MuscleMeat

Age is just a number

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.621
Training afgelopen twee weken. Geen dag gemist. Hardlopen gaat 'so far so good'; geen pijntjes.
Morgen voeding/gewicht update. Kan alvast verklappen dat het de goede kant op gaat! :banana:

dagkrachtcardio
ma 14-10upper body
di 15-10lower body + core
wo 16-10loopband: 1 uur steady state @ 10,0 km/u
do 17-10upper body
vr 18-10lower body + core
za 19-10loopband: 1 uur steady state @ 10,1 km/u
zo 20-10upper body
ma 21-10lower body + core
di 22-10loopband: 1 uur steady state @ 10,2 km/u
wo 23-10upper body
do 24-10lower body + core
vr 25-10loopband: 1 uur steady state @ 10,3 km/u
za 26-10upper body
zo 27-10lower body + core

Heb je zo voldoende ruimte voor herstel met 4x 1 uur?

Ikzelf doe een lange run 15-22 km voor een rustdag en een intervaltraining en dan afhankelijk van hoe ik me voel een kortere tempora of juist wat rustiger aan..

Helpt me eea combineren en toch voldoende herstellen.

• #3.623
Tweewekelijkse voeding & gewicht update.

voeding.jpg

gewicht.jpg

• #3.624
Heb je zo voldoende ruimte voor herstel met 4x 1 uur?

Ikzelf doe een lange run 15-22 km voor een rustdag en een intervaltraining en dan afhankelijk van hoe ik me voel een kortere tempora of juist wat rustiger aan..

Helpt me eea combineren en toch voldoende herstellen.
Doel je op de eentonigheid van mijn loopjes? De hardloopdagen voelen nu aan als hersteldagen. De krachttrainingen zijn fysiek en mentaal veel zwaarder. Ik ben nu nog bezig de pezen/banden/gewrichten aan de hardloopbelasting te laten wennen. Daarom alles op de loopband en op laag tempo. Herstel gaat voor mijn gevoel prima. Wat ik nu vooral (nog) niet moet gaan doen is intervallen en hogere tempo's. Dit om overbelastingsblessures te voorkomen.

Als ik eenmaal een goede basis heb opgebouwd, ga ik wel wat meer variatie aanbrengen in de looptrainingen.

Laatst bewerkt:
Je lijkt in een goede balans te komen, mooi om te zien.

Wat ga je nu de komende week doen met onderstaande?

Hardlooptempo
Ik zie dat je dat aan het opvoeren bent. Aan de ene kant snap ik dat, aan de andere kant niet. Met je huidige belasting en geschiedenis van blessures wil je dat tempo misschien houden op het gevoel van herstel. Je kan er ook voor kiezen om het één keer per week bij een wat korter loopje iets te verhogen.

Kcal-inname
Je bent de laatste week relatief snel gestegen in gewicht, inmiddels heb je waarschijnlijk geleerd om niet onmiddellijk p[ de rem te trappen.

Rust
Eigenlijk neem je nergens een keer een rust- of hersteldag. Je zou die loopjes daar onder kunnen laten vallen, maar dan moet je die wel op herstelniveau of zone 2-niveau houden en niet blijven versnellen.

• #3.626
Hardlooptempo
Ik zie dat je dat aan het opvoeren bent. Aan de ene kant snap ik dat, aan de andere kant niet. Met je huidige belasting en geschiedenis van blessures wil je dat tempo misschien houden op het gevoel van herstel. Je kan er ook voor kiezen om het één keer per week bij een wat korter loopje iets te verhogen.

Rust
Eigenlijk neem je nergens een keer een rust- of hersteldag. Je zou die loopjes daar onder kunnen laten vallen, maar dan moet je die wel op herstelniveau of zone 2-niveau houden en niet blijven versnellen.
Een wat langere rustige loop (10 km op 10 km/u) afwisselen met een wat kortere (5 km) loop op een wat hoger tempo klinkt wel als een goed plan.

• Like
Waarderingen: GruX
  • #3.627
Uur hardlopen op de loopband op een ouwelullentempo van 10,6 km/u. Laatste 2 minuten tempo opgevoerd naar 12 km/u:
https://connect.garmin.com/modern/activity/17504352912

En dit is een beetje 'vloeken in de kerk' op een bodybuildingforum, maar eigenlijk vind ik het hardlopen stiekem leuker dan de krachttrainingen. :eek:

Uur hardlopen op de loopband op een ouwelullentempo van 10,6 km/u. Laatste 2 minuten tempo opgevoerd naar 12 km/u:

En dit is een beetje 'vloeken in de kerk' op een bodybuildingforum, maar eigenlijk vind ik het hardlopen stiekem leuker dan de krachttrainingen. :eek:
Misschien dat je de krachttraining anders kunt organiseren waardoor je er meer plezier uit haalt en daardoor misschien zelfs meer resultaat kan boeken? Denk aan bijvoorbeeld high volume trainingen met kortere restintervals op wat minder hoge intensiteit. Of juist low volume, langere rustpauzes en tot falen trainen en alles wat tussen deze opties invalt.

• #3.630
Misschien dat je de krachttraining anders kunt organiseren waardoor je er meer plezier uit haalt en daardoor misschien zelfs meer resultaat kan boeken? Denk aan bijvoorbeeld high volume trainingen met kortere restintervals op wat minder hoge intensiteit. Of juist low volume, langere rustpauzes en tot falen trainen en alles wat tussen deze opties invalt.
Daar ga ik zeker over nadenken. Ik kan soms echt opzien tegen een krachttraining. Ik denk een combinatie van te lang en te zwaar, terwijl zo'n uurtje hardlopen me juist meer energie geeft.

Bij mij wisselt dat heel erg. Paar maanden voluit plezier gehad in kracht en geen zin om te gaan hardlopen en merk dat nu de zin in hardlopen weer terugkomt en kracht wat minder zin. Is een hitt training of iets in die richting geen optie?

dan moet je jezelf toch lekker richten op hardlopen, kt hoef je niet helemaal los te laten als je nog wat zou willen doen.
er iets niets ergers dan iets doen wat je niet leuk vind op welk vlak van je leven dan ook, of dat nu werk, een relatie of hobby/sport is.

Daar ga ik zeker over nadenken. Ik kan soms echt opzien tegen een krachttraining. Ik denk een combinatie van te lang en te zwaar, terwijl zo'n uurtje hardlopen me juist meer energie geeft.
Ik herken dit wel, met name in periodes waarin ik veel/alles tot falen train met relatief zware gewichten.

Sporadisch tegen een training opzien hoort er denk ik wel bij, maar structureel kan dat niet de bedoeling zijn. Het blijft natuurlijk hobby, maar ook qua resultaten denk ik dat het tegenvalt wanneer dat het geval is.

Er is best wel een bandbreedte waarin je progressie/productief bezig kunt zijn in de gym. Je training omgooien kan ook juist voor een nieuwe prikkel zorgen of anders ten minste een stukje plezier terugbrengen.

Kan beter niet lang EN zwaar doen met krachtsport, helemaal niet als natural en HELEMAAL niet als oudere natural. Als ik 2 sets per oefening en 2 oefeningen doe per spiergroep zit ik er helemaal doorheen. Mike Mentzer was nog extremer met zijn ene werkset, maar dat lijkt me overdreven.

• #3.635
Is een hitt training of iets in die richting geen optie?
Nou nee, naast cardio is en blijft het doel wel om kracht/spiermassa zoveel mogelijk te behouden en dat kan het beste met 'gewone' krachttraining. Alleen de invulling daarvan moet misschien wat veranderen, om het leuk te houden.

Hoe train je nu? Als je dat eens kan uittypen en kunt aangeven waar je tegen aanloopt. Kunnen we meedenken.

Is het de tijd die je kwijt bent aan de training, bepaalde oefeningen, ontbreken van progressie en/of motivatie

Even als advocaat van de Duivel.

Met hardlopen maak je snel progressie, maar stuit je de vooruitgang door teveel te willen doen. Bij bodybuilding maak je langzaam progressie door er (vooral voorheen) te weinig voor te willen doen (eten).

Vind je het hardlopen niet ook/vooral leuk(er) omdat dit je makkelijk afgaat en je snel resultaat ziet en omdat duursport aansluit bij wat je je hele leven gedaan hebt?

My 2cts.
Bij bodybuilding zit er nu een duidelijk stijgende lijn in je resultaten, zonde om nu op te geven.

Voorts eens met suggesties van @Jaap ja en @Onit.

Uiteindelijk bepaal jij hoe en waar je de accenten legt! Als dit betekent dst de KT meer in dienst komt te staan van of niet in de weg moet zitten van het hardlopen dan is dat zo.

Laatst bewerkt:
  • #3.639
Hoe train je nu? Als je dat eens kan uittypen en kunt aangeven waar je tegen aanloopt. Kunnen we meedenken.
Is het de tijd die je kwijt bent aan de training, bepaalde oefeningen, ontbreken van progressie en/of motivatie
Wat ik al zei: ik ervaar de trainingen als zwaar. Het volume is hoog, 10 oefeningen, 4 werksets per oefening (zowel voor upper- als lower body). Op veel sets zit ik vrij dicht tegen failure aan. Ik ervaar ook niet of nauwelijks progressie, ondanks dat ik in een lean bulk zit. Oplossing ligt denk ik dan ook redelijk voor de hand: ik heb vandaag (upper body) het aantal werksets per oefening teruggebracht van 4 naar 3. En op een aantal oefeningen iets meer reps in reserve gehouden. Vind het vooral mentaal lastig om dan weer redelijk fris de sportschool te verlaten, omdat hard trainen en meer is beter altijd mijn mentaliteit is geweest.

Wat ik al zei: ik ervaar de trainingen als zwaar. Het volume is hoog, 10 oefeningen, 4 werksets per oefening (zowel voor upper- als lower body). Op veel sets zit ik vrij dicht tegen failure aan. Ik ervaar ook niet of nauwelijks progressie, ondanks dat ik in een lean bulk zit. Oplossing ligt denk ik dan ook redelijk voor de hand: ik heb vandaag (upper body) het aantal werksets per oefening teruggebracht van 4 naar 3. En op een aantal oefeningen iets meer reps in reserve gehouden. Vind het vooral mentaal lastig om dan weer redelijk fris de sportschool te verlaten, omdat hard trainen en meer is beter altijd mijn mentaliteit is geweest.
Volume laag; geen 10 oefeningen, geen 4 werksets per oefening. Maak er geen marathon van. Waar heb je die onzin vandaan.

Ga eens powerliften, je doet nu fitness en dat is voor dikke vrouwen.

Terug
Naar boven