AndroidHealthClinic

Age is just a number

Ik vertrouw deze hf-meting niet. Bij vergelijkbare inspanningen zit ik op hf 130-132. Misschien schaf ik ooit nog een borstband aan, die zou veel nauwkeuriger zijn. Maar zo gaat het ook prima, op gevoel in combinatie met het tempo (min/km), wat het horloge wel goed aangeeft.
Als je die dingen juist wil weten is een borstriem een must.

@RonnReeves als je zijn maximum hartslag niet kent zegt dat niet zoveel hoor. Het gaat om het percentage van maximum dat dat is.
1741104709354.png

Als dit klopt en je hebt een normale max hartslag dan win je normaal veel wedstrijden in categorie 50+

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.805
  • #3.807
@Oom Oli vandaag voor het eerst met borstband om getraind, dus dit zou een nauwkeurige hartslagmeting moeten zijn:

05032025.jpg

Eigenlijk zou ik als test eens een 5 km moeten lopen alsof het een wedstrijd is en kijken waar de hartslag dan op uit komt.

Voelde dit aan als zeer makkelijk ?

@Oom Oli vandaag voor het eerst met borstband om getraind, dus dit zou een nauwkeurige hartslagmeting moeten zijn:

05032025.jpg

Eigenlijk zou ik als test eens een 5 km moeten lopen alsof het een wedstrijd is en kijken waar de hartslag dan op uit komt.
Coopertest 3km is reeds voldoende

• #3.810
Voelde dit aan als zeer makkelijk ?
De eerste kilometers wel. De laatste kilometers (op hetzelfde tempo) voelen op een schaal van 0-10 wel aan als zwaarte 6-7. Ik vermoed dat dit komt omdat ik na de laatste blessure nog maar 5 weken consistent aan het trainen ben. Ik denk dat dit verschil in zwaarte tussen de eerste en de laatste kilometers wel minder wordt als ik een betere basis krijg.

Uw cadans van 175 is alvast goed:
Hier heb ik niets voor hoeven doen! Dit is mijn natuurlijke manier van lopen. :)
Tijdens intervallen rond de 4:30/km zit ik zelfs op 180-185 spm.

Laatst bewerkt:
Mooi rapport

Doe je nooit lange trage duurloop van anderhalf uur of langer?

ja, 1x per week 15 is nog net ok denk ik.

• #3.817
Je zou wat wedstrijdjes moeten lopen voor ervaring, is ook een leerproces. Bijna iedereen vertrekt bijvoorbeeld te snel en moet dit later in de wedstrijd bekopen. na al die jaren is dat voor mezelf nog altijd een beetje een werkpunt.
Er is hier in het Stadspark elk weekend een laagdrempelig 5K prestatieloopje. Misschien moet ik daar eens gaan aansluiten en het dan ook een keer als testwedstrijd gaan benaderen. Dan krijg ik ook een idee wat een realistische eindtijd is op de 10K. En ik hoor ook van ervaren lopers dat je de eerste kilometers beter net iets trager kunt lopen en dan eindigen met een 'negatieve split' dan dat je te hard van start gaat.

Das best moeilijk, na de start je plek vinden in het ' peloton' maakt al gauw dat je te hard start omdat iedereen je in de wegloopt. Lastig om je eigen tempo te vinden. Dus zeker goed om te oefenen.

• Like
Waarderingen: Loca
  • #3.819
Zwaarste looptraining tot nu toe. Zes keer 1000 meter rond wedstrijdtempo (4:30/km als ik de 10K binnen 45 minuten wil lopen) met 400 meter rustig doorlopen als herstel.
Dit is wel een ander niveau van afzien dan een setje tot failure doen in de sportschool.
Just embrace the pain and keep going...

Het gave van m'n Garmin is dat je dergelijke intervaltrainingen vooraf kunt programmeren en het horloge dan een signaal geeft wanneer je interval begint en eindigt, zodat je je volledig op het lopen kunt focussen.

intervals.jpg

Super knap 😍

Terug
Naar boven