XXL Nutrition

Reactive Training Systems

In jouw geval zou ik de warm-up tot aan de 160kg rekenen bij die DL.
Dan lijkt me die WU nog redelijk goed. Niet overmatig, maar voldoende.
Ik doe ietsje meer denk ik. Toch zal het niet erg veel meer zijn. En ik neem mijn WU serieus.

Ik doe eerst 12xstang dan meestal 5x60kg en dan de werkende gewichten. Dit is ook wat Sheiko aanraad, omdat de 50% (eerste sets) ook een goede warming-up is.

Hier ben ik het mee oneens. Ik heb verder veel lof voor sheiko, maar dit is geen goede warm-up. Ik blijf bij het standpunt dat een uitgebreide warm-up beter is qua (langer termijn)blessurepreventie, tevens tellen de warm-ups ook mee als volume, dat pak je dan ook mee.

Geef dan eens een voorbeeld van wat jij zou doen als je die 4x2x172,5kg zou gaan DLen.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.284
Sheiko advanced medium load W6D2
Deficit deadlifts
12x20kg
8x60kg
3x100kg

4x115kg
4x135kg
2x3x145kg

Wel easy reps, vanaf de vloer gaat het altijd wel zijn gangetje. Werkende sets hook met 4sec hold op t einde gedaan.

Bench press
12x20kg

5x55kg
4x65kg
3x75kg
6x75kg
4x75kg
7x75kg
2x75kg
8x75kg
5x75kg

Deze gingen ook wel maar krijg er niet meer arch in en dat wil ik wel.

Deadlifts
3x115kg
3x140kg
3x157,5kg
5x2x180kg

157,5kg hookgrip gedaan en eerste 3 sets 180kg ook met 4sec hold bij laatste rep. Daarna de twee laatste sets afgemaakt met straps.

Side raises
5x6x12kg

Lekker Pompen.

Machine rows IPV lat pulldown
8x50kg
4x8x70kg

Wel eens lekker, maar volgende keer doe ik weer lat pulldowns. Heb deze keer geen armen gepompt want was redelijk leeg. 6/10 tren omdat het niet zo makkelijk ging als gehoopt.

Wbt meer arch voor het benchen. Wat mij gruwelijk goed heeft geholpen is een foamrol onder m'n rug leggen. In het begin elke set, daarna afbouwen naar je topsets zonder.
In het begin zal je kont waarschijnlijk niet de bench aanraken, dar komt met de tijd.
Vaak gebruik ik hem nu nog steeds tijdens opwarmsets zodat de boel goed opgerekt kan worden.

• #1.286
Wbt meer arch voor het benchen. Wat mij gruwelijk goed heeft geholpen is een foamrol onder m'n rug leggen. In het begin elke set, daarna afbouwen naar je topsets zonder.
In het begin zal je kont waarschijnlijk niet de bench aanraken, dar komt met de tijd.
Vaak gebruik ik hem nu nog steeds tijdens opwarmsets zodat de boel goed opgerekt kan worden.
Goede tip, ga ik proberen!

Ik doe liever kleinere stappen tussen WU sets (dus meer sets), maar korte sets. Een repje of 5 per set lijkt me wel voldoende.

Beetje veel energie verknoeid, naar mijn mening.
Maar ik heb dan ook een chronisch gebrek aan energie. :P

Tot en met 50% valt mee qua energie, daarnaast is het relatief, namelijk: Doordat je de 'beweging' al vaak heb uitgevoerd in de warmup, zal je de werksets iets efficiënter uitvoeren. Uiteraard ook spieren en pezen die wat meer voorbereid zijn voor je werksets.

Tot en met 50% valt mee qua energie, daarnaast is het relatief, namelijk: Doordat je de 'beweging' al vaak heb uitgevoerd in de warmup, zal je de werksets iets efficiënter uitvoeren. Uiteraard ook spieren en pezen die wat meer voorbereid zijn voor je werksets.
Ja, maar setjes van 8 reps gaan me sowieso niet goed af. Welk gewicht ik ook gebruik. (hoewel ik ze toch wel train hoor)
Tijdens een WU wil ik gewoon warm lopen. Me vermoeien met sets die me niet liggen vind ik geen goed idee. Liever een setje extra met een extra tussenstap en maximaal 5 reps per WU set.
't Zal wel iets persoonlijks zijn.
't Is iig niet dat ik mijn WU verwaarloos.

Dan zou ik het juist doen, vermoeid raken bij 8x 60 dl is niet helemaal gezond als je max rond de 200 ligt.
Ik raak niet vermoeid van de 60kg. Ik raak buiten adem van 8 reps. Maakt niet uit wat het gewicht is: 8 reps = hijgen. Maar ik ken de medische reden daarachter. (we're working on it) ;)

• #1.296
Maar jij denkt dus dat mijn blessures komen door een te korte warming-up? Ik denk namelijk dat ik veels te veel volume heb gedraaid in korte tijd en dat mijn lichaam dat gewoonweg (nog) niet aankan. Om je even een beeld te geven na de sbd heb ik 10 dagen niet getraind, omdat ik best leeg was. Na de fox heb ik een week rust gepakt en mijn onderrug geblesseerd waardoor ik meer knie dominant ben gaan squaten. Ik squatte ook altijd zonder knee sleeves en heb wel last gehad van mijn heup door mijn beroep en reismiddel. Na de fox heb ik dus 12 weken 3 daagse Sheiko medium load gedraaid en daarna zonder deload de 20 weken 4 daagse begonnen. Dit in combinatie met een gefaalde 210kg waarin ik best wat spanning op de knieën heb gezet zal zeer waarschijnlijk de oorzaak zijn. Ik heb voorheen echt nog nooit knee pain gehad en warmde mij altijd vrij minimalistisch op.

Je hebt dus 32 weken na elkaar getraind? Zo uitzonderlijk is dat toch niet.
Maar het volume gedurende die 32 weken kan wel de oorzaak zijn. En dan vooral de progressie in volume kan een probleem zijn. Te snel naar een veel hoger volume gaan heeft bij mij ook al voor knie-problemen gezorgd.

• #1.298
Je hebt dus 32 weken na elkaar getraind? Zo uitzonderlijk is dat toch niet.
Maar het volume gedurende die 32 weken kan wel de oorzaak zijn. En dan vooral de progressie in volume kan een probleem zijn. Te snel naar een veel hoger volume gaan heeft bij mij ook al voor knie-problemen gezorgd.
32 weken is niet uitzonderlijk, maar een schema van 12 weken draaien en dan zonder deload er na een schema met nog meer volume draaien is mss teveel geweest. Ik heb in een jaar tijd meer volume gedaan dan in de afgelopen twee jaar maar ook mog eens een zeer snelle en flinke stijging in volume en intensiteit. Ik heb flink doorgeduwd om een NK te halen en doe nu exact hetzelfde en gun mijn lichaam gewoonweg te weinig rust/herstel om niet met pijntjes rond te lopen. De pijntjes die ik ervoor zijn typisch voor teveel volume te draaien en ik merk ook dat ik mentaal tegen mijn limiet aanliep. Enfin het zei zo, ik kom wel hard op de DRC IPV de SBD.

Waarom denk je dat die de-load het gemaakt zal hebben? Ik betwijfel dat.
Die snelle stijging in volume en intensiteit lijkt me veel meer een boosdoener.
Ik zou eerder regelmatiger een week met minder stress inlassen (vooral intensiteit hoog houden maar het volume terugschroeven) en dan weer door gaan. Zo kan je langer blijven door trainen. zonder tegen een muur te lopen.

Maar jij denkt dus dat mijn blessures komen door een te korte warming-up? Ik denk namelijk dat ik veels te veel volume heb gedraaid in korte tijd en dat mijn lichaam dat gewoonweg (nog) niet aankan. Om je even een beeld te geven na de sbd heb ik 10 dagen niet getraind, omdat ik best leeg was. Na de fox heb ik een week rust gepakt en mijn onderrug geblesseerd waardoor ik meer knie dominant ben gaan squaten. Ik squatte ook altijd zonder knee sleeves en heb wel last gehad van mijn heup door mijn beroep en reismiddel. Na de fox heb ik dus 12 weken 3 daagse Sheiko medium load gedraaid en daarna zonder deload de 20 weken 4 daagse begonnen. Dit in combinatie met een gefaalde 210kg waarin ik best wat spanning op de knieën heb gezet zal zeer waarschijnlijk de oorzaak zijn. Ik heb voorheen echt nog nooit knee pain gehad en warmde mij altijd vrij minimalistisch op.

Jouw klachten komen grotendeels door de door jouw genoemde factoren, ja. Al blijf ik erbij dat het wellicht enigszins beperkt had kunnen blijven bij een uitgebreide warm-up. De warm-up dient er ook voor om te kijken hoe je er die dag voor staat qua pijntjes/fatigue, die kennis kan je dan meenemen naar je werksets (mbt. blessurepreventie). Hoe uitgebreider de warm-up, hoe beter jij jezelf kan evalueren en evt. wat gas terug doen die dag.

Terug
Naar boven