- Waardering
- 10.932
Prima Ron.Jij traint gewoon niet hard genoeg in de sportschool. Echt niet. Je bent de verpersoonlijking van reps in reserve.
Een wijs man zei ooit: "Choose your battles wisely."
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Prima Ron.Jij traint gewoon niet hard genoeg in de sportschool. Echt niet. Je bent de verpersoonlijking van reps in reserve.
Dank voor je zeer uitgebreide antwoord. Hier zitten zeker punten tussen waar ik iets mee kan!Doe ik normaal ook regelmatig, eergisteren exact hetzelfde maar nog maar 4 X 1 KM met 400m tussen telkens. KM tijden exact hetzelfde, mss op een paar seconden na.
Hartslag kwam tot 163. Had je gevoel dat je die nog veel hoger kon krijgen dan 157? Als je die laatste KM versenelt en doorgaat tot je niet meer kunt weet je ongeveer je max hartslag normaal. Scheelt geld voor een test... 85% hiervan mag je rekenen als je lactaatdrempel, dat zit er normaal nooit ver naast een lactaattest. TIP: Neem je opwarming ernstig bij zulke trainingen want voor je het weet scheurt er wat, zeker als 50-plusser merk ik
.
Leerzaam is ook te kijken hoe snel je hartslag zakt na elke 400m ertussen. Als die terug rond 70-75% van Max zit aan het begin van de volgende interval is recuperatie goed. Als hij dan nog hoger is stijgt kans op kwetsuur significant.
EDIT: 4:29 - 4:16 - 4:21- 4:31 waren mijn KM tijden.
Is inderdaad andere koek dan gewichten heffen till failure, maar dat leest men hier niet graag denk ik. :-)
Het leuke van dit is dat je inderdaad effectief snel zichtbaar resultaat ziet van je trainingen.
![]()
Doe bij zoiets ook altijd 3 KM rustig injoggen en rustig 2 KM rustig uitjoggen. Kom van revalidatie van scheurtje in kuit, sneller durf ik nog niet goed. Maar we zitten op zelfde niveau denk ik. Was dit vlak qua route?? Schat dat je dan 22:00-22:30 kunt op 5K momenteel. Deed zelf 22:26 op test 2 weken terug, maar daar kon not wel 20 seconden af denk ik, doel was onder 23 minuten, laatste anderhalve km wat gas terug genomen.
Volgende intervaltraining wordt 4 X 2 KM zondag.
Schema dat ik aan het doen ben is voor halve marathon onder 1:50.
Mijn beste vriend, chatGPT, zegt daarover het volgende:Nog dit: voor eindtijd 10 km rekent men 2 X 5KM tijd + 1 minuut ongeveer. (maar dan moet je wel langere afstanden traag lopen, 15km is volgens mij absolute minimum, wss zelfs te weinig).
In mijn ervaring zijn sprongoefeningen juist blessuregevoeliger dan ouderwetse krachttraining. Ik herinner met een winterseizoen als wielrenner waarin de trainer het een goed idee vond om sprongoefeningen te gaan doen. Binnen no time was ik geblesseerd. Gewone krachttraining ging prima.Ben eigenlijk op zoek naar goede kuitoefeningen.. Doe nu alleen jump squats waarmee ik altijd op tenen neerkom. Als ik ze zwaar ga belasten met calve machines kom ik in de problemen met hardlopen merk ik... (overbelasting)
De unilaterale RDL, die ook in dit filmpje voorbij komt, daagt je heupstabiliteit ook flink uit (zoals hij ook zegt). Belangrijk daarbij is dat de hand waarin je de kettlebell vasthoudt, tegenovergesteld is aan je standbeen (contralateraal heet dat met een mooi woord). De glute medius kan bij mij in deze oefening ook smerig gaan branden als ik wat hoger in reps tot bijna falen ga.Ja allemaal klassieke, bekende en goede oefeningen, alleen in standing en seated calf raises till failure geloof ik niet de dag voor een looptraining.... Bulgarian split was ik al vergeten, die gooi ik er terug in.
Het Alfredsson protocol vind ik dan beter voor kuiten.
| diagonal pogo jumps | 6x30 jumps (15x links-rechts) |
| box jumps | 3x10 |
| rear foot elevated split squats in Smith machine | 3x10, empty bar |
| single leg RDL with kettlebell | 4x12x20 kg |
| seated hamstring curls | 4 sets |
| unilateral standing calf raises | 4 sets |
| adductie machine | 4 sets |
| hip flexion machine (unilateral) | 4 sets |

Top, deed er net ook een langere, maar trager... Wist je dat je die lange eigenlijk rond 70% van max hartslag dient te doen voor beste resultaat? (volgens de theorie)Hoppaaa! Weer een kilometertje extra op de lange duurloop: 16 km.
@Oom Oli Misschien ga ik toch wel stap voor stap naar de 20 km als ik er elke week 1 km bij doe. Benen worden wel zwaar op het eind, maar dat zal wel een kwestie van gewenning zijn.
![]()
Zo traag lopen lukt me niet. Ik heb daar de discipline niet voor.Top, deed er net ook een langere, maar trager... Wist je dat je die lange eigenlijk rond 70% van max hartslag dient te doen voor beste resultaat? (volgens de theorie)
![]()
Maar deed je dat dan ook niet met fietsen?Zo traag lopen lukt me niet. Ik heb daar de discipline niet voor.
Weet jij hier literatuur over te vinden?Goed getrainde trage spiervezels vormen de basis om de snellere beter te kunnen ontwikkelen. Tot zover snap ik het.. De wetenschap die daar verder achterzit is te ingewikkeld voor mij. 😁
Die ene Noor, zijn naam begint met een S, denk ik. Hij is ook een voorvechter van, hoe heet het ook al weer. Dat je vooral laag en een beetje hoog in HS traint en het midden overlaat.
@Mentat je moet gewoon alle zones regelmatig doen. Van traag naar snel het langst, zie het als een pyramide.Die ene Noor, zijn naam begint met een S, denk ik. Hij is ook een voorvechter van, hoe heet het ook al weer. Dat je vooral laag en een beetje hoog in HS traint en het midden overlaat.
Polarised training?