AndroidHealthClinic

Stelling Regelmatig deadliften verkleind de kans op latere rugklachten

Peiling Peiling Regelmatig deadliften vergroot of verkleind de kans op latere rugklachten/hernia

• Totaal stemmers
    95
Ik hoop dati k geen klachten krijg later :(

Big-T: het klopt dat beweging de kans op fracturen op latere leeftijd verminderd. Het klopt ook dat ingezakte wervels te maken hebben met osteoporose: meer dan eens is het zelfs de reden dat osteoporose ontdekt wordt.

Maar ik denk dat een aantal aspecten mbt de stelling en hetgeen in de thread aan bod is gekomen goed in perspectief gezet dient te worden:

1. therapeutisch venster (dose responsiveness)
Praktisch ieder middel om iets te voorkomen/genezen kent volgens mij een therapeutisch venster: te weinig en het doet niets, teveel en de bijwerkingen nemen de overhand. 1 mg deadliften zal weinig zoden aan de dijk zetten, iedere dag 200 kg van de vloeren tillen zal een enorme belasting opleveren. Het is dus belangijk om te bepalen in hoeverre het deadliften in verhouding staat tot de conditie van de deadlifter. Maar ook om te bepalen of uit onderzoek een causaal verband bestaat tussen de mate van belasting (bij deadlift) en outcomes (zoals rugklachten)
Ik ken op dat vlak één onderzoek en het gaat niet (specifiek) over deadliften: er is zijn geen cijfers om te bepalen of zeer zware belasting beter is dan 'normale' belasting.

Sievänen, H. and Kannus, P. (2007). Physical activity reduces the risk of fragility fracture. PLoS Med, 4(6):e222+. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pmed.0040222

Deadliften heeft niet de aanblik van een oefening waar weinig gewicht wordt gebruikt. Dat is absoluut een kwestie van perspectief, maar zie hiervoor ook punt 3.

2. aard van rugklachten
Rugklachten zijn een bijzonder complex probleem, waarbij zeker niet alleen zuiver lichamelijke aspecten een rol spelen. Dat is natuurlijk anders voor een de overbekende hernia nuclei pulposi, maar veel rugklachten kennen een sterk psychisch aspect. Het dient dus ook bekeken te worden wélke rugklachten men wenst te voorkomen.

3. Betere alternatieven voor een grote groep
Deadliften wordt gedaan door een vrij grote groep bb'ers, kt'ers, mma'ers etc. Sommige met het doel van het ontwikkelen van brute kracht, waar anderen ook het (mogelijk) preventieve aspect aan zal spreken. Je kunt het wat dat betreft op twee manieren bekijken: wat doet de perfect uitgevoerde deadlift (en wat is die perfecte uitvoering en waarom!) met rugklachten én: wat doet de deadlift met een grote groep bb'ers?
Hebben we ook reden om aan te nemen dat andere oefeningen beter effect resulteren, zoals wandelen? Dat zou gevolgen hebben voor de aard van de claims die we maken.

Maar ik blijf erbij dat statements of fact op dit gebied NIET zonder referenties kunnen. Zeker als men een gezondheidsvoordeel claimt. Het is dan zelfs tergend te noemen mensen met een kluitje in pubmed te sturen. Zoals ik reeds zei: de zoekterm 'deadlift' doet het niet goed op pubmed; meta-analyses zijn er bijv. gewoon niet... Dat vormt een zeer ernstig probleem voor de gemaakte gezondheidsclaim.

Laat ik overigens ook zeggen dat ik zo af en toe een beetje gaar wordt van alles wat tegenwoordig 'gezond' moet zijn. Als je wil deadliften ga je deadliften.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het merendeel van rugklachten veroorzaakt wordt door osteoporose maar eerder door discus- en andere gewrichtsproblemen. En helaas zorgen sterkere botten ook voor meer kans op gewrichtsproblemen want sterkere botten zorgen voor minder elasticiteit in de botten waardoor het kraakbeen in het gewricht meer druk moet absorberen, iets waar het niet voor gemaakt is. En ja, ook hiervoor zijn er studies ;)

Beetje crappy post, maar op zich inhoudelijk wel correct. Het zijn niet de grote spieren aan de buitenkant zoals erector spinae en rectus abdominus die de core verstevigen maar eerder de spieren die dieper gelegen liggen zoals tranversus abdominus en multifidus. En zoals gezegd, wanneer deze niet in staat zijn om hun werk correct te doen, is deadliften gevaarlijkER.

Ik ga me niet uitspreken over de stelling en enkel dit even zeggen:
met deadlift train je niet de spieren die je core verstevigen om rugklachten (niet perse met discusproblemen) te voorkomen, of althans niet optimaal. Gevolg is dat je met deadliften wel schade kan aanrichten met verkeerde techniek etc, maar weinig positief effect gaat hebben (op vlak van rugklachtenpreventie dan). Dat wilt aan de andere kant natuurlijk ook niet zeggen dat deadliften sowieso gepaard gaat gaan met rugklachten op latere leeftijd. Daar hangen 1000'en factoren vanaf zoals DL techniek, genetische bepaaldheid of je sterke of zwakke tussenwervelschijven hebt, je houding tijdens de rest van de dag, ...

Thnx mee eens ook. Ik doe zelf de deadlift niet meer, een poosje en mijn rug is aanzienlijk verbeterd qwa klachten dan. Ik misde oefening wel maar mag hem noot meer zwaar doen zoals toppen en bij mijn max weg blijven, uiteindelijk kan ikdus alleen nog maar progressie maken op repsen niet zo zeermee rop gewicht, ikdeed altijd 230 220kg. Nu mag ik voorlopig niet voorbij de 100-120kg gaan. Maar goed dan zitik al wel weer op 10-20 reps

Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen maar ik heb reeds verschillende keren gelezen dat veel rugklachten optreden door te zwakke buikspieren.

Verder geloof ik er geen zier van dat deadliften de latere kans op rugklachten verkleint. Als je regelmatig deadlift dan zal je op een bepaald moment toch te zwaar gaan of een verkeerde beweging maken en heb je het zweten. Ik heb zelf last van scheurtjes in het kraakbeen tussen de rugwervels in mijn onderrug en ik ben er vrijwel 100% zeker van dat dit door vele jaren zware training komt.

Ik weet ook wel zeker dat krachttraining een positief effect heeft op de algemene gezondheid maar als je almaar zwaarder frequent traint dan is dat in de meeste gevallen niet meer gezond. Veel hangt ook af van je gestel, kan je er tegen of niet. Je zou wel op iedere training begeleiding nodig hebben maar dat is voor 99%van de mensen onhaalbaar.

Laatst bewerkt:
Who cares. Beter groot met een verdoete rug dan klein met een goeie rug.

Enige objectieve post is geplaatst door BuilderB, waar ik me ook volleidg achter schaar.

Echter: het zoeken naar meta-analyses zal je op heel veel gebieden ernstig teleurstellen. Je dan richten op onderzoeken van lager niveau, zoals RCT's of case studies kan je dan verder helpen.

Verkleint met goede uitvoering en vergroot met k*t uitvoering.

geen idee
maar ik heb ook geen zin om me bezig te houden
over mijn lichamelijke gesteldheid t.a.v 30 jaar later
ik leef nu en later zien we wel weer

Thnx mee eens ook. Ik doe zelf de deadlift niet meer, een poosje en mijn rug is aanzienlijk verbeterd qwa klachten dan. Ik misde oefening wel maar mag hem noot meer zwaar doen zoals toppen en bij mijn max weg blijven, uiteindelijk kan ikdus alleen nog maar progressie maken op repsen niet zo zeermee rop gewicht, ikdeed altijd 230 220kg. Nu mag ik voorlopig niet voorbij de 100-120kg gaan. Maar goed dan zitik al wel weer op 10-20 reps

Wat lul je nou joh, jij hebt de 220-230kg nog nooit aangeraakt.
En krijg ik zo weer een PM dat ik mentaal ziek ben en tumors heb?

On: Ik denk dat je maximum bereiken en overschrijden gepaard gaat met forceren en hierdoor rugklachten wel kan bevorderen. Zolang je daar een stuk onder blijft zal het denk ik wel de kans op rugklachten verkleinen, mits je techniek goed is.

Enige objectieve post is geplaatst door BuilderB, waar ik me ook volleidg achter schaar.

Echter: het zoeken naar meta-analyses zal je op heel veel gebieden ernstig teleurstellen. Je dan richten op onderzoeken van lager niveau, zoals RCT's of case studies kan je dan verder helpen.

Bedankt. En idd, meta-analyses zijn idd hoog gegrepen. Maar dat geeft ook aan dat algemene stellingen als 'deadliften verkleint de kans op latere rugklachten' niet bepaald zin hebben.

Bedankt. En idd, meta-analyses zijn idd hoog gegrepen. Maar dat geeft ook aan dat algemene stellingen als 'deadliften verkleint de kans op latere rugklachten' niet bepaald zin hebben.

Klopt.

Ik had laatste een lezing en die persoon zei: Als je constant enkel de wetenschap volgt loop je standaard 10 jaar achter :D

mits goed uitgevoerd, jah

anders, nee

Terug
Naar boven