Fitness Seller

Pretending to be a hybrid athlete

Het gevoel dat je hebt over hoe hard je een set hebt moeten pushen. RPE 10 is gepusht tot het uiterste dat er dus niks meer was dat je had kunnen doen gedurende die set.
Ik begrijp het niet, wat is het voordeel? Als het goed is geef je toch altijd alles wat er op dat moment in zit?

Ik begrijp het niet, wat is het voordeel? Als het goed is geef je toch altijd alles wat er op dat moment in zit?
Ik zie er zelf het nut ook totaal niet van in hoor. Maar het is wel een veelgebruikte term. De term kan ik je uitleggen de functionaliteit wat minder.

Het gevoel dat je hebt over hoe hard je een set hebt moeten pushen. RPE 10 is gepusht tot het uiterste dat er dus niks meer was dat je had kunnen doen gedurende die set.
Afgelopen week legde een instructeur bij b gym reps in reserve uit. Maar noemde het rpe.
Rpe wordt in meerdere sporten gebruikt, ik kende het al van Cris Carmichael, the time crunched cyclist. Trainer van L. Armstrong.

Dank voor je feedback. Kun je ook concreet aangeven waaraan je kunt zien dat dit nog geen werkset genoemd mag worden? Nogmaals, mijn gevoel na de laatste rep was dat er waarschijnlijk niet nog een rep in had gezeten. Als je kijkt naar de snelheid waarmee ik opduw in de laatste set, kun je zien dat die met name halverwege al erg langzaam is geworden, terwijl ik voor mijn gevoel alles geef. Voor het gemak hier nogmaals die set:

Sorry had het citaat gemist, was wel een gemeende opmerking. Alle reps gaan nog steeds even snel als de eerste, ongeveer, behalve de laatste van bovenstaand filmpje. Maar zelf dan ziet het er niet uitdagend genoeg uit. Hoe de laatste rep er daar uit zag, zou je zeker nog 3 zon reps kunnen.

Denk dat je jezelf onderschat van hoe ver je kan. Daarom is met een goede trainingsbuddy trainen soms goed omdat je dan wel die grens durft over gaan

5a96e6_4b588823517047b8acdcea44f485dab6_mv2.jpg

Ik zie er zelf het nut ook totaal niet van in hoor. Maar het is wel een veelgebruikte term. De term kan ik je uitleggen de functionaliteit wat minder.
Hoe meer je er mee oefend, hoe beter je op een gegeven moment weet hoe je een training moet beoordelen.
Maar volgens mij moet je dan ook zo nu en dan over die grens gaan om te eten waar die ligt.
Bij krachttraining kun je er beter niet over gaan.

Hoe meer je er mee oefend, hoe beter je op een gegeven moment weet hoe je een training moet beoordelen.
Maar volgens mij moet je dan ook zo nu en dan over die grens gaan om te eten waar die ligt.
Bij krachttraining kun je er beter niet over gaan.
Tuurlijk wel. Gevoel dat alles vol loopt, zeer doet, je doorgaat en ineens door je eigen pijngrens heen gaat. Heerlijk toch. Mentaal spelletje met jezelf waarin iedereen metaal kan groeien.

En tuurlijk, ik kan dat ook niet iedere training. Soms zit er gewoon ècht niet meer in. Maar hoe vaker je dat mentale spelletje met jezelf aan gaat, hoe makkelijk dat wordt.

Juist een oefening zoals die leg press leent zich daar goed voor. Veiligheidsdingen erop en gaan.

Bij squat en bankdrukken, heb je dan wel een probleem.
Beter ga je hardlopen op rpe 11 :D

Komt nog bij dat mijn rpe wisselt per dag, per training, afhankelijk van nachtdienst, of een goed weekend, stress etc.

Wordt RPE niet vooral gebruikt binnen trainingen waar het aantal reps per set relatief laag is en het aantal sets per oefening hoog? Dus 4x6, 5x5, 6x4.

Wordt RPE niet vooral gebruikt binnen trainingen waar het aantal reps per set relatief laag is en het aantal sets per oefening hoog? Dus 4x6, 5x5, 6x4.
Powerlifters gebruiken rpe veel, maar word steeds meer in 't algemeen gebruik.

• Like
Waarderingen: Pren
Kan je die niet vervangen door een cable row of (chest suppported) machine row oid, of wil perse een BB row in je schema houden?
ik heb even geen tijd om de 3 pagina's na deze post nog te lezen, maar ik vind een normale bb row ook maar een matige oefening eigenlijk. beetje onnodige posterior chain belasting als je het mij vraagt. Ik vind persoonlijk zo'n neutral grip attachment (niet die supersmalle maar op schouderbreedte ongeveer) met 2 losse handvaten eromheen erg fijn. en dan gewoon in de cable row of pulldown vastmaken. mocht je het niet snappen: snap ik. ik maak morgen wel een foto.

je kunt ook heel makkelijk een chest supported cable row maken door gewoon een bankje op bijna rechtop te zetten en dan in het cable station te gaan rowen met je buik tegen de rugleuning. de chest supported row machines zijn echt ellendig iig. de grip is kut en de resistance curve slaat nergens op dus die zou ik afraden

persoonlijk denk ik dat veel mensen te druk zijn met het halen van de optimale rpe 8,98374 en te weinig met gewoon hard trainen. rpe wordt inderdaad veel gebruikt door ervaren powerlifters en is echt iets dat je een beetje moet leren inschatten. beginners schatten hun rpe vaak ook veel te hoog in terwijl er echt nog wel meer in zat

persoonlijk denk ik dat veel mensen te druk zijn met het halen van de optimale rpe 8,98374 en te weinig met gewoon hard trainen. rpe wordt inderdaad veel gebruikt door ervaren powerlifters en is echt iets dat je een beetje moet leren inschatten. beginners schatten hun rpe vaak ook veel te hoog in terwijl er echt nog wel meer in zat
Kon het zelf niet beter zeggen:)

Terug
Naar boven