XXL Nutrition

Pretending to be a hybrid athlete

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.861
Kan je die niet vervangen door een cable row of (chest suppported) machine row oid, of wil perse een BB row in je schema houden?
Nee, de BB row is geen absolute must. Wat ik wel wil is een effectieve horizontale pull in mijn schema. We hebben ook een chest supported machine row, maar als ik daarop zwaar ga, komt de borst los van de support. Zelfde 'probleem' dus.

Laatst bewerkt:
  • #1.863
  • #1.865
Laatste werkset legpress vanavond. De eerste drie werksets waren vergelijkbaar qua effort. Gevoelsmatig was deze RPE 9+. De kans dat ik er nog een rep uit had gehaald was klein. Is de effort hier hoog genoeg of is dit nog steeds p*ssy b*ch en had ik door moeten rammen?

p.s. Nee, ik overstrek mijn knieën niet. Dit is perfectly safe voor mij.

Laatste werkset legpress vanavond. De eerste drie werksets waren vergelijkbaar qua effort. Gevoelsmatig was deze RPE 9+. De kans dat ik er nog een rep uit had gehaald was klein. Is de effort hier hoog genoeg of is dit nog steeds p*ssy b*ch en had ik door moeten rammen?

Als je nog 10 seconden het gewicht boven liet staan (niet met gestrekte benen) had je er idd nog 2/3 reps meer uitgehaald.

• #1.867
  • Like
Waarderingen: AK
Als je hem los met de barbell doet is die effectiever :eyebrow:

• #1.869
Als je hem los met de barbell doet is die effectiever :eyebrow:
Totdat je effectief op de spoedeisende hulp terechtkomt... :eyebrow:

Ik heb serieus al nooit begrepen waarom er mensen zijn die een leg press beweging liggend in een Smith machine willen doen, terwijl je diezelfde beweging 10x veiliger kunt doen op een leg press machine.

• #1.870
Nog even terugkomend op de leg day van gisteravond: walking lunges van 16 naar 18 kg dumbbells gegaan. Deze oefening is inmiddels een serieuze uitdaging geworden. Vier sets, elke set 14 passen per been. Conditioneel zijn die laatste passen behoorlijk 'taxing'. Na elke set heb ik wel even de tijd nodig om weer op adem te komen. In dat opzicht zijn ze zelfs niet te vergelijken met andere zware compounds.

Misschien wel, maar ik kies er nu bewust voor om bovenin geen rust te pakken.
Door deze uitvoering maak je er meer een lactische training van, dan een spieropbouwende training. Als je het gewicht in 4 seconde laat zakken i.p.v. de 1,5 seconde nu en het gewicht bovenin even vasthoudt, weet ik bijna zeker dat je veel zwaarder kan dan de 70 kilo nu en ook nog eens veel meer herhalingen kan maken.
Ps. de row in jouw voorbeeldfilm is een geweldige trapezius oefening, maar geen latissimus dorsi oefening.

• #1.874
Hij zal wel bedoelen dat je de bb hoog optrekt ipv richting je navel trekken.
Ik probeer juist het bovenlichaam laag/horizontaal te houden om zo de lats het werk te laten doen. Naarmate je meer rechtop gaat staan (cheaten?) nemen de traps het over. Althans, zo heb ik het altijd begrepen. Nu snap ik het ook niet meer... :scratch:

Om de barbell lager op te trekken, meer richting je navel, zul je denk ik naar een underhand grip moeten gaan, in plaats van overhand, wat ik nu doe.

Ik probeer juist het bovenlichaam laag/horizontaal te houden om zo de lats het werk te laten doen. Naarmate je meer rechtop gaat staan (cheaten?) nemen de traps het over. Althans, zo heb ik het altijd begrepen. Nu snap ik het ook niet meer... :scratch:

Om de barbell lager op te trekken, meer richting je navel, zul je denk ik naar een underhand grip moeten gaan, in plaats van overhand, wat ik nu doe.
Iets rechter staan. Zelfde als DB rows die trek je ook niet omhoog maar “roei” je naar achter. Niet dat je huidige uitvoering verkeerd is, maar zou zelf iets rechter staan en naar je navel de bb trekken, dan voel je de lats meer en je kan iets zwaarder. Probeer het voelt het niet fijn, dan niet doen.

Ziet er een opwarmingset uit, waar nog niet gesproken wordt over RPE.
Kan zeker nog 40kg bij voor het een werkset is

Dumbbell walking lunges verhoogd van 14 naar 16 kg dumbbells en het begint nu een beetje uitdagend te worden wat betreft evenwicht. Je core stability wordt hiermee volgens mij ook goed getraind.
Oefening wordt vanzelf makkelijker omdat je stabiliteit beter wordt. Vind je Bulgaarse squat niet fijner?

Gaat denk ik automatisch als het zwaar wordt en je op zoek gaat naar meer stabiliteit. Laatste keer had ik kettlebells gepakt in plaats van dumbbells. Voordeel daarvan is dat die de grond raken als je uit balans raakt, zodat je makkelijker kunt corrigeren.
Net als bij de squat: hoe smaller je staat, hoe minder het opvalt als je onbewust sjoemelt. Dat was met je squat best een ding, toch? Misschien niet verkeerd om ervoor te waken dat je jezelf nu niet weer hetzelfde aanleert.

Totdat je effectief op de spoedeisende hulp terechtkomt... :eyebrow:

Ik heb serieus al nooit begrepen waarom er mensen zijn die een leg press beweging liggend in een Smith machine willen doen, terwijl je diezelfde beweging 10x veiliger kunt doen op een leg press machine.

Afwisseling, motoriek, stabilisatie, heup, en verhoudingsgewijs iets meer billen en hamstring. Niets mis met die oefening, zolang je het maar niet ziet als een vervanger voor de leg press. Het is gewoon een andere oefening die aansluit op andere doelen. Bedoel, een jump squat is ook geen vervanger voor een gewone squat. Maar voor bijvoorbeeld explosiviteit of stabiliteit is het een prima oefening.

Laatst bewerkt:

Dit is eigenlijk net het punt waar je verder moet gaan. Zoals @ak zei zou ik het ook doen.

Dit is eigenlijk net het punt waar je verder moet gaan. Zoals @ak zei zou ik het ook doen.
Precies dit. Dat dan op elke set? Nee, één a twee topsets die mentale strijd met jezelf. Elke oefening? Nee, de belangrijkste oefeningen van de training (aan het begin).
Laat ik er trouwens aan toevoegen dat je al meer 'effort' brengt dan de gemiddelde fitnesser in Nederland. Set (leg press) ziet er verder prima uit. Net die laatste stap is meer een mentale drempel.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven