Fitness Seller

Stelling Regelmatig deadliften verkleind de kans op latere rugklachten

Peiling Peiling Regelmatig deadliften vergroot of verkleind de kans op latere rugklachten/hernia

• Totaal stemmers
    95
Veel rugklachten komen door te zwakke rugspieren, dus dat zou impliceren dat die spieren versterken de kans op klachten vermindert.

• Topic Starter Topic Starter
ok

ik kan dus wel enigszins concluderen dat af en toe deadliften met een correcte uitvoering goed is voor je rug. En dan af en toe even toppen ;-)

Ik heb af en toe zeker wel last van mn rug, als ik lang aan het zitten ben oid.. Weet alleen niet of dat normaal is, of dat dat komt door het trainen.
Licht deadliften eens in de week ofzo zal de kans vast verkleinen, maar als je gewoon altijd zwaar traint en voluit gaat... Kan me niet voorstellen dat dat écht goed voor je rug is. Vaak zie je de techniek toch verslappen bij zware gewichten

Ik kreeg in het verleden altijd last in mijn rug de tijden dat ik niet deadlifte. Zelf gewoon in mn bed liggen deed vaak pijn en was ongemakkelijk. Eens ik regelmatig begon te deadliften, is deze pijn compleet weg. Je zou dit natuurlijk ook kunnen bekomen door GM's te doen, maar das misschien een slecht idee aangezien de meeste al geen deadlift deftig kunnen uitvoeren :p

Is algemeen bekend en aanvaard in de wetenschap dat KT de botdensiteit verhoogt, waardoor de kans op problematische botontkalking op latere leeftijd afneemt + door de sterkere spieren worden gewrichten ontlast, wat de slijtage vermindert.

Ja maar zo houtje-touwtje zit het niet in elkaar. En in hoeverre 'ontlasten' sterkere spieren de gewrichten? Hoe sterk dienen je spieren te zijn? En: om de spieren sterker te krijgen, zul je gewrichten flink moeten belasten, zeker als het gaat om oefeningen zoals de deadlift.

'zie pubmed'. Zo kan ik het ook.

Maar goed: Pubmed is niet echt bezaaid met onderzoek dat stelling van het topic onderbouwd. Al eens een beetje rondgeneusd naar meta-anlyses e.d. op dit gebied? Ik heb het geprobeerd, maar de stelling wordt niet echt onderbouwd...

Uiteraard kan je met een slechte uitvoering, te zware en/of te frequente belasting ook schade aanrichten zodat de voordelen minder groot worden of mogelijk zelfs niet meer opwegen tegen de nadelen. Echter met een behoorlijke training moet dat te voorkomen zijn.

Ik hoop het. Wat is een goede uitvoering? Pronated, mixed grip, actief spanning in de buikspieren opbouwen, 3 of 12 reps? Maar again: where's the evidence? We hebben het over een vrij specifieke gezondheidsclaim. Ik vind dat daar bewijs voor moet zijn om deze te maken.

Het is juist de grens tussen voordeel/nadeel, áls die bestaat. Ik ken er geen bewijs voor.

Dat hoeft overigens geen reden te zijn om niet te deadliften. Tenzij je natuurlijk sport puur voor de gezondheidswinst.

Het onderzoek m.b.t. KT en osteoporose is er zeker, hier zijn voldoende studies over te vinden.

Zo kan ik het ook, wel zoek ze zelf dan even, want het kost mij ook tijd natuurlijk. Ik weet dat ze er zijn.

Dat sterkere spieren de gewrichten ontlasten zeggen dokters zelfs tegen oudere mensen met gewrichtsproblemen, die worden aangeraden om de spieren te versterken, en dat is heus niet met 200 kg DL.

DL slecht voor de rug noemen is gewoon een verhaaltje van onwetenden, vaak type fitness-instructeur.

Ik denk echt niet dat dat blazen met deadliften en heavy ass squats allemaal zo goed voor je rug is. Laten we eerlijk zijn, er hoeft niet heel veel geks te gebeuren als je met 200 kg in je handen staat om het uit te laten lopen op rugklachten. Dus ik denk dat veel zware deadlifts en squats het risico op rugklachten vergroot, puur omdat je veel vaker in de situatie komt waar het eventueel mis zou kunnen gaan.

Het zal vast wel goed zijn met goede techniek. Maar die onderzoeken zullen wel niet zijn gericht op mensen die zwaar trainen. Dus geen 200kg+ deadlifters maar mensen die echt fitnessen en het met 60kg en veel reps doen lijkt me?

---------- Toegevoegd om 23:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:11 ----------

Ik denk echt niet dat dat blazen met deadliften en heavy ass squats allemaal zo goed voor je rug is. Laten we eerlijk zijn, er hoeft niet heel veel geks te gebeuren als je met 200 kg in je handen staat om het uit te laten lopen op rugklachten. Dus ik denk dat veel zware deadlifts en squats het risico op rugklachten vergroot, puur omdat je veel vaker in de situatie komt waar het eventueel mis zou kunnen gaan.

Dat lijkt me ook.. Zwaardere gewichten hoger risico. Ff moment niet opletten en het kan mis gaan. Zal met 60kg niet zo veel invloed hebben maar met 200kg..

Opnieuw een myth: zwaardere gewichten meer risico, HA! De meeste blessures gebeuren met een gewicht dat voor de atleet niet eens zo hoog lag.

Het is typisch menselijk om te verwachten dat iets wat zwaar is ook schadelijk moet zijn. Realiteit is dat je hele leven in de zetel liggen pas schadelijk is.

Het probleem bij zware deads lijkt me een beetje dat je eigenlijk automatisch je onderrug gaat bollen.. Althans, ik ken bijna niemand die zn onderrug hol kan houden bij zn zwaarste set.

Opnieuw een myth: zwaardere gewichten meer risico, HA! De meeste blessures gebeuren met een gewicht dat voor de atleet niet eens zo hoog lag.

Het is typisch menselijk om te verwachten dat iets wat zwaar is ook schadelijk moet zijn. Realiteit is dat je hele leven in de zetel liggen pas schadelijk is.

Ja maar is het niet zo dat met een 200 kilo deadlift of squat de druk op je rug te groot wordt? mmm ach gewoon deadlifte

So true, ik ben 2 x door me rug gegaan. En beide keren bij een belachelijk laag gewicht, kwestie van concentratie.

Veel rugklachten komen door te zwakke rugspieren, dus dat zou impliceren dat die spieren versterken de kans op klachten vermindert.
Hehehe hierhebik nog wat leuks ove, ruch klachten geen meestal gepaartmet de kleine spieren rond de wervel, die de wervels op hun plaatsmoeten houden, hier zijn specialeoefeningen voor, de deadlift en andere oefeningen zoals hyperextention train je deze kleine spieren NIET
Deze met je eerst versterken door specialeoefeningen die je dan van de fysio krijgt op sportarts. De oefeing die je danveel moet dien en dageljks moet doen zijn:
Bekken kantelen
Bruggetje maken
De tol

---------- Toegevoegd om 12:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:46 ----------

Deadlift verergen de kans van ruchklachten als de core spieren rond de wervel zelfniet sterk genoeg zijn om de boel bijelkaar te houden.

Deadlift en een goede rug kan dus prima, het gaat alleen mis als je et fout doet

:roflol: thanks luppert

• Like
Waarderingen: Gen
Atrocious, ik zou bijna denken dat je het expres doet :D

Zware gewichten slopen je gewoon, maarja ik zou het helemaal overnieuw doen, ook ik kende ooit een moment van intens geluk bij het deadliften.

Het onderzoek m.b.t. KT en osteoporose is er zeker, hier zijn voldoende studies over te vinden.

Ik denk niet dat het merendeel van rugklachten veroorzaakt wordt door osteoporose maar eerder door discus- en andere gewrichtsproblemen. En helaas zorgen sterkere botten ook voor meer kans op gewrichtsproblemen want sterkere botten zorgen voor minder elasticiteit in de botten waardoor het kraakbeen in het gewricht meer druk moet absorberen, iets waar het niet voor gemaakt is. En ja, ook hiervoor zijn er studies ;)

Hehehe hierhebik nog wat leuks ove, ruch klachten geen meestal gepaartmet de kleine spieren rond de wervel, die de wervels op hun plaatsmoeten houden, hier zijn specialeoefeningen voor, de deadlift en andere oefeningen zoals hyperextention train je deze kleine spieren NIET
Deze met je eerst versterken door specialeoefeningen die je dan van de fysio krijgt op sportarts. De oefeing die je danveel moet dien en dageljks moet doen zijn:
Bekken kantelen
Bruggetje maken
De tol

---------- Toegevoegd om 12:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:46 ----------

Deadlift verergen de kans van ruchklachten als de core spieren rond de wervel zelfniet sterk genoeg zijn om de boel bijelkaar te houden.

Deadlift en een goede rug kan dus prima, het gaat alleen mis als je et fout doet
Beetje crappy post, maar op zich inhoudelijk wel correct. Het zijn niet de grote spieren aan de buitenkant zoals erector spinae en rectus abdominus die de core verstevigen maar eerder de spieren die dieper gelegen liggen zoals tranversus abdominus en multifidus. En zoals gezegd, wanneer deze niet in staat zijn om hun werk correct te doen, is deadliften gevaarlijkER.

Ik ga me niet uitspreken over de stelling en enkel dit even zeggen:
met deadlift train je niet de spieren die je core verstevigen om rugklachten (niet perse met discusproblemen) te voorkomen, of althans niet optimaal. Gevolg is dat je met deadliften wel schade kan aanrichten met verkeerde techniek etc, maar weinig positief effect gaat hebben (op vlak van rugklachtenpreventie dan). Dat wilt aan de andere kant natuurlijk ook niet zeggen dat deadliften sowieso gepaard gaat gaan met rugklachten op latere leeftijd. Daar hangen 1000'en factoren vanaf zoals DL techniek, genetische bepaaldheid of je sterke of zwakke tussenwervelschijven hebt, je houding tijdens de rest van de dag, ...

Weet bijna zeker dat week in week uit enorm zwaar deadliften en squatten de kans op klachten op latere leeftijd vergroot.

Is het ook niet zo dat mensen die enorm zwaar trainen waarschijnlijk ook te weinig herseltijd nemen ? Denk namelijk dat dat wel belangrijk is.De verhouding tussen intensiteit en herstel..en eventuele blessures automatisch in verband worden gebracht met de oefening zelf.

Ik denk niet dat het merendeel van rugklachten veroorzaakt wordt door osteoporose maar eerder door discus- en andere gewrichtsproblemen. En helaas zorgen sterkere botten ook voor meer kans op gewrichtsproblemen want sterkere botten zorgen voor minder elasticiteit in de botten waardoor het kraakbeen in het gewricht meer druk moet absorberen, iets waar het niet voor gemaakt is. En ja, ook hiervoor zijn er studies ;)

Jezus wat is dit voor flauwekul.

Dat botten sterker worden heeft natuurlijk niets te maken met de kwaliteit van het kraakbeen (de schokdempers van gewrichten). Brozere botten beschermen het kraakbeen niet als het dat is wat je denkt. Brozere botten zijn minder flexibel dan sterke botten.

En de meeste ernstige rugklachten zijn direct gerelateerd aan osteoporose

Deze op elkaar gestapelde wervels vormen de stevige, maar toch beweeglijke centrale 'staaf' van de romp. De wervels omgeven bovendien het wervelkanaal waarin het ruggenmerg zich bevindt. (De tussenwervelschijven fungeren als een soort 'schokdemper': de drukkrachten die in de wervelkolom ontstaan tijdens staan, lopen, springen en dergelijke, worden hierdoor opgevangen.)

Door verschillende oorzaken kan de stevigheid van een wervel aangetast worden. Eén van deze oorzaken is botontkalking ('osteoporose'). Dit is een aandoening waarbij de afbraak van bot groter is dan de aanmaak ervan. Ook een gezwel in de wervel kan leiden tot verminderde stevigheid. Als de stevigheid van een wervel is aangetast, kan deze door de hoge druk die erop heerst, ineen zakken. In medische termen spreekt men dan van een compressiefractuur.

Dat gaat over ingezakte wervels en dit komt vaak voor. Mensen die aan intensieve KT doen en een gebalanceerd dieet volgen verminderen het risico op osteoporose en dus ernstige rugklachten.

Daarom is KT voor vrouwen (die vaker te maken krijgen met osteoporose) zo enorm bevorderlijk, met name door er op jonge leeftijd reeds mee te beginnen.

En niemand beweerd hier da je KT of specifieker DL altijd aan de maximale gewichten moet doen. Je kan ook perfect groeien aan lagere gewichten. Ik kan als ik wil elke week 220-240 kg deadliften voor 1 of 2 reps, maar ik doe dat niet want is nergens voor nodig voor mijn doelen.

Terug
Naar boven