XXL Nutrition

Age is just a number

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.687
Weird. Very weird...

Na een podcast te hebben beluisterd met daarin een powerliftende fysio met als onderwerp het trainen om blessures heen, besloot ik vandaag weer benen te gaan trainen. Het pijntje diep in de rechterbil is nog steeds aanwezig. Gewoon wandelen is al genoeg om het bij elke stap te voelen (ik voel het in mijn rechterbil precies op het moment dat ik mijn rechtervoet neerzet en mijn linkervoet optil, dus op het moment dat er spanning op de bil komt). Maar het gekke was nu dat ik met geen enkele krachtoefening waar de billen bij betrokken zijn de pijn kon triggeren.

• Hyperextension voor onderrug, waarbij de billen ook hard worden aangespannen.
  • Horizontale legpress, unilateraal.
  • Hip extension machine, unilateraal (een soortgelijke beweging die je fitgirls vaak met cable aan de enkel ziet doen)
  • Abductie machine
  • Adductie machine
Bij geen enkele van deze oefening pijn dus!
Mijn vermoeden is nog steeds piriformis syndroom (zonder uitstraling).

Of zoals ze op z'n Gronings zeggen: Wadapartja!

• #3.688
Hatseflats! Nieuw slaapscorerecord sinds ik m'n Garmin Forerunner 165 heb (nu ruim 4 maanden): 97 :banana:
Misschien is het placebo, maar ik voel me de hele ochtend al super scherp. :)

Screenshot 2024-12-04 at 10-19-46 Garmin Connect.png
Screenshot 2024-12-04 at 10-20-30 Garmin Connect.png
Screenshot 2024-12-04 at 10-20-56 Garmin Connect.png

• #3.689
Training deze week:

ma: upper body
di: lower body + core
wo: cardio; 1 uur crosstrainer
do: rust
vr: upper body
za: lower body + core
zo: cardio; 1 uur crosstrainer

Pijntje diep in rechterbil werd dit weekend snel beter, dus ik hoop volgende week weer voorzichtig te kunnen hardlopen. Gewicht is de afgelopen weken stabiel rond 68½ kg en daar heb ik voor nu wel even vrede mee.

Vandaag een zeer intensief uurtje crosstrainer. Hartslag tegen de 160 op het eind en dat is best hoog voor een 55-jarige. Twintig jaar geleden zat mijn omslagpunt als wielrenner rond de 170. In het begin had m'n Garmin wat moeite de hartslag goed te registreren:

Clipboard_12-08-2024_02.jpg

• #3.690
ma 9-1216 km wandelen (actief herstel)
di 10-12krachttraining: upper body
wo 11-12krachttraining: lower body + core
do 12-12loopband: 10 km in 59:42 (hartslag 132 gemiddeld)

Vandaag dus weer easy peasy het hardlopen opgepakt, na een time-out van 17 dagen vanwege pijn diep in de rechter bil. Ging prima. Na afloop uitgebreide rekoefeningen gedaan voor kuiten, quads, hams en glutes. Ik heb nu een prestatieloop van 10 km op het oog, eind mei 2025 in Groningen, om toch iets van een doel te hebben: https://halvemarathongroningen.nl/

• #3.692
Reden: foutje
Laatst bewerkt:
  • #3.693
Pijnvrij en weer lekker in het ritme. Op naar een mooie 10K powered by Campus Groningen op 23 mei 2025. Heb al wel een streeftijd in gedachten, maar weet nog niet of die realistisch is, dus die ga ik nog maar niet delen. Heb upper en lower omgewisseld van volgorde zodat ik niet meer hardloop daags na legday. Denk dat dit net iets verstandiger is qua blessurepreventie.

datumkrachtloopband
di 10-12upper body
wo 11-12lower body + core
do 12-1210 km in 59:42 (5:58/km)
vr 13-12upper body
za 14-1210½ km in 1:00:01 (5:43/km)
zo 15-12lower body + core
ma 16-12upper body
di 17-1211 km in 59:45 (5:26/km)

Vanochtend 34 cm flexed.
Ik begon in september 2015 met dunne wielrenner-armpjes op 27½ cm flexed.

1734171183865.jpg
Toen ik aan mountainbiken en wielrennen deed in wedstrijdvorm (NK strandracen, internationale marathons in de middengebergtes van West-Europa, wielercriteria in NL) woog ik rond de 90kg en waren mijn armen 39cm.

• #3.695
  • #3.696
@Schwarzeneggertje Ik ben in ieder geval blij met die toename van ruim 20% in de dikte van m'n bovenarmen. Volgens mij is het ook allemaal spier en geen vet. En ik moet me ook niet met hors-categorie talenten als jij willen vergelijken. Dat leidt alleen maar tot frustratie,

• #3.697
Sinds de upper body training van gisteren pijn op de borst op links. Er was geen duidelijk moment waarop het ontstond, maar als ik kritisch die training terug doorloop heb ik waarschijnlijk iets teveel geforceerd om m'n reps te halen ten koste van een goede techniek op de chest supported T-bar row en is er een tussenribspier overbelast. Ik kom dan met de borst teveel los van het bankje om het gewicht omhoog te krijgen. Hopelijk is dit binnen een paar dagen weer verdwenen.

IMG_20241017_103215.jpg

Sinds de upper body training van gisteren pijn op de borst op links. Er was geen duidelijk moment waarop het ontstond, maar als ik kritisch die training terug doorloop heb ik waarschijnlijk iets teveel geforceerd om m'n reps te halen ten koste van een goede techniek op de chest supported T-bar row en is er een tussenribspier overbelast. Ik kom dan met de borst teveel los van het bankje om het gewicht omhoog te krijgen. Hopelijk is dit binnen een paar dagen weer verdwenen.

IMG_20241017_103215.jpg
Verdubbel gewoon het trainingsgewicht, dan komt je borst niet meer los.

• #3.699
Verdubbel gewoon het trainingsgewicht, dan komt je borst niet meer los.
Think About It GIF by Identity

Vandaag weer op de loopband gelopen. Moet zeggen dat het stellen van een doel (10K prestatieloop in mei 2025) wel een extra motivatieboost geeft. Vandaag voor het eerst niet hetzelfde tempo gelopen van begin tot eind:

20 minuten op 11 km/u
20 minuten op 12 km/u
20 minuten op 11 km/u

200.gif

Vandaag weer op de loopband gelopen. Moet zeggen dat het stellen van een doel (10K prestatieloop in mei 2025) wel een extra motivatieboost geeft. Vandaag voor het eerst niet hetzelfde tempo gelopen van begin tot eind:

20 minuten op 11 km/u
20 minuten op 12 km/u
20 minuten op 11 km/u
Ik hoop dat het je ook motiveert heel te blijven!

Al enig idee of, wanneer en in hoeverre je er specifiek voor gaat trainen? Uitlopen lijkt me geen enkel probleem.

Veel succes.

Terug
Naar boven