Fitness Seller

Age is just a number

Ben gestopt omdat mijn COPD erger werd.
Is dat van roken? Kan het ook nog niet voledig laten, maar eerste sigaret vd dag is altijd NA de training. Rook er 5 a 10 per dag. Gemiddeld 3 rookvrije dagen per week. Ga proberen terug gewoon 1 joint te roken s avonds en voor de rest niks. Daar heb je ten minste nog wat aan. Ben wel volledig gestopt met drugs en alcohol. Nou ja drink me 2-tal keer per jaar lazarus maar dat is voldoende voor de rest niks.

Is dat van roken? Kan het ook nog niet voledig laten, maar eerste sigaret vd dag is altijd NA de training. Rook er 5 a 10 per dag. Gemiddeld 3 rookvrije dagen per week. Ga proberen terug gewoon 1 joint te roken s avonds en voor de rest niks. Daar heb je ten minste nog wat aan. Ben wel volledig gestopt met drugs en alcohol. Nou ja drink me 2-tal keer per jaar lazarus maar dat is voldoende voor de rest niks.
Ik heb natuurlijk nooit gerookt - en tot mijn 35ste ook nooit alcohol gedronken. Ook nooit drugs gebruikt.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.825
De frustratie zit hier vrij hoog momenteel. Ik meende het hardlopen dit keer wel verstandig te hebben opgebouwd. Heb er inmiddels 9 trainingen opzitten. De laatste was vorige week woensdag. Sindsdien vinden mijn knieën het niet leuk meer. Ze voelen instabiel aan, zelf al tijdens het wandelen. Op 1 been staan en dan opspringen is momenteel te veel gevraagd voor de knieën. Overweeg nu tijdelijk op m'n loopdag de crosstrainer te pakken voor de conditie.

De frustratie zit hier vrij hoog momenteel. Ik meende het hardlopen dit keer wel verstandig te hebben opgebouwd. Heb er inmiddels 9 trainingen opzitten. De laatste was vorige week woensdag. Sindsdien vinden mijn knieën het niet leuk meer. Ze voelen instabiel aan, zelf al tijdens het wandelen. Op 1 been staan en dan opspringen is momenteel te veel gevraagd voor de knieën. Overweeg nu tijdelijk op m'n loopdag de crosstrainer te pakken voor de conditie.
Was dat niet te verwachten ?

• #2.827
Was dat niet te verwachten ?
Ik vind dat ik redelijkerwijs m'n best heb gedaan om overbelasting te voorkomen:
- Beginnersschema gepakt en volgens het boekje uitgevoerd.
- Hardloopschoenen aangeschaft na een loopanalyse bij een gerenommeerde hardloopwinkel (https://runx.nl/)
- 2x per week benen trainen in de sportschool
- Geen overwicht
- Verleden als duursporter

Dus ja, zeg het maar wat er mis is gegaan.

Laatst bewerkt:
Je knieën kunnen er ook gewoon op achteruit zijn gegaan (door de leeftijd o.a.) waardoor ze dat hardlopen niet meer zo leuk vinden (slijtage van het kraakbeen ed).

Ik vind dat ik redelijkerwijs m'n best heb gedaan om overbelasting te voorkomen:
- Beginnersschema gepakt en volgens het boekje uitgevoerd.
- Hardloopschoenen aangeschaft na een loopanalyse bij een gerenommeerde hardloopwinkel (https://runx.nl/)
- 2x per week benen trainen in de sportschool
- Geen overwicht
- Verleden als duursporter

Dus ja, zeg het maar wat er mis is gegaan.
Als je al mindere knieën hebt, kun je beter wandelen dan hardlopen, wat ik eerder al zei. Met hardlopen bonkt er constant gewicht op je knieën wat nu niet echt bevordelijk is. Met minder lichaamsgewicht is het minder erg dan met BW als ik heb, neemt niet weg dat het meer gevoeliger is dan wandellen.

• #2.830
Je knieën kunnen er ook gewoon op achteruit zijn gegaan (door de leeftijd o.a.) waardoor ze dat hardlopen niet meer zo leuk vinden (slijtage van het kraakbeen ed).
Dat zal het dan wel zijn, vrees ik. Kracht en stabiliteit rondom het kniegewricht kan het niet zijn, want tot bijna failure, full rom, unilateraal leg pressen of Bulgarian split squats, om maar wat te noemen, gaan me prima af.

Dat zal het dan wel zijn, vrees ik. Kracht en stabiliteit rondom het kniegewricht kan het niet zijn, want tot bijna failure, full rom, unilateraal leg pressen of Bulgarian split squats, om maar wat te noemen, gaan me prima af.
Mijn knieën zijn al kapot sinds m'n 15de. Met krachttraining heb ik ook zo goed als geen last, maar ik weet ook dat ik hardlopen niet moet gaan proberen.

Mijn knieën zijn al kapot sinds m'n 15de. Met krachttraining heb ik ook zo goed als geen last, maar ik weet ook dat ik hardlopen niet moet gaan proberen.
Idd. Het ene heeft met het andere niks te zien. Ga ik intensief aan het hardlopen krijg ik blessures aan de heup. Hou ik cardio bij wat crosstrainer en intensief gewichten verzetten... niks last. Is gewoon een andere belasting.
En de leeftijd speelt helaas ook mee.

• #2.833
Amai, da's heftig! Ik vind de gedachte op m'n 54e al te moeten besluiten definitief een streep te zetten onder het hardlopen al "a pill that's hard to swallow".

Zeer rustig opbouwen en dan zal het wel lukken:
Neem even 10 weken om terug te leren lopen:
Als ik er een tijd uitgelegen heb begin ik ook altijd zo terug. Wil toch niet direct zeggen dat je kraakbeen versleten is, gewoon ff rustig opbouwen, je bent 54.

Als je de Kathwalk nog maar kunt doen :eyebrow:

Misschien nog iets meer tijd nemen. En alleen bosgrond of gras als ondergrond.

Met last van knie of beide zou ik niet meer gaan hardlopen, maar nu even rust en gaan wandelen(lees stevig doorlopen) ergere klachten hebt je niks aan en wij kunnen niet zien wat je werkelijke klachten nu zijn.

• #2.840
Misschien nog iets meer tijd nemen. En alleen bosgrond of gras als ondergrond.
Ja. Ik ga het nog niet definitief opgeven. Zo ben ik niet! Bosgrond of gras heeft extra demping als voordeel, maar een oneffen ondergrond kan ook weer een risico zijn. Ik heb dus ook wel gelezen dat beginners juist wordt afgeraden (oneffen) bospaden en dergelijke op te zoeken en voor vlak asfalt te kiezen. Lastige afweging. Sowieso nog rustiger opbouwen dan ik nu deed.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven