Fitness Seller

Age is just a number

1726512540327.png

Doel is nog steeds 1 kg per maand aan te komen.
Je kent je lichaam inmiddels goed genoeg om te weten wat je moet doet, en te weten dat dat voor jou een mentale strijd is. Wat maakt dat je dat (hetgeen wat jou altijd zo zwaar valt) er nu wel voor over hebt? 😊

Ik vraag het, omdat het voor jezelf misschien fijn is om daar op terug te vallen wanneer het lastig wordt.

Mentaal tegen jezelf ingaan is t meest lastige wat er is. Ik hoop dat het je lukt om dit door te pakken. Stap voor stap. Je weet waar het inzit. Ergens denk ik ook zeker dat je t kan.
Dus ga ervoor. Jouw manier!
Je bent gezond en ziet er goed uit voor je leeftijd. Vergeet dat niet.

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.584
Je kent je lichaam inmiddels goed genoeg om te weten wat je moet doet, en te weten dat dat voor jou een mentale strijd is. Wat maakt dat je dat (hetgeen wat jou altijd zo zwaar valt) er nu wel voor over hebt? 😊
Het gaat me de laatste weken vrij makkelijk af om 4000 KCal/dag weg te werken. Het tracken gaat ook vloeiend. Er is dus nu geen enkele reden om er mee te stoppen.

Wat me vandaag nog extra motiveerde, was dat ik een beetje schrok van hoe kurkdroog ik nog steeds ben toen ik mezelf in de gym in de spiegel zag tijdens het doen van triceps overhead extensions in t-shirt en korte broek met alle spiertjes aangespannen.

• #3.585
Even iets meer over mijn huidige trainingsroutine. Standaard is dat:

dag 1: krachttraining: lower body + core
dag 2: krachttraining: upper body
dag 3: cardio

Op dag 4 begin ik dan weer aan het volgende blok van drie dagen. Waar nodig las ik op gevoel een rustdag in. De laatste weken voel ik me zeer energiek en herstel ik goed, dus dat betekent elke dag een training. Het hardlopen gaat nog steeds (figuurlijk) met vallen en opstaan. Blijkbaar ben ik daarin erg blessuregevoelig. Ik ben nu tijdens het hardlopen zeer alert op pijntjes en stop, ook tijdens het lopen, eerder dan ik vroeger wel deed.

Wat betreft krachttraining heb ik geen speciale aandachtspunten, dus ik probeer alle spiergroepen gebalanceerd te trainen:

lower body + core:
  • machine ab crunch
  • machine rotary torso (obliques)
  • machine back extension (lower back)
  • horiziontal leg press, unilateral
  • machine hip extension, unilateral (glutes)
  • seated leg curl
  • leg extension, unilateral
  • machine adduction
  • machine abduction
  • machine standing calf raise, unilateral
upper body:
  • machine seated chest press
  • machine seated chest supported row, unilateral
  • dumbbell seated shoulder press (rugleuning op 60 graden)
  • cable lat pulldown, pronated grip
  • dumbbell incline bench press (rugleuning op 30 graden)
  • cable lat prayer met stang
  • cable face pull met zo'n touw met twee knobbels aan de uiteinden
  • cable overhead triceps extension met zo'n touw met twee knobbels aan de uiteinden
  • cable lateral raise (medial delts)
  • machine preacher curl, unilateral
Hardlopen ben ik voor de zoveelste keer proberen op te bouwen. Vandaag een uur op de loopband op 10 km/u, met de laatste 6 minuten het tempo opgevoerd tot 11 km/u. Maximale hartslag in die laatste 6 minuten: 142. Voelt allemaal nog erg makkelijk, maar ik weet dat ik niet voorzichtig genoeg kan zijn met opbouwen. Hartslag gedurende de looptraining:

Clipboard01.jpg

• Like
Waarderingen: K82
After-contest-update

Gedurende de contestperiode ben ik in 3 maanden 1 kilo aangekomen, terwijl het doel 1 kilo per maand was. Geen daverend succes dus. Intake gedurende deze periode opgevoerd van 3400 naar 4100 KCal, maar dit was niet genoeg. Terugkijkend op deze periode is het waarschijnlijk fout gegaan bij de hoeveelheid beweging/cardio. En dan bedoel ik niet alleen de cardiotrainingen, maar ook wandelingen, verplaatsingen op de fiets, etc. De impact daarvan heb ik onderschat. Om dit te ondervangen houd ik nu al mijn bewegingen bij en probeer het aantal KCal's daarvan zo nauwkeurig mogelijk vast te leggen, en dit op weekbasis constant te houden. Schiet ik er toch overheen, dan moet mijn intake met dezelfde hoeveelheid omhoog. De afgelopen 2 weken is deze strategie aardig gelukt en er is al weer 0,6 kg bij in twee weken. Wat hopelijk ook een beetje meehelpt is dat de zomer nu voorbij is. Dat is toch een periode dat ik, bewust of bewust, meer in beweging ben.

Mijn doel intake pas ik wekelijks aan op basis van het gewichtsverloop in de laatste 4 weken. Ik heb dit volledig geautomatiseerd in een spreadsheet. Doel is nog steeds 1 kg per maand aan te komen. Het tracken van voeding heb ik inmiddels zo veel ervaring mee dat ik wel zeker weet dat dit 'on point' is.

Trainingsschema is ongewijzigd. In principe (lower-upper-cardio) repeat. Extra rustdag waar nodig (op gevoel).

Weekgemiddelde gewichtsverloop (week 1 is de laatste week voordat de contest begon):
Clipboard02.jpg
Mooi dat je zo bezig bent!

Hoe gaat het hier?

• #3.592
Intake afgelopen week: 4038 KCal (83 V, 156 E, 611 KH).
Gaat prima zo!

Week 1 = de week voordat de contest begon.
Week 19 = afgelopen week

Clipboard02.jpg

• Like
Waarderingen: Loca
  • #3.595
Daar istie weer, de wekelijkse update op maandagochtend.

Training afgelopen week:
2x upper body
2x lower body + core
1x hardlopen op loopband, 1 uur
1x wandelen, 20 km
1x crosstrainer 30 min. + hellinglopen op loopband 40 min.

1728281680777.png

1728281808421.png

Rustig aan dikke :thumb:
( hier ook nog maar net 2kg erbij sinds half augustus)
Merk je nu ook dat je meer kracht hebt ?

• #3.600
Merk je nu ook dat je meer kracht hebt ?
(Nog) niet of nauwelijks. Is ook moeilijk vast te stellen, want ik heb geen 'benchmark' oefeningen die ik ook al deed voordat de contest begon en dan ook nog eens met exact dezelfde uitvoering. Twee kilo erbij is natuurlijk ook niet veel.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven