XXL Nutrition

Stelling Regelmatig deadliften verkleind de kans op latere rugklachten

Peiling Peiling Regelmatig deadliften vergroot of verkleind de kans op latere rugklachten/hernia

• Totaal stemmers
    95
Weet ik ook zeker, je moet ook niet iedere week tot de max gaan maar af en toe toppen.
Je kan wat dat betreft best wel vaak deadlifts toepassen, zeker wel 3 keer per week.

Maandag bvb 50-60%
Woensdag bvb 60-70%
Vrijdag bvb 70-80%
De week er op een van die dagen lekker toppen

Zolang het met een goede techniek gebeurd denk ik dat het de kans op klachten verkleind.

En niet te zwaar, 9 vd 10 trainen deadlifts te zwaar waardoro de kans juist veer vergroot.
Ik kan het weten, want heb er zelf een keer een hernia door gekregen en blijvende rug klachten. Dit zie je heel veel voorkomen. Ik
heb verder ook een keer een auto ongeluk gehad, maar dat was na die tijd.

En niet te zwaar, 9 vd 10 trainen deadlifts te zwaar waardoro de kans juist veer vergroot.
Ik kan het weten, want heb er zelf een keer een hernia door gekregen en blijvende rug klachten. Dit zie je heel veel voorkomen. Ik
heb verder ook een keer een auto ongeluk gehad, maar dat was na die tijd.

had Luppie dat ook niet???

:roflol:

Zolang je techniek goed zit lijkt het me net beter te zijn.

Rugklachten zal je vooral krijgen door iets verkeerd te heffen , maar doordat je met deadlift je onderrug spieren sterker maakt lijkt het me logisch dat je dan ook minder snel een blessure zal krijgen als je iets verkeerd heft , maar als BB'er zijnde zou je moeten weten hoe je juist moet heffen :).

Ik had vroeger altijd gigantische last van mijn onderrug. Soms kon ik niet langer dan een half uur op de bank zitten en moest ik eerst gaan liggen. Was naar de fysiotherapeut geweest maar dat hielp ook niet echt. Maar toen begon ik met deadliften en sindsdien heb ik nooit meer last gehad van mijn rug.

Deadlift weet ik niet zeker
Heb altijd de neiging om gewoon me setje af te maken als ik iets te zwaar heb gepakt dan voel je wel dat je het niet meer 100% goed doet de laatste reps, En dl moet je echt 100% goed kunnen uitvoeren.

Maar zeker voor lange mensen met rugproblemen moeten aan bb doen!

Ik heb vroeger veel rugklachten gehad en nu is dat echt veel minder!

Verkleint natuurlijk .

met 100kg waarschijnlijk wel
hoge gewichten verkrachten je wervel vroeg of laat

vanaf nu alleen nog maar hyper extensions for me

maak maar een grapje, al 2 jaar geen hypers gedaan

Zolang je geen blessures krijgt bij het DL zal je rug sterker worden en beter bestand zijn tegen latere problemen.

Denk dat het de kansen vergroot. Mensen zijn niet gemaakt om 200kg+ van de grond te trekken.

Verkleint de kans op rugschade maar enkel en alleen bij goede techniek goed inschatten van je kracht en 1 a max 2 x in 3 weken niet meer deathliften blijft een enorme aanslag op je zenuwgestel en heefdt daarom dus gewoon xtra tijd nodig om te herstellen

Denk voor de meeste mensen meer kans, de meesten zullen het ook als een debiel uitvoeren. Bij goede uitvoering zal het best wel nut hebben, al ben ik daar niet helemaal van overtuigd.

je spieren versterken, maar wat dacht je van dat zachte spul tussen je wervels?
Ik begrijp je reactie niet helemaal, aangezien ik 'spieren' niet vermeld heb. Alles wordt sterker: spieren, pezen, bot, en kraakbeen. Dit vermindert de kans op osteoporose, gewrichtsproblemen, etc.

Ik ken geen onderzoek op dat gebied. Maar grosso modo denk ik dat flink deadliften een behoorlijke aanslag op je lichaam is.

De mensen die beweren dat de kans wordt verkleind: waar is het bewijs?

De mensen die beweren dat de kans wordt verkleind: waar is het bewijs?
Is algemeen bekend en aanvaard in de wetenschap dat KT de botdensiteit verhoogt, waardoor de kans op problematische botontkalking op latere leeftijd afneemt + door de sterkere spieren worden gewrichten ontlast, wat de slijtage vermindert. Zie pubmed voor de studies.

Uiteraard kan je met een slechte uitvoering, te zware en/of te frequente belasting ook schade aanrichten zodat de voordelen minder groot worden of mogelijk zelfs niet meer opwegen tegen de nadelen. Echter met een behoorlijke training moet dat te voorkomen zijn.

Terug
Naar boven