Fitness Seller

Age is just a number

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.922
Voor de nerds geïnteresseerd in blessures: de pijn zit in het omcirkelde gebied, dus binnenkant enkel, schuin onder het uitstekende bot. Er lopen daar een aantal pezen en waarschijnlijk is de tibialis posterior pees geïrriteerd.

locatie_pijn.JPG

Ken ik, 3 weken rust en daarna weer opbouwen te beginnen met proberen of een rustige 5 KM pijnvrij kan.

Het gaat zwaar kut hier. Vorige week maandag heb ik voor het laatst hardgelopen. Dit was een intensieve training met blokken op 10K wedstrijdtempo en daarbij heb ik mijn voet overbelast, waardoor ik die training moest afbreken. Pijn zit op dezelfde plek waar ik twee keer eerder last heb gehad. Ik ben de dagen daarna wel doorgegaan met wandelen, fietsen en krachttraining. Een dag of 5 geleden ben ik ook gestopt met wandelen omdat dit te pijnlijk werd. Omdat ook dit geen verbetering gaf, heb ik inmiddels 2 dagen volledige rust genomen, maar ook dat geeft nog geen verbetering. De fysio kan ook niet duidelijk krijgen wat er precies aan de hand is en schrijft daarom rust voor en paracetamol. Deelname aan de 10K eind mei staat inmiddels op losse schroeven.

Baby Reaction GIF

Aiiii wat kloten zeg! Geen goede raad of tips behalve = aldoende leert men en gewoon lekker eigenwijs blijven. Beste leermeester is je eigen ervaring! Beterschap 😇

Voltarengel smeer ik dan ook altijd... Weet niet of het wetenschappelijk onderbouwd kan worden, maar heb altijd de indruk dat dat genezing versnelt.

• #3.926
Voltarengel smeer ik dan ook altijd... Weet niet of het wetenschappelijk onderbouwd kan worden, maar heb altijd de indruk dat dat genezing versnelt.
Voltaren gel bevat diclofenac. Dat werkt zowel pijnstillend als ontstekingsremmend. Voordeel van zo'n gel is dat het lokaal zijn werk doet, precies op de pijnlijke plek die je insmeert. Ik heb me de afgelopen dagen wat verdiept in ontstekingsremmers en mijn voorlopige conclusie is dat het op de langere termijn het herstel niet bevordert, omdat de ontsteking juist een natuurlijk proces is dat nodig is voor het herstel. Dus ja, op de korte termijn zal de pijn afnemen waardoor je je beter zult voelen, maar je bevordert het herstel hier niet mee. Daarnaast is er het risico dat ik juist weer teveel ga belasten (nu met fietsen bijvoorbeeld) waardoor de blessure weer kan verergeren. Dat is voor mij de reden dat ik in principe zo weinig mogelijk pijnstilling wil gebruiken.

• #3.927
Beetje overmoedig wat betreft de afstand die ik wel dacht aan te kunnen op m'n stadsfiets met Nexus7 naaf en alleen een bidonnetje water mee. Nog geen hongerklop maar wel behoorlijk 'uitgewoond' bij thuiskomst. Viel me wel op dat werkelijk iedereen in het buitengebied tegenwoordig met trapondersteuning rijdt. Stelletje luie fl*kk***. ;)

Screenshot 2025-04-11 at 16-34-11 Garmin Connect.png

Iets te lang voor cardio...daarnaast is er het risico dat je je pees overbelast (?)

• #3.929
Iets te lang voor cardio...daarnaast is er het risico dat je je pees overbelast (?)
Optimaal zal het zeker niet zijn. Niet om een betere 10K loper te worden (dan zou 2 uur meer dan genoeg zijn) en voor het herstel van de pees is korter waarschijnlijk ook beter. Eerlijk gezegd heb ik daar gewoon de discipline niet voor op zo'n vrije middag met mooi weer. Fietsen wordt wel veel aangeraden bij deze blessure ter vervanging van hardlopen.

Dat toch gaan rusten terwijl ik eigenlijk ook liever ga fietsen lukt wel. Ik lees op het moment: De vondeling van Veenhuizen van Patricia Snel. Dan is het wel te doen :thumb:

• #3.931
Dat toch gaan rusten terwijl ik eigenlijk ook liever ga fietsen lukt wel. Ik lees op het moment: De vondeling van Veenhuizen van Patricia Snel. Dan is het wel te doen :thumb:
Ik heb eigenlijk wel elke dag een fysieke inspanning nodig om lekker in mijn vel te zitten. Een verslaving wil ik het nog niet noemen, maar met die twee dagen volledige rust (di+wo) ben ik niet de leukste thuis...

• #3.932
Achteraf gezien heb ik de blessure in de eerste week waarschijnlijk verder verergerd, door dagelijks 400 mg ibuprofen te nemen voorafgaand aan de training. Ibuprofen was zeer effectief om de pijn te verminderen doordat het, in tegenstelling tot paracetamol, ook de zwelling deels wegneemt. Daardoor waarschijnlijk steeds iets over m'n grenzen gegaan... :(

Probeer nu de dagen door te komen op 1, max 2x 500 mg paracetamol.

Ellende man, sterkte met het herstel!

Ik heb eigenlijk wel elke dag een fysieke inspanning nodig om lekker in mijn vel te zitten. Een verslaving wil ik het nog niet noemen, maar met die twee dagen volledige rust (di+wo) ben ik niet de leukste thuis...
Je moet kwantiteit niet met kwaliteit verwarren.

• #3.936
Vandaag een iets slimmere aanpak gekozen, door rondjes te rijden op een parcours van ±8 km. Klinkt saai, maar daardoor kon ik op elk gewenst moment (lees: voor ik er doorheen zat) stoppen. Als ik straks weer mag gaan rennen, is de basisconditie in ieder geval in orde. 26 gemiddeld op een stadsfiets is best pittig over zo'n afstand.

Screenshot 2025-04-12 at 15-50-18 Garmin Connect.png

• Like
Waarderingen: Loca
  • #3.938
Wat waren uw 10K bloktijden ?
Deed er gisteren 1 in 47:23

Of bedoelt u kortere intervals op wedstrijdtempo ?
De bedoeling was 2 tempoblokken van 17 minuten, ietsje trager dan 10K wedstrijdtempo, met 5 minuten herstel ertussen. Het eerste blok van 17 minuten ging te hard (4:28/km). Tijdens het herstelstuk voelde ik al een lichte irritatie opkomen op de plek waar ik nu geblesseerd ben. Tweede blok ietsje trager tempo aangehouden maar die moest ik na een minuut of 10 afbreken omdat de pijn te veel werd.

Laatst bewerkt:
Uw wedstrijdtempo zou 4:30/km geweest zijn dan ?

Terug
Naar boven