AndroidHealthClinic

Pretending to be a hybrid athlete

Dikke tegenvaller! Ik heb vanochtend vroeg, vanwege lichte klachten, een corona zelftest gedaan en deze was positief. Tot mijn schrik en verbazing zijn de isolatieregels nog even streng als in 2020/2021. Dat betekent dat ik nu in ieder geval tot zaterdagochtend in isolatie op een eigen kamer moet zitten om besmetting van huisgenoten te voorkomen. :( https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/quarantaine-en-isolatie
Als je dat doet, ben je waarschijnlijk de enige in de hele wereld.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.022
Ik heb gisteren een soort van experiment gedaan met de leg press, omdat ik hier regelmatig de kritiek kreeg dat ik train als een poesje omdat alle werksets er bijna hetzelfde uit zien. Ik ben in elke werkset net zo lang doorgegaan tot minimaal RPE 9. Dus ik stopte pas als ik serieuze twijfels had of ik er nog een extra rep uit zou kunnen persen. De rust tussen de werksets heb ik geklokt op exact 3 minuten. Dit was de eerste oefening op deze leg day, dus de benen waren nog fris.

Warming-up:
15 x 30, 12 x 50, 10 x 65

Werksets (p = 3'):
12 x 75
12 x 75
11 x 75
11 x 75
11 x 75
10 x 75

Dus in 6 werksets een verval van 12 naar 10 reps!
Conclusie: ook hier is het verval weer zeer klein. Ik heb zelf het idee dat het komt door ruim 20 jaar intensieve duurtraining?

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf het idee dat het komt door ruim 20 jaar intensieve duurtraining?
Ik heb het idee dat je de tijdens een intervaltraining elke intensieve interval hetzelfde wattage trapt. Mooi voor de duurprestatie.

Maar nu op kracht.
Probeer er twee, nog harder te trappen, fck techniek, all out, halve reps tellen ook, als je ze maar juist noteert.
En trainen in piramide vorm.
Dus 12x 75
? X 85
? X 90
En weg, volgende keer hoger mikken. Alles wat je dan overhoudt voor je gevoel is voor herstel en groei.
Niet tevreden over behaalde gewicht of vermoeiheid, harder trainen de volgende keer.

Ik heb gisteren een soort van experiment gedaan met de leg press, omdat ik hier regelmatig de kritiek kreeg dat ik train als een poesje omdat alle werksets er bijna hetzelfde uit zien. Ik ben in elke werkset net zo lang doorgegaan tot minimaal RPE 9. Dus ik stopte pas als ik serieuze twijfels had of ik er nog een extra rep uit zou kunnen persen. De rust tussen de werksets heb ik geklokt op exact 3 minuten. Dit was de eerste oefening op deze leg day, dus de benen waren nog fris.

Warming-up:
15 x 30, 12 x 50, 10 x 65

Werksets (p = 3'):
12 x 75
12 x 75
11 x 75
11 x 75
11 x 75
10 x 75

Dus in 6 werksets een verval van 12 naar 10 reps!
Conclusie: ook hier is het verval weer zeer klein. Ik heb zelf het idee dat het komt door ruim 20 jaar intensieve duurtraining?
Ik weet niet of dat met duurtraining te maken heeft (of iets anders), maar bij mij verschilt dat heel erg per oefening. Ik heb bijvoorbeeld met OHP een snel verval in reps als ik de eerste set tot RPE 9 ga. Chinups net zo. Legextension bijvoorbeeld ik dat weer veel minder, dus daar ga ik de eerste set vaak al tot RPE 9 of hoger.

Ik heb er nooit zo bewust op gelet eigenlijk. Hoeveel rust neem jij tussen de set? Ik neem vaak wel meer rust dan de gemiddelde bb-er gok ik dus wat dat betreft haal ik vaak ook wel evenveel reps de sets daaropvolgend. Meestal tussen RPE 8-10.

Laatst bewerkt:
Dikke tegenvaller! Ik heb vanochtend vroeg, vanwege lichte klachten, een corona zelftest gedaan en deze was positief. Tot mijn schrik en verbazing zijn de isolatieregels nog even streng als in 2020/2021. Dat betekent dat ik nu in ieder geval tot zaterdagochtend in isolatie op een eigen kamer moet zitten om besmetting van huisgenoten te voorkomen. :( https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/quarantaine-en-isolatie
Dat is balen:( Wat zijn je klachten?

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.028
Ik weet niet of dat met duurtraining te maken heeft (of iets anders), maar bij mij verschilt dat heel erg per oefening. Ik heb bijvoorbeeld met OHP een snel verval in reps als ik de eerste set tot RPE 9 ga. Chinups net zo. Legextension bijvoorbeeld ik dat weer veel minder, dus daar ga ik de eerste set vaak al tot RPE 9 of hoger.

Ik heb er nooit zo bewust op gelet eigenlijk. Hoeveel rust neem jij tussen de set? Ik neem vaak wel meer rust dan de gemiddelde bb-er gok ik dus wat dat betreft haal ik vaak ook wel evenveel reps de sets daaropvolgend. Meestal tussen RPE 8-10.
Verschilt bij mij ook per oefening. Bicep curls en side raises is het verval groter, ook al neem ik ruime rust tussen de sets. Isolatieoefeningen doe ik vaak in paired sets om tijd te besparen en toch genoeg rust tussen de sets te hebben. Rustpauzes bij de compounds is bij mij vrij lang, meestal een minuut of drie. Weighted pullups wel tot 4 minuten.

Die gast is serieus met wielrennen bezig geweest, toen deed hij ook geen intervaltrainingen met de anaerobe gedeeltes aan 10km/h. Deze sport is krachtsport, sprinten in het kwadraat.
welnee, krachtsport op ''ons'' niveau is een hobby, is leuk om te doen en allemaal niet zo moeilijk, iedereen heeft zijn eigen doelen, mogelijkheden en beperkingen, niet iedereen heeft het zelfde doel.

welnee, krachtsport op ''ons'' niveau is een hobby, is leuk om te doen en allemaal niet zo moeilijk, iedereen heeft zijn eigen doelen, mogelijkheden en beperkingen, niet iedereen heeft het zelfde doel.
Als het doel spiermassa kweken is en er wordt beweerd niet als p*ssy te trainen, dan is 75 kilogram op een leg press wel degelijk een probleem.
Ik ben wel benieuwd wat nu het plan is bij de volgende beentraining: meer gewicht, herhalingen of een kortere rusttijd?

Die doelen van bijna iedereen in de gym zijn dan behoorlijk mysterieus (m.u.v. dat van de sportschooleigenaar).

Terug
Naar boven