Heb je Log even doorgenomen, impressive!
Hoe ervaar je je training bij het voetbal? Is jouw spel er ook zo enorm op vooruit gegaan, explosiever, sneller, krachtiger?
Hoe moet je precies anders trainen voor voetbal dan iemand die voor massa gaat bv?
alvast bedankt!
Ben uiteraard veel explosiever geworden. Hogere sprongen, snellere sprints, zelfs @95 kg die ik nou weeg (enigzins zwaar gebouwd). En uiteraard ben je dan niet makkelijk van de bal te krijgen

Eigenlijk ben ik van mezelf een trage hond, hehe, dus ik kan wel spreken van een lekkere progressie ja.
Nou krachttrain ik niet speciaal voor voetbal maar het is leuk meegenomen. Ik vind dit gewoon de leukste manier van trainen en wil gewoon niet te lomp worden zodat ik niet meer kan
Tov massatraining:
- Vergeet isolatie. Grote oefeningen met veel gewicht. Squats, deadlifts, bankdrukken, optrekken,
- Explosiviteitstraining in de vorm sprongen (box jumps, broad jumps, etc), worpen (medball - heb er net 1 gekocht toevallig-) Sprints, etc.
- Oly lifts zijn ook heel goed alleen errrrg moeilijk aan te leren zonder begeleiding. Zit na 2 jaar oly liften nog lang niet op een optimale techniek.
- Een sterke core is heel belangrijk en daarbij focussen op antirotatie/antiflexie/antiextensie ipv eindeloze crunches. I.t.t wat veel mensen zeggen is alleen compounds doen niet genoeg. Het helpt wel (zeker front squats) maar je core zal zo nooit sterk genoeg worden om mee te kunnen komen met je andere lifts.
- Werken aan je flexibiliteit en met name mobiliteit is ook wel handig om efficienter te bewegen en het voorkomt een bult blessures. Bovendien kan dit mooi worden geintegreerd in je WU. Verder heb ik sinds een aantal maand een foamroller en ik moet zeggen dat ik dat ding aardig ben gaan waarderen.
- En juist als je geen massa wil kweken dan is voeding heel belangrijk. Ondanks dat ik geen echt schema aanhoud zit ik al twee jaar praktisch op hetzelfde gewicht.
..maarrr de meeste voetballers hebben helemaal geen massa dus een beetje extra pompwerk is vaak niet verkeerd.
Good luck