AndroidHealthClinic

Sp's comeback log 2022 / BACK TO BM

Gaat best goed hoor @SP1988!

Horloge en borstband werken iirc niet helemaal hetzelfde. Zou ook kunnen dat zweet sommige metingen juist slechter maakt. Een borstband moet idd iets vochtig zijn.

Als je iets doet met je armen kan dat de meting verslechteren bij pols. Bij hardlopen is polsmeting nauwkeuriger dan bij roeien.

• Topic Starter Topic Starter
Bij gebruik van een borstband moest ik deze juist vaak aan de binnenkant wat vochtig maken met spuug voordat ik ging trainen, om goed contact te maken met de huid. Eenmaal aan het sporten bleef het contact dan meestal wel goed door het zweten tijdens inspanning. Daarnaast moest ie uiteraard goed strak zitten om goed contact te maken met de huid, dus dat zal ook wel gelden voor een smartwatch? (heb ik geen ervaring mee)

Gaat best goed hoor @SP1988!

Horloge en borstband werken iirc niet helemaal hetzelfde. Zou ook kunnen dat zweet sommige metingen juist slechter maakt. Een borstband moet idd iets vochtig zijn.

Als je iets doet met je armen kan dat de meting verslechteren bij pols. Bij hardlopen is polsmeting nauwkeuriger dan bij roeien.
Dat is wel wat ik lees her en der inderdaad. Bij de borstband liever wel iets vochtig, smartwatch juist niet. Alleen zweet ik met dit weer enorm veel dus dat helpt niet mee.

Mijn piekhartslag zou 115 zijn, echt niet😆😆 Eerder 150+. Fietsen wordt overigens wel heel goed geregistreerd, maar ik was dus vandaag met de auto.

Maar goed, ik kan mijn calorieën zo niet optimaal afstemmen. Ik ga even op onderzoek uit wat wel/niet helpt en wat ik per training/wandelen/fietsen etc. verbrand.

Ik lees ook wel op de reviews dat de garmin vaak het calorieverbruik iets onderschat, met name tijdens krachttraining of inderdaad zoiets als roeien.

Ik lees ook wel op de reviews dat de garmin vaak het calorieverbruik iets onderschat, met name tijdens krachttraining of inderdaad zoiets als roeien.
Vind persoonlijk mijn Garmin fenix echt ongelofelijk waardeloos in het inschatten van kcal.

Hardlopen geeft ie me veel te veel kcal. Fietsen veeeeeeel te weinig. Krachttraining ruim veel. Wandelen weer te weinig.

Als je er alsnog een borstband aan kan koppelen is het opgelost, maar ik weet niet of Garmin dit biedt, zoals polar.

Als je er alsnog een borstband aan kan koppelen is het opgelost, maar ik weet niet of Garmin dit biedt, zoals polar.
Dat is zeker een optie, alleen wou ik nou juist van zo'n borstband af🙃 Maar goed, ik zou ook specifiek voor kt dagen +150-200 calorieën extra kunnen invoeren.

Misschien ga ik ter vergelijking wel een borstband aanschaffen en retourneren 🤪

Ik heb nog wel een te leen :P haha

Ik heb heel lang geleden een borstband hartslagmeter gehad en die registreerde zo 600 calorieën tijdens een benentraining. Een combitraining zat vaak rond de 300-400 calorieën. Ik voel ook wel dat mijn hartslag hoger is dan de horloge registreert. Ik moet alleen even uitzoeken of ik de smartwatch misschien strakker moet dragen tijdens een training of even moet droogdeppen (wellicht helpt dat). Wordt vervolgd:p
Hangt van het horloge af. Die van mij kun je ook mee zwemmen, registreert best prima.

Uiteindelijk wordt je kcal verbruik ook maar ingeschat op basis van gewicht, activiteit en hartslag en soms ook snelheid (fietsen enzo). Veel horloges overschatten verbruik wel iets. Ik heb voor hardlopen een Stryd (dingetje op mijn schoen dat direct snelheid en power meet) en op mijn fiets een power meter. Die inschattingen zijn best goed en lager dan wat mijn watch of Strava (die gebruikt vast een andere tabel) zou inschatten zonder.

Denk dat trainen in een sportschool nog meer afwijkt. Bij mij is een training ongeveer 500-600kcal. Beetje afhankelijk van schema.

Uiteindelijk zit er in alles variatie, voedingsmiddelen wijken makkelijk 10% af van het label (gelukkig twee kanten op). Dus Tsja, als je maar resultaat ziet denk ik maar.

Ik heb trouwens op de racefiets een band, vergeleken mijn mijn Apple Watch wijkt hij zo goed als niets af.

Hangt van het horloge af. Die van mij kun je ook mee zwemmen, registreert best prima.

Uiteindelijk wordt je kcal verbruik ook maar ingeschat op basis van gewicht, activiteit en hartslag en soms ook snelheid (fietsen enzo). Veel horloges overschatten verbruik wel iets. Ik heb voor hardlopen een Stryd (dingetje op mijn schoen dat direct snelheid en power meet) en op mijn fiets een power meter. Die inschattingen zijn best goed en lager dan wat mijn watch of Strava (die gebruikt vast een andere tabel) zou inschatten zonder.

Denk dat trainen in een sportschool nog meer afwijkt. Bij mij is een training ongeveer 500-600kcal. Beetje afhankelijk van schema.

Uiteindelijk zit er in alles variatie, voedingsmiddelen wijken makkelijk 10% af van het label (gelukkig twee kanten op). Dus Tsja, als je maar resultaat ziet denk ik maar.

Ik heb trouwens op de racefiets een band, vergeleken mijn mijn Apple Watch wijkt hij zo goed als niets af.
Ja het is zeker geen exacte wetenschap, maar wel fijn om een beetje bij te houden. Het helpt mij wel om toch nog extra te wandelen (of te fietsen). Het frustreert alleen nu wel dat hij juist tijdens KT de hartslag niet altijd goed meet. Welk horloge heb jij? Die ik heb kan wel tegen water (dat droogdeppen zal dan ook wel geen impact hebben gok ik:p).

Laatst bewerkt:
Taille 68,5
Buik 85
Glute 99
Been 61
Deze week neem ik even extra water in, want ik raak het vocht amper kwijt🙃

Evening Workout
zondag 21 aug. 2022, 12:23

Bench Press (Barbell)
Set 1: 40 kg × 10
Set 2: 50 kg × 8 @ 7.5
Set 3: 50 kg × 8 @ 7.0
Set 4: 50 kg × 8 @ 7.0
Set 5: 50 kg × 8 @ 9.0
Heel matig. Linkerschouder gaat niet lekker (minder dan anders).

Lat Pulldown (Cable)
Closegrip
Set 1: 52 kg × 10 @ 8.5
Set 2: 52 kg × 10 @ 9.0
Set 3: 52 kg × 10 @ 9.0

one arm db row
Set 1: 24 kg × 10 @ 8.5
Set 2: 24 kg × 9
Set 3: 24 kg × 10

Lateral Raise (Dumbbell) per 2
Set 1: 12 kg × 18 @ 8.5
Set 2: 12 kg × 18
Set 3: 12 kg × 18
Set 4: 12 kg × 20 @ 10.0

Lateral Raise (Cable)
Bent Over reardelt
Set 1: 5 kg × 13
Set 2: 5 kg × 13
Set 3: 5 kg × 12

Front Raise (Cable)
Set 1: 15 kg × 15 @ 9.5
Set 2: 15 kg × 15
Set 3: 15 kg × 15 @ 9.5
Set 4: 10 kg × 8 @ 9.5 [Drop Set]

Onlangs heb ik mijn schema aangepast, maar delts+benen bevalt mij toch een stuk beter! Even zien hoe ik dit opnieuw kan aanpassen.

Evening Workout
dinsdag 23 aug. 2022, 19:17

legpress 45 graden
Set 1: 195 kg × 10
Set 2: 195 kg × 10
Set 3: 235 kg × 10
Set 4: 235 kg × 10 @ 9.0

Romanian Deadlift (Dumbbell)
Per 2
Set 1: 48 kg × 12
Set 2: 48 kg × 12
Set 3: 48 kg × 11 @ 9.0

Leg Extension (Machine)
Set 1: 96 kg × 10
Set 2: 96 kg × 10
Set 3: 96 kg × 12 @ 10.0
Set 4: 75 kg × 7 @ 10.0 [Drop Set]

Bicep Curl (Dumbbell) Per 2
Set 1: 24 kg × 20 @ 8.5
Set 2: 24 kg × 20
Set 3: 24 kg × 18 @ 10.0

Triceps Pushdown (Cable - Straight Bar)
Vbar
Set 1: 10 kg × 15
Set 2: 10 kg × 14
Set 3: 10 kg × 14
Set 4: 10 kg × 14 @ 10.0
Set 5: 6 kg × 10 @ 10.0 [Drop Set]

Bicep Curl (Cable)
Set 1: 35 kg × 14
Set 2: 35 kg × 14
Set 3: 35 kg × 14 @ 10.0
Set 4: 25 kg × 5 @ 10.0 [Drop Set]

--

Curten gaat verder goed! Gisteren ruim over de 1000 calorieën extra verbrand. Dagen ervoor tussen de 500-700. Honger is goed te doen verder (de meeste calorieën plan ik toch in de avond). Ik merk wel dat ik overdag wat minder energie heb daardoor, maar het is wat het is:p.

Zal nog wel even duren voor ik weer echt "droog" ben, maar ik kijk er wel naar uit😎

Aankomende dagen post ik ergens even een shape-update

Ja het is zeker geen exacte wetenschap, maar wel fijn om een beetje bij te houden. Het helpt mij wel om toch nog extra te wandelen (of te fietsen). Het frustreert alleen nu wel dat hij juist tijdens KT de hartslag niet altijd goed meet. Welk horloge heb jij? Die ik heb kan wel tegen water (dat droogdeppen zal dan ook wel geen impact hebben gok ik:p).
Ik heb en apple watch. met de juiste apps perfect voor mij.

Enige moment dat het wel eens lastig is, is met deadlifts, dan willen mijn straps als ik die gebruik nog wel eens het contact verbreken van het horloge met mijn huid. Maar that's it. En mijn hele trainignsschema staart ook in die watch, dus heerlijk zonder nadenken dat ding volgen.

Overigens helpt het mij ook net even dat beetje meer te bewegen los van de gym of hardlopen of fietsen ofzo. Ik ben trouwen sook aan het cutten. Valt vooral met cardio wel echt tegen... hardlopen echt als een dweil :laugh:. Net als jij plan ik mijn kcals in de avond, overdag eet ik weinig en stel de kcals uit. Zodat ik in de avond op zich aardig kan trainen.

Ik heb en apple watch. met de juiste apps perfect voor mij.

Enige moment dat het wel eens lastig is, is met deadlifts, dan willen mijn straps als ik die gebruik nog wel eens het contact verbreken van het horloge met mijn huid. Maar that's it. En mijn hele trainignsschema staart ook in die watch, dus heerlijk zonder nadenken dat ding volgen.

Overigens helpt het mij ook net even dat beetje meer te bewegen los van de gym of hardlopen of fietsen ofzo. Ik ben trouwen sook aan het cutten. Valt vooral met cardio wel echt tegen... hardlopen echt als een dweil :laugh:. Net als jij plan ik mijn kcals in de avond, overdag eet ik weinig en stel de kcals uit. Zodat ik in de avond op zich aardig kan trainen.
Ja ideaal hé om in de avond meer te eten. 9/10 keer gaat het daar ook vaak fout bij mensen. Voor mij werkt dat in ieder geval perfect en inderdaad heb ik ook rondom de trainingen meer voeding binnen. Alleen in het weekend pas ik dat deels aan, dan train ik wel in de ochtend.

Ik ben er nog niet achter waarom hij kt zo slecht registreert. Misschien zit het tussen mijn oren en ben ik gewoon niet zo actief als ik denk🤣

Bij gebruik van een borstband moest ik deze juist vaak aan de binnenkant wat vochtig maken met spuug voordat ik ging trainen, om goed contact te maken met de huid. Eenmaal aan het sporten bleef het contact dan meestal wel goed door het zweten tijdens inspanning. Daarnaast moest ie uiteraard goed strak zitten om goed contact te maken met de huid, dus dat zal ook wel gelden voor een smartwatch? (heb ik geen ervaring mee)
Ze werken heel anders, hè? De borstband werkt electrisch, die moet goed strak zitten, werkt slechter met een droge schone huid en wordt gestoord door oa borsthaar. De polsband werkt met licht en ziet meer of minder groen licht (het complementair van rood bloed) terugkomen als de bloedvaten kloppen door de hartslag. Beetje vocht stoort daar niet, maar ook die moet goed aansluiten, moet zitten op die plek waar de huid het dunst is en de bloedvaten het meest oppelvlakkig liggen en wordt gestoord door rammelen (fietsstuur) of polsbewegingen waarbij ruimte ontstaat achter het horloge.

Leuk artikel van Runners world, meeste merken hebben dus minder dan 10% afwijking. Valt me mee, want het zijn toch een soort speelgoed gadgets.

Terug
Naar boven