- Waardering
- 25.458
- Lengte
- 1m83
Sowieso interessant om te zien hoe iemand dat benadert, ook voor jezelf om je gedachten te ordenen.Ik kan het prima beargumenteren. Ik hoop dat jij/jullie ook oprecht interesse hebben naar mijn mening, anders ben ik echt mijn tijd aan het verdoen.
Als je een schema maakt, kijk je:
1. welke vorm doe ik? Grofweg kan je kiezen tussen split/upperbody + lowerbody/push + pull + lowerbody/ full body. Als je op deze manier naar je schema kijkt, dan is het eigenlijk "niks", maar nog het meeste een split. Dan is je opbouw:
* dag 1) legs
* dag 2) chest
* dag 3) shoulders + upperback
* dag 4) back + legs + arms + shoulders
Ik vind hier de logica nogal in kwijt. Als je per sé een split variant wil doen, zou ik een wendler 5/3/1 achtige opbouw doen voor de main lifts en dit dan aanvullen met de betreffende spiergroepen (dus dag 1: bench + chest + triceps, 2: squat + legs (+ abs), dag 3: overhead press + shoulders, 4: deadlift + rug + biceps). Er zijn nog veel andere varianten mogelijk, maar 4 dagen trainen en dan vervolgens een hele dag toewijzen aan een relatief kleine spiergroep als chest, lijkt me echt overbodig.
2. waar focus ik op? Er zijn 3 dingen die je schema vorm geven:
* volume: hoeveel sets/reps/oefeningen doe ik per spiergroep?
* frequentie: hoevaak train ik een spiergroep per week?
* intensiteit: hoe hard train ik per spiergroep (bodybuilders bedoelen hierbij hoe ver (voorbij) faillure, powerlifters meer een percentage van je max)?
Hier zie je direct al waar jou schema knelt; je hebt je (voorkant) schouders EN vaak (want 3 "pressdagen") EN relatief hoog volume (meerdere presses op een dag, zeker op je chest dag). Dit beantwoord ook de vraag van Robin. Je bench kan inderdaad beter gaan als je hem meer frequent doet (want je wordt "beter" in de beweging), maar dan moet je intensiteit en vooral je volume om laag. Iedereen die (succesvol) 2 a 3x per week benched, doet verder relatief weinig qua presses. Zeker geen volledige "chest dag" EN nog 2 andere dagen in de week presses.
3. hoe is de balans in mijn schema? Balans kan je weer zien op 2 manieren:
* het grote plaatje: doe ik wat aan mijn gezondheid, mobiliteit, kracht EN spiermassa? Zo nee, dan is het "on the long run" geen ideaal schema, tenzij je echt heel eenzijdige doelen hebt (bijv. een bodybuild wedstrijd, maar zelfs dan is het verstandig om een minimum aan bijv. cardio en mobiliteit bij te houden).
* je spiergroepen: hier het aloude "beeldhouwwerk" van de bodybuilder. Hier beantwoord ik deel 2 van de vraag van jou (en Robin). Je kan prima 3 a 4 presses doen in je schema (zat bodybuilders zullen dit doen) als je totaal volume op andere oefeningen ook hoog is. Als jij ervoor kiest om alles relatief beknopt te houden qua aantal oefeningen (wat ik je absoluut aanraad), DAN is het te veel. Je doet bijvoorbeeld 4 oefeningen voor chest en 4 voor rug (als ik rear delts daarbij tel). Je rug bestaat uit de trapezius, latismus dorsi, deltoidus posterior, rhomboidus, trapezius en erector spinae (en nog veel kleinere spiertjes). Je chest bestaat eigenlijk voor 90% uit de pectoralis major (je hebt ook nog de minor, maar dat is meer een gedeelte van de spier dan een spier apart) en dat is nog een vrij kleine spier ook. Om nog maar te zwijgen over je push/pull/lowerbody ratio. (7-4-6).
Al met al zou ik gewoon niet zelf een schema maken als je nog (relatief) onervaren bent man. Zat goede beginner tot intermediate schema's zoals Wendler's 5/3/1 of Bill Starr's Madcow. Als je al "zelf invloed" wil hebben, zou ik niet zozeer van de grond af een eigen schema bouwen maar een bestaand schema pakken en hieraan tweaken. Ik train veel langer dan jij (is niet te zien, I know) en zelfs ik pak de basis nog van wendler en tweak vervolgens details.
Als je je echt niet kan vinden in een basisschema, huur dan een trainer in OF vraag iemand hier op DBB om er met je naar te kijken. Bij voorkeur iemand met kennis natuurlijk.
Groetjes, Snow
Dank!

(terugkijkend op je log)