MuscleMeat

Spelen met ijzer

• Topic Starter Topic Starter
Vanmiddag maar even die training ingehaald en man, wat was die lekker :heart:

tet*en

Gewicht: 82kg
Tijd: 40 mins
Bijzonderheden: reprange/volgorde testen. Hopen dat mijn schouderzenuw niet gaat b**chen.

Benchpress
10x40kg
10x60kg
2x95kg net niet touch & go
10x65kg helft met stop
3x90kg touch & go
8x70kg met stop
4x85kg deze set PL-approved dus met korte stop onderin. Laatste rep hielp de (random) spotter vanaf het uitdrukken ietsjes teveel, zou hem net wel/niet gehaald hebben zonder hulp.
Deze reprange/volgorde wil ik op alle grote lifts toepassen komende tijd aangezien ik geen last kreeg van mijn schouder hierbij.

Cable cross focus op bovenkant borst
8x15kg
6x17,5kg
6x16,5kg

Dips
5xBW+20kg
6xBW+20kg
8xBW+10kg

Heerlijke training, eindelijk weer een beetje kunnen reppen zonder gezeik :D
Ik had verwacht dat de volgorde + reprange icm de gewichten op de bench een stuk zwaarder was maar hij was echt spot-on!

Laatst bewerkt:
Nice dips!

Dacht je bij 95kg dat je nog meer reps had kunnen doen, of was dat tegen de max?

Nice dips!

Dacht je bij 95kg dat je nog meer reps had kunnen doen, of was dat tegen de max?
Geen idee, misschien dat ik er nog eentje uit had kunnen persen bij deze uitvoering maar zeker niet meer. Volgende keer wil ik in elk geval touch & go bij ditzelfde gewicht halen, dan pas ga ik verhogen in gewicht. Scheelde overigens maar 2cm ofzo maar durfde het om een of andere reden niet aan dieper te gaan, waarschijnlijk onzekerheid omdat ik laatste tijd niet tevreden was over mijn bench.

Merk wel dat ik wat explosiever begin te worden onderin, vermoedt mede door de low-rep military presses van laatst dus daar ben ik erg blij om.
Ik heb gelukkig nog zo een 50 borsttrainingen om op die 120+kg 1RM te komen dus geen haast, 2,5kg per maand zou zat moeten zijn :D

Geen idee, misschien dat ik er nog eentje uit had kunnen persen bij deze uitvoering maar zeker niet meer. Volgende keer wil ik in elk geval touch & go bij ditzelfde gewicht halen, dan pas ga ik verhogen in gewicht. Scheelde overigens maar 2cm ofzo maar durfde het om een of andere reden niet aan dieper te gaan, waarschijnlijk onzekerheid omdat ik laatste tijd niet tevreden was over mijn bench.

Merk wel dat ik wat explosiever begin te worden onderin, vermoedt mede door de low-rep military presses van laatst dus daar ben ik erg blij om.
Ik heb gelukkig nog zo een 50 borsttrainingen om op die 120+kg 1RM te komen dus geen haast, 2,5kg per maand zou zat moeten zijn :D

Hoezo deed je geen Touch & Go? Had je geen spotter?

120kg 1RM is nice als dat lukt! Hopelijk lukt mij dat ook :)

Hoezo deed je geen Touch & Go? Had je geen spotter?

120kg 1RM is nice als dat lukt! Hopelijk lukt mij dat ook :)
Ik had wel een spotter maar ik was bang het niet te halen gezien mijn tegenvallende bench de afgelopen tijd. Ik besloot dus redelijk op safe te spelen voor die eerste serieuze set, wilde absoluut geen gekrenkt ego de rest van de training :o

Ik had wel een spotter maar ik was bang het niet te halen gezien mijn tegenvallende bench de afgelopen tijd. Ik besloot dus redelijk op safe te spelen voor die eerste serieuze set, wilde absoluut geen gekrenkt ego de rest van de training :o

Lol, best een slap excuus :x Gewoon proberen, je hebt niet voor niets een spotter achter je staan. Mocht je het niet halen, betekend alleen maar meer motivatie om de volgende set wel te halen!

Lol, best een slap excuus :x Gewoon proberen, je hebt niet voor niets een spotter achter je staan. Mocht je het niet halen, betekend alleen maar meer motivatie om de volgende set wel te halen!
Na enkele maanden k*ttrainingen op borst te hebben gehad omdat mijn schouder ineens besloot de zenuwaansturing te verkloten waardoor ik nog failde op voor mij opwarmgewichten vond ik het best een goed excuus :rolleyes:

Wat voor schema volg je momenteel? Zie trainingen uitgaande van spiergroepen, dus bodybuilding schema? Ik zie dat je in de PL-sectie logt dus zou wat anders verwachten.

Wat voor schema volg je momenteel? Zie trainingen uitgaande van spiergroepen, dus bodybuilding schema? Ik zie dat je in de PL-sectie logt dus zou wat anders verwachten.
Ik ben van plan aankomende tijd een 3 a 4 daagse split te doen waarbij de grote lifts centraal staan dus Squat, Bench en Deadlift. De vierde dag zal meestal schouders (military press, pushpress etc) zijn en af en toe olympisch liften. Elke training bestaat over het algemeen uit de main lift + ondersteuningsoefeningen waarbij natuurlijk een zekere overlapping is.
Feit dat veel BB-ers een split-schema gebruiken betekend imo niet dat het voor een PL-er niet geschikt is. Het Wendler schema (wat ook elke dag een andere lift is met enkele ondersteuningsoefeningen) is in feite ook een 4 daagse split :)
Zou zomaar kunnen dat mijn volgende schema een fullbody of lower/upperbody schema is, voorlopig wil ik dit doen.

Een groot en gebalanceerd fysiek is een middel om sterker te kunnen zijn en heel te blijven. Natuurlijk wil het oog ook wat maar ik wil absoluut geen 'all show no go' fysiek hebben, allerlei isolatie-oefeningen doen om dat ene bobbeltje op mijn benen een fractie te laten groeien of mijn bicep puntiger te maken maar een goede gespierde rug en geen onnodig hoog vetpercentage lijkt me niet teveel gevraagd :D

Daarnaast is het in het 'PL-hok' een stuk gezelliger ;)

Laatst bewerkt:
Training ziet er goed uit maat! Bench gaat lekker.

Ziet er goed uit, suc6 met je doelen!

Nergens zeg ik dat een split een bodybuilding schema is. Een UB/LB is namelijk ook een split vorm. Ik spreek over het denken in spiergroepen. Bij powerliften denk je eerder in bewegingen en zijn je assistance oefeningen daarin ondersteunend. Vandaar dat ik de opmerking maak dat ik dit schema nog steeds bodybuilding gebaseerd vind ogen. Niks mis mee natuurlijk als je daar bewust voor kiest.

Assistance voor de bench press is dan bijvoorbeeld wat triceps werk en upper back. Met de cable cross kom je dan natuurlijk nergens als je begrijpt wat ik bedoel.

Bodybuilder twitchy :D

Nergens zeg ik dat een split een bodybuilding schema is. Een UB/LB is namelijk ook een split vorm. Ik spreek over het denken in spiergroepen. Bij powerliften denk je eerder in bewegingen en zijn je assistance oefeningen daarin ondersteunend. Vandaar dat ik de opmerking maak dat ik dit schema nog steeds bodybuilding gebaseerd vind ogen. Niks mis mee natuurlijk als je daar bewust voor kiest.

Assistance voor de bench press is dan bijvoorbeeld wat triceps werk en upper back. Met de cable cross kom je dan natuurlijk nergens als je begrijpt wat ik bedoel.
Ah op die manier bedoel je het.
Bij een split ben ik gewend om in spiergroepen te trainen en daarmee heb ik (zowel in massa als op kracht) in het verleden goede gains gemaakt, vandaar dat ik het nu ook doe. Ik ben daarnaast ook wat 'bang' dat de ene trainingsdag de andere in de weg zal zitten, bijvoorbeeld upperback werk waardoor ik de spanning bij DL minder goed kan houden.
De oefeningen zelf wil ik wel wat aanpassen zodat ze naast hypertrofie (laten we eerlijk zijn, kan ik wel gebruiken met mijn lengte/gewicht :D ) een specifiek PL doel hebben maar daarmee ben ik vrij nieuw.
Gisteren wat gebladerd op DBB en op T-nation gelezen dat floor-presses wel nuttig voor me zullen zijn ivm het uitdrukken bij benchen dus die wil ik toevoegen. Mijn schema is dus nog helemaal een work in progress, alleen de basislifts (incl. reprange/volgorde) staan vast maar ik zal ergens vandaag wel de opzet posten.
PL-er met BB-neigingen :p

Hier wat ik in gedachte had qua schema, tips/kritiek erg welkom maar ik heb het idee dat het aardig compleet is.

Main lifts reprange/volgorde:
10-15x40% (van 1RM)
10x60%
2x95%
10x65%
3x90%
8x70%
4x85%

Wanneer ik bij een training vrijwel alle reps gehaald heb (de 90 en 95% reps MOETEN in elk geval gehaald worden) met acceptabele uitvoering zal ik mijn '1RM' met 5kg verhogen voor de volgende training.

Ma.
Benchpress (1RM = 100kg)
Floor presses / incline press of flybeweging
Dips
3 of 4 sets triceps

Di.
Deadlift (1RM = 160kg)
Powercleans
Pendlay rows / pullups / chins / lat pulldown (eventueel 2 van deze oefeningen per training)
3 of 4 sets biceps

Do.
Military press (3RM = 65kg)
Pushpress / Arnold press / 45+ graden DB press of smith
Upright row
Facepulls

Vr.
Squat (1RM = 135kg)
OH squat / walking DB lunges / leg press
Stiffed leg DL / romanian DL
Kuiten

Waar een / staat kies ik dus per training 1 van deze oefeningen.
Indien ik in een week maar 3 keer kan trainen zal de schouderdag als eerste wegvallen.
Misschien dat ik in een gekke bui eens wat buikoefeningen doe maar dit wil ik niet standaard in mijn schema hebben staan.

Laatst bewerkt:
Rug

Tijd: 50-60mins (net ff te lang voor de slechts 2 oefeningen)
Bijzonderheden: Vannacht pas om 7 uur kunnen gaan slapen tot een uurtje of 11, daarna nog 1 a 2 uurtjes door gesuft.

Deadlift Al een tijdje niet serieus gedaan laat staan zo een volume, alles met hooked grip
10x65kg (40%)
10x95kg (60%)
2x152,5kg (95%) best easy!
10x105kg (65%) techniek behouden was laatste reps lastig
3x145kg (90%) ook goed te doen
8x112,5kg (70%) heavy! daarna direct even gaan zitten
4x135kg (85%) ging nog maar net, techniek bleef 'OK'

Optrekken minimale pauze
5xBW brede grip
5xBW smal onderhands
5xBW brede grip
5xBW smal onderhands

Had meer oefeningen willen doen maar moest eerst even wachten op mijn voorgangers die met de oly barbell aan het benchen waren (er is 1 oly barbell en 2x10kg barbells maar die zijn minder fijn) en moest wat eerder naar huis om te eten. Volgende keer wat minder rust nemen na de zware sets dan ik nu deed, kan ik in elk geval een derde oefening toevoegen.

Laatst bewerkt:
Die stats moeten omhoog he dit jaar!..Maar daar gaat dit schema wel bij helpen denk!;)

Vind het een sterke deadlift ouwe!

Terug
Naar boven