AndroidHealthClinic

SteenSteen's krachtlog

ja daarom ook voor compeitie weer specifiek lowbar doen. Maar een squat is een squat

Highbar en lowbar zijn termen van internet kampioenen!!

Nee, een squat is geen squat. Je moet gewoon constant blijven trainen op de lift die je in je competities gaat gebruiken, omdat een andere uitvoering andere spiergroepen kan aanspreken dan degenen die je nodig hebt voor je competitielift (je wil dat de spieren die je nodig hebt voor de uitvoering van je wedstrijd lifts zich het best ontwikkelen omdat ze direct het meest nuttig zijn en dat doe je dus vooral door volume te draaien op die specifieke uitvoering). Daar komt nog eens bij dat adaptatie aan de specifieke beweging gewoon enorm belangrijk is. Je moet regelmatig gewoon zo specifiek mogelijk trainen om die beweging je lichaam zo goed mogelijk aan te leren en er zit gewoon een duidelijk verschil tussen de uitvoering van lowbar en highbar wat betreft bijvoorbeeld knee travel.

Ik ben dan niet een powerliftert, maar moet zeggen dat m'n onderrug wel echt altijd gefrituurd was. Nu ik highbar doe niet meer. Maar dat kan ook komen doordat ik best ver voorover klapte. Overigens als m'n goal was om een dikke squat in een meet neer te zetten, zou ik ook gaan trainen op die squat.

ik zou gewoon legpressen

Highbar en lowbar zijn termen van internet kampioenen!!

Nee, een squat is geen squat. Je moet gewoon constant blijven trainen op de lift die je in je competities gaat gebruiken, omdat een andere uitvoering andere spiergroepen kan aanspreken dan degenen die je nodig hebt voor je competitielift (je wil dat de spieren die je nodig hebt voor de uitvoering van je wedstrijd lifts zich het best ontwikkelen omdat ze direct het meest nuttig zijn en dat doe je dus vooral door volume te draaien op die specifieke uitvoering). Daar komt nog eens bij dat adaptatie aan de specifieke beweging gewoon enorm belangrijk is. Je moet regelmatig gewoon zo specifiek mogelijk trainen om die beweging je lichaam zo goed mogelijk aan te leren en er zit gewoon een duidelijk verschil tussen de uitvoering van lowbar en highbar wat betreft bijvoorbeeld knee travel.

welke spiergroepen zijn er die je met high bar squatten en deadliften niet traint maar die je wel bij low bar gebruikt?

Ik vind zelf de overstap maken van high bar naar low bar squat erg makkelijk (andersom stuk minder) en als je daar optijd voor je competitie mee begint zie ik geen reden waarom dat niet zou kunnen.

Als Jan zelf aangeeft wat de voordelen voor hem zijn van het high bar squatten wat is daar dan mis mee

welke spiergroepen zijn er die je met high bar squatten en deadliften niet traint maar die je wel bij low bar gebruikt?

Ik vind zelf de overstap maken van high bar naar low bar squat erg makkelijk (andersom stuk minder) en als je daar optijd voor je competitie mee begint zie ik geen reden waarom dat niet zou kunnen.

Als Jan zelf aangeeft wat de voordelen voor hem zijn van het high bar squatten wat is daar dan mis mee

Dat hij dus ook de competitie lift moet blijven trainen voor betere resultaten. Dat probeer ik nou al 5 posts aan te geven.

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.169
Ayyy laten we even een opsomming maken

Voordelen highbar
  • Minder belasting onderrug
  • Meer volume erop kunnen draaien (door punt hierboven)
  • (discutabel) Completer geheel

Voordelen lowbar
  • Meer spieren gebruiken
  • Meer gewicht verplaatsen (mede door bovenstaande)
  • Competitielift

Mja mja

Meer volume vs meer gewicht zou dus het grote twistpunt zijn, competitie zou pas volgend jaar juni zijn

hangt ook helemaal er vanaf hoe je de bar beet kan hebben, zijn veel mensen die als ze veel low-bar gaan squatten meteen last van schouders en/of ellebogen krijgen. dat zou ik het niet aanraden.

Doe het gewoon om en om. Ga de ene training highbar doen en de tweede training lowbar enzovoorts. Als je dat qua belasting op je rug aankan zit je toch gewoon goed?

Lees alsjeblieft ook niet over mijn adaptatie argument heen, Jan. Zeer belangrijk voor powerlifting en onderschat dit niet.

• #3.173
hangt ook helemaal er vanaf hoe je de bar beet kan hebben, zijn veel mensen die als ze veel low-bar gaan squatten meteen last van schouders en/of ellebogen krijgen. dat zou ik het niet aanraden.
Nooit last van gehad, wel heupen die redelijk snel afsterven helaas

Nu al even geen last van gehad tho

Doe het gewoon om en om. Ga de ene training highbar doen en de tweede training lowbar enzovoorts. Als je dat qua belasting op je rug aankan zit je toch gewoon goed?

Lees alsjeblieft ook niet over mijn adaptatie argument heen, Jan. Zeer belangrijk voor powerlifting en onderschat dit niet.
Bedankt voor de input, tijdens de training maar eens knutselen met t schema

denk inderdaad dat lowbar het verschil in belasting gaat maken, en niet je combi powerlifting, mma, bjj, strongman en rugby
:roflol: goede schoten

• #3.174
Hallo vrienden

Squat
20x10
60x8 lowbar, voelde apart
100x3
125x3x8 belt
Lekker uurtje skwotten, voelde wel prima aan. Volgende week met 5kg ophogen kan wel denk ik

Bench
20x10
40x5
50x5
60x1
65x3x8 wraps
Solide reps. Volgende week rustig met 2.5kg ophogen

Pullups
5xbw
4x5xbw+5kg
Rustig naar de 8 reps per set opbouwen en dan weer met 2kg ophogen

Side raises
Tricep pushdowns

• #3.175
Kut geslapen allemaal brandblaren op mn buik alles kut hoe gaat het met jullie gr jan

Squat
20x10
60x5
80x5
100x5 belt
120x3
130
140 easy
150 rpe6 ofzo
160 rpe9.5
100x6x2 beltless
Weer een beetje wennen aan zwaardere gewichten, komop CNS lets get big

OHP
20x10
30x5
40x5
45x8x4
Best pittig

Seated row
Incline DB bench
Side raises, shrugs
Curls, rear delt raises
Tricep pushdown

Gewicht 86kg

gaat goet thanks for asking

• #3.177
Hey

Beltless Deadlift
60x5
90x5
120x6x3
Quads deden teveel pijn, kon geen belt omdoen vanwege brandblaren. Schrale tijden

Bench
20x10
40x5
50x5
60x1
65x4x8
Elke set een repje meer dan de vorige keer. Ging erg soepel

Pullups
5x6xbw+5kg
Volgende week weer een repje meer

20 minuten fietsen
Hartslag 130-140, 10.5km

• #3.178
Bout dit, kind verzopen in het kanaal naast m'n gym

Beltless paused squat
20x10
60x5
90x5
110x5
120x3x5
Halverwege af moeten kappen omdat er dus wat mensen voor mn neus ineens het water indoken, toen er ook heen gerend. Kind is uit het water gehaald, na ruim halfuur reanimeren met de ambulance afgevoerd. Stond al in mn onderbroek om erin te gaan, maar toen werd het kind gevonden. Kon daar verder niks meer betekenen en de hulpdiensten waren al ter plekke, dus maar gewoon terug naar de gym gegaan en mn setjes afgemaakt.

Bench
20x10
40x6
50x6
60x8x6
Harde sets, toch nogal boute motivatie dit

Pullups
3x8xbw
Priem

Mja mja

• #3.179
20 minuten rustig fietsen
hartslag 145, 11km

• #3.180
Hallo insomnia speaking hier is jans training

(Eer)gister hardlopings

Vanavond UB pomperino

Ohp
...
40x10x5
Volume it piss

DB row
28x10x5

Incline DB press
18x12x4
Schouders gestorven sick pump very ader echt homo gewicht waarom lift ik nog seppuku

Hammer grip pullups
4x7xbw
Weinig rust very ez

Monstersupersetwow
flyes masjien
Rear delt masjien
Shrugs
Side delts

Toen van de gore pomp de gym uitgegleden

Gewicht 87

Morgen weekje Portugal met vrienden en daarna introductieweek Utrecht doei (implicerende dat ik gains heb) gains

Gr

Terug
Naar boven