AndroidHealthClinic

Age is just a number

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.502
Gisteren tijdens het hardlopen bouwde zich wat spanning op tussen de schouderbladen. En ja, ik weet dat je je schouders ontspannen moet houden en dat probeer ik ook. Oorzaak kan kan natuurlijk ook ergens anders liggen. Anyway, het voelt nu nog steeds niet helemaal lekker. Niks ernstigs, maar wel iets om in de gaten te houden.
Echt frustrerend dit. Ik ben de tel inmiddels kwijtgeraakt, maar bovenstaande was dus het begin van de volgende episode met rugpijn. Afgelopen maandag voor het laatst in de sportschool getraind, waarbij ik tijdens het opwarmsetje barbell OHP al direct voelde dat ik deze oefening beter niet kan doen. Het gekke is dat de pijn dus in de rug zit, maar die pijn zich uit tijdens OHP en in minder mate bench pressen. Pull-ups en dumbbell rows geen centje pijn.

Ik heb besloten nu een wat langere rustperiode in te lassen. Dus geen krachttraining of hardlopen.

Echt frustrerend dit. Ik ben de tel inmiddels kwijtgeraakt, maar bovenstaande was dus het begin van de volgende episode met rugpijn. Afgelopen maandag voor het laatst in de sportschool getraind, waarbij ik tijdens het opwarmsetje barbell OHP al direct voelde dat ik deze oefening beter niet kan doen. Het gekke is dat de pijn dus in de rug zit, maar die pijn zich uit tijdens OHP en in minder mate bench pressen. Pull-ups en dumbbell rows geen centje pijn.

Ik heb besloten nu een wat langere rustperiode in te lassen. Dus geen krachttraining of hardlopen.
Én goed blijven eten. misschien kom je dan wat aan

• #3.504
Én goed blijven eten. misschien kom je dan wat aan
Een gymbro waar ik regelmatig een praatje mee maak, raadde me glucosamine aan. Hij dacht ook dat de combinatie van ultra lean zijn en hard trainen (beide zijn zijn observaties) me blessuregevoeliger maakt.

Een gymbro waar ik regelmatig een praatje mee maak, raadde me glucosamine aan. Hij dacht ook dat de combinatie van ultra lean zijn en hard trainen (beide zijn zijn observaties) me blessuregevoeliger maakt.
Als je Gluco/Chron pakt, zou ik ook MSM pakken. Dit is sowieso wel aan te raden op onze leeftijd.
ik gebruik deze => https://www.bulk.com/nl/products/glucosamine-en-chondroitine-tabletten-700mg/BPB-GCHO-0000
én https://bono.nl/now-foods-msm-1500mg-tabletten

Ik denk dat dat wel kan uitmaken.

Ik vermoed ook dat je wellicht te weinig werk doet om je rug bulletproof te krijgen. helemaal niet sporten is meestal niet meer het recept voor herstel. Het is nu toch vaak - slim sporten en de juiste oefeningen doen. Veel blessures zijn gebaat bij de juiste aanpak. Ik zou als ik jou was naar de fysio gaan en kijken welke spieren en spiergroepen je moet aanpakken.

Weet ook dat hardlopen behoorlijk belastend is voor je core en dus ook rug. Een goed deel van je beweging is rug en buikspieren. Dus overleg eens met een fysio of springen, stretchen, mobilitywork jou kunnen helpen. Maar wellicht ook specifieke oefeningen voor rug en bilspieren. Veel rugpijn lijkt uit gebrek aan krachtige bilspieren te komen. En omdat je zo lean bent heb je wellicht wat behoefte aan een wat dikkere reet voor al dat hardlopen ;). In sommige gevallen is je rug veel intensiever trainen met deadlifts juist het recept (maar dan dus wel met wat begeleiding en clearance van de juiste arts/fysio)

Ikzelf ben van niets doen iig nooit beter geworden, alleen toen ik iets gebroken had. maar zou je niet aanraden er helemaal doorheen te lopen.

oa back-ext kun je wel doen, of zit het in die regio ?
back ext en abs is belangrijk voor sterke core

Zou mountainbiken wat voor je zijn? Ontspannen zithouding, veel interval met voortdurende afwisseling tussen rouleren en aanzetten, je gebrek aan pure kracht gecompenseerd door je lage lichaamsgewicht?

• #3.509
oa back-ext kun je wel doen, of zit het in die regio ?
back ext en abs is belangrijk voor sterke core
Zondag was leg + core day. Alle core oefeningen:
  • back extension machine
  • ab crunch machine
  • rotary torso (obliques)
Gingen allemaal prima en pijnloos. En dat was dus daags na het hardlopen, waarbij ik dat ongemakkelijke gevoel tussen de schouderbladen voor het eerst voelde. Het zit dus wat hoger in de rug. Tussen onderkant schouderbladen ongeveer.

zou ik met DB row en pull up effe wachten

Zondag was leg + core day. Alle core oefeningen:
  • back extension machine
  • ab crunch machine
  • rotary torso (obliques)
Gingen allemaal prima en pijnloos. En dat was dus daags na het hardlopen, waarbij ik dat ongemakkelijke gevoel tussen de schouderbladen voor het eerst voelde. Het zit dus wat hoger in de rug. Tussen onderkant schouderbladen ongeveer.
Is het een spier of een zenuw die beklemt zit?
Wat zegt de fysio ?

• #3.512
Je bent zo zelf 55,- per keer kwijt

Ik heb nog geen fysio gezien. Ik ben ook niet aanvullend verzekerd voor fysiotherapie en ben dus enigszins terughoudend daarin en kijk het eerst even aan.
Dat is waar ik zou beginnen. Geen aanvullende, dan houdt je er toch rekening mee dat je zelf moet betalen. Fysio heeft iig meer verstand van het bewegingsapparaat dan huisarts.

• #3.515
Dat is waar ik zou beginnen. Geen aanvullende, dan houdt je er toch rekening mee dat je zelf moet betalen. Fysio heeft iig meer verstand van het bewegingsapparaat dan huisarts.
Ik ga er vanuit dat het met rust weer overgaat. Alle voorgaande rugpijnen zijn, met een aangepaste training, ook weer overgegaan zonder dat er een fysio/huisarts aan te pas kwam,

Idd, voor je een oud wijf bent is het wel over

Ik ga er vanuit dat het met rust weer overgaat. Alle voorgaande rugpijnen zijn, met een aangepaste training, ook weer overgegaan zonder dat er een fysio/huisarts aan te pas kwam,
Mijn fysio heeft nog nooit rust voorgeschreven en soms ben ik na 2dgn klachten vrij, maar kost geen hele week.

Ik zou er wel een keer naar laten kijken, je hebt veel te vaak blessures. ook eens in de zoveel tijd een goede massage kan ik je aanraden. (doet mijn fysio)

• #3.520
En hoelang bleef het gemiddeld weg?
Ik heb de afgelopen tijd meerdere malen met rugpijn getobd, maar de locatie is steeds weer anders. Het is dus niet zo dat dezelfde blessure steeds weer terugkomt, maar de rug is wel de gemene deler.

Terug
Naar boven