Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik denk niet dat het merendeel van rugklachten veroorzaakt wordt door osteoporose maar eerder door discus- en andere gewrichtsproblemen. En helaas zorgen sterkere botten ook voor meer kans op gewrichtsproblemen want sterkere botten zorgen voor minder elasticiteit in de botten waardoor het kraakbeen in het gewricht meer druk moet absorberen, iets waar het niet voor gemaakt is. En ja, ook hiervoor zijn er studies
Beetje crappy post, maar op zich inhoudelijk wel correct. Het zijn niet de grote spieren aan de buitenkant zoals erector spinae en rectus abdominus die de core verstevigen maar eerder de spieren die dieper gelegen liggen zoals tranversus abdominus en multifidus. En zoals gezegd, wanneer deze niet in staat zijn om hun werk correct te doen, is deadliften gevaarlijkER.
Ik ga me niet uitspreken over de stelling en enkel dit even zeggen:
met deadlift train je niet de spieren die je core verstevigen om rugklachten (niet perse met discusproblemen) te voorkomen, of althans niet optimaal. Gevolg is dat je met deadliften wel schade kan aanrichten met verkeerde techniek etc, maar weinig positief effect gaat hebben (op vlak van rugklachtenpreventie dan). Dat wilt aan de andere kant natuurlijk ook niet zeggen dat deadliften sowieso gepaard gaat gaan met rugklachten op latere leeftijd. Daar hangen 1000'en factoren vanaf zoals DL techniek, genetische bepaaldheid of je sterke of zwakke tussenwervelschijven hebt, je houding tijdens de rest van de dag, ...
Who cares. Beter groot met een verdoete rug dan klein met een goeie rug.

beetje kortzichtig wat je zegt.
je wilt op latere leeftijd toch ook nog lekker kunne bewegen zonder pijn![]()
Nee. Anders loop ik met pijn in mijn hart dat ik groter had kunnen zijn.
Je rookt ook zeker?geen idee
maar ik heb ook geen zin om me bezig te houden
over mijn lichamelijke gesteldheid t.a.v 30 jaar later
ik leef nu en later zien we wel weer
Thnx mee eens ook. Ik doe zelf de deadlift niet meer, een poosje en mijn rug is aanzienlijk verbeterd qwa klachten dan. Ik misde oefening wel maar mag hem noot meer zwaar doen zoals toppen en bij mijn max weg blijven, uiteindelijk kan ikdus alleen nog maar progressie maken op repsen niet zo zeermee rop gewicht, ikdeed altijd 230 220kg. Nu mag ik voorlopig niet voorbij de 100-120kg gaan. Maar goed dan zitik al wel weer op 10-20 reps
Enige objectieve post is geplaatst door BuilderB, waar ik me ook volleidg achter schaar.
Echter: het zoeken naar meta-analyses zal je op heel veel gebieden ernstig teleurstellen. Je dan richten op onderzoeken van lager niveau, zoals RCT's of case studies kan je dan verder helpen.
Bedankt. En idd, meta-analyses zijn idd hoog gegrepen. Maar dat geeft ook aan dat algemene stellingen als 'deadliften verkleint de kans op latere rugklachten' niet bepaald zin hebben.

beetje kortzichtig wat je zegt.
je wilt op latere leeftijd toch ook nog lekker kunne bewegen zonder pijn![]()
Nee. Anders loop ik met pijn in mijn hart dat ik groter had kunnen zijn.

Klopt.
Ik had laatste een lezing en die persoon zei: Als je constant enkel de wetenschap volgt loop je standaard 10 jaar achter![]()