AndroidHealthClinic

Age is just a number

@Mentat je moet gewoon alle zones regelmatig doen. Van traag naar snel het langst, zie het als een pyramide.
Dat is basiskennis. Check google of A.I.
Met wielrennen is dat toch ook zo.
Nee hoor.
Check the time crunched cyclist maar, Carmighel. Of het duurloop misverstand van klaas lok. Recreanten zo als jullie verprutsen het beetje looptechniek dat jullie hebben met sloffen op grundlager tempo. Max 80% van de wedstrijd afstand is genoeg. Werk aan je tempo niet aan je cardio.

Nee hoor.
Check the time crunched cyclist maar, Carmighel. Of het duurloop misverstand van klaas lok. Recreanten zo als jullie verprutsen het beetje looptechniek dat jullie hebben met sloffen op grundlager tempo. Max 80% van de wedstrijd afstand is genoeg. Werk aan je tempo niet aan je cardio.
Dacht altijd dat ik zelf raar liep omdat ik zelfs op de 10km haast sprongen maak, terwijl ik anderen zag schuifelen bij duurloopjes - totdat ik bij groep 1 van Haag Atletiek ging meetrainen.

Nee hoor.
@RonnReeves kan iets inzitten als je jong bent maar op leeftijd is het echt nodig die kms te maken. K heb dat geprobeerd en getest. Kwetsuur ligt zeer snel om de hoek. Snel lopen is niet goed als je ouder bent. (Bexoel met snel +14kmu) Ik train mezelf op sneller worden zonder dat het voor mezelf snel aanvoelt (op de intervaltraining 1x/week na). . Meer dan 1x interval/week is niet voor iedereen weggelegd op 50+. Op die manier kannik nog concurreren met veel jongeren, anders nniet meer. Ik hoor dat van lopers die vroeger vaak wonnen maar nu ouder zijn ook. Ken iemand van 60+ die helemaal geen interval meer doet maar enorm veel kms. Hij kan in wedstrijden nog goed mee vooraan.

Laatst bewerkt:
Dacht altijd dat ik zelf raar liep omdat ik zelfs op de 10km haast sprongen maak, terwijl ik anderen zag schuifelen bij duurloopjes - totdat ik bij groep 1 van Haag Atletiek ging meetrainen.
Maar was je toen al +45? Daarvoor kon ik dat op 5K ook. Hardlopen is iets dat je lang kunt doen maarvik merk dat ik anders moet trainen en lopen nu.

Bedoelde +45 in leeftijd (ongeveer)

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.868
Zo traag lopen lukt me niet. Ik heb daar de discipline niet voor.
Maar deed je dat dan ook niet met fietsen?
In mindere mate. Wat het bij hardlopen veel lastiger maakt, is dat bij echt langzaam lopen het heel anders en nogal onnatuurlijk gaat aanvoelen. Op de loopband is 10 km/u nog net te doen, maar als ik buiten terug zou moeten schakelen van 11 naar 9 km/u voelt het meer als schuifelen dan hardlopen. Bij wielrennen is dat toch anders. Dan kun je terugschakelen en blijft de beweging hetzelfde aanvoelen.

• #3.870
Is dat verschil in looptechniek niet voornamelijk te verklaren door het grote niveauverschil tussen beide groepen die je hier noemt?

Is dat verschil in looptechniek niet voornamelijk te verklaren door het grote niveauverschil tussen beide groepen die je hier noemt?
Klopt, maar daar mocht ik niet meteen bij en ik had ze, voordat dat wel mocht, nog niet zien rennen. Ik kon hun niveau ook nooit helemaal bereiken, was 15kg zwaarder dan de op 1 na zwaarste en elke training was een hel, maar in groep 2 (er waren 9 groepen!) liepen ze weer veel te langzaam. In groep 1 was de sfeer ook veel beter en we gingen soms zelfs met zijn allen uit eten.

In groep 1 hadden ze dus inderdaad een loopstijl die op die van mij leek. Omdat ik in mijn jeugd aan 60, 100, 200 en 400m had gedaan dacht ik eerst dat ik de verkeerde stijl had voor wegatletiek.

• #3.872
Ik woon vlakbij een populaire looproute, dus ik zie hier nogal wat voorbij komen. Het overgrote deel daarvan zijn natuurlijk recreanten en je hoeft geen hardloopexpert te zijn om te zien dat de techniek van veel lopers nogal te wensen over laat. Extreem proneren, te veel voorover gebogen, met de zolen hoorbaar schurend over het asfalt, om maar wat te noemen.

Ik woon vlakbij een populaire looproute, dus ik zie hier nogal wat voorbij komen. Het overgrote deel daarvan zijn natuurlijk recreanten en je hoeft geen hardloopexpert te zijn om te zien dat de techniek van veel lopers nogal te wensen over laat. Extreem proneren, te veel voorover gebogen, met de zolen hoorbaar schurend over het asfalt, om maar wat te noemen.
Dat zie je wel, maar als mensen in het verleden kritiek leverden over je uitvoering van oefeningen in de gym dan begreep je hun niet?

• #3.874
Dat zie je wel, maar als mensen in het verleden kritiek leverden over je uitvoering van oefeningen in de gym dan begreep je hun niet?
Ik herinner me dat @Schwarzeneggertje de uitvoering van mijn bench press een keer heeft bekritiseerd naar aanleiding van een filmpje met uitvoering die ik hier heb gepost. Maar hij kon toen ook niet helder uitleggen wat ik precies verkeerd deed. Dit zou bagger zijn:

Laatst bewerkt:
Ik herinner me dat @Schwarzeneggertje de uitvoering van mijn bench press een keer heeft bekritiseerd naar aanleiding van een filmpje met uitvoering die ik hier heb gepost. Maar hij kon toen ook niet helder uitleggen wat ik precies verkeerd deed. Dit zou bagger zijn:

Je locked out met een versnelling op het laatst, zodat de spanning van je pecs afgaat en het is ook nog slecht voor je ellebogen.

De grootste fout van mensen die aan wegatletiek doen is dat ze op harde ondergrond trainen. Daar heb ik mogelijk mijn knieën mee beschadigd. Elke training stelde ik voor om op het strand te gaan lopen, maar dat is maar 1 keer gebeurd in 2 jaar en toen was het ook nog hoogwater.

Houding is gewoon goed.

Indien men wil mieren neuken;
Uitpakken iets subtieler.
Weet niet of je arch/spanning op glutes hebt.
Armen misschien tikkeltje naar binnen, laatste 5/10 cm is bar path beetje krom.
Ikzelf lock ook niet ivm spanning erop houden en gewrichten ontlasten. Ik pomp zelf vaak 6/7/8/9 reps, dan lock ik wel en wacht maximaal 4 sec om vervolgens nog 1/2/3 reps te pompen en dan rerack ik.

Ben zelf ook voorstander van TUT constant houden, maar elke rep locken zal denk net zo goed werken alleen ik doe het niet. Geld tevens ook voor oa squats/leg press etc.

Weet trouwens niet hoeveel kg dit is maar vermoed bodyweight? Moet het nog zien dat de gemiddelde dbber zijn eigen bw voor reps pakt.

• #3.880
Nou, je mag je oefeningen toch uitvoeren zoals je zelf wil?
Niemand gaat je verplichten inderdaad. Maar als je lang en blessurevrij van je sport wilt genieten en/of optimaal wilt presteren, in welke sport dan ook, is het toch handig om aandacht aan een juiste techniek te besteden?

Terug
Naar boven