AndroidHealthClinic

Age is just a number

Wat ik al zei: ik ervaar de trainingen als zwaar. Het volume is hoog, 10 oefeningen, 4 werksets per oefening (zowel voor upper- als lower body). Op veel sets zit ik vrij dicht tegen failure aan. Ik ervaar ook niet of nauwelijks progressie, ondanks dat ik in een lean bulk zit. Oplossing ligt denk ik dan ook redelijk voor de hand: ik heb vandaag (upper body) het aantal werksets per oefening teruggebracht van 4 naar 3. En op een aantal oefeningen iets meer reps in reserve gehouden. Vind het vooral mentaal lastig om dan weer redelijk fris de sportschool te verlaten, omdat hard trainen en meer is beter altijd mijn mentaliteit is geweest.
Ga eens wat dr. Mike kijken!

Genoeg volume doen om te groeien, niet meer. Over een mesocycle naar failure toewerken, steeds minder RiR, dat soort dingen.

Minder oefeningen per sessie.

Je lean bulk is soms wel erg lean, al gaat dit steeds beter.

Veel te moeilijk, gewoon minder oefeningen, minder sets, minder reps, maar wel meer gewicht.
OP zegt zelf dat hij een idee van trainen heeft om steeds all in te moeten gaan, dan kan het helpen om dit over een mesocylus te spreiden.

Daar ga ik zeker over nadenken. Ik kan soms echt opzien tegen een krachttraining.
?
Zou je dan niet beter een rustdag kunnen nemen?

En hoe hard denk jij dat je dan nog daadwerkelijk traint ?
Jouw instelling zou moeten zijn, of ik til dat gewicht op, of ik trap de aarde een stuk naar beneden. En meer is zeker niet beter, precies zoveel dat je er van hersteld zonder geblesseerd te raken is precies genoeg, en het liefst zo min mogelijk. Jij bent toch ook ongeveer 50, hoeveel jaar denk je nog dat je vooruit kunt gaan voordat de achteruitgang niet meer te compenseren is.

En verder wat @Schwarzeneggertje zegt.

?
Zou je dan niet beter een rustdag kunnen nemen?

En hoe hard denk jij dat je dan nog daadwerkelijk traint ?
Jouw instelling zou moeten zijn, of ik til dat gewicht op, of ik trap de aarde een stuk naar beneden. En meer is zeker niet beter, precies zoveel dat je er van hersteld zonder geblesseerd te raken is precies genoeg, en het liefst zo min mogelijk. Jij bent toch ook ongeveer 50, hoeveel jaar denk je nog dat je vooruit kunt gaan voordat de achteruitgang niet meer te compenseren is.

En verder wat @Schwarzeneggertje zegt.
Als 43jarige ben ik hier wel benieuwd naar. Hoe lang kan een lichaam, fysiek, progressie boeken?

Dit!

Je bent, afgaand op je log, heel blessuregevoelig. Dan is hardlopen nou eenmaal niet het meest verstandigste om te doen. Daarbovenop vind ik dat je veel te veel oefeningen en volume doet tijdens je krachtstrainingsdagen en ben je ook in de 50 (?).

Waarom niet gewoon zwemmen rennen icm basic krachttraining? Ik doe nu bijv. 3 keer in de week krachttraining (upper - lower - upper en dan de week erop lower - upper - lower).

Mijn schema:

Upper body:

-Incline DB press: 1 max out set. Daarna nog 1 set elevated push ups tot bijna failure
-Pull ups: 2-3 sets
-Dips: 2 sets
-Chest supported row: 3 sets
-triceps oefening: 2 sets
-biceps oefening: 2 sets
-Side raises voor zijkant schouders: 2 sets

Lower body:
-Leg press: 2 sets
-RDL's: 2 sets
-Kuiten: 2 sets

That's it. Voordeel: geen junk volume EN volledige focus op zo dicht mogelijk tegen failure trainen in die paar sets die je hebt voor 1 oefening. Voor de variatie wil ik nog wel eens een andere oefening erin gooien (bijv. ipv RDL's GHR's, etc). Hele idee is dat ik niet compleet kapot en afgemat de sportschool verlaat, maar redelijk fit. Als ik niet normaal meer de trap af kan lopen na het trainen, dan heb ik teveel gedaan en gaat het ook mijn herstel in de weg zitten. Gaat dus om het zoeken naar de minimum effective dose!
:)

Wat ik al zei: ik ervaar de trainingen als zwaar. Het volume is hoog, 10 oefeningen, 4 werksets per oefening (zowel voor upper- als lower body). Op veel sets zit ik vrij dicht tegen failure aan. Ik ervaar ook niet of nauwelijks progressie, ondanks dat ik in een lean bulk zit. Oplossing ligt denk ik dan ook redelijk voor de hand: ik heb vandaag (upper body) het aantal werksets per oefening teruggebracht van 4 naar 3. En op een aantal oefeningen iets meer reps in reserve gehouden. Vind het vooral mentaal lastig om dan weer redelijk fris de sportschool te verlaten, omdat hard trainen en meer is beter altijd mijn mentaliteit is geweest.
nog steeds 30 werksets (ipv 40 werksets), hoe bedoel je overkill??

Als 43jarige ben ik hier wel benieuwd naar. Hoe lang kan een lichaam, fysiek, progressie boeken?
Als je net begint, kun je als 80 jarige nog beginner gains boeken.
Maar als je op je 40ste je top hebt bereikt... gaat het daarna alleen nog maar bergaf.
Dus niet te vroeg pieken :D
Boven de 50 gaat het moeizamer, maar het is beter dan niets. En je mag dan alles wel redelijk voor elkaar hebben, slaap, voeding en training.

• Like
Waarderingen: horn
Als je net begint, kun je als 80 jarige nog beginner gains boeken.
Maar als je op je 40ste je top hebt bereikt... gaat het daarna alleen nog maar bergaf.
Dus niet te vroeg pieken :D
Boven de 50 gaat het moeizamer, maar het is beter dan niets. En je mag dan alles wel redelijk voor elkaar hebben, slaap, voeding en training.
Training op de laatste plaats...

Heb je ooit nagedacht over puur calisthenics type training? Samen met cardio

Zou je niet eens overwegen om je trainingsaanpak te veranderen, als je er geen resultaat meer mee behaalt én geen plezier uithaalt?

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.655
Zou je niet eens overwegen om je trainingsaanpak te veranderen, als je er geen resultaat meer mee behaalt én geen plezier uithaalt?
Ik vind krachttraining nog steeds leuk hoor. Ik heb alleen gezegd dat ik er soms wat tegenop zie, want lang en zwaar. Daarom heb ik nu de omvang met 25% teruggeschroefd (van 4 naar 3 werksets per oefening) en hier een daar wat minder 'close to failure'. De komende weken eerst maar eens kijken wat dat brengt.

Ik heb maandag upper en gisteren lower + core gedaan en 25% volumevermindering voelt, vooral mentaal, als een wereld van verschil.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Loca
Ik vind krachttraining nog steeds leuk hoor. Ik heb alleen gezegd dat ik er soms wat tegenop zie, want lang en zwaar. Daarom heb ik nu de omvang met 25% teruggeschroefd (van 4 naar 3 werksets per oefening) en hier een daar wat minder 'close to failure'. De komende weken eerst maar eens kijken wat dat brengt.

Ik heb maandag upper en gisteren lower + core gedaan en 25% volumevermindering voelt, vooral mentaal, als een wereld van verschil.
2 sets en closer to failure zou beter werken.

k twijfel trouwens of 3 sets close to failure wel goed is. We worden ook allemaal ouder en ja, dat is aanpassen. Check eens wat video's van een Jay Cutler. Die traint ook niet meer tot failure. Waarom ook?

k twijfel trouwens of 3 sets close to failure wel goed is. We worden ook allemaal ouder en ja, dat is aanpassen. Check eens wat video's van een Jay Cutler. Die traint ook niet meer tot failure. Waarom ook?
Als je geen PEDs gebruikt, is trainen tot failure wel de enige stimulus om grotere spieren te ontwikkelen.

• #3.659
Training afgelopen drie weken.

Eergisteren voor het eerst sinds ruim drie maanden weer buiten hardgelopen. Het blijft erg lastig voor mij om een rustig tempo aan te houden buiten, maar het gaat me wel steeds beter af. Doel was kilometers van 5:30 te draaien, maar uiteindelijk is het (gemiddeld) 5:16 geworden. Ik kon wel gedurende de hele loop een ademritme van drie passen in- en drie passen uitademen vasthouden.

Sinds afgelopen week het volume van de krachttrainingen met 25% verlaagd; van vier naar drie werksets per oefening. Ik haalde de eerste twee weken van dit blok ook nog maar 3x KT per week, omdat het me soms wat ging tegenstaan. Ik pakte dan als alternatief een lange wandeling buiten. Nu zit ik weer lekker in het ritme.

dagkrachtcardioherstel
ma 28-10loopband: 1 uur steady state @ 10,4 km/u
di 29-10upper body
wo 30-10lower body + core
do 31-101 uur crosstrainer, level 5
vr 1-11lange wandeling buiten (18,9 km)
za 2-11upper body
zo 3-11lange wandeling buiten (20,8 km)
ma 4-11loopband: 1 uur steady state @ 10,5 km/u
di 5-11lower body + core
wo 6-11upper body
do 7-11loopband: 1 uur steady state @ 10,5 km/u
vr 8-11lange wandeling buiten (15,5 km)
za 9-11lower body + core
zo 10-11loopband: 1 uur steady state @ 10,6 km/u
ma 11-11upper body
di 12-11lower body + core
wo 13-11loopband: 1 uur steady state @ 10,7 km/u
do 14-11upper body
vr 15-11lower body + core
za 16-11weg: 11 km in 57:53 (11,4 km/u)
zo 17-11upper body

• #3.660
Damn, dat buiten hardlopen geeft echt een kick! High on endorfines? Afgelopen zaterdag dus voor het eerst sinds lange tijd weer buiten gelopen (11K in 57:53), zondag upper body, gisteren lower body + core en vandaag exact hetzelfde rondje als zaterdag, maar iets sneller (11K in 56:41). Ook nu weer met een beheerste ademhaling (drie passen in- en drie passen uitademen). Toch denk ik dat ik mezelf even in bescherming moet nemen en komende vrijdag even een rustig loopje op de loopband in de sportschool moet gaan doen.

Screenshot 2024-11-19 at 19-05-07 Garmin Connect.png

Terug
Naar boven