Ben het er overigens niet helemaal mee eens dat je van pompen geen hogere armomtrek (bijvoorbeeld) kan krijgen. Tuurlijk is er het verhaal van "meer spiervezels bij compounds" en "meer aanmaak van hormonen bij heavy lifts", maar verder blijf je toch vooral groeien van meer kcal, meer proteine en vermoeide spieren (die vervolgens met de kcal, carbs en proteine weer worden opgebouwd). Vind het soms een beetje apart dat mensen in dit soort discussies shit zeggen als "marathon lopers vs. sprinters". Een 100m sprinter (niet het wereld record, maar gewoon een prima sprinter) doet 11 a 12 sec. over de 100m. 200m staat het wereld record op 21 sec. geloof ik. Een marathon loper loopt 4 uur... Waar lijkt je "pomp set" van 20-15 reps meer op?
Niks mis met low reps (5 en lager), niks mis met 8-12 reps maar ook zeker niks mis met 12+ reps. Los van persoonlijke doeleinden, denk ik dat je ideale reprange van 2 dingen afhangt:
1) hoe "moeilijk" is een oefening? Hoe moeilijker de oefening, hoe lager de reps (ivm vermoeidheid). Bij een deadlift (redelijk technisch) verkloot je sneller iets (en heeft iets verkloten met consequenties) qua form dan een curl, dus zul je bij een deadlift beter niet te hoog gaan in reps (want vermoeid maak je fouten).
2) is het een isolatie of compound oefening? Meer isolatie zou ik nooit low reps doen, omdat het bij een hoog gewicht moeilijk is om de form perfect te houden/de target spier te voelen. Dit staat misschien tegenover punt 1 maar ook alweer niet echt, omdat je van "isolatie" veel minder "vermoeid" raakt.
3) de ROM van een oefening? Hoewel elke range nuttig kan zijn, denk ik dat je bij voorkeur grofweg 20-45 sec. bezig bent met 1 set. 8 reps shrugs of calf raises zijn daarom misschien wat kort terwijl 8 reps deadlift ruim in deze marge valt.