Fitness Seller

Pretending to be a hybrid athlete

Toevallig vanmiddag even langs geweest bij een maat van me die als fysiotherepeut werkzaam is in een sportschool en hem die vraag eens voorgelegd waar jullie het over hadden.
Dus volle ROM vs. "pompen".

Wat hij zei was (heb aantekeningen gemaakt voor dit topic): "het ligt aan de context en beide zijn niet slecht om te doen. Welke variant je doet wil je hoe dan ook rustig opbouwen in herhalingen en gewicht en in theorie is het ene niet meer blessure gevoelig dan de ander. Je zou kunnen zeggen meer range of motion = meer kans op gekke dingen, maar als je altijd traint met een full range of motion is de kans op blessures erg minimaal. Het gaat vooral fout als je gewend bent met flink gewicht te bewegen in de "pomp" methode en dan opeens denkt full ROM te moeten gaan doen, omdat je dan de bodempositie van de beweging nooit hebt getraind met zo'n gewicht. Dus hoe je het doet maakt niet uit, als je hem maar rustig en beheerst opbouwt en oplet dat als je voor de kortere "pomp" methode gaat, dat je nog wel eens blessures zou kunnen pakken als je opeens wel beslist het gewicht tot op je schouderblad te laten zakken."
Onder pompen versta ik iets heel anders.

Dat was even wat wij als term gepakt hadden voor een range of motion vanaf je oren tot niet locken. "Full ROM" was vanaf DB op je schouders tot volledig strekken. "Pompen" was db tot oren laten zakken en niet locken bovenin.
Dat begrijp ik wel maar ik kan dan ook wel beginnen over "flossen" en "flessen".

Wat kun jij het niveau soms toch ongelofelijk verlagen met je alwetende PhD :roflol: Vond het een waardevolle toevoeging voor @imnewhere en jij gaat meteen dom liggen doen over wat termen... Maar dus @imnewhere er is dus in principe niks mis met je manier van DB pressen.
Die fysio van jou zou dat zelf eens moeten doen, dumbbells naar zijn tepels laten zakken, met 40kg.

Die fysio van jou zou dat zelf eens moeten doen, dumbbells naar zijn tepels laten zakken, met 40kg.
Zitten jouw tepels op je schouders? Misschien nog een extra biologie lesje gaan volgen dan vriend :)
Maarja als je dus enigszins kon begrijpend lezen was je iets opgevallen: train je DB shoulder press altijd "pompend", kun je beter bij pompen blijven. Train je hem zoals @imnewhere door full range of motion, is dat de bewegingsuitslag die je traint.

Dus zoals hij ook al adviseerde: als jij altijd 40kg dumbbels pompend pressed, moet je daar zeker blijven, omdat je je schouder grote kans verneukt als je er nu nog een full range of motion press van wilt gaan maken, of je zult je gewichten en herhalingen moeten verlagen en opnieuw opbouwen vanuit de volledige ROM. Dus je bevestigt zijn punt eigenlijk alleen maar :)

Zitten jouw tepels op je schouders? Misschien nog een extra biologie lesje gaan volgen dan vriend :)
Maarja als je dus enigszins kon begrijpend lezen was je iets opgevallen: train je DB shoulder press altijd "pompend", kun je beter bij pompen blijven. Train je hem zoals @imnewhere door full range of motion, is dat de bewegingsuitslag die je traint.

Dus zoals hij ook al adviseerde: als jij altijd 40kg dumbbels pompend pressed, moet je daar zeker blijven, omdat je je schouder grote kans verneukt als je er nu nog een full range of motion press van wilt gaan maken, of je zult je gewichten en herhalingen moeten verlagen en opnieuw opbouwen vanuit de volledige ROM. Dus je bevestigt zijn punt eigenlijk alleen maar :)
Ondertussen in de echte wereld...

Het is jullie nog niet opgevallen, dat je onderin nauwelijks kracht kan zetten, maar wel de hele boel onder enorme spanning zet.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.010
Laatst bewerkt:
Niet alleen de schouder- en andere spieren, maar ook pezen en ligamenten worden zo in een mechanisch onvoordelige manier gerekt en belast. Vervolgens ga je in dit zwakke gedeelte van de ROM ook nog eens submaximale kracht zetten.

Veel klassieke lifts zijn ooit gedefinieerd als uitdaging voor wedstrijddeelnemers. Dat wil niet zeggen dat een bodybuilder dat moet na-apen. Als je fit wil worden van bokstraining hoef je je ook niet verrot laten slaan.

Laatst bewerkt:
  • #2.015
Niet alleen de schouder- en andere spieren, maar ook pezen en ligamenten worden zo in een mechanisch onvoordelige manier gerekt en belast. Vervolgens ga je in dit zwakke gedeelte van de ROM ook nog eens submaximale kracht zetten.
Dus die fysiotherapeut die @PartyMarty heeft gesproken, mag terug naar de schoolbanken? Jouw veld van expertise was toch evolutiebiologie? En als we deze redenering doortrekken, moeten we ook maar stoppen met diepe squats? Want dan zit je onderin ook in een biomechanisch ongunstige positie.

p.s
En ja, ik weet dat een 'appeal to authority' geen sterk argument is, maar als ik naar het cv van Mike Israetel kijk, zou je toch zeggen dat hij er een klein beetje verstand van moet hebben? https://rpstrength.com/team-member/mike-israetel-phd

Laatst bewerkt:
Daarom zijn machines voor schouders altijd klote als je iets langer bent. Tenzij er zo 'n opwip pedaal bij zit.
Veel gyms hebben een piep schuim blok om je start positie wat te verhogen. Meestal ook verstandig mij die flat plate loaded bench machines, zodat je die extra paar cm overslaat bij de eerste rep.

p.s
En ja, ik weet dat een 'appeal to authority' geen sterk argument is, maar als ik naar het cv van Mike Israetel kijk, zou je toch zeggen dat hij er een klein beetje verstand van moet hebben? https://rpstrength.com/team-member/mike-israetel-phd

Jeff is slechts biochemicus, maar legt beide standpunten imo wel goed naast elkaar.

Verder mis ik vooral feitelijke onderbouwing waarom full ROM onverstandig is. Dat het voor hypertrofie wellicht niet het meest efficiënt is, daar kan ik wel inkomen.

Ja dat zou echt fijn zijn.

Want aan revalidatie oefeningen die ongetwijfeld op full rom uitgevoerd moeten worden heeft ts niets.

Je vervuild de discussie door niet direct duidelijk te zijn over het feit dat jij het over revalidatie hebt.
Kennelijk vind TS de discussie wel zinvol, dus.

Wat zijn jouw negatieve ervaringen mbt het belasten van het schoudergewricht in de stand die hier besproken wordt?

Heb je verder nog antwoorden op je eigen vragen?
Bodybuilding is dus gewoon te moeilijk voor sommige slimme mensen.

En wat zegt jouw ervaring?

Ik neem aan dat je full rom hebt getraind met lock out en onderhand ook vast wel met partial reps.
Waarmee belast je de spieren optimaal om te groeien ?
Waarmee maak je de meeste kans op schade aan gewrichten en banden ?

• #2.019
Ik heb een nieuw topic aangemaakt. Gelieve de ROM discussie daar verder te voeren.

• #2.020
Dikke tegenvaller! Ik heb vanochtend vroeg, vanwege lichte klachten, een corona zelftest gedaan en deze was positief. Tot mijn schrik en verbazing zijn de isolatieregels nog even streng als in 2020/2021. Dat betekent dat ik nu in ieder geval tot zaterdagochtend in isolatie op een eigen kamer moet zitten om besmetting van huisgenoten te voorkomen. :( https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/quarantaine-en-isolatie

Terug
Naar boven