AndroidHealthClinic

Logje

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Dinsdag: Conditietraining
Hartslagzone: 80%HRmax = 160bpm
Duur: 12min
Gemiddelde hartslag: 159bpm (incl. warming-up) PR

Conditie gaat aardig snel vooruit, dat had ik niet verwacht. Hield het een stuk beter vol en zelfs sommige stukken ruim voorbij de 160bpm. Vorige training zat ik met moeite op 154bpm gemiddeld. :D

Dus je maakt een "PR" als je een hogere bpm haalt? Hoe moet ik dat zien?

Wetende dat hartslag afhankelijk is van conditie (hoe beter je conditie hoe lager de hartslag bij een bepaald vast tempo), weersomstandigheden, ... vind ik het gek om dit een PR te noemen.
Bij warm weer gaat je hartslag makkelijk 5 tot 10 slagen hoger liggen.

Misschien een idee'tje om de afgelegde afstand tegenover de vaste tijd van 12 minuten als PR-maatstaf te zien?

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.023
dus de 12 min lopen was de gehele conditie-training mc?
oke
12 min ja, was aardig pittig. Leek wel of ik onder een douche stond, kletsnat.
Maar ik loop niet, was fietsen. Welke vorm van cardio je kiest maakt verder niet uit, gaat om het intensiteitsvermogen waarmee je traint.

Ik heb het idee dat sommige deze trainingen zwaar onderschatten. Met name door mensen die op gevoel trainen, zonder een hartslag meter. Of sporters die dat wel doen maar een stuk jonger zijn. Zou ik 10 jaar jonger zijn geweest dan is 80%HRmax = 170bpm. Dat is dan toch ruim 10bpm hoger maar de intensiteit is gelijkwaardig, daar verkijk je je al snel op.

Consequent op 80%HRmax cardio doen is voor mij flink zwaar. Je zult zeer waarschijnlijk ook een veel betere conditie hebben dan mij.
McCooper test.
Goed bezig Mark! :roflol:
Cooper = afstand en voor mij is het mijn hartslag hoog en stabiel houden.

Laatst bewerkt:
mijn conditie is ook achteruit gegaan hoor - tot twee en half jaar terug kon ik gewoon nog op de mat anderhalf uur tekeer gaan - nu echt niet meer - maar ik ben het ook weer aan het opkrikken

zat je maar een beetje te voeren hoor mc ;)

• #6.025
Dus je maakt een "PR" als je een hogere bpm haalt? Hoe moet ik dat zien?

Wetende dat hartslag afhankelijk is van conditie (hoe beter je conditie hoe lager de hartslag bij een bepaald vast tempo), weersomstandigheden, ... vind ik het gek om dit een PR te noemen.
Bij warm weer gaat je hartslag makkelijk 5 tot 10 slagen hoger liggen.

Misschien een idee'tje om de afgelegde afstand tegenover de vaste tijd van 12 minuten als PR-maatstaf te zien?
Zeker maak ik dan een pr. Voorheen lukte het me gewoon niet om mijn hartslag zo lang hoog te krijgen. Soms moest ik terugzakken wegens matige conditie.

Ik kijk dus totaal niet naar afstand maar naar de intensiteit van de training en die bepaal je toch door je hartslag. Wanneer het me lukt intensieve trainingen steeds langer of met een hogere hartslag vol te houden ga ik vooruit en dat zie ik als een verbetering, dus pr.

Laatst bewerkt:
Zeker maak ik dan een pr. Voorheen lukte het me gewoon niet om mijn hartslag zo lang hoog te krijgen. Soms moest ik terugzakken wegens matige conditie.

Ik kijk dus totaal niet naar afstand maar naar de intensiteit van de training en die bepaal je toch door je hartslag. Wanneer het me lukt intensieve trainingen steeds langer of met een hogere hartslag vol te houden ga ik vooruit en dat zie ik als een verbetering, dus pr.

Als jij dat ziet als pr dan moet je natuurlijk zo doortrainen. Feit is dat het een veel te variabele factor is en beginnende lopers/fietsers staren zich met hun nieuwste hartslagmeter vaak veel te blind op hun hartslag en luisteren niet genoeg naar hun gevoel.

Als je elke conditietraining lekker zwaar wilt gaan pak je gewoon elke keer hetzelfde cardiotoestel (omdat ze onderling weleens kunnen variëren) en kijk je gewoon naar je gemiddelde wattage of afstand om een idee te krijgen van je conditie. ;)

• #6.027
Als jij dat ziet als pr dan moet je natuurlijk zo doortrainen. Feit is dat het een veel te variabele factor is en beginnende lopers/fietsers staren zich met hun nieuwste hartslagmeter vaak veel te blind op hun hartslag en luisteren niet genoeg naar hun gevoel.
Wat een zinloze discussie weer over pr's. Een pr is voor mij een verbetering van mijn beste prestatie, punt!

Juist niet, zou je niet je hartslag in de gaten houden dan werk je juist met verschillende variabelen die bepalen of je training lichter of zwaarder is. Zoals je al aangeeft heeft warm weer een bepaalde impact op je training. Ga jij op afstand of snelheid trainen dan kan het toch zo zijn dat een hogere snelheid of grotere afstand minder intensiteit was en heeft je lichaam het niet zwaarder maar lichter gehad. Je denkt dus een pr te pakken op afstand maar de omstandigheden waarin je deze hebt behaald was totaal anders.

Je hartslag geeft altijd aan hoe zwaar je lichaam het heeft. 160bpm bij warm weer is net zo intensief als 160bpm bij koel weer. De omstandigheden mogen dan wel anders zijn maar in de training kun jij dit compenseren en het zo net zo intensief maken. Misschien fiets je iets minder ver bij warm weer of minder snel maar je lichaam kan het toch zwaarder hebben dan bij koel weer. Wat is dan een betere prestatie?

Hoe dan ook, dit is hoe ik momenteel mijn conditie train en zo ga ik proberen deze steeds te verbeteren.

Edit: Heb thuis een hometrainer staan, dus steeds hetzelfde toestel waarmee ik cardio doe.

Laatst bewerkt:
Zinloze discussie inderdaad.

• #6.029
Woensdag: FB1
Olympic squats
belt only
8x90kg
6x110kg
4x125kg
2x140kg
1x150kg PR

MP
3x55kg
3x57,5kg
3x60kg
3x62,5kg PR

BOR
5x80kg
5x90kg
5x100kg
5x110kg PR

Side cable raise
12x20kg
12x20kg
12x15kg

Palms up wrist curls
20x32,5kg
14x40,5kg
7x44,5kg

Squats gaan goed, eindelijk weer eens een 1rm pr.

lekkah op naar de 200kg met die squat!

mooie training lekker kipfiletje

Lekker bezig Mc. :thumb:
PR's galore!

goed gedaan mc
lekker die pr , ik wou die 150 ook maar eens aantikken vandaag

• #6.034
lekkah op naar de 200kg met die squat!
Haha ja maar RAW gaat dat nog wel even duren.
mooie training lekker kipfiletje
Hou jij daar ook zo van? :meal:
Lekker bezig Mc. :thumb:
PR's galore!
Ja aan pr's geen gebrek. Ik heb er nog wat over dus als je ze nodig hebt laat je het maar weten. ;)

goed gedaan mc
lekker die pr , ik wou die 150 ook maar eens aantikken vandaag
Was zwaar hoor maar het squatten zonder wraps werpt vruchten af. Mijn benen zijn een stuk buffer aan het worden en de knieen een stuk sterker. Kreeg gisteren nog een complimentje van Rookemaster die ik eindelijk weer eens in de gym zag bikkelen.

Wanneer ik de 165kg RAW pak ga ik nog eens een poging met wraps doen.
Veel suc6 met je squat sessie vandaag.

Ik kan zeker nog wel eens een PR'etje gebruiken.
Al hou ik ze niet zo bij eigenlijk. ;)

ik ben eigenlijk alweer een tijdje zonder wraps aan het trainen
ben daar te voorzichtig in geweest - altijd zoiets gehad van
bij zware reps ga ik die wraps omdoen , en vandaag pakte ik
toch ook weer 2x150 zonder - het is een kwestie van wennen
of we hebben onze grenzen verlegd?

• #6.037
Ik kan zeker nog wel eens een PR'etje gebruiken.
Al hou ik ze niet zo bij eigenlijk. ;)
Ik heb daar een heel handig excel bestandje voor. Staat nu 1,5 jaar training in, zie je zo wanneer je een pr pakt.

ik ben eigenlijk alweer een tijdje zonder wraps aan het trainen
ben daar te voorzichtig in geweest - altijd zoiets gehad van
bij zware reps ga ik die wraps omdoen , en vandaag pakte ik
toch ook weer 2x150 zonder - het is een kwestie van wennen
of we hebben onze grenzen verlegd?
Ok beter dan, dacht juist dat jij tegen wraploos squatten was vanwegen je knieën.

Maar dan doe jij dat toch een stuk beter want dan is je squat met net zo zwaar als zonder. Bij mij zit daar momenteel toch nog steeds 15kg tussen. :(

Maandag: FB1
Olympic squats
belt only
6x100kg
4x110kg
4x125kg
4x140kg PR

MP
8x50kg
5x55kg
5x57,5kg
5x60kg PR

BOR
8x80kg
8x90kg
8x100kg

Side cable raise
12x20kg
12x20kg
12x20kg

Palms up wrist curls
16x32,5kg
14x40,5kg PR
7x46,5kg PR

Nice train

Zag je pics van je tuin en bladerde even je log door, chill. Heb je trouwens een blessure gehad? Want sep 2009 had je een mp van 7x55kg & 9x50 op 85% & in dec 2009 een sq van 7x136kg op 85% bij lichter lichaamsgewicht? Niet veel verschil in 9-10 maandjes of lees ik ergens overheen (blessure bijv.?) Verder serieus bezig!

Maar dan doe jij dat toch een stuk beter want dan is je squat met net zo zwaar als zonder. Bij mij zit daar momenteel toch nog steeds 15kg tussen. :([/QUOTE]

ik hoop toch soon de 170 te gaan aantikken , maar dan wel met wraps - eerst eens aanvoelen hoe dat gaat

Marvin..?

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven