als ik optimale vooruitgang wil met turnoefeningen, alle gewichtoefeningen beter eruit kan halen. Dit ben ik echter niet van plan. Ik vind krachtoefeningen zoals Deadlifts, MP en Squats veel te bruut ze om eruit te halen.
Laatst bewerkt:

. Gelukkig maar, kan er altijd niet tegen als ik niet kan trainen door omstandigheden.