AndroidHealthClinic

Age is just a number

38 minuten is strak, wat is je PR op 10KM na 50 jaar oud ? Het mijne 47:55, oorzaak is allerlei blessures. Hoop toch nog eens sub 45 te komen.. Altijd ongeveer zelfde patroon, als ik terug ergens kom krijg ik het in mijn hoofd nog eens te trainen voor een marathon sub 4 uur en krijg dan blessureproblemen na enkele trainingen van +30km.. Zou me eigenlijk op die 10KM moeten blijven concentreren dit jaar. Zit echter ook wat met triatlon in mijn hoofd..
Ik heb na mijn 40ste helemaal niet meer aan hardlopen gedaan, heb me toen volledig op mountainbiken toegelegd. Het enige hardlopen was met de mountainbike over de schouder, tegen de mulste strandopgangen oprennen. Met 2 anderen hebben we De Noordbikers opgericht, allemaal paadjes in de duinen aangelegd, 1000 andere leden aangetrokken en met 10-20 man/vrouw de internationale marathons afgereden.

Zowel dat hardlopen als het mountainbiken was eigenlijk bedoeld om met een paar vrienden wat rond te lummelen en een biertje te drinken, het ontaardde in subtopsport met 20 uur trainen per week.

Ik heb na mijn 40ste helemaal niet meer aan hardlopen gedaan, heb me toen volledig op mountainbiken toegelegd. Het enige hardlopen was met de mountainbike over de schouder, tegen de mulste strandopgangen oprennen. Met 2 anderen hebben we De Noordbikers opgericht, allemaal paadjes in de duinen aangelegd, 1000 andere leden aangetrokken en met 10-20 man/vrouw de internationale marathons afgereden.

Zowel dat hardlopen als het mountainbiken was eigenlijk bedoeld om met een paar vrienden wat rond te lummelen en een biertje te drinken, het ontaardde in subtopsport met 20 uur trainen per week.
Toch grappig, je hoort het vaker andersom. Dat mensen fanatiek zouden gaan sporten, en dat het ontaardt in rondlummelen en bier drinken.

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.725
Volgens Garmin is m'n (geschatte) VO₂max in januari gestegen van 50 naar 53 ml/kg/min.
Denk dat de intensievere intervallen hun vruchten beginnen af te werpen.
Screenshot 2025-01-26 at 17-20-34 Garmin Connect.png

• #3.727
Volgens Garmin is m'n (geschatte) VO₂max in januari gestegen van 50 naar 53 ml/kg/min.
Denk dat de intensievere intervallen hun vruchten beginnen af te werpen.
Screenshot 2025-01-26 at 17-20-34 Garmin Connect.png
Gefeliciteerd!

Geen idee of het alleen dat (intervallen) is.

Zelf had ik al vrij snel een hoge VO2max met alleen en/of voornamelijk LISS, maar een echte nulmeting heb ik niet.

Laatst bewerkt:
15x(165/41) = 60.
Maximale hartslag is dan wel een schatting, want die heb ik het afgelopen jaar nooit opgezocht.
Garmin meet wel m'n rustpols 's nachts en die was gemiddeld 41 over de afgelopen 4 weken.
Zelf heb ik 182 gezien en 38, maar niet de indruk dat ik nu erg fit ben op de mtb.

Vroeger kwam ik een eind boven de 200, maar altijd wel de mindere van iemand met een max van 165.

Gefeliciteerd!

Geen idee of het alleen dat (intervallen) is.

Zelf had ik al vrij snel een hoge VO2max met alleen en/of voornamelijk LISS, maar een echte nulmeting heb ik niet.
Intervals staan erom bekend je vo2max vrij snel te verhogen. Voor amateurs en liefhebbers is het gevaar dat je de aerobe basis verwaarloost.

Intervals staan erom bekend je vo2max vrij snel te verhogen. Voor amateurs en liefhebbers is het gevaar dat je de aerobe basis verwaarloost.
Zo is het ook, maar dat is niet alles.

Over het algemeen geldt dat wat je snel krijgt je ook snel kwijt raakt.

En een betere aerobe base verhoogt ook, volgens mij, ook je potentiële top.

• #3.732
Ik klooi ook maar wat aan. Eigenlijk heb ik een hekel aan intervaltrainingen, maar nu ik vooral indoor train, zijn de intervallen op de indoor-bike toch wel een welkome afwisseling van een saai uur lang steady state op loopband of crosstrainer.

Na drie kwartier intervallen kan ik mijn katoenen t shirt trouwens wel letterlijk uitwringen. Echt geen gezicht. Misschien eens gaan uitkijken naar kleding die wat minder zweet vasthoudt.

Laatst bewerkt:
Ik klooi ook maar wat aan. Eigenlijk heb ik een hekel aan intervaltrainingen, maar nu ik vooral indoor train, zijn de intervallen op de indoor-bike toch wel een welkome afwisseling van een saai uur lang steady state op loopband of crosstrainer.

Na drie kwartier intervallen kan ik mijn katoenen t shirt trouwens wel letterlijk uitwringen. Echt geen gezicht. Misschien eens gaan uitkijken naar kleding die wat minder zweet vasthoudt.
Ligt aan het ontbreken van de rijwind.

Je kunt een heel eind komen met gewoon hard weekend en aankloten mbt cardio.

Er is nog steeds enorm veel discussie over, maar grofweg doe je per week 1 lange tragere training voor zone 2, 1 interval, en een tempo of sweetspot. Als je heel fanatiek bent nog een rustige recovery sessie. De meeste amateurs trainen te hard in de langzame trainingen en te zacht in de intervals.

Er is nog steeds enorm veel discussie over, maar grofweg doe je per week 1 lange tragere training voor zone 2, 1 interval, en een tempo of sweetspot. Als je heel fanatiek bent nog een rustige recovery sessie. De meeste amateurs trainen te hard in de langzame trainingen en te zacht in de intervals.
Dus niet grijs maar zwart / wit trainen.

langere zone 1 zelf (65-75% van max), nog 1 in zone 2 (75-85%) De rest wat je zegt zo doe ik het ook on-season.

langere zone 1 zelf (65-75% van max), nog 1 in zone 2 (75-85%) De rest wat je zegt zo doe ik het ook on-season.
Ja, jouw 2e in zone twee is de recovery run of de optionele 4e. maar als je ook 3-4x naar de gym wilt zou ik die als eerste af laten vallen. Tijdens coronatijd deed ik die 4e run ook (en nog 2x op de racefiets - t*ring wat was ik snel toen)

Katoen is wel heel erg Oldskool.

Zelf vind ik dry-fit shirts lekker. Al moet ik wel zeggen dat zelfs een dun hardloopshirt na een klein uurtje op de loopband op 9 km/u ook nat was, waar zo'n shirt mij buiten altijd droog hield. Wel lekkerder dat het lichaam minder nat of klam is dan met katoen.

Katoen is wel heel erg Oldskool.

Zelf vind ik dry-fit shirts lekker. Al moet ik wel zeggen dat zelfs een dun hardloopshirt na een klein uurtje op de loopband op 9 km/u ook nat was, waar zo'n shirt mij buiten altijd droog hield. Wel lekkerder dat het lichaam minder nat of klam is dan met katoen.
Katoen wordt ook veel zwaarder als het nat is

Terug
Naar boven