Is het benchen btw gewoon paused? 22 mei is op een zaterdag toch?
Even nachecken of ik kan anders doe ik wel mee.
Op een powerlifting/bankdrukwedstrijd moet je rekening houden met de verbale commando's van een (hoofd)scheidsrechter.
Bij Bench Press zijn die:
START - PRESS - RACK.
Er moet sprake zijn van zichtbare stilstand van de halter op de borst van de atleet voordat de scheidsrechter PRESS zal roepen (geadviseerd wordt de z.g. 1-seconde regel). Een touch & go beurt is dus ongeldig!
Ik zou het momenteel als volgt doen...je doet gewoon bankdrukken zoals je het gewend bent en als je dan je setjes doet, laat je bij de laatste rep van ieder set de halter 1 tel op de borst liggen (tel: één en twintig) en dan weer pressen.
Bij Squat is het anders: je krijgt dan
SQUAT te horen, wat het signaal is om te beginnen. Je buigt vervolgens je knieën (hou er rekening mee dat dat betekend dat je beneden paralel moet buigen!) je komt vervolgens omhoog (geen verbaal commando van een scheidsrechter) en bij
RACK wordt de halter terug gelegd in de haltersteunen.
Een soort van verende beweging is bij het squatten niet toegestaan.
Bij deadlift begin je zonder verbaal commando...op het moment dat je rechtop staat, de knieën gestrekt en de schouders naar achteren hebt zal de scheidsrechter het commando
DOWN roepen.
Ondersteunen van de halter met je dijen tijdens de lift is niet toegestaan.
Je mag zowel in sumosT als conventioneel deadliften!
Bij het neerlaten van de halter moet je overigens je handen aan de halter houden, dus niet zomaar de halter uit je handen laten vallen nadat de scheidsrechter DOWN heeft geroepen!
Je zult dus goed moeten luisteren naar de scheidsrechter!
Powerliften op een wedstrijd is effies wat anders dan thuis of op een sportschool...deze beginnerswedstrijd is ideaal om bekend en vertrouwd te raken met de regels!
Als jullie meer willen weten over de reglementen dan kun je hierover alle informatie vinden op de website van de NPB:
www.powerliftingbond.nl
Tevens heeft wim wamsteeker in zijn log enkele wedstrijdfilmpjes staan...pagina 27 reactie 529...daar zie je èn hoor je hoe e.e.a. gaat.
Het allerbeste is natuurlijk zoals alreeds werd aangegeven, naar het NK PL in Cuijk komen kijken a.s. zondag!