MuscleMeat

Brab0 & Gains

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Ben het er overigens niet helemaal mee eens dat je van pompen geen hogere armomtrek (bijvoorbeeld) kan krijgen. Tuurlijk is er het verhaal van "meer spiervezels bij compounds" en "meer aanmaak van hormonen bij heavy lifts", maar verder blijf je toch vooral groeien van meer kcal, meer proteine en vermoeide spieren (die vervolgens met de kcal, carbs en proteine weer worden opgebouwd). Vind het soms een beetje apart dat mensen in dit soort discussies shit zeggen als "marathon lopers vs. sprinters". Een 100m sprinter (niet het wereld record, maar gewoon een prima sprinter) doet 11 a 12 sec. over de 100m. 200m staat het wereld record op 21 sec. geloof ik. Een marathon loper loopt 4 uur... Waar lijkt je "pomp set" van 20-15 reps meer op?

Niks mis met low reps (5 en lager), niks mis met 8-12 reps maar ook zeker niks mis met 12+ reps. Los van persoonlijke doeleinden, denk ik dat je ideale reprange van 2 dingen afhangt:
1) hoe "moeilijk" is een oefening? Hoe moeilijker de oefening, hoe lager de reps (ivm vermoeidheid). Bij een deadlift (redelijk technisch) verkloot je sneller iets (en heeft iets verkloten met consequenties) qua form dan een curl, dus zul je bij een deadlift beter niet te hoog gaan in reps (want vermoeid maak je fouten).
2) is het een isolatie of compound oefening? Meer isolatie zou ik nooit low reps doen, omdat het bij een hoog gewicht moeilijk is om de form perfect te houden/de target spier te voelen. Dit staat misschien tegenover punt 1 maar ook alweer niet echt, omdat je van "isolatie" veel minder "vermoeid" raakt.
3) de ROM van een oefening? Hoewel elke range nuttig kan zijn, denk ik dat je bij voorkeur grofweg 20-45 sec. bezig bent met 1 set. 8 reps shrugs of calf raises zijn daarom misschien wat kort terwijl 8 reps deadlift ruim in deze marge valt.

Ben het er overigens niet helemaal mee eens dat je van pompen geen hogere armomtrek (bijvoorbeeld) kan krijgen. Tuurlijk is er het verhaal van "meer spiervezels bij compounds" en "meer aanmaak van hormonen bij heavy lifts", maar verder blijf je toch vooral groeien van meer kcal, meer proteine en vermoeide spieren (die vervolgens met de kcal, carbs en proteine weer worden opgebouwd). Vind het soms een beetje apart dat mensen in dit soort discussies shit zeggen als "marathon lopers vs. sprinters". Een 100m sprinter (niet het wereld record, maar gewoon een prima sprinter) doet 11 a 12 sec. over de 100m. 200m staat het wereld record op 21 sec. geloof ik. Een marathon loper loopt 4 uur... Waar lijkt je "pomp set" van 20-15 reps meer op?

Niks mis met low reps (5 en lager), niks mis met 8-12 reps maar ook zeker niks mis met 12+ reps. Los van persoonlijke doeleinden, denk ik dat je ideale reprange van 2 dingen afhangt:
1) hoe "moeilijk" is een oefening? Hoe moeilijker de oefening, hoe lager de reps (ivm vermoeidheid). Bij een deadlift (redelijk technisch) verkloot je sneller iets (en heeft iets verkloten met consequenties) qua form dan een curl, dus zul je bij een deadlift beter niet te hoog gaan in reps (want vermoeid maak je fouten).
2) is het een isolatie of compound oefening? Meer isolatie zou ik nooit low reps doen, omdat het bij een hoog gewicht moeilijk is om de form perfect te houden/de target spier te voelen. Dit staat misschien tegenover punt 1 maar ook alweer niet echt, omdat je van "isolatie" veel minder "vermoeid" raakt.
3) de ROM van een oefening? Hoewel elke range nuttig kan zijn, denk ik dat je bij voorkeur grofweg 20-45 sec. bezig bent met 1 set. 8 reps shrugs of calf raises zijn daarom misschien wat kort terwijl 8 reps deadlift ruim in deze marge valt.
Ik vind wel dat ik het moet combineren omdat ik van mening ben dat je een ‘progressieve overload’ moet toepassen wil je spiermassa ontwikkelen.

Veel mensen vergeten bij high reps progressive overload toe te passen, maar dat kan wel gewoon. Anders is het inderdaad wel "dom pompen"... Maar niks mis met high reps.

Veel mensen vergeten bij high reps progressive overload toe te passen, maar dat kan wel gewoon. Anders is het inderdaad wel "dom pompen"... Maar niks mis met high reps.

Precies dit! Ik vind bijv. high rep squats een veel betere leg bouwer dan low rep squats. Ik merkte dat ik bij low reps altijd faalde op "in elkaar gedrukt te worden", zonder dat ik mn legs echt goed voelde. Een 5 repper is meer gewoon strijden dan bouwen in mijn geval. Nu snap ik ook wel dat techniek, rom, etc. een rol speelt, maar voor mij gold dit zo. Een heavy (breathing style) high rep squat set voelde ik altijd giga in mijn benen, gaf mij dagen spierpijn maar 0 pijn aan de pezen/gewrichten. Als je 5x5 kan doen met elke week +2.5kg (maar een voorbeeld), kan hetzelfde toch ook met een 20+ repper.

dat pompen is wel leuk maar daar ga ik geen hogere armomtrek (bijvoorbeeld) door krijgen.
en ja, ik kan natty zeker nog verder komen als nu.
Wat had je in gedachten dan? 50 cm? :p je armen zijn al kanonnen, your body of course.

Gouden post en helemaal mee eens.
Vind opzich de richtlijnen van mike isreatel qua reprange en volume om bigger te worden goed. Zeker aanbevelingswaardig.

Eens al vind ik de definitie van power builden wel de combo van kracht reps (1 t/m 5 reps) op de main compounds (deadlift squat bench ohp) en 5 tm 20 a 30 reps op iso en semi compounds voor massa gains . Ala g-men .

Eens al vind ik de definitie van power builden wel de combo van kracht reps (1 t/m 5 reps) op de main compounds (deadlift squat bench ohp) en 5 tm 20 a 30 reps op iso en semi compounds voor massa gains . Ala g-men .

Jep, precies dat. Vind het altijd een beetje "wanabe hardcore onzin" als mensen doen alsof je zwakker wordt van high reps of dat je van alles boven de 10 reps werkt naar een Ethiopisch marathon loper fysiek... Alles wat je met gewichten doet is krachttraining. Tuurlijk wordt je van een goede set op 60% van je max buffer dan van 10 minuten battle ropes, maar je wordt nergens slechter van.

Vaak hoor je ook het argument "bouwvakkers slepen de hele dag submaximaal en zijn ook niet buff". Die mensen hebben nog nooit in de bouw gewerkt blijkbaar. Als je van "0 fysieke inspanning" naar bouwvakkerswerk/vuilnisophaaldienst etc. gaat wordt je juist wel buffer/sterker, zeker de 1e paar maanden. Echter, daar stopt de overload (je gaat niet opeens langer werken of zwaardere zakken tillen) waardoor er niets meer veranderd. Daarom zul je geen verschil zien in 3 maanden fysiek werk doen of 12 jaar. Het moet maar eens gedaan zijn met alle werk-foben hier die bang zijn dat alles wat niet "hawdcoawh" is, je gains in de weg zit.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.031
Training 28-10-2020

Bent over row
20 x 20 KG
12 x 60 KG
8 x 90 KG
7 x 90 KG
6 x 90 KG
5 x 90 KG

Pull Ups
10 x bodyweight
8 x bodyweight + 10 KG
7 x bodyweight + 10 KG
7 x bodyweight + 10 KG

Dumbbell row
8 x 40 KG
8 x 40 KG
8 x 40 KG

Barbell Curl
8 x 50 KG
8 x 50 KG
8 x 50 KG

Triceps rope extension
10 x 25 KG
10 x 25 KG
8 x 30 KG
8 x 30 KG

Weinig geslapen afgelopen nacht dus daarom ook weinig energie om het maximale eruit te halen. Desondanks wel lekker getraind.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.033
Laatst bewerkt:
Ge kent ook niet rekenen of wa. Vertrouw die cijfers nu ook niet meer :trollface:

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven