MuscleMeat

Age is just a number

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.521
Mijn fysio heeft nog nooit rust voorgeschreven
Ik neem ook geen complete rust. Blijf wel in beweging door te fietsen en te wandelen, maar hardlopen en krachttraining dus even niet, ook omdat de oorzaak / het ontstaan van deze blessure nogal vaag is.

Ik heb de afgelopen tijd meerdere malen met rugpijn getobd, maar de locatie is steeds weer anders. Het is dus niet zo dat dezelfde blessure steeds weer terugkomt, maar de rug is wel de gemene deler.
En dat herhalende karakter is een prima signaal dat je misschien toch eens een fysio/huisarts moet laten kijken.

• #3.523
En dat herhalende karakter is een prima signaal dat je misschien toch eens een fysio/huisarts moet laten kijken.
100% eens. Ik heb er nog eens goed over nagedacht en ik denk dat ik eerst maar eens een dieper liggende oorzaak wil uitsluiten via reumatologie. Ik heb namelijk >10 jaar geleden al de diagnose 'artritis psoriatica' gekregen. Dat is een vorm van ontstekingsreuma die gewrichtsontstekingen kan veroorzaken. En nu lees ik dus dit:

De ontsteking kan ook onder in je rug zitten, in je bekken, of op de plek waar je ribben aan je borstkas vastzitten.

Toen ook ontdekt door krachttraining?

• #3.525
Toen ook ontdekt door krachttraining?
Nee, tijdens het wielrennen ontdekt. Ik meen in 2011. Een van de knieën was gezwollen en zat vol met vocht, maar was niet pijnlijk. Eerst ibuprofen, toen diclofenac, en toen dat ook niet hielp doorverwezen naar reumatologie.

Sindsdien wordt alles onderdrukt met methotrexaat. Wel heb ik nog twee maal een cortisoneninjectie gehad in die knie omdat het ondanks die medicatie toch nog terugkwam.

Laatst bewerkt:
Wie zegt dat je dat nu nog hebt, na 13-14j. laat dan bloedonderzoek doen, oa je bezinking

En je komt er nu pas op, met al je klachten telkens weer

• #3.529
En je komt er nu pas op, met al je klachten telkens weer
Ik meende dat de ruggengraat en aanhechting van de ribben geen gewrichten waren. Vandaar dat ik die link nooit heb gelegd. Wordt ook nooit op gecheckt. Wel op vinger-, pols-, elleboog-, schouder-, heup-, knie-, enkel- en tenengewrichten.

Nee, tijdens het wielrennen ontdekt. Ik meen in 2011. Een van de knieën was gezwollen en zat vol met vocht, maar was niet pijnlijk. Eerst ibuprofen, toen diclofenac, en toen dat ook niet hielp doorverwezen naar reumatologie.

Sindsdien wordt alles onderdrukt met methotrexaat. Wel heb ik nog twee maal een cortisoneninjectie gehad in die knie omdat het ondanks die medicatie toch nog terugkwam.
Mede door wielrennen ontdek ik nog steeds nieuwe ziektebeelden. Paar dagen geleden een TGA na even een tempootje langs het A'dam-Rijnkanaal...

Oa Colageen poeder en de eerder aangegeven supps kunnen ondersteunen. En iets wat je al vaker hebt gehoord, meer eten. Wat ik ook bij kid van 17j schreef, je hebt goede en voldoende voeding nodig voor herstel.

• #3.532
Na vier dagen geen sportschool, maar vooral blijven bewegen (wandelen en fietsen, vooral dat laatste heeft het herstel wel goed gedaan, vermoed ik) vandaag toch even naar de sportschool voor een full body workout om af te tasten wat wel en niet gaat. Tot m'n verbazing gingen alle oefeningen dikke prima! Meeste oefeningen op reserve gedaan. Op enkele oefeningen toch weer teruggegaan naar machines voor meer controle/veiligheid. Ondanks het mooie weer buiten was het toch drukker dan normaal, waarschijnlijk omdat ze morgen (1e pinksterdag) gesloten zijn.

oefeningsets x repsgewicht
lower bodybarbell RDL3x1165 kg
lower bodyleg press, unilateral3x1075 lb
lower bodydumbbell walking lunge3x1010 kg
lower bodylying leg curl, unilateral3x1235 lb
lower bodystanding calf raise, unilateral3x1510 kg
coremachine back extension3x15170 lb
coremachine ab crunch3x15102½ lb
corerotary torso (obliques)3x1540 lb
upper bodymachine seated chest press12,12,1120 kg
upper bodymachine chest sup. row, unilateral3x1040 kg
upper bodymachine shoulder press10,8,1015 kg
upper bodypull-up11,11,10BW

Mooi dat het goed ging. Wel vervelend dat geklooi met je rug.
Hoe ga je er nu achterkomen wat je moet doen of juist laten om je rug goed te houden?
Dat bg morgen dicht is gooit mijn programma in de war.

• #3.534
Mooi dat het goed ging. Wel vervelend dat geklooi met je rug.
Hoe ga je er nu achterkomen wat je moet doen of juist laten om je rug goed te houden?
Goeie vraag. Ik twijfel tussen huisarts of rechtstreeks via reumatologie. Daar doen ze niet moeilijk om onderzoek te laten doen als je serieuze klachten hebt. Vorig jaar nog foto's laten maken van bekken, lumbale wervelkolom en SI-gewricht vanwege klachten, maar daar konden ze (gelukkig) niets vinden.

Mocht daar niets uitkomen dan wordt het fysiotherapie. Maar dan moet je maar net de juiste treffen. Ben niet op zoek naar iemand die zo snel mogelijk de pijn weg krijgt, maar iemand die ook verder kijkt naar de mogelijke oorzaken en hoe ik daar mijn training op aan kan passen.

Een 'easy fix' is er sowieso niet. Alleen al omdat de pijn steeds weer ergens anders zit.

Dat bg morgen dicht is gooit mijn programma in de war.
Zo fanatiek? Dit wist je maanden van tevoren al, dus dan kun je je schema daar toch op aanpassen?

Reden: fysio toegevoegd
Laatst bewerkt:
Ik kijk geen maanden vooruit. De training van eergisteren en het herstel bepaald mijn volgende training. Als het nodig is neem ik een extra rustdag. Al heel lang blessure vrij. Vind dit veel prettiger dan een ast schema op vaste weekdagen. Ivm weekend ook werken bevalt dit prima.
Nu bezoek aan moeders omgewisseld met training van morgen.

• #3.537
Ben benieuwd hoe lang ik het gewicht nog kan ophogen met dumbbell walking lunges. Vandaag 6 sets van 20 stappen (elk been 10) met twee dumbbells van 14 kg. Het kost in ieder geval veel energie; heb nu echt al tijd nodig om op adem te komen na elke set. In die zin nu al zwaarder dan leg press of RDL.

Ben begonnen met 2 dumbbells van 5 kg en van daaruit steeds gewicht opgehoogd elke training;
5 → 6 → 7 → 8 → 9 → 10 → 12 → 14

Laatst bewerkt:
  • #3.538
Uiteraard houd ik me netjes aan alle aanwijzingen van meneer Mike:

• #3.539
Verplichte kost voor alle 40-plussers:

Ik heb hier voor mezelf wel een aantal dingen uitgehaald. De belangrijkste is wel om deloads in te plannen (punt 7), ook al voel je je goed, gaat het lekker, en denk je ze niet nodig te hebben: toch doen! Mezelf kennende gaat het nog lastig worden om dit ook daadwerkelijk te doen, maar ik ga het proberen.

Dat ga je wel leren waarderen. In een rustige week, hou ik mij ook minder aan het programma en doe ik andere oefeningen, beetje experimenteren.

Voelt hetzelfde als begin van een cut, dat je niet meer hoeft te proppen, en een beetje normaal kunt doen.
Verder lijkt elke video na x jaar volgen meer van hetzelfde.

Terug
Naar boven