Fitness Seller

Age is just a number

Die opmerking die je citeert was niet serieus, maar cynisch bedoeld richting onze professor. :o
:) Hij heeft natuurlijk gelijk, maar verwoorde het vgm helemaal fout. Wat ik ervan maakte is dat je best eerst op natuurlijke wijze leert wat werkt en wat niet en best geen anabolen gebruikt.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.162
ik zie dat je veel trainingen doet in de hoge reprange, dat is voor onze oude lijfjes gewoon cardio, en teveel cardio gaat je niet helpen met spieropbouw, zeg niet dat cardio slecht is of dat dat niet zou moeten, maar voor een fase waarin je spieren wil bouwen niet ideaal.
ik doe voor mijzelf veel meer low rep trainingen, max 5 reps, en veel 3s en 2s op hogere intensiteit, dus niet opzoek naar verzuring en pump maar naar het leveren van een (sub)max aan kracht.
just my 2 cents
Jouw stelling is dus dat als je wat ouder bent, je meer op kracht (2-5 reps) moet trainen in plaats van in de hypertrofie range (5-20+ reps)? Ik neem aan dat je dit alleen voor de basic compounds doet? En waarom zou die hogere reprange dan geen cardio zijn voor jongere lifters en voor hen wel goed werken? En hoe zit het met blessurerisico met deze manier van trainen? Heeft low reps op een hoger percentage van je 1 RM niet een hoger blessurerisico (iets waar je als oudere lifter met een trager herstel nog beduchter op moet zijn)? Just my doubts...

Laatst bewerkt:
:) Hij heeft natuurlijk gelijk, maar verwoorde het vgm helemaal fout. Wat ik ervan maakte is dat je best eerst op natuurlijke wijze leert wat werkt en wat niet en best geen anabolen gebruikt.

Zucht.

Ten eerste heeft niemand @imnewhere het gebruik van anabole steroïden aangeraden.

Ten tweede, als hij testosteron deficiënt is gaat een andere manier van trainen (low reps) daar geen verandering in brengen. Onmogelijk. Recent is er in het International Journal of Endocrinology een onderzoek gepubliceerd waaruit duidelijk wordt de de volgende factoren belangrijk zijn voor een normale natuurlijke testosteron aanmaak: zinc, magnesium, vitamine D, inname van vet (minimaal 25 energieprocent), cholesterol inname, voldoende eiwitten, gezond vetpercentage (niet te hoog), niet agressief of langdurig cutten en genoeg slapen.

Het idee dat @imnewhere ineens kilo's gaat bijpakken door wat lager in herhalingen te trainen (omdat dat zijn anabole processen zou boosten) is gewoon onzin.

Zijn gewichtstoename is minimaal op 3600 kcal, en dat is ook niet het gevolg van schildklierproblemen. Dan zou dat hyperhyreoïdie zijn, maar geloof mij, als dat het geval was had hij al andere veel ernstigere klachten (hartkloppingen, veel zweten, enorm geïrriteerd etc). Trouwens, bij een teststeron deficiëntie komen mensen juist wel veel aan.

Jij geeft aan dat hij moeten leren wat op een natuurlijke manier werkt. En ik benadruk dat het verhogen van testosteron door anders te trainen niet voor gewichtstoename gaat zorgen. Nogmaals, tenzij hij T-deficiënt is, maar dan helpt niks anders dan hormoonvervangingstherapie.

Meer eten is de oplossing. Punt uit. Maar voor iedereen die denkt zijn testosteron sky high te krijgen, en zo substantiële hoeveelheden spiermassa te pakken, zonder meer te eten.. VEEL SUCCES!

Hoe ouder ik word, hoe meer ik de high reps ga waarderen.
Jouw stelling is dus dat als je wat ouder bent, je meer op kracht (2-5 reps) moet trainen in plaats van in de hypertrofie range (5-20+ reps)? Ik neem aan dat je dit alleen voor de basic compounds doet? En waarom zou die hogere reprange dan geen cardio zijn voor jongere lifters en voor hen wel goed werken? En hoe zit het met blessurerisico met deze manier van trainen? Heeft low reps op een hoger percentage van je 1 RM niet een hoger blessurerisico (iets waar je als oudere lifter met een trager herstel nog beduchter op moet zijn)? Just my doubts...
Bij mij is het net andersom, ik was dol op low reps en deed het liefst veel singles en doubles maar sinds een jaar of 2 doe ik liever high reps (de switch was ook wel gezondheids gerelateerd).

Laatst bewerkt:
Hoe ouder ik word, hoe meer ik de high reps ga waa

Bij het ouder worden neemt het blessurerisico toe. Oefeningen heel zwaar doen is ook blessuregevoelig, dus dat lijkt mij inderdaad een betere strategie. :thumbup:
Vraag is natuurlijk wat precies je definitie van high reps is. Bij 50 herhalingen zal je uitvoering er ook niet beter op worden? :D

Over blessurerisico gesproken.. Jouw keuze voor oefeningen is niet bepaald een goed voorbeeld piraat.. :roflol:

Zucht.

Ten eerste heeft niemand @imnewhere het gebruik van anabole steroïden aangeraden.

Ten tweede, als hij testosteron deficiënt is gaat een andere manier van trainen (low reps) daar geen verandering in brengen. Onmogelijk. Recent is er in het International Journal of Endocrinology een onderzoek gepubliceerd waaruit duidelijk wordt de de volgende factoren belangrijk zijn voor een normale natuurlijke testosteron aanmaak: zinc, magnesium, vitamine D, inname van vet (minimaal 25 energieprocent), cholesterol inname, voldoende eiwitten, gezond vetpercentage (niet te hoog), niet agressief of langdurig cutten en genoeg slapen.

Het idee dat @imnewhere ineens kilo's gaat bijpakken door wat lager in herhalingen te trainen (omdat dat zijn anabole processen zou boosten) is gewoon onzin.

Zijn gewichtstoename is minimaal op 3600 kcal, en dat is ook niet het gevolg van schildklierproblemen. Dan zou dat hyperhyreoïdie zijn, maar geloof mij, als dat het geval was had hij al andere veel ernstigere klachten (hartkloppingen, veel zweten, enorm geïrriteerd etc). Trouwens, bij een teststeron deficiëntie komen mensen juist wel veel aan.

Jij geeft aan dat hij moeten leren wat op een natuurlijke manier werkt. En ik benadruk dat het verhogen van testosteron door anders te trainen niet voor gewichtstoename gaat zorgen. Nogmaals, tenzij hij T-deficiënt is, maar dan helpt niks anders dan hormoonvervangingstherapie.

Meer eten is de oplossing. Punt uit. Maar voor iedereen die denkt zijn testosteron sky high te krijgen, en zo substantiële hoeveelheden spiermassa te pakken, zonder meer te eten.. VEEL SUCCES!
Ik ken de study met de zinc,Mg en vit D. Hierbij steeg de natty test ook maar 30% ofzo. Niks om een groot verschil op korte tijd te merken.

Blessures zijn wel n groot risico, zeker voor relatief ouderen. Ik ben lekker jong en flexibel. Ik train beiden volluit :)

zinc (sic)

ouw stelling is dus dat als je wat ouder bent, je meer op kracht (2-5 reps) moet trainen in plaats van in de hypertrofie range (5-20+ reps)? Ik neem aan dat je dit alleen voor de basic compounds doet?
voor mij werkt het, maar low reps is natuurlijk niet perse ook weinig reps op een oefening doen, neem b.v 8x2,dat is meer dan 3x5 (wat dan in de hypertrofie range zou zijn).
met die 8x2 op een hogere intensiteit verzet je gewoon meer werk.
ik doe dit idd op de compounds of afgeleiden daarvan.
En waarom zou die hogere reprange dan geen cardio zijn voor jongere lifters en voor hen wel goed werken?
gaat ook lang niet voor iedere jongere op hoor, die hebben soms ook gewoon deze problemen, maar komt bijna altijd neer op voeding en training.
En hoe zit het met blessurerisico met deze manier van trainen? Heeft low reps op een hoger percentage van je 1 RM niet een hoger blessurerisico (iets waar je als oudere lifter met een trager herstel nog beduchter op moet zijn)? Just my doubts...
denk dat low reps minder blessures geeft, uiteraard als uitvoering ok is, je doet maar enkele reps met goede uitvoering, bij hogere reps wil het nog wel eens zijn dat je door vermoeidheid slordig gaat worden en daar krijg je juist blessures van.
je tragere herstel kan je eventueel tackelen door je trainingsweek langer te maken, dus wat je normaal in 1 wk van 7 dagen doet, daar 1 trainingsweek van 9 dagen van maken o.i.d.
doe dat zelf als ik een h-m-l schema draai met 4 main lifts en toch alles 2 keer wil trainen per ''trainingsweek'', dan is de week 9 dagen lang.
trouwens ook een geweldige manier van trainen voor de oudere lifter heavy-medium-low, maar dat is een andere discussie.

download (8).jpeg

30% ... ? Dat is meer dan het gezakt is sinds mijn twintigste.
Jeff nippard maakte hier ook een video over volgens mij. Maar dat is een gemiddelde natuurlijk. En ja... Testosteron neemt af met de leeftijd. En geen klein beetje. Als 16 jarige geniet ik van mij natuurlijke gratis dosis test 👌😁

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.179
denk dat low reps minder blessures geeft, uiteraard als uitvoering ok is, je doet maar enkele reps met goede uitvoering, bij hogere reps wil het nog wel eens zijn dat je door vermoeidheid slordig gaat worden en daar krijg je juist blessures van
Ik heb je laatste 2 trainingen even bekeken en zie dat je op squat, bench, deadlift en ohp 4 sets van 2 reps doet. Alsnog is het effectieve volume dan best laag met 8 reps op een oefening toch? Wat is je RPE dan ongeveer en hoe lang is de rust tussen de sets?

Ik heb je laatste 2 trainingen even bekeken en zie dat je op squat, bench, deadlift en ohp 4 sets van 2 reps doet. Alsnog is het effectieve volume dan best laag met 8 reps op een oefening toch? Wat is je RPE dan ongeveer en hoe lang is de rust tussen de sets?
deze week was dat 4x2, volgende week 5x2 en dan 6x2, zijn cycles van 3 weken, vorige was 4x3-5x3-6x3
in de zelfde cycle lopen de laatste dag van de week 3x5-4x5 en 5x5 mee op squat en bench.
dus totaal volume per week is best nog ok, daarbij komt dat je de laatste en voorlaatste warming up sets ook tot je effectieve volume kan/mag rekenen, ik ga er dan vanuit dat alles vanaf 65-70 % van je 1 rm effectief is
rpe zou ik voor nu op de 2s inschatten op 8-9, rust is meestal 2-3 min op de werksets.

Terug
Naar boven