AndroidHealthClinic

Age is just a number

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.623
Ben je boos, @Schwarzeneggertje?

1693737592992.png

Is het wel handig om nu weer cardio op te pakken? Ik snap dat het gezondheidsvoordelen heeft etc., maar je hebt erg veel moeite om aan te komen. Ik heb goede hoop dat je nu, met wat aanpassingen in je voedingspatroon, daar een weg in kan vinden en dan maak je het jezelf meteen weer moeilijk door je verbruik verder omhoog te schroeven. Dat zal je weer moeten compenseren met nog meer eten.

Is het geen idee om eerst eens 8-10 weken rustig aan te bouwen om dat een succesverhaal te maken en dan pas cardio te introduceren?

Laatst bewerkt:
Absoluut niet, wilde alleen mijn kritiek op je nieuwe plannen uiten. Tenminste, als je echt gespierder wil worden. Als je alleen maar leuk bezig wil zijn moet je vooral weer wat duursport gaan doen, ik vind zelf duursport eigenlijk (ook?) fijner dan krachtsport. Maar duursport stimuleert de vascularisatie van je spieren en de ontwikkeling van mitichondria, terwijl krachtsport hypertrofie stimuleert. Ik herinner me dat Sven Kramer niet eens training voor de 1500m en training voor de 5 en 10k kon combineren, dat "beet elkaar". Zijn concurrent Shani Davis had dat juist andersom. Shani is toen zelfs met de klassieke vierkamp gestopt en heeft zich op sprinten toegelegd.

Laatst bewerkt:
Interessante gedachte. Mensen doen van nature graag waar ze goed in zijn, dus dat zou inderdaad een valkuil kunnen zijn.
Mensen doen wat ze gemakkelijk af gaat.
Daar moet je stijl tegenin om je lichaam te dwingen zich aan te passen.
Waarom niet een half jaar spenderen aan, 5x5 of zoiets. Ooit geprobeerd?

Van een paar keer per week een half uurtje tot een uurtje op rustig tempo cardio verwacht ik niet dat het enorm zou bijten? Het is alleen wel even kijken wanneer je je benen traint tov je lange duurloop.

Hardlopen in het algemeen, en wellicht met slechte knieën in het bijzonder, is niet de meest ideale cardio om te combineren met krachttraining. Liever doe je iets met minder of geen impact.

Aan de andere kant is regelmatig buiten bewegen heel heilzaam voor lichaam en geest, maar dat kunnen ook wandelingen zijn. Die zou je zwaarder kunnen maken met een rugzak of gewichtsvest.

Wel vraag ik me af of je onderbewust je eigen poging tot bulk aan het torpederen bent door nu meer cardio te gaan toevoegen? Je hebt al moeite met meer eten en dan ga je nu je verbruik omhoog gooien. Wel maakt sporten hongerig en zou je gretig het risico op overcompensatie kunnen opzoeken.

• #2.630
Ik begrijp de zorgen en zal ze meenemen. Overigens is het zeker niet de bedoeling dat m'n 'calories out' omhoog gaan. Ik wandel al bijna dagelijks. Die stukjes hardlopen zijn dus eerder een 'vervanging van' dan een 'toevoeging aan'. En mocht eens per drie dagen een stukje hardlopen niet goed te combineren zijn met krachttraining, dan stop ik er zeker mee. Aankomen in spiermassa / gewicht blijft mijn hoofddoel de komende ± 8 maanden. En wat @Mentat zegt, in de buitenlucht zijn vind ik heerlijk en dat is ook wat waard. Dat mis ik zeker in dat hele sportschoolgebeuren.

‘cardio’ in de buitenlucht is ook goed voor je mentale gezondheid. Het aankomen probleem is makkelijk te verhelpen door meer te eten.

A
Van een paar keer per week een half uurtje tot een uurtje op rustig tempo cardio verwacht ik niet dat het enorm zou bijten? Het is alleen wel even kijken wanneer je je benen traint tov je lange duurloop.

Hardlopen in het algemeen, en wellicht met slechte knieën in het bijzonder, is niet de meest ideale cardio om te combineren met krachttraining. Liever doe je iets met minder of geen impact.

Aan de andere kant is regelmatig buiten bewegen heel heilzaam voor lichaam en geest, maar dat kunnen ook wandelingen zijn. Die zou je zwaarder kunnen maken met een rugzak of gewichtsvest.

Wel vraag ik me af of je onderbewust je eigen poging tot bulk aan het torpederen bent door nu meer cardio te gaan toevoegen? Je hebt al moeite met meer eten en dan ga je nu je verbruik omhoog gooien. Wel maakt sporten hongerig en zou je gretig het risico op overcompensatie kunnen opzoeken.
2 fundamenteel verschillende energiesystemen trainen is ALTIJD suboptimaal. Dit gaat zwaarder tellen als het gewenste effect aan de moeilijk bereikbare kant ligt.

Mike Mentzer die erg rationeel dacht (hij dacht graag volgens de principes van het Objectivisme van Ayn Rand) had daar een extreme visie over.

Laat die man lekker een paar kilometer per week hardlopen als ie dat leuk vindt en zich er beter bij voelt, al dat overdreven getheoretiseer altijd.

Laat die man lekker een paar kilometer per week hardlopen als ie dat leuk vindt en zich er beter bij voelt, al dat overdreven getheoretiseer altijd.
Ten eerste heeft hij al jaren de grootste moeite om zwaarder te worden en ten tweede geeft hij aan zwakke knieën te hebben en daardoor de laatste keer al vrij snel gestopt is met hardlopen. Dan is het toch niet vreemd dat mensen er wat op te zeggen hebben?

Nee maar als je mike mentzer en ayn rand erbij gaat halen wanneer een 50+er zegt zich er prettig bij te voelen om af en toe wat te gaan hardlopen naast zijn hobbymatige krachttraining een paar keer per week ben je lichtelijk van de praktijk losgezongen denk ik. Vandaar 'overdreven theoretiseren'.

Nee maar als je mike mentzer en ayn rand erbij gaat halen wanneer een 50+er zegt zich er prettig bij te voelen om af en toe wat te gaan hardlopen naast zijn hobbymatige krachttraining een paar keer per week ben je lichtelijk van de praktijk losgezongen denk ik. Vandaar 'overdreven theoretiseren'.
Hij wil een basisconditie gaan bouwen om 10km te kunnen rennen. Dat combineert lekker met de langdurige maar mislukte pogingen tot bodybuilding.

Ik begrijp de zorgen en zal ze meenemen. Overigens is het zeker niet de bedoeling dat m'n 'calories out' omhoog gaan. Ik wandel al bijna dagelijks. Die stukjes hardlopen zijn dus eerder een 'vervanging van' dan een 'toevoeging aan'. En mocht eens per drie dagen een stukje hardlopen niet goed te combineren zijn met krachttraining, dan stop ik er zeker mee. Aankomen in spiermassa / gewicht blijft mijn hoofddoel de komende ± 8 maanden. En wat @Mentat zegt, in de buitenlucht zijn vind ik heerlijk en dat is ook wat waard. Dat mis ik zeker in dat hele sportschoolgebeuren.
Hopelijk lees je vandaag dit bovenstaande eigen bericht nog eens.
Spiermassa blijft het hoofddoel.
Eerst maar eens uitvogelen hoe je dat voor elkaar krijgt. Tip, niet met lopen.

• #2.638
Vanavond voor het eerst in 2 weken met lichte tegenzin en een volle maag door zitten bikkelen om m'n targets te halen. Verder lijkt m'n spijsvertering nog wat te moeten wennen aan de volle melkproducten. Ik zal jullie de details besparen. Maar niet zeuren, we doen dit voor een goed doel.

• #2.639
Het gaat nog niet naar wens met aankomen. Had dinsdag graag m'n weekgemiddelde weer willen delen, maar was erg teleurgesteld over m'n 0,2 kg erbij na twee weken. Gevoelsmatig eet ik echt meer als ik voel hoe vol ik zit door de dag heen. Waarschijnlijk moet ik toch radicalere veranderingen maken qua voedingskeuze. De switch van magere naar volle melkproducten lijkt slechts een druppel op de gloeiende plaat te zijn.

Op gevoel eten werkt ook niet voor “hardgainers,” dat zal elke ex-skinny persoon ook kunnen bevestigen.

Terug
Naar boven